Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Groothoeklens en SB400 voor D60

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Groothoeklens en SB400 voor D60

Ik post bij "Camera's" omdat ik eigenlijk zowel in de "Objectieven" als de "Accessoires" rubriek terecht kan. Zo hoef ik dus maar één keer te posten.
    Ik heb een D60 met 18-200 lens waarmee ik heel tevreden ben. Toch heeft die lens een nadeel : omdat ze redelijk lang is, komt het veel voor dat ik bij het maken van foto's binnen met de ingebouwde flitser de schaduw van de lens zie op de foto's. Ik denk er dus aan om een lens te kopen voor binnen (als leek veronderstel ik een groothoeklens die denk ik niet zo duur is) en een externe flitser. Ik dacht aan een SB400 omdat ik daar al veel positiefs heb over gelezen en omdat die ideaal is voor beginners, maar omdat ze enkel naar boven kan klappen en niet opzij vraag ik me af of het niet beter is om een beetje verder te sparen voor een SB600. Als je bouncet op een muur in dan ga je met een sb400 ongetwijfeld één kant van de foto hebben die meer belicht is dan de andere. Of is dat eigenlijk niet zo uitgesproken? Graag ook wat advies mbt tot een lens. Ik verkies een originele Nikkor lens, maar als jullie zeggen dat er bvb van Sigma een betere is, dan bekijk ik dat ook even. Alvast bedankt.
    Panasonic Lumix FZ2000

Re: Groothoeklens en SB400 voor D60

Ik weet niet wat voor soort foto's je binnen maakt maar met de nieuwe nikkor 35 AFS
    f1.8 zou je binnenshuis heel goed uit de voeten kunnen. Wil je echt groothoek zou de Nikkor 16-85 AFS en idee kunnen zijn. Wil je nog meer groothoek is de Sigma 10- 22 HMS een alternatief. De SB 400 heb ik nooit gebruikt.
    groet, Rik

Comment

Eigenlijk zou het ideaal zijn een lens te hebben die min of meer groothoek biedt en ook geschikt is voor macro (enfin, geen echte macrolens maar beter voor macro dan mijn 18-200) én voor een betaalbare prijs ttz. max 200 euro, als zo'n lens dan wel bestaat voor zo'n prijs...
      Panasonic Lumix FZ2000

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door rik6230 Bekijk bericht
        Ik weet niet wat voor soort foto's je binnen maakt maar met de nieuwe nikkor 35 AFS
        f1.8 zou je binnenshuis heel goed uit de voeten kunnen. Wil je echt groothoek zou de Nikkor 16-85 AFS en idee kunnen zijn. Wil je nog meer groothoek is de Sigma 10- 22 HMS een alternatief. De SB 400 heb ik nooit gebruikt.
        Het gaat over gewone foto's. Meer dan 'gewone' groothoek (28mm) zou ik dus niet nodig hebben. Ik wil enkel vermijden dat ik de schaduw van mijn lens in mijn foto's zie.
        Graag ook nog wat feedback over de SB400.
        Ik ben een leek en ik weet wel dat mijn discussies niet zo interessant zijn als van de meesten hier : ik kan niet babbelen over compositie, belichting, diafragma, enz. maar hou jullie daarom vooral niet in...
        Panasonic Lumix FZ2000

Comment

Ik zou dadelijk de SB600 kopen. Daar kan je veel meer mee dan de SB400.
          Met de SB600 heb je nooit geld weggegooid.
          Als je budget 200€ is ga je geen lens vinden denk ik of je moet 2de hands gaan.
          Bv. Tamron 18-50 2.8, Tamron 28-75 2.8 of Sigma.
          Met zo'n lichtsteke lens hoef je misschien niet te flitsen.
          Let er wel op dat de lenzen voorzien zijn van een servomotor.

Greetz
          Nikon D800E / D700 / D3200 / OLY PEN en allerhande lenzen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kaneda Bekijk bericht
            Eigenlijk zou het ideaal zijn een lens te hebben die min of meer groothoek biedt en ook geschikt is voor macro (enfin, geen echte macrolens maar beter voor macro dan mijn 18-200) én voor een betaalbare prijs ttz. max 200 euro, als zo'n lens dan wel bestaat voor zo'n prijs...
            De 24-85mm Nikkor AF-D heeft ook een redelijk goede macro instelling. Alleen niet zo geschikt voor de D60 wegens de cropfactor en ontbreken van AF-S.

