Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Digitale reflexcamera voor beginners?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Digitale reflexcamera voor beginners?

    Oorspronkelijk geplaatst door Liin__x Bekijk bericht
    Hebben die compactjes ook hetzelfde effect als een DSLR?
    Het grootste verschil is volgens mij de Depth of Field die veel groter is bij een compact.
    In goede lichtomstandigheden denk ik niet, dat wanneer iemand een foto zou posten ,enerzijds gemaakt met een LX 3 en anderzijds met een 50D, dat je zal kunnen zeggen welk toestel welke foto gemaakt heeft..

    Ervan uitgaande dat het geen crop is op 100%.

    Iemand die beide toestellen heeft en eens een testje wil doen?

    Comment


    • #32
      Re: Digitale reflexcamera voor beginners?

      Oorspronkelijk geplaatst door digipics357 Bekijk bericht
      een fotograaf wordt uitgenodigd om te blijven eten
      de vrouw des huizes maakt de opmerking
      " amaai wat ne camera heb jij bij, niet te verwonderen dat je daar zulke mooie foto's mee maakt"

      na het eten gaat de fotograaf de gastvrouw in de keuken bedanken voor het gesmaakte maal, en zegt tot haar

      " amaai, jij hebt mooie kookpotten op het fornuis staan, niet te verwonderen dat je daar lekker eten mee maakt"


      mvg, jeff
      Hehe bangelijke vergelijking. :d :d :d :g :g

      Comment


      • #33
        Re: Digitale reflexcamera voor beginners?

        Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
        Een fotograaf wordt uitgenodigd om te blijven eten
        de vrouw des huizes maakt de opmerking
        " Amaai wat ne camera heb jij bij, niet te verwonderen dat je daar zulke mooie foto's mee maakt"

        Na het eten gaat de fotograaf de gastvrouw in de keuken bedanken voor het gesmaakte maal, en zegt tot haar

        " Amaai, jij hebt mooie kookpotten op het fornuis staan, niet te verwonderen dat je daar lekker eten mee maakt"


        MVG, Jeff
        Als dat zo is, waarom spenderen fotografen dan zoveel geld aan een DSLR, terwijl je toch zo'n foto's zou kunnen maken met een compactje?

        Comment


        • #34
          Re: Digitale reflexcamera voor beginners?

          Oorspronkelijk geplaatst door Veronique Bekijk bericht
          Hoi,

          Ik neem aan dat ge uw prints (echte foto's) met die van de Dslr-eters , hebt vergeleken!
          Wat is er dan juist, zoveel beter, in uw ogen? (uw mening)
          Ik heb hier A4 prints van uw type sony, die schandalig mooi zijn.

          vond je de kleuren beter?
          " " scherpte beter?
          " " Ruis (korrel) minder /beter?

          En voor wat gaat het dienen >
          foto's op PC bekijken
          mooie prentjes van 10x15 uit labo
          grote lappen van A3/A3+ (posters)

          Benieuwd
          Ja, vooral de scherpte vond ik beter. Kleuren waren bij mijn toestel instelbaar, en daar was ik tevreden over. Maar die Sony is nu kapot - alé het scherm werkt niet meer, en wat ben je met een digitale camera met kapot scherm? Ook de batterij is plat en we vinden de oplader nergens.
          Het zal vooral dienen voor foto-afdrukken en bekijken op pc - maar misschien komt er éénmalig ook wel eens een poster van.. Dat is afwachten!

          Comment


          • #35
            Re: Digitale reflexcamera voor beginners?

