Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

upgrade naar 50D - ruis

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: upgrade naar 50D - ruis

Allemaal hartelijk bedankt voor de vele reacties.
    Ik heb nu toch een beter beeld gekregen van hoe de ruis te beperken.
    de 50d moet er niet enkel voor de betere ruisverhouding komen maar ook voor zijn snelheid en het mogelijk groter dynamisch bereik.
    De 70-200 F2.8 met extender staat wel op mijn verlanglijstje, maar toch liever eerst de camera. Ik moet natuurlijk ook opletten dat het gewicht van de combinatie niet te zwaar wordt om een ganse of halve dag te gebruiken. Sport die ik geregeld fotografeer is Hondensport (Schutzhund). Vooral bij het pakwerk heb je snelle sluitertijd nodig (minstens 1/500, liefst korter) en actie heeft plaats ongeveer in het midden van een voetbalveld.

Ik wist van de betere ruisverhouding door op RAW1 in te stellen maar heb uiteindelijk toch de voorkeur gegeven aan full-jpg.
    Dus toch minder ruis in RAW1.

Deze foto is een crop van 1/3 lineair (dwz 1/9 van het beeld) op ISO 400
    met de 100-400 zoom

http://forum.belgiumdigital.com/f44/...it-259703.html
    Als hier geen nabewerking van ruis is gebeurd, dan is dit volgens mij toch merkelijk beter dan mijn 400d.
    Met vriendelijke groeten,
    Bernus

Comment

Ik heb ze beiden en geloof me, er is een verschil in ruis.

De 50D scoort een pak beter op gelijkwaardige iso-waarden, niet te vergeten dat de extra iso-waarden heerlijk zijn. Waarschijnlijk is de 5D nog beter, maar ja, het is altijd wat...
      Canon 400D/50D - EF-S 18-55 - EF 50 f1.8 - EF 70-300 IS USM - Sigma 24-70 f2.8 EX - Tamron 27-70 f2.8 VC - Canon 70-200 f2.8 L - Metz 58

Comment

Als hier geen nabewerking van ruis is gebeurd, dan is dit volgens mij toch merkelijk beter dan mijn 400d.
        Ik heb de DPP waarden even nagekeken

Brightness 0.33
        Contrast -4
        Color Saturation 2
        Sharpness 6
        Luminance noise reduction 0
        Chrominance noise reduction 0

ISO 400
        1/500 f:8

crop 1177 x 1766 pixels (van de 3168 x 4752)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht
          Ik kan me niet voorstellen dat de 50D zoveel beter is dan de 400D als het op ruis aankomt.
          Heb zelf de 400D enkele jaren gebruikt op ISO1600 zonder te veel last van ruis te hebben.

Let op je mag ruis niet alleen op uitvergrote details op het scherm beoordelen. Maar neem eens een afdruk en beoordeel de ruis dan nog eens.
          Euhm...
          Heb jij een 50D? Oordeel pas als je deze ook effectief in je handen hebt gehad.
          Ten 2e zou ik doodgraag een foto zien met de 400D op ISO1600 want bij mij brengt dat heeel veel (en lelijke paarse) ruis mee. Misschien moet ik de mijne dan eens binnendoen. Alleszins: 50D is bruikbaar op ISO1600. 400D durf ik hoogstens op ISO800 gebruiken en dan schaam ik me.
          Over dat beoordelen op het scherm: ik denk niet dat mijn foto's veel afgedrukt worden, het meeste gebeurt via het internet. Dus je mag ruis wel degelijk beoordelen op scherm als dat jouw grootste publiek is.

Just my 2 cents

Comment

Iso 1600 op de 400D brengt inderdaad obsceen veel ruis met zich mee, in vergelijking met iso 800. Dat is normaal... MAAR! Je kan deze mode perfect gebruiken, indien je correct belicht. Als je nadien de foto gaat oplichten zul je een pak ruis naar voren brengen, zeker in donkere vlakken...
            Canon 400D/50D - EF-S 18-55 - EF 50 f1.8 - EF 70-300 IS USM - Sigma 24-70 f2.8 EX - Tamron 27-70 f2.8 VC - Canon 70-200 f2.8 L - Metz 58

Comment

Hier dan voorbeeldjes met de 400D op ISO1600.

Genomen tijdens een optreden van een lokale dansgroep, voorstelling CATS. F4, 1/60s.