Comment

Ok, echt groothoek zoek ik niet, heb me misschien verkeerd uitgedrukt. Wat ik dus wel zoek is een lens die binnen goed presteert (lichtsterker dan mijn 18-200) en misschien ook wel iets beter geschikt is voor macro dan mijn 18-200.
              Zoals al gesuggereerd ben ik de Nikkor 35mm 1.8 aan het bekijken ( http://www.fotokonijnenberg.be/produ...f_18_g_dx.html ).
              Voor macro is een lens met vaste brandpuntafstand zoals deze 35mm niet zo geschikt, veronderstel ik, of het ik het mis (ben een beginnende leek, da's nog een stapje minder ver dan leek :-) ) ?
              Ik zou ook een SB400 kopen om te kunnen bouncen (SB600 is dan te duur, want ik wil ook nog een extra batterij).
              Kan ik deze lens met een gerust hart kopen ?
              Panasonic Lumix FZ2000

Comment

Voor macro is een lens met vaste brandpuntafstand zoals deze 35mm niet zo geschikt, veronderstel ik, of het ik het mis (ben een beginnende leek, da's nog een stapje minder ver dan leek :-) ) ?
                Voor macro is een lens met vaste brandpuntafstand het beste geschikt. Alleen is een 35mm wel heel erg kort. Heb je de thread van Perrush al gelezen over Welke macrolens...? Ik geef je die link, omdat de auteur het specifiek over brandpuntsafstanden heeft. Des te groter de brandpuntsafstand, des te groter de "werkafstand". Met een 35mm zou je bovenop je onderwerp moeten kruipen.
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Met een SB 400 kanje alleen maar bouncen in horizontale orientatie (landscape), en daar ben je, zeker voor portretten, maar bitter weinig mee.

Comment

SB 600 en dan eens kijken of het allemaal gaat zonder schaduw en dat gaat.
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Ok, de SB400 kan niet op het plafond bouncen in portrait mode, maar als je nu gewoon in landscape schiet en achteraf je foto cropt, dan is dat toch een (goedkopere) manier om min of meer hetzelfde effect te krijgen ? En is zo'n 35mm lens dan echt nodig als ik een SB400 heb, alleen maar om de schaduw van m'n 18-200 lens weg te krijgen ? De extra lichtsterkte zou goed van pas komen, maar 't is natuurlijk 200 euro. Ik speel maar met ideetjes, ben een amateurtje dus feedback is welkom.
                      Panasonic Lumix FZ2000

Comment

Ok, de SB400 kan niet op het plafond bouncen in portrait mode, maar als je nu gewoon in landscape schiet en achteraf je foto cropt, dan is dat toch een (goedkopere) manier om min of meer hetzelfde effect te krijgen ?
                        dit zou ik toch niet aanraden hoor... nu heeft jouw toestel wel nog genoeg MP om nog wat te kunnen wegcroppen maar toch. Bovendien moet je dan breder gaan (minder mm's) wil je (in een kamer) de persoon er wat beter opkrijgen. Meer breedhoek is meer vervorming, en bij portretten is dat geen succes!
                        Ik heb in dezelfde twijfelsituatie gezeten: ik zou aanraden door te sparen voor de SB-600. Heb er zo eentje liggen en nog geen seconde spijt van gehad... maar 't zijn inderdaad wel redelijk wat centen. Maar de sb-600 tov de sb-400 is méér dan enkel maar een kop die je kan kantelen.

Moet je zelf weten of je het waard vind natuurlijk he... zoiets gaat ook lang mee, en op een gegeven moment zou je toch meer dan de sb-400 willen waarschijnlijk, dus bekijk het als een investering
                        [FONT="Tahoma"]www.carlopeeters.be

Comment

En is zo'n 35mm lens dan echt nodig als ik een SB400 heb, alleen maar om de schaduw van m'n 18-200 lens weg te krijgen ?
                          Is het dan niet simpeler om de zonnekap van je 18-200 af te nemen?
                          Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
                            Is het dan niet simpeler om de zonnekap van je 18-200 af te nemen?
                            Zelfs met de zonnekap eraf heb ik die schaduw... Ik ga toch niet binnen met een zonnekap fotograferen ?
                            Panasonic Lumix FZ2000

Comment

Zelfs met de zonnekap eraf heb ik die schaduw... Ik ga toch niet binnen met een zonnekap fotograferen ?
                              Binnen geen storende lichtbronnen?
                              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Working...
                              X