Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Relatie fullframe/crop en hun lenzen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Relatie fullframe/crop en hun lenzen?

    Alvast heel veel gelezen over de veelgemaakte vergelijking tussen fullframe camera's en cropcamera's, hier op dit forum. Nu zit ik zelf nog met een paar vraagjes.

    Heb hier gelezen dat de 2 soorten gaan blijven bestaan, omdat het maken van een cropcamera goedkoper zou zijn. De 5d bijvoorbeeld heeft zodus het nadeel duurder te zijn dan een hoop cropcamera's; maar wat met de objectieven? Ik heb gemerkt dat analoge lenzen, die je dus voor de 5d kan gebruiken, dan weer een stuk goedkoper zijn? Of heb ik het hier mis en zijn de nieuwere fullframe lenzen wel een stuk duurder door hun kwaliteit en zo qua prijs weer gelijkaardig aan de digitale?

    Ik heb momenteel een 450d en zou mij graag een 50 mm 1.4 lens aanschaffen. Nu heb ik totaal geen idee of ik best van de analoge (fullframe) versie ga, welke een stuk goedkoper lijkt als de digitale versie. Maar dan zit ik weer met het probleem dat een analoge 50mm op mijn 450d een 70/80mm wordt? Wat doen jullie precies met dit gegeven? Worden er veel analoge lenzen gebruikt voor digitale camera's of is dat non-done en wordt er resoluut gekozen voor de digitale versie van de lens op de crop camera?

    Ik vraag mij dus af wat precies de tendens is bij de fotografen. Ik heb het gevoel dat als je minder experimenteert (en genoeg hebt met de basis kitlens) je beter voor een cropcamera gaat en als je veel verschillende lenzen wilt gebruiken, je beter af bent met de een fullframe camera?

    Ik heb het hier dus specifiek over de relatie tussen (fullframe/crop) camera's en objectieven. Niet over welk soort beeld beiden soorten neerzetten.

    Hopelijk kan iemand mij wat duidelijkheid brengen hierover.
    Alvast bedankt!

  • #2
    Re: Relatie fullframe/crop en hun lenzen?

    Er is maar een versie Canon EF 1.4 50mm (niets speciaal voor digitaal of analoog), of je met dat brandpunt van omgerekend 80mm uit de voeten kunt op je 450D kun je m.i. helemaal ZELF fijn uittesten met de kitlens op 50mm dus ik begrijp die enorme reeks vragen niet zo goed.
    Sony en Olympus
    Fotoseries

    Comment


    • #3
      Re: Relatie fullframe/crop en hun lenzen?

      Een brandpunt afstand blijft een brandpunt afstand. Ookal is de lens digitaal of analoog.
      Dus een analoge 50mm canon (FD lens) of een digitale 50mm (1.2 1.4 of 1.8) gaat hetzelfde beeld opleveren zijnde 50mm X 1.6 = 80mm

      Als je deze vragen stelt denk ik dat je beter af bent met je kitlens. Die zal voldoen
      Een analoge lens (manuele focus) is zeer moeilijk op een DSLR om te focussen. Je hebt een kleine zoeker en geen matglas. Met liveview is het iets makkelijker geworden maar voor snelle objecten zoals kinderen is het bijna niet te doen. Dus ga voor een digitale lens met AF. Koop de 50mm F1.8 voor een prikje 2de hands en test het eens uit. Van die 80euro zal je niet sterven.
      Canon 5d mkII // 50mmL f1.2 // 16-35mmL mkII // 70-200mmL f4.0 // 100mmL f2.8 macro // 135mmL f2.0 // mpe-65mm Macro !

      Comment


      • #4
        Re: Relatie fullframe/crop en hun lenzen?

        Oorspronkelijk geplaatst door rubenvonparty Bekijk bericht
        Ik heb gemerkt dat analoge lenzen, die je dus voor de 5d kan gebruiken, dan weer een stuk goedkoper zijn? Of heb ik het hier mis en zijn de nieuwere fullframe lenzen wel een stuk duurder door hun kwaliteit en zo qua prijs weer gelijkaardig aan de digitale?

        Ik heb momenteel een 450d en zou mij graag een 50 mm 1.4 lens aanschaffen. Nu heb ik totaal geen idee of ik best van de analoge (fullframe) versie ga, welke een stuk goedkoper lijkt als de digitale versie. !
        Digitale lenzen bestaan niet , alle lenzen zijn analoog.

        Het begin is er.

        Comment


        • #5
          Re: Relatie fullframe/crop en hun lenzen?

          Oorspronkelijk geplaatst door multipasser Bekijk bericht
          E
          Je hebt een kleine zoeker en geen matglas.
          .
          Zonder matglas geen zoeker.....

          Comment


          • #6
            Re: Relatie fullframe/crop en hun lenzen?

            Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
            Zonder matglas geen zoeker.....
            wel een zoeker, maar geen beeld..
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: Relatie fullframe/crop en hun lenzen?

              Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
              Digitale lenzen bestaan niet , alle lenzen zijn analoog.

              Het begin is er.

