Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

oude compactjes op het einde van hun leven?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• oude compactjes op het einde van hun leven?

Ik heb nu al 3 compactjes het weten begeven in het laatste jaar. Alle 3 waren het compactjes die werkten met AA batterijen (Sony W7, nikon P4300 en pentax 43WR)

Alle 3 de compactjes werken eigenlijk nog perfect, het enigste probleem is dat ze amper nog 20 foto's kunnen trekken met bomvolle batterijen.

Heb ook geprobeerd met mijn splinternieuwe, volledig opgeladen GP 2700 batterijen, en vanaf de eerste foto is de batterij al 'half leeg' en het duurt niet lang meer voor ze volledig leeg zijn.

Steek ik de batterijen daarna terug in mijn 580ex, volle kracht

het is toch zonde dat goeie compactjes in de vuilbak verdwijnen omdat ze de batterijen zogezegd als leeg zien...

Weet iemand hier de oorzaak van? En is dit tegen te gaan?
    Die sony W7 bvb. is nog steeds een dijk van een compactje en het zou echt zonde zijn om die weg te moeten doen
    5DmkIII en wat glas

Re: oude compactjes op het einde van hun leven?

controleer of er wellicht een updat is van camera firmware dat wil nog wel eens helpen en sommige merken werken niet met alle batterijen , vooral niet als bv een gedeelte geen plastic omhulele bevat of er egens een kortlsuiting in het toestel is,

sommige fotozaken hebben voor weinig geld een soort test voor de camera
    Tja en kijk of er ergens in de setup of menu iets over de batterijen type of energie istellingen staat

mijn vader heeft een pentax optio 50 met soort gelijk euvel , er is nauwelijks een foto mee te maken , in zijn geval was er geen garantie meer en er is ook geen firmware update.

let wel op dat NIMH altijd een lager voitage heeft 1.2 ipv 1.5 volt en sommige camera's willen perse minimaal 2v hebben als minimale spanning , een keer flitsen en een foto en bv een lcd die op maximum helderheid staat en zo is de spanning lager dan die 2v

zoek eens uit door je type toestel en merk te googlen met " batterij verbruik" of " oplaadbare accu's " of " minimale spanning
    ik heb Camera's !

Comment

Ik zou eerst eens controleren of de accu's nog wel allemaal hun volle capacteit leveren.
      Daarvoor heb ik een Maha MH-C9000 gekocht (alle informatie daarover kan je hier wel vinden op het forum). Ik had ook een paar setjes AA-accu's die heel snel leeg waren, en er zaten een paar accu's bij die minder dan 10% van het normale capaciteit leverden.

Ook al zijn de accu's nog niet zo oud, het is dus best mogelijk dat er defecte bijzitten, zeker als je altijd een vrij snelle lader hebt gebruikt.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

Comment

'k Heb geen idee wat de oorzaak is maar ik herken het probleem precies. Mijn Minolta F100 heeft precies hetzelfde euvel....
        www.indetailfotografie.nl

Comment

bij mij sony dsc-w1
          zie ook op fixya

Comment

Misschien wordt het probleem veroorzaakt door slechte elektrische contacten. Probeer die eens te ontvetten (met een beetje alcohol, aceton of brandspiritus op een wattenstaafje) of zelfs voorzichtig af te schuren of te krabben zodat de batterijpolen gegarandeerd contact maken met blank metaal.
            Geldt eveneens voor de plus- en minpolen van de batterijen, maar bij Matthias werken deze blijkbaar goed in een ander toestel.
            Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

Comment

inderdaad, aan de batterijen zal het toch niet liggen denk ik. In andere toestellen (flits etc...) werken ze perfect. En met tientallen andere batterijen heb ik hetzelfde probleem terwijl deze ook even goed in andere toestellen werken (de heflt is GP en de helft Aldi).

van dat slecht contact dat zou mij verbazen. De camera werkt nog, maar hij geeft gewoon enorm snel aan dat de batterijen leeg zijn. bij slecht contact zou hij uitvallen zonder enige aanleiding.