            Oorspronkelijk geplaatst door Manutje Bekijk bericht
            Hmmm, we gaan het je eens moeilijk maken Neen, ik zal zeggen waarom...
            De sony a200k kost nu €399 (met kitlens, dus een basislensje waarmee je perfect kunt beginnen). Ik zou maken dat er een lens bijzit, want als je het uitrekent krijg je ze bijna gratis erbij. Dit model is €100 gezakt buiten enkele weken geleden, waarom?
            Gewoon omdat het nieuwe broertje alpha 230 uitkomt. Ik zou heus niet zitten wachten hoor! Er worden van de Sony alpha 300 modellen verdeelt over heel België halverwege juli, dus de kans is klein... bla bla bla en die zou ongeveer €600 kosten met kitlens...
            Nu heb je met die prijs 2 lenzen 18-70/75-300 daar kan je gewoon mee vertrekken..
            Je krijgt waar voor je geld vind ik. Die Kit noemt de Sony A200W En als ik het goed hoor woon je nog onder de vleugeltjes van M&P (ma en pa) net als ik, dus budjetten uitrekken zal nie zo goe lukken
            De letters achter het model staan voor welke lens erbij zit. Er zijn er 3.
            De "beeld stabilisator" zit van Sony in de body (is het gene dat je hebt als je de lens eraf draait) dat is een voordeel voor scherpe foto's.
            Van merken als nikon / canon zit dat in de lens, wat de lens al weer een pak duurder maakt. Net als ik zal je er later bijkopen, en dan kan je met
            de goedkope oude minolta's (lenzen van vroeger) gewoon op je alpha klikken, en maak je ook scherpe foto's, want de stabilisator zit toch in je lens.
            Ik weet niet hoe oud je bent, maar pak wel het toestel vast... maak dat je overal gemakkkelijk bijkunt... Media markt verleent zich daartoe goed, daar kan je alle toestellen vastnemen...

            1) DSLR-A200K (18-70) €399
            2) DSLR-A200H (18-200) €699
            3) DSLR-A200W (18-70/75-300) €599

            -Nikon D60 (18-55) VR €519
            -Canon eos 1000D (18-55) Non IS Kit €479 + Gratis Tas

            De prijzen zijn van een bekende winkel, als je de naam wilt weten, stuur dan eens een privé'tje naar mij, want sebiet krijg ik van de aanwezige pioniers onder mijn voeten

            mvg Emmanuel
            Dankjewel, ik zal dat eens voorstellen aan de ouders! (want woon idd nog thuis, )
            Van de winkel, goh ik zal eens kijken want mijn ouders kennen nu wel iemand met een fotozaak, dan zal ik eens kijken hoeveel ze daar kosten!

            Comment


            • #36
              Re: Digitale reflexcamera voor beginners?

              Oorspronkelijk geplaatst door Manutje Bekijk bericht
              Hmmm, we gaan het je eens moeilijk maken Neen, ik zal zeggen waarom...
              De sony a200k kost nu €399 (met kitlens, dus een basislensje waarmee je perfect kunt beginnen). Ik zou maken dat er een lens bijzit, want als je het uitrekent krijg je ze bijna gratis erbij. Dit model is €100 gezakt buiten enkele weken geleden, waarom?
              Gewoon omdat het nieuwe broertje alpha 230 uitkomt. Ik zou heus niet zitten wachten hoor! Er worden van de Sony alpha 300 modellen verdeelt over heel België halverwege juli, dus de kans is klein... bla bla bla en die zou ongeveer €600 kosten met kitlens...
              Nu heb je met die prijs 2 lenzen 18-70/75-300 daar kan je gewoon mee vertrekken..
              Je krijgt waar voor je geld vind ik. Die Kit noemt de Sony A200W En als ik het goed hoor woon je nog onder de vleugeltjes van M&P (ma en pa) net als ik, dus budjetten uitrekken zal nie zo goe lukken
              De letters achter het model staan voor welke lens erbij zit. Er zijn er 3.
              De "beeld stabilisator" zit van Sony in de body (is het gene dat je hebt als je de lens eraf draait) dat is een voordeel voor scherpe foto's.
              Van merken als nikon / canon zit dat in de lens, wat de lens al weer een pak duurder maakt. Net als ik zal je er later bijkopen, en dan kan je met
              de goedkope oude minolta's (lenzen van vroeger) gewoon op je alpha klikken, en maak je ook scherpe foto's, want de stabilisator zit toch in je lens.
              Ik weet niet hoe oud je bent, maar pak wel het toestel vast... maak dat je overal gemakkkelijk bijkunt... Media markt verleent zich daartoe goed, daar kan je alle toestellen vastnemen...

