Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon P90 vs Fuji FinePix S100Fs vs Panasonic FZ28

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nikon P90 vs Fuji FinePix S100Fs vs Panasonic FZ28

Ik heb besloten om een bridge te kopen, maar twijfel tussen de Nikon P90, de Fujifilm FinePix S100fs en de Panasonic FZ28.
    Welke lijkt jullie het beste en waarom ? Ik wil dit toestel gebruiken als eerste kennismaking met fotografie en om alles eens te proberen (portret, landschap, actie, macro, ...). Dit is meteen ook de reden waarom ik kies voor een bridge en niet voor een DSLR (die toch een pak duurder zijn met extra lenzen).
    Weet er soms iemand waar ik de Finepix S100 fs eens kan proberen (ben van omgeving Leuven). In de Fnac staat hij niet en bij diverse fotozaken kan je hem wel bestellen maar is hij niet op voorraad. De andere toestellen heb ik wel al vastgehad.

Re: Nikon P90 vs Fuji FinePix S100Fs vs Panasonic FZ28

ik woon niet in de buurt maar kan je allessinds de fuji camera aanbevelen!
    Enkel s'nachts neemt hem zoals bijna bij alle bridge cameras slechte fotos.
    Nikon d80 & d90//sigma 18-200 OS//nikkor 70-300 mm VR//nikkor 16-85mm VR

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Finkje Bekijk bericht
      Ik heb besloten om een bridge te kopen, maar twijfel tussen de Nikon P90, de Fujifilm FinePix S100fs en de Panasonic FZ28.
      Welke lijkt jullie het beste en waarom ? Ik wil dit toestel gebruiken als eerste kennismaking met fotografie en om alles eens te proberen (portret, landschap, actie, macro, ...). Dit is meteen ook de reden waarom ik kies voor een bridge en niet voor een DSLR (die toch een pak duurder zijn met extra lenzen).
      Weet er soms iemand waar ik de Finepix S100 fs eens kan proberen (ben van omgeving Leuven). In de Fnac staat hij niet en bij diverse fotozaken kan je hem wel bestellen maar is hij niet op voorraad. De andere toestellen heb ik wel al vastgehad.
      Als je kiest voor een bridge, kun je aktiefoto's vergeten. Dus alles wat jij met een bridge wil doen , kun je ook met een dslr met bv een 18-200mm lens (macro zul je dan wel een aparte lens voor nodig moeten hebben). Ik zou persoonlijk nooit voor een bridge kiezen, omdat ze niet veel kleiner zijn dan een dslr en beeldkwaliteit is veel slechter
      D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

Comment

Ik heb vorige zomer ook getwijfeld tussen een bridge en een basis-dslr met een 18-200mm lens.
        Panasonic FZ28 : 464 g en +/- 400 €
        Nikon D60 + Sigma 18-200 OS : 1183 g en +/- 800 €
        (gewicht inclusief 1 set reserve-batterijen en prijzen van aug 2008)

Ik wandel veel en hang mijn camera aan de heupgordel van mijn rugzak.
        Met de FZ28 is dat nog te doen. Met de D60 zag ik dat niet meer zitten.

Ik ben zeer te vreden van mijn FZ28, maar ik heb nog nooit en P90 of een S100Fs in mijn handen gehad.

PS: Ik vind de Canon SX10 (758g) ook al te groot en te zwaar.

Comment

Kijk, ik heb uiteraard getwijfeld tussen een DSLR en een bridge en kies voor een bridge om de volgende redenen:
          * Ik ken niets van fotografie en het zou een hobby kunnen worden, maar misschien ook niet. Hier op het forum zitten enkel enthousiaste fotografen maar er zijn ook mensen die een DSLR aanchaffen en hem nadien terug verkopen wegens te groot, te moeilijk en geen betere foto's dan met een compact (vermits ze de handmatige instellingen toch niet gebruiken)
          * Ik ben niet meteen van plan om een fotografiecursus te volgen of er echt veel tijd in te steken (heb al genoeg andere hobbies). Een trage leercurve dus. Ik zal ooit wel tegen de grenzen van een bridge aanlopen, maar waarschijnlijk niet zo snel.
          * Ik wil een beetje vanalles proberen. Als je bij een DSLR echt goede actie foto's wil trekken, heb je een snelle lens nodig. Voor macro een macrolens. Met een bridge kan ik experimenteren zonder meteen dure aankopen te doen en de mindere kwaliteit moet ik er maar bijnemen.
          * Als ik na een paar jaar echt weet wat ik wil, zal ik heus wel een DSLR kopen. Mét meer kennis dan. En hopelijk dan ook met meer budget (ben nog maar jong ...).
          Bovendien is deze bridge bedoelt voor mij én mijn partner. Stel dus dat we ooit een DSLR kopen omdat het ons beiden boeit, dan hebben we twee toestellen ter beschikking.
          * Ik weet dat er hier vele tegenstanders rondlopen, maar een videofunctie vind ik een belangrijk pluspunt. Ik zou mijn huidige compactje wel kunnen meeslepen om te filmen, maar als het op mijn nieuwe toestel zit is dit toch weer net wat handiger. Vandaag de dag zijn het enkel de wat duurdere instap DSLR's die dit hebben (Eos 500D, D90, D5000)

Om een lange zaak kort te maken, ik koop waarschijnlijk een van de drie genoemde fototoestellen dus wil vooral daarover graag feedback.
          Ik zou vooral graag die Fuji eens proberen maar waar ?
          Last edited by Finkje; 26 april 2009, 10:16.

