Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Pentaprisma v.s. pentamirror

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Pentaprisma v.s. pentamirror

De meeste instap dslr's hebben een 'pentamirror' en de hoger gepositioneerde toestellen beschikken meestal over een 'pentaprisma'.
    Is een pentamirror dan minderwaardig? Wat is eigenlijk het verschil tussen beide.
    Ben vandaag bij Media Markt geweest en heb daar de D90 en D5000 in mijn handen gehad. Moet zeggen, ze voelen beide even solide aan. De D5000 is iets lichter en een beetje kleiner. Al ligt hij toch beter in de hand dan bvb een Canon 450D (persoonlijke ondervinding he).
    Maar de D5000 heeft een pentamirror en de D90 een pentaprisma.
    Nikon D90 / AF-S DX Nikkor 18-105VR , Nikkor 50mm f/1.8D , Nikon SB600 Speedlight, Vanguard MG-4 Tripod, Black Rapid R-Strap R4, tassen van KATA en Lowepro

Re: Pentaprisma v.s. pentamirror

Een prisma is wat duurder en zwaarder.
    Verder absoluut niet druk over maken, er zijn zoveel belangrijker zaken.......

Comment

Doordat bij een penta-mirror de speiegelende oppervlaktes aan de buitenkant zitten, zou het misschien mogelijk zijn dat deze na verloop van tijd een aanslag krijgen, bij een pentaprisma zitten de spiegelende oppervlaktes tegen het glas van het prisma.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
        Doordat bij een penta-mirror de speiegelende oppervlaktes aan de buitenkant zitten, zou het misschien mogelijk zijn dat deze na verloop van tijd een aanslag krijgen, bij een pentaprisma zitten de spiegelende oppervlaktes tegen het glas van het prisma.

Bij een pentamirror zit alles aan de binnenkant.....
        Bij een pentaprisma zit alles aan de buitenkant....

So what?

Comment

dan kan er lucht bij en de rest...
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Dacht dat grootste verschil was dat een prisma minder lichtverlies heeft dan spiegels; m.a.w. het beeld verkregen door een prisma zal helderder zijn dan een pentamirror. Kijk maar eens door de zoeker; bij een mirror zal ja al heel snel het gevoel krijgen dat je door een tunnel naar je onderwerp kijkt. Indien je bijna uitsluitend gebruik maakt van je autofocus zou ik me ook geen zorgen maken over het soort zoeker dat je hebt, maar bij macro-fotografie wordt er al dikwijls manueel scherpgesteld en dan is een grote en heldere zoeker niet te versmaden.
            α 99 - Sony 16-35 mm F2.8 ZA SSM
            Flickr____No place to be

Comment

Een pentaprism is een vol stuk glas met zijden die zo ten opzichte van elkaar geslepen zijn dat zij het invallende licht reflecteren en projecteren. Een pentamirror zijn in feite spiegels die zo ten opzichte van elkaar geplakt worden dat zij ook het invallende licht reflecteren en projecteren.
              Dus:
              - pentaprisma vol stuk glas (duurder en veel zwaarder maar klaardere zoeker)
              - pentamirror lege doos met spiegels (goedkoper en lichter maar minder licht in de zoeker).
              Bij camera's waar voornamelijk met de autofocus gewerkt wordt zal dit niet zoveel verschil maken (instap DSLR waarbij men ervan uitgaat dat de meeste gebruikers gebruik maken van de autofocus), bij camera's waarbij men ervan uitgaat dat de gebruiker toch ook wel eens manueel focust zal men eerder geneigd zijn een pentaprisma te gebruiken.

En ja de zijden van de pentaprisma's worden inderdaad bewerkt met refecterende of niet reflecterende stoffen om een goede refelctie te verkrijgen en geen strooilicht te krijgen. En het is in feite geen echte pentaprisma of pentamirror maar een dakpentaprisma of dakpentaspiegel waarbij een zijde van het prisma vervangen wordt door een dakconstructie die zo'n hoek ten opzichte van elkaar maken dat het gespiegelde beeld van de spiegel (want het beeld in de zoeker komt van de opklappende spiegel) gespiegelde in de zoeker terecht komt (dus weer een gewoon beeld voor ons).

Comment

Ok, dus niet iets om me als beginner druk over te maken. Als ik het zo lees is het verschil eigenlijk klein.
                Bedankt voor de duidelijke uitleg.
                Nikon D90 / AF-S DX Nikkor 18-105VR , Nikkor 50mm f/1.8D , Nikon SB600 Speedlight, Vanguard MG-4 Tripod, Black Rapid R-Strap R4, tassen van KATA en Lowepro

Comment

Ik heb een D200 (pentaprism) en een D70 (pentamirror) en vind het verschil toch wel groot hoor. Het zoekerbeeld is niet alleen lichter, maar ook veel groter (0.75x tegenover 0.94x). Als ik nu mijn D70 neem heb ik het gevoel door een tunnel te kijken. Voor mij was het een van de redenen om over te stappen.
                  Jeroen || OM-D EM-5

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jedec Bekijk bericht
                    Ik heb een D200 (pentaprism) en een D70 (pentamirror) en vind het verschil toch wel groot hoor. Het zoekerbeeld is niet alleen lichter, maar ook veel groter (0.75x tegenover 0.94x). Als ik nu mijn D70 neem heb ik het gevoel door een tunnel te kijken. Voor mij was het een van de redenen om over te stappen.
                    Maar dit ligt niet aan pentaprism vs pentamirror, maar gewoon een gevolg van het ontwerp van de camera.
                    Fuji X-Pro2 / Fuji X-H1 / XF 18-135 / Samyang 12 / XF 16 / XF 23 / XF 27 / XF 35 / XF 56/ XF 90 / XF 50-140

Comment

Ik heb wel de indruk dat er bij de mirrors véél meer plaatsen zijn waar vuil en stof kan in geraken, want ook al is mijn sensor & lens proper (1 of 2 stofjes) als ik door mijn zoeker kijk lijkt het wel of er een halve asbak in kleeft...

en je kan er zomaar niet aan, aan die spiegels...

topics over gelijkaardige issues:

Er is dus toch wel één héél groot voordeel aan pentaprisma's, hier kan namelijk een pak minder vuil in/op geraken dat moeilijk te verwijderen is...
                      Last edited by RikH; 8 mei 2009, 12:32.
                      Mijn foto's
                      Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RikH Bekijk bericht

Er is dus toch wel één héél groot voordeel aan pentaprisma's, hier kan namelijk een pak minder vuil in/op geraken dat moeilijk te verwijderen is...
                        Hoezo?
                        Bij een prisma kan er namelijk niks in raken
                        Bij een mirror kan er namelijk niks op raken (want dat is de blinde zijde)

Het voordeel wordt door mij namelijk niet gezien.

Comment

'k heb mijn toestel eens van dichterbij bekeken, en 't is idd zo simpel niet precies...

Mijn foto's
                          Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
                            Hoezo?
                            Bij een prisma kan er namelijk niks in raken
                            Bij een mirror kan er namelijk niks op raken (want dat is de blinde zijde)

Het voordeel wordt door mij namelijk niet gezien.
                            Je zou de konstruktie eens even moeten uitekenen en kijken waar de spiegelende vlakken zitten. Dan is het zo duidelijk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jedec Bekijk bericht
                              Ik heb een D200 (pentaprism) en een D70 (pentamirror) en vind het verschil toch wel groot hoor.
                              De D70 heeft ook een prisma, geen spiegel.

Comment

Working...
                              X