Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beginneling wil prof beginnen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Beginneling wil prof beginnen

Hallo,

Heel graag zou ik aan de ervaren mensen op dit forum een aantal vragen willen stellen. De situatie is als volgt;
    ik zou graag professionele apparatuur aanschaffen waarmee ik in staat ben hoge kwailiteit fotos en filmpjes te maken
    (binnenshuis). Nu is het probleem dat ik eigenlijk niet zoveel kennis in huis heb wat betreft digitale film- en fotografiewerk.
    Ik overdrijf slechts een beetje als ik zeg dat mijn kennis wat dat betreft op de achterkant van een postzegel past.
    Wel beschik ik over voldoende financiële middelen om, op z'n minst, de minimale noodzakelijkheden aan te schaffen.

Wat ik dus vooral wil weten is wat ik precies moet kopen; wat voor soort camera? Ik heb begrepen
    dat verlichting voor professionele fotografie (en camerawerk) een must is, maar wat voor soort verlichting? Een paar goeie lampen of speciale apparatuur?
    Zijn er nog andere zaken waar ik rekening mee moet houden (een standaar bijv.)? Het gaat dus niet om vakantiekiekjes
    maar om hoogstaande kwaliteit. Bij voorbaat bedankt.

PS Ik heb de sticky gelezen. Echter, omdat het voor mij allemaal zo nieuw is en tegelijkertijd om iets belangrijks (en kostig!) gaat zou
    ik graag persoonlijk advies willen krijgen. Ik hoop dat men daar begrip voor heeft.

Mattias

Re: Beginneling wil prof beginnen

Vind het een beetje een vreemde situatie, maar bon, who am I to judge.

Misschien eerst vertellen welk soort fotografie je zou willen gaan doen. Sport? Reclame? Natuur?

Voor sport heb je namelijk een snelle camera nodig zoals bv. een Canon 1D Mark 3. Als geld geen issue is, dan kan je voor reclame best een digitale middenformaat camera kopen, een Hasselblad H3 ofzo. Als je dat laatste van plan bent, wil ik wel je mentor worden en jouw spullen lenen ondertussen, hehehe.

Edit: ik zie dat "jouw spullen lenen" verkeerd kan opgevat worden. Ik wil jouw spullen lenen zodat ik die kan gebruiken, niet mijn spullen uitlenen aan jou, hehe.
    www.focusfotografie.be
    www.facebook.com/eviwilmus

Comment

Mattias,

Je wil professioneel gaan werken . . . je moet dan eerst een onderscheid maken tussen fotografie en video. Wat voor het één professioneel materiaal is ( Nikon D3, Canon 1D Mark III bvb ) is het zeker niet voor het ander. Je moet een onderscheid maken tussen professionele foto apparatuur en professionele video apparatuur.

Tenzij ik je misversta en dat het hoofddoel fotografie is en het filmpje maken eerder bijkomstig?
      There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
      A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
      Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

Ik zou maar eerst een fotocursus volgen als je een beginneling bent en helemaal niet beginnen met professionele apparatuur aan te schaffen
        [I]D4s-D500// Sigma 35mm fl/1.4 ART AFS 105mm f/2.8 VR micro/Tamron 24-70mm VC/ AFS 70-200mm VRII/200-500mm etc.etc.

Comment

Kruip eerst eens met het toestel die je nu hebt in een studio die je kan huren.
          Speel daar eens een paar uur met de flitsers en uw toestel die je nu hebt.

Dan geef ik u de garantie dat het eerste dat je zal kopen een goed boek is.
          Grote voordeel van een goed boek:
          1 kost niet zo veel geld
          2 zal je veel geld besparen doordat je uw miskoop niet voor een prikje weg moet doen achteraf.
          Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

Comment

zonder kennis iets kopen is een groot risico

zoals aangehaald, volg eerst een cursus fotografie, bv. bij een CVO in uw buurt. na een minimum aan kennis en gerichte vragen van man tot man met je docent heb je al een pak meer informatie om een goede aankoop te doen.

als je het hebt over verlichting zijn er grofweg twee soorten verlichting: flitslicht en continu licht. Flitslicht bestaat in de vorm van reportageflitsers en zijn makkelijk mobiel in te zetten of in de vorm van studioflitsers, wat minder handig is om mobiel in te zetten, maar niet onmogelijk. Studioflitsers hebben een instellicht wat het instellen van de belichting makkelijker maakt: je ziet wat je doet.

