Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Upgrade van d60 naar d90 (of d5000)?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Upgrade van d60 naar d90 (of d5000)?

Ik ben sterk aan het twijfelen om mijn d60 (met 18-55 VR + 55-200 VR) te upgraden naar een d90 (met 16-85 VR en 70-300VR) of een D5000 (met zelfde lensen als d90 / geen inbody focus echter). Ik zou er hoogst waarschijnlijk ook nog als extra de 35mm VR (1.8f) bijkopen.

Ik ben zeker geen pro maar eerder een enthousiast. Ik heb mijn D60 nu reeds een jaar, en begin toch meer en meer de beperkingen van het toestel te ondervinden als ik er op uittrek voor een dagje fotograferen. Ik gebruik de d60 indoors veel met een sb600 flits, en als ik natuurfotografie doe heb ik veelal mijn Velbon Sherpa statief mee.

Zou dit een goede upgrade zijn, en zou ik eerder de d90 moeten nemen of de d5000?

PS: Deze link vond ik interessant: http://www.dpreview.com/previews/nikond5000/

Re: Upgrade van d60 naar d90 (of d5000)?

Tegen welke beperkingen loop je aan met de D60?

Volgens mij lopen de mogelijkheden voor de D60, D5000 en D90 niet zoveel uit elkaar(behoudens de iso). De D90 heeft nog de mogelijk van de commander mode voor de flits. De camera's hebben alle 3 de PSAM mogelijkheid en dan kun je alles instellen wat je wilt.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Omdat ik zelf met Canon werk, ben ik zeker geen Nikon expert. Maar als de D60 jou beperkingen geeft, dan zal die D5000 niet echt helpen. Hij is wel nieuwer maar staat qua mogelijkheden toch niet echt boven de D60 volgens mij.

De vraag is natuurlijk wat zijn de beperkingen die je opmerkt? Want misschien zijn de lenzen de beperkende factor.

Zoals gezegd, ken ik de lenzen die je aanhaalt niet echt. Maar ik zie er niet echt een upgrade in. Buiten dat je achteraf met meer tele (300 i.p.v. 200 overblijft).

Misschien afhankelijk van wat je beter wenst te kunnen doen dan vandaag zijn er betere opties. Neem het budget van de D90+2 lenzen en je kan een D300 overwegen. Of anders een echt goede lens.
      Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Zou niet weten welke beperkingen een D60 heeft tov de door jou genoemde modellen .
        Zou je eerder de raad willen meegeven om je lenzen in vraag te stellen .
        Zelf bezit ik een D60 en een D200 ,en een D700 (momenteel kapot )
        Indien je graag actie foto's neemt kan het enige pluspunt van een D90 de interne motor zijn ,maar dan spreek ik over andere lenzen dan hetgeen je opgesomd hebt .

Comment

Hoi daar,

Als je een upgrate percé wil maken zou ik zeker gaan voor de D90.

Ongelooflijk knap toestel en een droom om mee te werken...
          D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
          Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

Comment

Alvast bedankt voor de reacties!

De zaken die voor mij een beetje storend geworden zijn:
            * beperkt aantal focuspunten waardoor het moeilijker is om bewegende onderwerpen mooi in beeld te brengen
            * autofocus laat soms te wensen over (maar dit is eerder een lensprobleem)
            * geen inbody focusmotor, waardoor lenskeuze beperkt is en ik de meeste lensen van een vriend niet kan "gebruiken" (daarom dat ik zelf eerder naar de d90 neig)
            * resolutie van het schermpje is te laag om goed te kunnen controleren of een foto scherp is (al meerdere malen gemerkt dat op scherm ingezoomd alles scherp lijkt terwijl foto in feite onscherp is)
            * toestel is wat te klein voor mij om lange fotosessies mee te houden (grote handen é)

Ik kan via mijn werk een pak goedkoper een nieuw toestel aankopen, en heb ook al een eventuele overnemer voor mijn oud toestel.

Ik benadruk wel dat ik nog niet 100% zeker ben of ik ga upgraden of niet, daarom ook dat ik hier eerst eens mijn licht kom opsteken. Zoals ik hierboven vermeld neig ik zelf eerder naar de d90 omdat deze een inbody focusmotor heeft waardoor de lensmogelijkheden meteen de hoogte inschieten.

Comment

Er blijft dan alleen een D90 over, die lost al je problemen op en nog beter een D300, vanwege de AF.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Dan blijft idd alleen de D90 over. De D5000 heeft dezelfde resolutie van schermpje als de D60. De D90 beschikt over het 3" scherm met de 920.000 beeldpunten dat je ook terug vind op de Canon eos 500d (en 50d). Heb onlang op de twee lcd schermpjes naast elkaar dezelfde foto kunnen zien, en het verschil is toch wel groot hoor.
                Nikon D90 / AF-S DX Nikkor 18-105VR , Nikkor 50mm f/1.8D , Nikon SB600 Speedlight, Vanguard MG-4 Tripod, Black Rapid R-Strap R4, tassen van KATA en Lowepro

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                  Er blijft dan alleen een D90 over, die lost al je problemen op en nog beter een D300, vanwege de AF.
                  Net wat opzoekingswerk verricht over de D300. Interessante camera dia alles (en meer) bevat van hetgeen ik zoek in een digitale reflex. Op de meeste sites die ik bezocht raden ze de d300 aan boven de d90 als je er het budget voor hebt.

Wel duurder dan de D90 en iets minder gebruiksvriendelijk, maar ik zou me de komende jaren wel geen zorgen meer moeten maken over eventuele tekortkomingen van de D90 (als die er überhaubt al zijn natuurlijk). Dillemma's, ik haat ze

Comment

Working...
                  X