En een crop van deze foto. Buiten dat je merkt dat de scherpte afneemt zie je hier ook als je goed kijkt rode en blauwe ruispixels.

Optreden sneeuwwitje van dezelfde groep. F2.8, 1/125s.

Weerom optreden van dansgroep, F4.5 en 1/125s.

Maar ik herinner het nu wel dat ik de beste resultaten kreeg op 1600 ISO door in JPG te werken. De ruisonderdrukking in de camera deed het beter dan ik dat kon met PS of NoiseNinja. De foto's hierboven zijn JPG's uit de camera achteraf bewerkt met een ruis filter in PS en dan toch nog verscherpt. En verscherping versterkt normaal ruis!
              Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Ik word er stil van. Zo'n goede resultaten heb ik nooit gehaald op ISO1600 op 400D hoor...
                In alle geval is de ISO1600 van de 50D toch beter hoor
                Last edited by apoZ; 22 mei 2009, 16:22. Reden: typo

Comment

- 400D->50D upgrade zal zonder twijfel een serieuze verbetering zijn, zelfs al blijf je bij uw zelfde optiek.
                  - 400D->1D mk2 zoals werd voorgesteld on the other hand zal absoluut zeker ook een zeer grote verbetering zijn.

De mk2 heb ik zelf nooit gehad, maar de 1D mk3 heb ik wel, en de 50D ook, en ik kan zeggen dat ik toch in 80% van de gevallen liever 10 zeer scherpe megapixels met snelle AF system heb dan 15mpix met de 50D.

Het AF-systeem van die 1D-series maakt gewoon zoveel (lees: alles) goed/zoveel beter dat het subliem is.

Ook de cropfactor x1.3 van de 1D series vind ik eigenlijk zeer aangenaam, het is net geen fullframe, maar toch wide enough, en het is ook nog een stukje extra tele op uw telelenzen.
                  (+ je kan op bepaalde telelenzen nog eens convertors gebruiken omdat de 1D series hun AF-systeem tot F8 werken waar vb een 50D maximaal tot f5.6 lenzen/optiekcombinaties nog AF heeft.
                  (typisch voorbeeld kan zijn Canon EF 70-200 F4 + x2 convertor)
                  Imagination is more important than knowledge...
                  http://www.kiekje.be

Comment

1Dmk2 > AF = echt instant, bij goed licht (superieur)
                    Bij minder (slecht licht ) hummm.

Meer, ga ik hier niet inbrengen

Suc6

* I hate the waist & overkill in file size*
                    « Je suis venu vous dire que je m'en vais! »

Comment

Als dit gewenst is wil ik gerust een foto van 15 en eentje van 7.5mp nemen op een iso van 1600 zodat men kan vergelijken. Zeg me wel van wat ik het best een foto neem om dit goed te kunnen zien.

Andries
                      ::: Flickr :::

Comment

Andries, tof dat je dit wil doen.
                        Ik denk dat iets met grote kleurvlakken die niet al te licht zijn het best is. (beetje onderbelichten)
                        Ook denk ik dat om goed te kunnen vergelijken, je de foto's op 100 procent moet zetten en er dan een stuk uit nemen (wegens max 900 pixels).
                        Bernus

Comment

Hoi, heb effe de tijd gevonden dus ik hoop dat je zoiets bedoelt.

Foto's op raw, raw1 en raw2. Op ISO 6400 (iso 1600 is nog niet echt ruis) dan F7.1 dacht ik.

Comment

Bedankt voor het maken van deze foto's.
                            Volgens mij is er toch een verschil in ruis tussen raw en raw1/2. Ik heb de foto's in PS ook eens geschaald zodat je dezelfde grootte van het onderwerp krijgt en dan is raw1/2 voor mij ook beter dan raw.
                            We zijn dus weer een stapje dichter bij de aankoop van een 50D. (prijs is ondertussen ook weeral wat gezakt )
                            Bernus

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bernus Bekijk bericht
                              Bedankt voor het maken van deze foto's.
                              Volgens mij is er toch een verschil in ruis tussen raw en raw1/2. Ik heb de foto's in PS ook eens geschaald zodat je dezelfde grootte van het onderwerp krijgt en dan is raw1/2 voor mij ook beter dan raw.
                              We zijn dus weer een stapje dichter bij de aankoop van een 50D. (prijs is ondertussen ook weeral wat gezakt )
                              Geen probleem. Als er nog iets is zeg je het maar.

Andries

Comment

Working...
                              X