Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Als ik een Sony A200 zou aanschaffen(deze heeft een optische beeldstabilisatie)+lens X moet ik dan nog een statief aanschaffen of niet?Want voor mij is dat nogal onduidelijk.
,mvg
Mijn macro fotoblog Niet echt professioneel maar ach ja.
Een statief is een absolute must, als je tenminste iets of wat ernstig en creatief wil werken
Stab’s. (in cam of lens) kunnen "een slok op een borrel" verschil geven, maar hebben ook hun limieten, hé. (hangt van soort en merk af)
...Of blijft dat gelijk welk statief je neemt voor elke camera.
Oh nee! Vooral wat het statief + balhoofd kan dragen is belangrijk. Koop ook vooral ook geen goedkope brol van Macro zoals HIER, maar lees wel het draadje, omdat er melding gemaakt wordt van ander en beter!
Zelf heb ik een statief van €14 voor mijn Sony Alpha 200 om occasioneel te gebruiken, maar daar verklaart men mij hier gek mee . Fotografeer je regelmatig vanop statief en/of heb je een zware lens dan zou ik toch voor iets degelijker gaan.
Zelf heb ik een statief van €14 voor mijn Sony Alpha 200 om occasioneel te gebruiken, maar daar verklaart men mij hier gek mee . Fotografeer je regelmatig vanop statief en/of heb je een zware lens dan zou ik toch voor iets degelijker gaan.
Is ook mijn mening. Koop een statief dat bij je behoefte/lenzen past. Een grote zware Manfrotto en daarop bijvoorbeeld een Alpha 200 met kitlens is een beetje overkill hé.
Als tweedehands geen probleem is zoek dan even op de Velbon D-600...heb hem zelf ook, is eigenlijk een videostatief, maar staat mét middenkolom omhoog en mijn 70-200 f2.8 nog stabiel genoeg voor HDR (en zelfs zonder mirror lock up) die statieven vind je voor tussen de 25 en 50 euro tweedehands...de standaard kop die erop zit heeft zelfs een snelkoppeling...enige wat ik "mis" aan het statief is een portretstand...maar ja, videostatief he...
Maar het ligt wel heel erg aan wat voor soort fotografie je wil doen of je een statief nodig hebt of niet...ik gebruik hem alleen voor landschapjes bij slecht licht, macro (pogingen), ministudio en soms bij sport...voor sport moet er overigens nog een monopod komen...toch wat mobieler als een heel statief.
Wat ik dus wil zeggen, ga geen duur statief kopen als je hem niet mist
Als ik een Sony A200 zou aanschaffen(deze heeft een optische beeldstabilisatie)+lens X moet ik dan nog een statief aanschaffen of niet?Want voor mij is dat nogal onduidelijk.
,mvg
Zoals Jeroen.K al zei, vooraleer je een statief gaat kopen, is het beter om je de vraag te stellen wat voor fotografie je gaat doen. Iedereen begint hier al direct advies te geven voor een statief.
Beeldstabilisatie helpt enkel om lichte trillingen je hand te compenseren. Ook al heb je een stabiele hand, als je sterk inzoomt worden die trillingen uitvergroot.
Als je bijv concertfotografie (of events) gaat doen, dan heb je geen nood aan een statief, want er is toch geen plaats om dat statief te plaatsen en je moet je toch constant verplaatsen.
Als je landschappen, portretten enzo trekt, dan is statief wel handig.
Ik denk dat ik een 2dehands statief ga kopen want een paar krasjes op een statief zal geen kwaad kunnen.Ik zal later nog eens laten weten welk statief ik zal nemen.Misschien dezeomdat het statief toch niet hoger dan 1meter moet gaan.En nog even offtopic Sony A200 of Canon D1000,Canon ondersteunt raw,Sony heeft optische beeldstabilisatie
,mvg
Een statief aanschaffen is nooit moeten.
Soms is het noodzakelijk, in sommige gevallen is een statief door IS niet nodig, met name bij sluitertijden kleiner dan 1/50 of daaromtrent, wordt het langer dan 1/10 sec. dan wordt het onvermijdelijk.
Ik heb niet eens een statief.....
Comment