Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welk fototoestel voor live-bands te fotograferen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Welk fototoestel voor live-bands te fotograferen

Hi

Ik ben van plan een fototoestel aan te schaffen maar ben (om eerlijk te zijn) een 'total noob' in fototoestellen. Het hoofddoel van dit topic is om te weten te komen welk fototoestel geschikt is voor het fotograferen van:

* Actief spelende band-leden
    * Festivalfoto's
    * Sfeerfoto's op festivals/optredens

Graag had ik ook wat gedoeld naar de prijs: +- 100 tot 180 €. Het fototoestel moet wel digitaal zijn (aansluitbaar op pc)

Dank
    HB007
    Last edited by Franciskine; 25 april 2009, 09:19.

Re: Welk fototoestel voor live-bands te fotogravere

Oorspronkelijk geplaatst door headbanger007 Bekijk bericht
    Graag had ik ook wat gedoeld naar de prijs: +- 100 tot 180 €
    Ik vrees ervoor
    Canikon 40D - D200, D300

Comment

ik denk dat je voor fotogravure-toestellen aan het verkeerde adres bent.
      misschien is een bedrijf/firma die zoiets doet wel via google te vinden?
      ik denk trouwens dat mister minit zo'n fotogravures ook wel doet.

mm
      ∏__|_ ∏__|_
      "no rules, great shots"
      Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

Comment

Een DSLR + lichtsterke breedhoekzoom (17-55 f2,8 of of iets vergelijkbaar voor een crop-camera, of een 24-70 f2,8 voor een full-frame) voor de sfeerbeelden + een lichtsterke tele (70-200 f2,8) + eventueel nog een paar lichtsterkere primes voor als er nog wat minder licht is (50mm f1,4 / 85mm f1,8 / 135mm f2 /200mm f2) heb je niet voor 180 euro (zelfs niet voor 1800 euro).

Je kan met eender welk compactje wel foto's maken, maar echt goede foto's kan je vergeten.

Fuji heeft een paar jaar geleden de F30 (F31) gehad die wel vrij behoorlijk presteerde op hoge iso. Maar ondertussen moeten er altijd maar meer pixels op die kleine sensortjes, en daardoor wordt de hoge iso er gewoonlijk niet beter op.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

Comment

Voor € 100 heb 'k onlangs nog een mooie set voor concertfotografie op de kop kunnen trekken, al gaat het over een analoge reflex en manuale lenzen niet aan de orde dus

Voor dat budget kan je best ergens een 2ehands compactje zoeken (om toch iets meer budgettaire ruimte te hebben), en dan zoals Black Bandit suggereerde in de richting van Fuji. Of je kan mits bijsparen misschien een nikon d50+50/1,8 lens kopen (ook 2e hands), daar heeft m'n vriendin toch al prima foto's mee kunnen maken op diverse optredens

veel succes met je zoektocht, misschien dat je ook via muziekfora wel aan bruikbare info over budgetvriendelijke toestellen kan geraken. In Hof ter Loo zijn toch steeds massa's compactjes te zien tijdens metalgigs. (eens je je toestel hebt, probeer aub de neiging te onderdrukken om te flitsen)

Comment

2de hands ouder model DSLR (canon 350D, nikon D50) + een 50f1.8 moet je goed mee vertrokken zijn.
            plak de flits toe en stoor je niet aan de ruis. who cares ... noise must be

voor een €200 moet je vertrokken zijn.
            al die blablabla over lichtsterke zooms ...

mm
            ∏__|_ ∏__|_
            "no rules, great shots"

Comment

Graag had ik ook wat gedoeld naar de prijs: +- 100 tot 180 €. Het fototoestel moet wel digitaal zijn (aansluitbaar op pc)
              Met een instap SLR & 50mm f1.8 zit je minimum aan 500...
              Hoe hoog liggen de verwachtingen?

Comment

jaja... ruis kan soms wel, maar ze moeten niet in een sneeuwstorm zzitten, en er moet nog iets belicht zijn ook op de foto. Zeker op zo'n metal toestanden... varierend van weinig licht, rood licht (lekker donker en lekker moeilijk) tot stroboflashes...

sorry mm, maar het betere toestel levert het betere werk toch hoor;;; of dacht je met 180 € materiaal die groesrock foto's te kunnen maken die net gepost zijn?
                Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
                www.musicinframe.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Yourt Bekijk bericht
                  jaja... ruis kan soms wel, maar ze moeten niet in een sneeuwstorm zzitten, en er moet nog iets belicht zijn ook op de foto. Zeker op zo'n metal toestanden... varierend van weinig licht, rood licht (lekker donker en lekker moeilijk) tot stroboflashes...

sorry mm, maar het betere toestel levert het betere werk toch hoor;;; of dacht je met 180 € materiaal die groesrock foto's te kunnen maken die net gepost zijn?