              1) DSLR-A200K (18-70) €399
              2) DSLR-A200H (18-200) €699
              3) DSLR-A200W (18-70/75-300) €599

              -Nikon D60 (18-55) VR €519
              -Canon eos 1000D (18-55) Non IS Kit €479 + Gratis Tas

              De prijzen zijn van een bekende winkel, als je de naam wilt weten, stuur dan eens een privé'tje naar mij, want sebiet krijg ik van de aanwezige pioniers onder mijn voeten

              mvg Emmanuel
              We zijn ondertussen heel benieuwd naar je foto's, nu je al een toestel aanprijst aan anderen zal je ons zeker kunne verbazen met wat meesterwerkjes.

              Comment


              • #37
                Re: Digitale reflexcamera voor beginners?

                Oorspronkelijk geplaatst door Liin__x Bekijk bericht
                Ja, vooral de scherpte vond ik beter. Kleuren waren bij mijn toestel instelbaar, en daar was ik tevreden over. Maar die Sony is nu kapot - alé het scherm werkt niet meer, en wat ben je met een digitale camera met kapot scherm? Ook de batterij is plat en we vinden de oplader nergens.
                Het zal vooral dienen voor foto-afdrukken en bekijken op pc - maar misschien komt er éénmalig ook wel eens een poster van.. Dat is afwachten!
                nog een vraagske
                ... en met wat fotografeerde deze Dslr eet-gast?
                « Je suis venu vous dire que je m'en vais! »

                Comment


                • #38
                  Re: Digitale reflexcamera voor beginners?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Liin__x Bekijk bericht
                  Als dat zo is, waarom spenderen fotografen dan zoveel geld aan een DSLR, terwijl je toch zo'n foto's zou kunnen maken met een compactje?
                  Omdat je met een compact grof gezegd in alles een gemideld resultaat gaat hebben. Met een dslr daarentegen kan je iets meer aan que details.
                  Vandaar de veel voorkomende vraag: wat ga je fotograferen en wat resultaat wil je?
                  Als je al tevreden bent met een mooi fotoboekje is een compact of bridge meer als genoeg. Wil je echter streven naar ed perfectie moet je een dslr kopen.

                  Comment


                  • #39
                    Re: Digitale reflexcamera voor beginners?

                    Concreet zou je het volgende kunnen proberen:

                    - kijk op dit forum naar 'aangeboden' en zoek daar een camera zoals de Canon 400D en bijhorende lens bv een Canon 18-50 IS of bv een Sigma 18-200. Moet zeker lukken binnen je budget. Voor ong 80 euro kan je zelfs een nieuwe Canon 50 1,8 kopen - die lens wordt vaak door studenten / beginners gebruikt en je kunt de mogelijkheden van een reflex er goed mee uitproberen.

                    - verdiep je een beetje in de basisprincipes van fotografie. Heel eenvoudige dingetjes die je foto's 'mooier' kunnen maken. Het internet staat er vol van. En probeer thuis die dingetjes uit. Bv zet iemand wat meer rechts op de foto ipv recht in het midden. (al kan je dit natuurlijk ook met compactjes) Of met zo'n 50 1,8 kan je mooie achtergronden creëren. Hoe? Surfen en dan doen is de boodschap.

                    Maar denk eraan: je foto's worden niet automatisch 'mooier' met een reflex: voor een groot deel heb je dat zelf in de hand. Het verschil zal zijn dat een dslr met een goede lens beter met de licht- en andere omstandigheden zal kunnen omgaan, al kunnen de betere compactjes dat ook.

                    Succes ermee

                    Comment


                    • #40
                      Re: Digitale reflexcamera voor beginners?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Liin__x Bekijk bericht
                      Als dat zo is, waarom spenderen fotografen dan zoveel geld aan een DSLR, terwijl je toch zo'n foto's zou kunnen maken met een compactje?