Een reden te meer waarom ik de oorzaak niet bij de batterijen zou zoeken is het feit dat ik het nu toch al heb gehad met 3 compactjes. Ze zijn allen meer dan 3 jaar oud en vanaf dan begint het zowat.

Zo te horen is er wel niet veel meer aan te doen, spijtig
              er zal dan niet veel anders op zitten dan een nieuw toestel te kopen vrees ik.

Ik passeer straks in Heathrow London, misschien interessant om daar eens te kijken?
              5DmkIII en wat glas

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht

Ik passeer straks in Heathrow London, misschien interessant om daar eens te kijken?
                bwa iedereen passeert daar toch wel ene keer op nen dag é ...

Heb hetzelfde aan de hand met een compactje hier dus moest ge er ooit een oplossing voor vinden, laat maar iets weten wel effe bijzeggen dat degene waar ik dat mee voorhad ne hele goekope is (of beter was)
                Canon eos 400D-canon EF 24-105mm f/4L IS USM- -canon EF 70-200mm f/2.8L IS USM- -canon EF-S 10-22mm USM- -canon EF 50mm F1.8 mkII- -tamron AF 70-300mm 1:4-5.6- -canon speedlite 430ex- -canon EF 2x-

Comment

Ik heb het ook
                  mijn minolta dimage G600 is leeg na 30 foto's. Erg vreemd.
                  I will harness all available light with super-fast aperture lenses

Comment

Ik zou Black B@ndit zijn advies volgen ... ondanks alle "hoera" verhalen is er niets dat zo snel van zijn pluimen verliest als NiMH zeker als ze daarbij nog krakkemikkig opgeladen worden (en "krakkemikkig laden" is in dit geval cumulatief!) .. Ik heb hier juist een setje "aldi's" nog getest .. opgeladen in de camera dacht ik(Kodak?), na 1 jaar is er van de vooropgestelde 2300mAh nog 1100 over en 1 is kompleet onbetrouwbaar (laadt soms, soms niet en verliest direct lading) ... en alles hangt natuurlijk af van de belasting van die batterijen, die "oude" compactjes zogen beduidend meer stroom dan hun nieuwe broertjes waarvan er sommige feilloos op gewone alkalines weten te werken met nauwelijks verschillende aantallen fotos .. wat natuurlijk niet wegneemt ... maat een camera die te veel stroom trekt .. OK .. maar 3 ? dat kan geen enkele statistiek verantwoorden ..
                    (en ik heb een Canon A520 met AA's en een Sony H5 en de oudste batterijen zijn er nog die in 2001 in mijn HP912c staken .. ok de capaciteit is voor velen van hen teruggelopen tot 60% of zo maar dat weet je dus dat die op hun laatse benen lopen .. de veel geroemde Energizer 2500 nemen na een behoorlijk korte tijd een absolute capaciteitsduike en de Varta 2100 idem ditto ... maar daar kom je na veel forums lezen en een goede analytische lader zelf ook wel achter ) wat natuurlijk allemaal maar "circumstancial evidence " kan zijn
                    FWIW

Comment

...
                      van dat slecht contact dat zou mij verbazen. De camera werkt nog, maar hij geeft gewoon enorm snel aan dat de batterijen leeg zijn. bij slecht contact zou hij uitvallen zonder enige aanleiding.
                      ...
                      Je moet die contactproblemen niet onderschatten. De elektrische spanningen zijn laag : 3 of 6 volt (en oplaadbare batterijen nog 'n beetje minder). Als er dan oxidatielaagjes of vetplekken (vingerafdrukken) tussen de batterijpolen en de cameracontacten zitten, werken die al snel als isolatoren. Dat probeem verergert als de mechanische druk op de contactplaatsen klein is, wat na jaren gebruik vaak optreedt omdat de aandrukplaatjes wat verbogen geraken.
                      Zelf heb ik dat probleem met mijn Pentax K100super. Vingerafdrukken op de batterijpolen volstaan soms om heel spoedig de indicatie van lege of halfvolle batterijen te krijgen.
                      Wat je ook kunt tegenkomen is dat er een zwakke batterij in een batterijensetje zit. Er kunnen bv. 3 batterijen perfect in orde zijn terwijl de vierde snel haar spanning verliest. Het geheel gedraagt zich dan zoals de zwakste schakel. Als je geen voltmeter hebt is dat moeilijk op te sporen.
                      Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