Comment

Je hebt er flink over nagedacht, en dat is natuurlijk je goed recht; misschien zelfs wel
            je plicht. Van de drie toestellen die jij noemt, zou ik gaan voor de Fuji

Comment

De S100fs is een bakbeest en weegt bijna 1 kg, de P90 weegt 400 en de FZ28 417 gram.
              De P90 en S100fs hebben een klapschermpje, de FZ28 niet.
              De FZ28 en de S100fs ondersteunen RAW, de P90 niet.
              Het zoombereik van de FZ28 en P90 is groter dan van de S100fs.
              De S100fs produceert onder bepaalde omstandigheden 'paarse randjes' (even Googelen op Purple Fringing), van de FZ28 en P90 is mij dat niet bekend maar ik ben er persoonlijk van overtuigd dat het minder is.
              De pixeldichtheid van de P90 is 43 MP/cm2, die van de FZ28 is 36 MP/cm2 en de S100fs heeft 19 MP/cm2.
              Enfin, zo kan ik nog uren doorgaan maar je zult toch zelf moeten bepalen welke factoren het zwaarst wegen.

http://www.dpreview.com/ biedt je de mogelijkheid om bij de Buying Guide de specificaties van een aantal apparaten naast elkaar (Side-by-Side) te zetten, misschien helpt dat een beetje!

Comment

Finkje, Ik woon in Leuven. Desnoods kan je eens langskomen en het toestel van dichtbij bekijken. Ben in december overgestapt van Canon naar S100 en ben "tot nu toe" zeer tevreden. (Doe eventueel een PM om af te spreken, vrijblijvend natuurlijk)
                Fuji x 100 f

Comment

Hoi,

Ik heb sinds een week de Panasonic DMC FZ28 en heb er al wat testjes mee gedaan, hieronder een linkje , al deze foto's zijn van de FZ28

De andere genoemde toestellen ken ik niet zo goed, maar ik verwacht dat ze dezelfde mogelijkheden en kwaliteit leveren.
                  mvg

Comment

Ik zou ook voor de Fuji gaan, een geweldig toestel ook voor actiefoto's.

Comment

Nog maar eens posten, alle foto's gemaakt met de Fuji S100FS, jpg's zo uit de camera . . .zowel de goeie als de minder goed gelukte foto's.
                      There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                      A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                      Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door danielsl Bekijk bericht
                        Als je kiest voor een bridge, kun je aktiefoto's vergeten. Dus alles wat jij met een bridge wil doen , kun je ook met een dslr met bv een 18-200mm lens (macro zul je dan wel een aparte lens voor nodig moeten hebben). Ik zou persoonlijk nooit voor een bridge kiezen, omdat ze niet veel kleiner zijn dan een dslr en beeldkwaliteit is veel slechter
                        We zijn inmiddels 2009, die eeuwige dooddoener heeft zijn tijd nu wel gehad
                        BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                        Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Ik heb de fuji nou reeds 3 maanden en heb er al 5000 foto's mee gemaakt. Het is echt een prima camera die beter presteert dan alle andere bridges, maar nog steeds niet kan tippen aan de dslr's qua beeldkwaliteit. Wat de snelheid betreft, ik vind hem zeer snel, behalve het aanzetten dan… Als je de camera vastneemt, merk je het niet eens dat hij bijna 1 kg weegt, maar ik raad het niet aan om hem de hele dag om je nek te hangen…
                          De Canon SX10 is wat kleiner, lichter en goedkoper, maar hij presteert ook slechter, hoewel hij ook fantastische resultaten levert bij voldoende licht.

Indien gewenst kan ik wel enkele geslaagde (en minder geslaagde ) nachtfoto's online zetten zodat je eens kan zien hoe het daarmee gesteld is…
                          Last edited by galloschramme; 27 april 2009, 20:31.
                          Canon 5D MkII — TS-E 24mm f/3.5mmL II — EF 50mm f/1.8 II — EF 70-200mm f/2.8 L II IS USM — iMac 24" — iPad
                          Baaah! | Digital Echo Photography

Comment

Nachtfoto's graag ! Ik ga hem deze week eens proberen want ben benieuwd hoe hij in de hand ligt. En dan eindelijk de knoop eens doorhakken

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Finkje Bekijk bericht
                              Nachtfoto's graag ! Ik ga hem deze week eens proberen want ben benieuwd hoe hij in de hand ligt. En dan eindelijk de knoop eens doorhakken
                              momenteel kan ik niet op mijn server, maar je kan hier al enkele (privé) foto's bekijken
                              Canon 5D MkII — TS-E 24mm f/3.5mmL II — EF 50mm f/1.8 II — EF 70-200mm f/2.8 L II IS USM — iMac 24" — iPad
                              Baaah! | Digital Echo Photography

Comment

Working...
                              X