                      Ik wou enkel duiden dat het niet echt het toestel is dat de foto's maakt, maar voor 90 % de kennis en de ervaring van de fotograaf. Het is niet zo dat je wanneer je een reflex koopt je onmiddelijk beter beelden gaat maken, je hebt wel onmiddelijk meer mogelijkhden. Alleen moet je die mogelijkheden nog ontdekken en leren gebruiken.
                      Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                      Comment


                      • #41
                        Re: Digitale reflexcamera voor beginners?

                        Wat denk je van zo'n aanbieding als je niet teveel wilt spenderen aan een kookpot en bokalen? Begin bv. gewoon met de (prima) kitlens.
                        Wat de fotograaf die je ouders kennen betreft : toon hem deze (of een andere aanbieding) en de kans is groot dat hij tegen dezelfde voorwaarden levert. Die ervaring heb ik toch reeds enkele keren gehad. Of dacht je dat ze bij ... met verlies verkopen?
                        Last edited by Jazzer; 5 juni 2009, 10:47.
                        Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

                        Comment


                        • #42
                          Re: Digitale reflexcamera voor beginners?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Zappa Bekijk bericht
                          We zijn ondertussen heel benieuwd naar je foto's, nu je al een toestel aanprijst aan anderen zal je ons zeker kunne verbazen met wat meesterwerkjes.
                          Geen idee wat deze opmerking aan meerwaarde voor TS biedt...

                          En er zijn er hier wel meer die absoluut niet geïnteresseerd zijn in het posten van foto's. Da's trouwens ook verre van verplicht.
                          "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                          Comment


                          • #43
                            Re: Digitale reflexcamera voor beginners?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Liin__x Bekijk bericht
                            Dankjewel, ik zal dat eens voorstellen aan de ouders! (want woon idd nog thuis, )
                            Van de winkel, goh ik zal eens kijken want mijn ouders kennen nu wel iemand met een fotozaak, dan zal ik eens kijken hoeveel ze daar kosten!
                            Mocht je richting Sony denken te gaan, en je wil vooral een zo gemakkelijk mogelijke overstap, dan zou ik naar de nieuwe reeks gaan (a230, a330, a380), maar als vooral het budget een rol speelt, dan kan je, zoals Manutje al aangaf, met de a200 nooit een reusachtige fout maken, gezien de huidige prijzen.
                            Hoe dan ook, naar een winkel gaan en eens e.e.a. in de hand nemen, is zeker geen slechte stap.

                            Succes !
                            "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                            Comment


                            • #44
                              Re: Digitale reflexcamera voor beginners?

                              Een alternatief bestaat erin om een bridge met een superzoom te kopen. Dat kost zo'n goede 300 euro en die dingen maken behoorlijke foto's. Zeker van het zoombereik ga je plezier hebben. Als je eventueel over een jaar of zo de grenzen van dat toestel hebt bereikt, weet je wat je wil en nodig hebt. En de DSLR en het materiaal dat je dan zou aanschaffen is op dat ogenblik heel wat goedkoper.
                              Ik heb zelf 3 jaar met een Sony DSC-H2 gefotografeerd en ben nu pas overgegaan op een 450D. Die bridge is een prima toestel maar zijn scherptediepte is groot: het is daarmee lastig om een onderwerp te laten uitkomen tegen een mooie wazige achtergrond als die te dichtbij staat. Met een achtergrond op oneindig daarentegen (landschap) gaat dat wel, door het tele-effect: de maximale brandpuntsafstand van de Sony is 432 mm in full-frame equivalent. Dat is een serieus dure lens bij een SLR.

                              Comment


                              • #45
                                Re: Digitale reflexcamera voor beginners?

                                [QUOTE=CodeDigger;2279753
                                tele-effect: de maximale brandpuntsafstand van de Sony is 432 mm in full-frame equivalent. Dat is een serieus dure lens bij een SLR.[/QUOTE]

                                Met een cropcamera kom je met een 70-300 op 450mm of meer, dat is nog goed betaalbaar hoor....
                                Last edited by Keeskanon; 5 juni 2009, 19:48.

                                Comment

                                Working...
                                X