Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

cropp versus FF

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: cropp versus FF

    Oorspronkelijk geplaatst door ijsje Bekijk bericht
    oh jawel hoor

    f/2.8 op full frame vs f/2.8 op cropcamera zie je echt heeel erg hard
    24mm FF vs 24mm crop zie je ook erg hard (als je 24mm FF en 18mm crop vergelijkt weer niet..)
    ruisniveau en dynamisch bereik zie je dan weer veel minder
    Je moet natuulijk op een FF een brandpunt vergelijken dat ovreenkomt met dat van de crop, bvb een 18-200 op crop komt ongeveer overeen met een 28-300 op FF

    Natuurlijk is er een verschil als je een 100 mm op een crop gebruikt en een 100 mm op een FF, nogal wiedes, de cropfactor geeft een totaal ander beeld, maar daar gaat het hier niet over, je mag geen appelen met peren vergelijken....
    There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
    A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
    Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

    Comment


    • #17
      Re: cropp versus FF

      Je gaat inderdaad in real life geen verschil zien tussen crop en FF.
      Wat wel een zekerheid is dat je een bom geld gaat kwijt zijn aan de body en bijhorende lenzen.

      Comment


      • #18
        Re: cropp versus FF

        Dit bedoel ik dus:

        Ik krijg ze hier elke dag voor mijn neus geschoteld, de Raw files, van brand A tot brand Z!!
        Er is minimaal verschil, ja idd.
        Momenteel is de D700: qua korrel, qua netheid en qua egale ruis, de absolute winner!
        Dit zie ik op: max. blowed up files, with trained eyes, waar ik dagelijks op werk.
        Gaat ge dat zien op: 10x15 >< A3 prints > Durst Lambda 130 (is al meer dan "normal" real life, hé)
        .... NoPe, vergeet het maar!

        .... en de crops worden met de dag straffer en straffer, + kan hij U veel centjes besparen als je "big" tele gaat.

        FF is a choice or a way of life ... dat wel, ja

        veronique
        « Je suis venu vous dire que je m'en vais! »

        Comment


        • #19
          Re: cropp versus FF

          Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
          Natuurlijk is er een verschil als je een 100 mm op een crop gebruikt en een 100 mm op een FF, nogal wiedes, de cropfactor geeft een totaal ander beeld, maar daar gaat het hier niet over, je mag geen appelen met peren vergelijken....
          Beter: je mag geen grote appels met kleine appels vergelijken......

          Comment


          • #20
            Re: cropp versus FF

            Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
            Beter: je mag geen grote appels met kleine appels vergelijken......
            Dat is inderdaad nog net iets beter uitgedrukt
            There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
            A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
            Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

            Comment


            • #21
              Re: cropp versus FF

              Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
              Je moet natuulijk op een FF een brandpunt vergelijken dat ovreenkomt met dat van de crop, bvb een 18-200 op crop komt ongeveer overeen met een 28-300 op FF

              Natuurlijk is er een verschil als je een 100 mm op een crop gebruikt en een 100 mm op een FF, nogal wiedes, de cropfactor geeft een totaal ander beeld, maar daar gaat het hier niet over, je mag geen appelen met peren vergelijken....
              met de brandspunten ga ik akkoord, maar je scherptediepte (waarnaar ik doelde bij f/2.8) zie je wel erg hard.
              Canon - Elinchrom - Pocketwizard - Sandisk - Lastolite are some of the brands i use...

              Comment


              • #22
                Re: cropp versus FF

                Hier twee voorbeelden: eentje op FF en eentje op crop,
                allebei 85 mm f/1.8, ruwweg dezelfde inhoud op de foto:

                FF
                crop

                Een serieus verschil in DOF, ten gevolge van FF versus crop.

                Comment


                • #23
                  Re: cropp versus FF

                  Oorspronkelijk geplaatst door bart30d Bekijk bericht
                  Hier twee voorbeelden: eentje op FF en eentje op crop,
                  allebei 85 mm f/1.8, ruwweg dezelfde inhoud op de foto:

                  FF
                  crop

                  Een serieus verschil in DOF, ten gevolge van FF versus crop.
                  slecht voorbeeld: het camerastandpunt is niet identiek en bevoordeelt de cropsensor nog meer.
                  Ruwweg is voor zo'n voorbeeld niet voldoende, identiek wel.

                  Huiswerk opnieuw maken, op statief

                  G
                  fijnefotografie.be, blog, workshops en fotostudio te huur in Aalst
                  Een beeldscherm is geen aanvaardbare manier om je foto's te presenteren. Kwaliteit komt pas bovendrijven in een print...

                  Comment


                  • #24
                    Re: cropp versus FF

                    Oorspronkelijk geplaatst door bart30d Bekijk bericht
                    Hier twee voorbeelden: eentje op FF en eentje op crop,
                    allebei 85 mm f/1.8, ruwweg dezelfde inhoud op de foto:

                    FF
                    crop

                    Een serieus verschil in DOF, ten gevolge van FF versus crop.
                    Dat is ook logisch, hé, wat had je anders verwqcht.
                    1.Er word maar een deeltje van de optics gebruikt.
                    2.De afstand van de opname, was ook verder weg !!
                    Fysica, dus.
                    « Je suis venu vous dire que je m'en vais! »

                    Comment


                    • #25
                      Re: cropp versus FF

                      Oorspronkelijk geplaatst door geertvandenbroeck Bekijk bericht
                      slecht voorbeeld: het camerastandpunt is niet identiek en bevoordeelt de cropsensor nog meer.
                      Ruwweg is voor zo'n voorbeeld niet voldoende, identiek wel.