Comment

Ik heb nu al 3 compactjes het weten begeven in het laatste jaar. Alle 3 waren het compactjes die werkten met AA batterijen (Sony W7, nikon P4300 en pentax 43WR)

Alle 3 de compactjes werken eigenlijk nog perfect, het enigste probleem is dat ze amper nog 20 foto's kunnen trekken met bomvolle batterijen.

Heb ook geprobeerd met mijn splinternieuwe, volledig opgeladen GP 2700 batterijen, en vanaf de eerste foto is de batterij al 'half leeg' en het duurt niet lang meer voor ze volledig leeg zijn.

Steek ik de batterijen daarna terug in mijn 580ex, volle kracht

het is toch zonde dat goeie compactjes in de vuilbak verdwijnen omdat ze de batterijen zogezegd als leeg zien...

Weet iemand hier de oorzaak van? En is dit tegen te gaan?
                        Die sony W7 bvb. is nog steeds een dijk van een compactje en het zou echt zonde zijn om die weg te moeten doen
                        Hallo Mattias,

Voor de Sony W7 is nog wel wat te vinden, wat mankeert er eigenlijk aan?
                        De Nikon 4300 heeft altijd deze klacht gehad ook na een firmware update, die is het eigenlijk niet meer waard op een verleng leven

Comment

Wat je ook hebt bij die compactjes is dat die AA batterijen in serrie staan en dat wil dus ook zeggen dat als er bv 1 van de 4 batterijen slecht is je gedaan hebt als die ene batterij de geest geeft.
                          Zo een test apparaatje zoals Black B@ndit aangeeft geeft je misschien de oplossing zodat je zeker weet dat uw batterijen goed zijn.
                          Wat je ook kan doen is een stel nieuwe proberen mist je die goed kan opladen.
                          D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

Comment

Ik heb een Sony Cyber-shot DSC-S500 en heb al van bij de aankoop problemen met batterijen. Met gewone batterijen kan ik geen dag doormaken. Ik moest altijd extra's meehebben. Ik heb geprobeerd met oplaadbare en ook die blijken niet te werken. Ik heb zelfs GP2700 (speciaal voor digitale toestellen)gekocht met bijhorend oplaadtoestel, maar als ik de batterijen in het toestel stop heb ik maar 1 blokje meer beschikbaar. Soms wil het al niet meer opstarten. Echt heel vervelend!!!
                            Ik ben op zoek naar een nieuw toestel en overweeg toch ten sterkste 1 te nemen met een Lithiumbatterij.
                            Ik heb ook een Traveler van de Aldi met Litium. Die deed het bijna 2 jaar goed, maar laadde toen niet meer op. Ik heb het opgestuurd en kreeg (vermoedelijk) een nieuw toestel. Maar nu ben ik er nog geen jaar mee aan het werk en de batterij doet het weeral niet meer. Maar nu is die buiten garantie. Met het netsnoer kan ik nog alle functies uitvoeren. Dus het ligt wel degelijk aan de batterij.
                            Soms zit ik met mijn handen in mijn haar en weet niet meer wat ik moet doen als ik een nieuwe aanschaf; oplaadbare batterijen of een Lithiumbatterij?

Comment

En eigenlijk heb ik ook nog een vraagje: Is het normaal dat opgeladen batterijen zo 'warm' aanvoelen als je ze uit het oplaadtoestel haalt of wijst dit op een defect? Toen ik ze zondag uit het toestel haalde, viel het me op dat ze echt wel warm-heet waren.

Comment

Working...
                              X