              Dat weet ik maar er zijn wel D lenzen die speciaal voor de digitale SLR's zijn en niet op FF of Analoge toestellen passen. Dus op zich zijn er wel 'digitale' lenzen. Hoe een lens optisch werkt blijft natuurlijk hetzelfde.

              En op zich zijn er ook analoge en digitale lenzen, sommige lenzen hebben een cpu en geven informatie door en zijn daardoor digitaal. Oude manuele lenzen zonder chip kan je analoog noemen. Op basis van het vrijgeven van informatie.
              Canon 5d mkII // 50mmL f1.2 // 16-35mmL mkII // 70-200mmL f4.0 // 100mmL f2.8 macro // 135mmL f2.0 // mpe-65mm Macro !

              Comment


              • #8
                Re: Relatie fullframe/crop en hun lenzen?

                Oorspronkelijk geplaatst door multipasser Bekijk bericht
                En op zich zijn er ook analoge en digitale lenzen, sommige lenzen hebben een cpu en geven informatie door en zijn daardoor digitaal. Oude manuele lenzen zonder chip kan je analoog noemen. Op basis van het vrijgeven van informatie.
                En die lenzen kan je dan alleen op digitale camera's gebruiken
                Je hebt lenzen met en zonder elektronica in en je kan ze, afhankelijk van het type camera, zowel op een analooge als op een digitale camera gebruiken. DIt heeft niets te maken met geschik zijn voor digitale of analoge camera's.
                Al moet ik wel zeggen dat modernere elektronica automatisch meer zal toegespitst worden naar digitale camera's, daar analoge camera's minder en minder zullen verder ontwikkeld worden en geproduceerd.
                Wat je dus "digitale lenzen" noemt zijn lenzen met hulp elektronica, of die electronica nu digitaal(met cpu) of analoog(met analoge computer(bestaat ook)) maakt geen zier uit.
                Hubert

                Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                Comment


                • #9
                  Re: Relatie fullframe/crop en hun lenzen?

                  Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
                  En die lenzen kan je dan alleen op digitale camera's gebruiken
                  Je hebt lenzen met en zonder elektronica in en je kan ze, afhankelijk van het type camera, zowel op een analooge als op een digitale camera gebruiken. DIt heeft niets te maken met geschik zijn voor digitale of analoge camera's.
                  Al moet ik wel zeggen dat modernere elektronica automatisch meer zal toegespitst worden naar digitale camera's, daar analoge camera's minder en minder zullen verder ontwikkeld worden en geproduceerd.
                  Wat je dus "digitale lenzen" noemt zijn lenzen met hulp elektronica, of die electronica nu digitaal(met cpu) of analoog(met analoge computer(bestaat ook)) maakt geen zier uit.
                  Als je goed leest zie je dat ik nergens zeg dat de 'digitale' lenzen met cpu niet te gebruiken zijn op analoge toestellen. Ik weet zeer goed dat oude lenzen soms al een cpu bevatten en met analoge toestellen gebruikt werden. Ik spreek over een digitale lens (met cpu) en een volledig analoge lens (zonder electronica). Dat staat los van de body.

                  Wel kan je zeggen dat er speciale digitale lenzen (digitaal is hier een lens voor een DSLR only) zijn die je niet meer op analoge toestellen kan gebruiken. Denk maar aan de EFS lenzen van canon. Of de DX bij nikon? (ik ben geen nikon kenner)
                  Canon 5d mkII // 50mmL f1.2 // 16-35mmL mkII // 70-200mmL f4.0 // 100mmL f2.8 macro // 135mmL f2.0 // mpe-65mm Macro !

                  Comment


                  • #10
                    Re: Relatie fullframe/crop en hun lenzen?

                    Oorspronkelijk geplaatst door multipasser Bekijk bericht

                    Wel kan je zeggen dat er speciale digitale lenzen (digitaal is hier een lens voor een DSLR only) zijn die je niet meer op analoge toestellen kan gebruiken. Denk maar aan de EFS lenzen van canon. Of de DX bij nikon? (ik ben geen nikon kenner)
                    Helaas moet dit weersproken worden.
                    Er zijn inderdaad lenzen met een kleinere beeldcirkel en/of een achterdeel dat verder in de camera steekt dan oudere die daardoor niet passen/ werken op oudere kleinbeeld (of zo je wil fullframe-) camera's.
                    Die moet je dan niet digitaal noemen, want dat is niet bepalend voor die lenzen.
                    Beginners worden keer op keer op het verkeerde been gezet door vaudtieve terminologie.
                    Leg gewoon uit hoe het zit en hang er geen verwarrende termen aan.

                    Met vriendelijke groet, Kees

                    Comment


                    • #11
                      Re: Relatie fullframe/crop en hun lenzen?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
                      Helaas moet dit weersproken worden.
                      Er zijn inderdaad lenzen met een kleinere beeldcirkel en/of een achterdeel dat verder in de camera steekt dan oudere die daardoor niet passen/ werken op oudere kleinbeeld (of zo je wil fullframe-) camera's.
                      Die moet je dan niet digitaal noemen, want dat is niet bepalend voor die lenzen.
                      Beginners worden keer op keer op het verkeerde been gezet door vaudtieve terminologie.
                      Leg gewoon uit hoe het zit en hang er geen verwarrende termen aan.