                      Huiswerk opnieuw maken, op statief

                      G
                      Het was op statief, maar het kon niet perfect omdat de poot van het statief bij de cropfoto niet kon staan waar hij moest staan, er stond een boekenkast in de weg.

                      En ik snap niet hoe de crop bevoordeeld wordt, aangezien het er om ging om verschil te tonen, niet beter of slechter.

                      Comment


                      • #26
                        Re: cropp versus FF

                        Ik snap het niet meer:

                        Oorspronkelijk geplaatst door Veronique
                        Ik krijg ze hier elke dag voor mijn neus geschoteld, de Raw files, van brand A tot brand Z!!
                        Er is minimaal verschil, ja idd.
                        Bart post twee fotos die, idd zoals verwacht, meer dan een minimaal verschil laten zien,
                        en dan is het plots logisch:

                        Oorspronkelijk geplaatst door Veronique Bekijk bericht
                        Dat is ook logisch, hé, wat had je anders verwqcht.
                        1.Er word maar een deeltje van de optics gebruikt.
                        2.De afstand van de opname, was ook verder weg !!
                        Fysica, dus.
                        De enige reden waarom ik die moeite deed was omdat er twee ervaren posters tegen een newbie zeggen dat het verschil minimaal is.

                        Comment


                        • #27
                          Re: cropp versus FF

                          Oorspronkelijk geplaatst door bart30d Bekijk bericht
                          En ik snap niet hoe de crop bevoordeeld wordt, aangezien het er om ging om verschil te tonen, niet beter of slechter.
                          omdat je met de fullframe dichter bij de boekenkast staat dan met de cropcamera. Doordat je dwarser op de kast kijkt met de cropcapera, liggen automatisch meer boekenruggen in het scherpe gedeelte.

                          Ik heb ook de indruk dat de FF gefocussed is op deel 15 en de crop op deel 16.

                          Over beter of slechter ging het dus niet. Toch bedankt voor de moeite

                          G
                          fijnefotografie.be, blog, workshops en fotostudio te huur in Aalst
                          Een beeldscherm is geen aanvaardbare manier om je foto's te presenteren. Kwaliteit komt pas bovendrijven in een print...

                          Comment


                          • #28
                            Re: cropp versus FF

                            Oorspronkelijk geplaatst door geertvandenbroeck Bekijk bericht
                            omdat je met de fullframe dichter bij de boekenkast staat dan met de cropcamera. Doordat je dwarser op de kast kijkt met de cropcapera, liggen automatisch meer boekenruggen in het scherpe gedeelte.
                            Ja zou inderdaad kunnen. Ik wist dat ik die Simenons ergens anders had moeten zetten zodat ze makkelijker te fotograferen waren

                            En het focussen op 15 (FF) en 16 (crop) klopt ook, was dus echt een 'ongeveer' testje

                            Oorspronkelijk geplaatst door geertvandenbroeck Bekijk bericht
                            Over beter of slechter ging het dus niet. Toch bedankt voor de moeite
                            Ach, het was dat of stofzuigen

                            Comment


                            • #29
                              Re: cropp versus FF

                              Oorspronkelijk geplaatst door bart30d Bekijk bericht
                              Ik snap het niet meer:



                              Bart post twee fotos die, idd zoals verwacht, meer dan een minimaal verschil laten zien,
                              en dan is het plots logisch:



                              De enige reden waarom ik die moeite deed was omdat er twee ervaren posters tegen een newbie zeggen dat het verschil minimaal is.
                              minimaal verschil op RAW "IMAGE" quality!(definitie, détail, ruis, korrel, B-equalize, brokken in blue channel enz)

                              heu .... en uw allebei 85 mm f/1.8, klopt niet, hé.


                              anders gaan denken Bart of toch maar stofzuigen!

                              veronique
                              « Je suis venu vous dire que je m'en vais! »

                              Comment


                              • #30
                                Re: cropp versus FF

                                Oorspronkelijk geplaatst door Veronique Bekijk bericht
                                minimaal verschil op RAW "IMAGE" quality!(definitie, détail, ruis, korrel, B-equalize, brokken in blue channel enz)
                                Geen ruisverschil e.d.? Maar als er geen verschil is tussen een crop en een FF, waarom zou er dan verschil (in kwaliteit) zijn tussen compactje en crop? En waarom gebruiken sommigen MF? Toch niet enkel voor wat meer pixels?

                                Oorspronkelijk geplaatst door Veronique Bekijk bericht
                                heu .... en uw allebei 85 mm f/1.8, klopt niet, hé.
                                Ah nee? Vertel, want ik denk toch echt dat ik dat op beide zo ingesteld heb (en die 85mm was een prime), en dat de exif mij dat ook vertelt.

                                Oorspronkelijk geplaatst door Veronique Bekijk bericht
                                anders gaan denken Bart of toch maar stofzuigen!
                                Het nadeel van iets anders te doen i.p.v. stofzuigen is dat je daarna dan toch nog moet stofzuigen

                                Comment

                                Working...
                                X