Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aanbieding in Makro

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Aanbieding in Makro

Deze week loopt er in de Makro een aanbieding, nl. de statief van Hama, Star 61, voor maar 25 euro.

Is dit een goed statief?

*OLIVIER!
    Nikon D700 // Nikon D50 // Nikkor 24-70mm 2.8 // Nikkor 28-200mm 3.5-5.6 // Nikkor 50mm 1.4 G // SB-600 // Manfrotto 055XPROB + 322RC2
    Flickr

Re: Aanbieding in Makro

Dat geloof je toch zelf niet zeker? Ik heb een Hama, maar zal die nooit gebruiken om een dSLR op te plaatsen, met zware lens: het ding zakt gewoon door z'n poten. Nochtans wel geschikt voor een compactje.
    Met je D50 en 28-200 lens zit jij toch ook wel boven de 1 kg, niet?
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.2) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Uhu, ik zit zeker iets boven de kilo, maar met dat er op de site gesproken werd tot 3 kilo...
      Bedankt voor de reactie! Ik kijk wel uit naar een meer degelijk!

*OLIVIER!
      Nikon D700 // Nikon D50 // Nikkor 24-70mm 2.8 // Nikkor 28-200mm 3.5-5.6 // Nikkor 50mm 1.4 G // SB-600 // Manfrotto 055XPROB + 322RC2
      Flickr

Comment

heb hem ook! juist goe genoeg als flitsstatief voor mijn sb900

camera: nikon d40 met 18-55 ok! meer gewicht: vergeet het.

beter sparen en 1 degelijk kopen dan 10 goedkope
        nikon stuff

Comment

Om het dan nu nog effe in dit topic te vragen, denken jullie dan dat de Manfrotto 715B een goeie keuze is?

*OLIVIER!
          Flickr

Comment

Manfrotto heeft een goeie naam. Nu de 715B (mini?) ken ik niet, maar wellicht de meest populaire hier op BD is de 055XProB. Vaak nog samen geciteerd (en dus gebruikt) met het Manfrotto 322RC2 balhoofd. Stuk duurder dan de Macro-aanbieding, maar zeker een tripod+balhoofd die tegen een stootje kunnen en door een heel aantal BD-ers gebruikt worden. Als dat geen garantie is!
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.2) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
              Manfrotto heeft een goeie naam. Nu de 715B (mini?) ken ik niet, maar wellicht de meest populaire hier op BD is de 055XProB. Vaak nog samen geciteerd (en dus gebruikt) met het Manfrotto 322RC2 balhoofd. Stuk duurder dan de Macro-aanbieding, maar zeker een tripod+balhoofd die tegen een stootje kunnen en door een heel aantal BD-ers gebruikt worden. Als dat geen garantie is!
              hmm ken da statief gelijk ook!!!

ah just gekocht omdat hier niks dan goed over verteld wordt!!!
              nikon stuff

Comment

Hoe zwaarder de bouw hoe beter maar het ligt er een beetje aan wat je er mee van plan bent en hoeveel gewicht je mee wil zeulen.
                Een objectief van 200mm heeft niet zoveel nodig dan een van 1000mm als je begrijpt wat ik bedoel.
                Als je kan zeggen wat je er mee gaat doen dan kunnen ze hier zeker zeggen welk statief voor je in aanmerking komt.
                Echt dat goedkoop spul zou ik niet kopen als ik u was, je hebt dan een statief maar daar is dan ook alles mee gezegd.
                Mijne maat heeft ook zo een goedkoop statief en als hij daar de maan mee trekt met zijn 300mm staan er twee manen overeen op de foto veroorzaakt door het opklappen van de spiegel (redelijk korte sluitertijd)
                D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

Comment

voor mijn 500D+groothoeklens heb ik meer dan genoeg aan mijn klein 3-weg prulstatiefje van misschien 20 euro, maar zoals hierboven reeds gezegd, moet ik er niet aan denken om mijn zwaarder materiaal hier op te zetten, dan haal ik ook mijn manfrotto boven
                  5DmkIII en wat glas

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                    Dat is natuurlijk wel opeens een pak duurder... Ik zou hem nog voor het begin van de zomervakantie willen kopen, dus veel tijd om nog te sparen heb ik niet, daarmee dat ik eerder in de richting van die 715B keek, die ik voor 100 euro heb...