'k hab de afgelopen jaren sporadisch concertfoto's gemaakt, ook van metalgigs, en afhankelijk van de zaal en groep kon je zelfs met een budgetreflex en een 50mm toch aandig uit de voeten. Met wat cd's, concerten en pintjes minder zal TS wel kunnen bijsparen voor een d50, d70 + 50mm (heb ze beiden gebruikt). Natuurlijk lukt het nu met de d200 en zeker de d700 net iets beter. Vermoedelijk gaat het met de oudere budgetreflexen van Canon (300D/350D)wel wat beter qua ruis. En elk gewonnen zieltje die niet hoeft te flitsen is mooi meegenomen.
                  Last edited by Sam Jae; 23 april 2009, 16:30.

Comment

Bij de concerten die ik bezoek kom je echt niet binnen met een DSLR
                    Dat zal bij gratis concerten wel lukken waarschijnlijk
                    Maar als je bijv naar Metallica of U2 met een DSLR binnen wil komen lukt dat echt niet

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Yourt Bekijk bericht
                      een 10D (€100) + een 50f1.8 (€100) ligt binnen budget.
                      of denk je dat DEZE en DEZE met een 5DII gemaakt zijn?
                      en voor €150 heb je een 350D die stukken beter presteert dan een 10D

mm
                      ∏__|_ ∏__|_
                      "no rules, great shots"

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mm Bekijk bericht
                        een 10D (€100) + een 50f1.8 (€100) ligt binnen budget.
                        of denk je dat DEZE en DEZE met een 5DII gemaakt zijn?
                        en voor €150 heb je een 350D die stukken beter presteert dan een 10D

mm
                        dan zijn we al met tweedehands bezig, en je hebt het over 200 € of meer (meer dan 10 % boven budget ). Ik heb ook niet gezegd dat het onmogelijk was om geslaagde foto's te maken. Maar als de belichting even niet meezit heb je dikke problemen. Bij de foto's die ik gezien heb was de belichting meestal ok, en de onderwerpen tamelijk statisch. Soms was de ruis nadrukkelijk aanwezig. Een nagenoeg bevrozen jumpfoto bij wisselend matig licht... dat wil ik wel eens zien van zo'n combo... niet geflitst uiteraard. Dat bedoelde ik. En TS heeft het over metal optredens. En die gasten staan nu niet bepaald stil of zijn moeilijk te vatten met een volgspotje...

Als TS tevreden is met het resultaat dat bereikt wordt met zo'n combo, dan is dat uiteraard een goede zaak, maar ik vrees dat het een beetje spannend gaat worden. Maar misschien krijgt TS de smaak wel te pakken, en dan kan later nog gezien worden hoe ver het verder evolueert...
                        www.musicinframe.be

Comment

dus volgens jouw werden er pakweg 4-5 jaar geleden geen deftige metal-foto's gemaakt?
                          ik denk dat de meeste hier een beetje verwend en liever "lui dan moe" zijn.
                          goeie foto's worden gemaakt door het manneke/vrouwke, niet door het toestel.

mm
                          ∏__|_ ∏__|_
                          "no rules, great shots"

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mm Bekijk bericht
                            dus volgens jouw werden er pakweg 4-5 jaar geleden geen deftige metal-foto's gemaakt?
                            ik denk dat de meeste hier een beetje verwend en liever "lui dan moe" zijn.
                            goeie foto's worden gemaakt door het manneke/vrouwke, niet door het toestel.

mm
                            ni persoonlijk worden hé...
                            volgens mij verkochten ze toen nog rolletjes ISO 1000. Tegenwoordig vind ik alleen maar tot 200 meer voor mijn OM-10. Ik heb ook moeten nadenken vooraleer ik afdrukte, en ik heb ook dia's geschoten omwille van de kostprijs. En je kan foto's maken, ja. Maar nu kan je zelfs foto's maken die vroeger onmogelijk te maken waren (bvb. 100 onderbelichte foto's na elkaar van een sterrenhemel etc etc en dan samenvoegen tot 1 ruisvrije opname). En dat verwachten velen dan ook te kunnen fotograferen. En dat valt al wel eens zwaar tegen in de praktijk als je niet het "betere" materiaal hebt.
                            www.musicinframe.be

Comment

nie persoonlijk bedoeld hoor, maar eigenlijk ook wel, omdat je het naar voor bracht

ik bedoel maar, yourt, dat "ruisvrij op iso1600" iets is van de laatste 2 jaar of zo.
                              ik kan begrijpen dat bepaalde mensen een allergie voor ruis hebben ontwikkeld,
                              maar camera's zoals bv een 10D, of D70 of zo, waren toen (en nu nog) geschikt.

men legt de lat steeds hoger als het op "prestaties" komt, maar als je je toestel
                              weet te hanteren en de beperkingen/mogelijkheden kent, geraak je erg ver.
                              en als je een budget van een kleine €200 hebt, zul je er tòch kunnen komen, maar
                              ga je harder moeten werken dan als je een cam hebt die ruisvrij werkt op iso 32.000 ...

als ik zie wat ik analoog op een gepushed 400asa ilford in een klein cafeetje maakte,
                              dan ben ik blij dat ik hetzelfde kan bereiken met m'n 10D op iso800 in datzelfde cafeetje.
                              ik neem er de bewogen vingers van de violist op 1/15 graag bij dan

mm
                              ∏__|_ ∏__|_
                              "no rules, great shots"

Comment

Working...
                              X