                      Met vriendelijke groet, Kees
                      Inderdaad.
                      En wat te doen met de vroegere Olympus, die toeliet om het dubbel aantal foto's te trekken, door op 1 kleinbeeld negatief 2 foto's te plakken. Dit zijn ook crop toestellen maar dan wel analoge.
                      Sigma en Tamron hebben lenzen met het kenmerk DG en DI(één I), die voorzien zijn van een extra coating, waardoor de lichtinval op de sensor en de weerkatsing van het licht door de sensor, geoptimaliseerd zou zijn(of dit echt zo is laat ik in het midden).
                      Dit zijn dan digitaal geoptimaliseerde lenzen.
                      Termen als EFS, DX, DII en DC hebben in weze met de beeldcirkel te maken, zoals Kees aanhaalt en in principe niets met digitaal of analoog.
                      Hubert

                      Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Relatie fullframe/crop en hun lenzen?

                        Misschien is het verschil in de prijs voor de 50mm lens die je gezien hebt wel net de mount. Canon gebruikt nu een EF of EF-S mount. En vroeger was dat een FD. De hoofdreden waarom een lens met een FD mount veel goedkoper is, is omdat daar veel minder vraag naar is, want op de toestellen die de laatste 15 jaar door Canon gemaakt zijn hebben een EF mount.

                        Er is een verschil tussen analoog en digitaal. Maar vandaag zijn alle lenzen van alle fabrikanten aangepast voor digitaal gebruik. Het verschil kan je zien als volgt. Bij aan analoge film reageerde de chemicaliën ook op licht dat schuin op de film valt. Bij digitaal heb je in plaats van film een soort van lichtgevoelige buisjes. Licht dat schuin binnenvalt valt dus tegen de rand van het buisje en wordt aldus niet gemeten door de sensor. Vandaar dat voor digitaal gebruik de lichtstralen rechter op de sensor moeten vallen dan destijds nodig was voor analoog. Maar zoals gezegd, kan je vandaag geen nieuwe lenzen kopen die niet geschikt zijn voor digitaal gebruik.

                        Canon: Een "EF" lens kan op alle digitale camera's. En een "EF-S" alleen op crop camera's.

                        Sigma: "DG" staat voor digitaal en dus geschikt voor D-SLR. Daarnaast heb je "DC" (Digital Crop). Sigma zal alleen de "EF" mount aanbieden voor Canon. Maar als de lens een "DC" aanduiding heeft die alleen zin op een crop body.

                        Tamrom: "Di" voor digitaal en "Di II" is dus de tweede versie die speciaal voor crop werd geïntroduceerd. Dus een "Di II" alleen gebruiken op crop camera's. Ook Tamron heeft alleen de EF mount voor Canon in gebruik.
                        Tot sluitertijd, Dirk

                        Comment


                        • #13
                          Re: Relatie fullframe/crop en hun lenzen?

                          Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht
                          Misschien is het verschil in de prijs voor de 50mm lens die je gezien hebt wel net de mount. Canon gebruikt nu een EF of EF-S mount. En vroeger was dat een FD. De hoofdreden waarom een lens met een FD mount veel goedkoper is, is omdat daar veel minder vraag naar is, want op de toestellen die de laatste 15 jaar door Canon gemaakt zijn hebben een EF mount.

                          .
                          l

                          Zo zit het IMO toch niet....
                          In de tijd voor de introductie van het EOS systeem was de FD 50/1.4 DUURDER dan de EF 50/1.4 die daarna kwam, het was een stukje mechanisch precisiewerk terwijl de EF 50/1.4 een plastieken speelgoedje is.
                          Uiteraard is de prijs van oud FD spul niet meer op hetzelfde niveau als toe het nieuw was.....

                          Zo bezit ik een SMC Takumar 50/1.4 uit 1972 , gekocht voor 40€ , die kostte in 1972 een half maandsalaris voor Jan Modaal /Otto Normalverbraucher (hoe heet die trouwens in Belgie ?)

                          Comment


                          • #14
                            Re: Relatie fullframe/crop en hun lenzen?

                            Oorspronkelijk geplaatst door multipasser Bekijk bericht
                            Ik weet zeer goed dat oude lenzen soms al een cpu bevatten en met analoge toestellen gebruikt werden.
                            Je weet het kennelijk niet zeer goed, want anders had je het zo niet verwoord

                            Comment


                            • #15
                              Re: Relatie fullframe/crop en hun lenzen?

                              Oorspronkelijk geplaatst door multipasser Bekijk bericht
                              Wel kan je zeggen dat er speciale digitale lenzen (digitaal is hier een lens voor een DSLR only) zijn die je niet meer op analoge toestellen kan gebruiken. Denk maar aan de EFS lenzen van canon. Of de DX bij nikon? (ik ben geen nikon kenner)
                              DX lenzen kun je gewoon op een D700/3/3x gebruiken op het cropformaat en vanaf de helft van het zoombereik vaak op FX,
                              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                              Comment

                              Working...
                              X