Waarvoor ik hem zou willen gebruiken, goh, eigenlijk een beetje overal, wat experimenteren met lange sluitertijd, je weet wel, van die cliché autostrepen enzo... Of voor landschappen ed. Dus écht professioneel moet hij niet zijn, maar toch, het moet geen prul zijn...

*OLIVIER!
                    Flickr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Oliviervd Bekijk bericht
                      Uhu, ik zit zeker iets boven de kilo, maar met dat er op de site gesproken werd tot 3 kilo...*OLIVIER!
                      Het draag vermogen van een statief is het draagvermogen en niet meer dan dat.
                      Zet je er dus 4 kilo bovenop dan zakt het statief door z'n poten.

Het draagvermogen zegt niks over trillingsvrij fotograferen.

Een betere formule is

startgewicht voor het statief is 3 kilo (2 kilo bij composiet)
                      1 kilo voor elke 100 mm (rekening houden met de crop factor)

Dus Nikon D300 + 70-300 = 4,5 kilo en 2 of 3 kilo voor het statief. Het statief moet dus minstens 6,5 kilo wegen, zonder de kop. Anders kun je niet trillingsvrij werken.

Op m'n website een uitgebreid verhaal over statieven en eerlijk ik geef geen voorkeur aan een Nikon statief.
                      Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

Comment

wat ik nog steeds niet snap is dat mensen een hoop geld uitgeven aan camera en glas, maar als het dan op een statief aankomt kan het niet goedkoop genoeg zijn....
                        Als je morgen een Ferrari koopt zet je er toch ook geen wielen van een 2CV onder?

grt,
                        Raf
                        Alpha 100 | 17-70mm 4.5-5.6 | 75-300mm 4.5-5.6 | Minolta 50mm 1.8 | Tamron 17-50mm 2.8 | Metz Mecablitz 48 AF-1

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hans Braakhuis Bekijk bericht
                          Het draag vermogen van een statief is het draagvermogen en niet meer dan dat.
                          Zet je er dus 4 kilo bovenop dan zakt het statief door z'n poten.

Het draagvermogen zegt niks over trillingsvrij fotograferen.

Een betere formule is

startgewicht voor het statief is 3 kilo (2 kilo bij composiet)
                          1 kilo voor elke 100 mm (rekening houden met de crop factor)

Dus Nikon D300 + 70-300 = 4,5 kilo en 2 of 3 kilo voor het statief. Het statief moet dus minstens 6,5 kilo wegen, zonder de kop. Anders kun je niet trillingsvrij werken.

Op m'n website een uitgebreid verhaal over statieven en eerlijk ik geef geen voorkeur aan een Nikon statief.
                          Eerlijk gezegd heb ik daar toch serieuze twijfels bij: een statief van 6,5 kilo nodig voor een 300mm lens (op crop) ? Het zal alleszins goed werken, maar sleur eens 6,5 kilo aan statief mee ?
                          Uit eigen ervaring heb ik toch al ondervonden dat het met veel minder ook gaat: een carbon statief van 2,3 kilo (Velbon Sherpa 740 pro) + Manfrotto hydraulisch balhoofd van 650g voldoet ruimschoots voor bvb een Canon 20D + EF 300/4 lens. En dat is heel wat draagbaarder .
                          David Leemans
                          Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hans Braakhuis Bekijk bericht

Betekent dit dat 's werelds beste GT5561SGT statief van 3,5 kg slechts geschikt is voor de goedkoopste dslr met kitlens
                            α 99 - Sony 16-35 mm F2.8 ZA SSM
                            Flickr____No place to be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door D_Reamzzz Bekijk bericht
                              wat ik nog steeds niet snap is dat mensen een hoop geld uitgeven aan camera en glas, maar als het dan op een statief aankomt kan het niet goedkoop genoeg zijn....
                              Als je morgen een Ferrari koopt zet je er toch ook geen wielen van een 2CV onder?

grt,
                              Raf

Dat is zoals werkschoenen. De bazen willen daar ook nooit veel geld aan uitgeven (50 euro vinden ze al veel te duur), maar wat ze wel vergeten is dan hun mannen er gemiddeld 40u/week inzitten. En een schoen die ze dan elke zondag 3u dragen, dat mag dan 200 euro kosten. Tssssssssss.....
                              (da was ff mijn beroepsmisvorming )
                              Nikon D90 - SIGMA - 70-200 2.8 EX APO II - Nikkor 55mm *** Vanguard AK-4 Tripod - Manfrotto M-Y Monopod 776YB *** Adobe PS CS5
                              The Sky is not the limit... the ground is..

Comment

Working...
                              X