Zowel met studioflitsrs als reportageflitsers kan je lightmodifyers gebruiken om bv. hard licht en zacht licht te maken, te spelen met de richting van het licht etc.

Dit kan uiteraard ook met continu licht. Continu licht is minder krachtig dan flitslicht, en wordt doorgaans meer voor video toegepast.

Om te werken met een lightsetup kan je best eerst een goede basiskennis fotografie hebben, en een tijdje meelopen in een fotoclub die een eigen studio heeft. Je kan makkelijk uit een boek alle kennis vinden, maar hoe die kennis moet worden toegepast is zoveel makkelijker geleerd in een praktijksituatie.

Naar camera toe is er zoveel verschil in mogelijkheden dat je eerst moet bepalen wat jij onder kwaliteit verstaat, en wat je minimum eisen zijn, wat je nice to have's zijn, en hoeveel je er aan wilt uitgeven.

voor sommige mensen zal een (ik ken Nikon beter dan andere merken, dus ik vergelijk met nikon toestellen, zonder dit merk beter te achten dan andere merken) D40 (instap SLR) "professioneel" lijken, anderen vinden een D300 mogelijks nog "te min" en willen enkel een D3 of D3X

een goede manier om te bepalen wat voor toestel je nodig hebt is een checlist waar je het belang van elk onderdeel moet taxeren in de trand van
            • belichtingsinstellingen (ASM/P/scènestanden)
            • lichtmeter (matrix, centergericht of spotmeting)
            • flits (flitssynchro-tijd, TTL, ondersteuning draadloos TTL flitssysteem, ...)
            • reactiesnelheid camera
            • aantal beelden per seconde
            • dynamisch bereik
            • kleurweergave (nikon is vb. iets roder dan canon)
            • ruis(on)gevoeligheid in hogere ISO's + grens tot welke ISO je denkt te moeten kunnen werken (is ISO 800 genoeg, of ben je pas bij ISO 6400 tevreden?)

de resolutie zet ik met opzet niet in de lijst .. er zijn zeker nog tig andere zaken die belangrijker zijn dan het aantal megapixels, aangezien er geen camera's meer zijn met te weinig pixels. Ik heb destijds nog foto's gemaakt voor More O' ferral posters van 36m² gemaakt met een D2H (4MP camera) op fotopapier kon je die 4MP foto's makkelijk uitvergroten tot 1x1,5 meter. Er zijn (compact) camera's met dubbel zoveel pixels die al moeite hadden met een A3 uitvergroting. Mijn huidige amera heeft 12 miljoen pixels, en ja, het verschil zie je in bepaalde gevallen, maar resolutie op zich zegt dus niet veel.

indien je voor een SLR kiest, is de keuze van de camera op zich eigenlijk nog helemaal ondergeschikt aan de aankoop van lenzen, flitsers en andere toebehoren.

Wat het beste is, hangt in grote mate af van wat je gaat fotograferen. vb. voor studiowerk zal een D3X beter zijn als een D3, maar voor sport is het andersom

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VanVelen Bekijk bericht
              Hallo,

Heel graag zou ik aan de ervaren mensen op dit forum een aantal vragen willen stellen. De situatie is als volgt;
              ik zou graag professionele apparatuur aanschaffen waarmee ik in staat ben hoge kwailiteit fotos en filmpjes te maken
              (binnenshuis). Nu is het probleem dat ik eigenlijk niet zoveel kennis in huis heb wat betreft digitale film- en fotografiewerk.

Mattias
              Begin dan met het laatste, dan kom je er vanzelf achter welke spullen je moet hebben.

Edit, ik zie dat de meeste reacties hetzelfde behelzen......

Comment

Hallo,

jij wil doen wat niemand doet/kan doen. Even een vergelijkingkje maken opt zelfde niveau?

Zeg mannen, ik wil graag F1 gaan rijden, ik heb net mijn rijbewijs ( van gisteren) maar gezien ik geld genoeg heb kan ik me zo'n F1 bolide wel veroorloven. Kan er iemand me wat tips geven?

Komaan zeg, dat hoor je toch zelf ook wel dat dit niet lukt. Denk je nu echt pro foto's te maken met een dure camera te kopen waarvan je nougabollen kent of snapt?

Echt waar, en dit is gezegd met de allerbeste bedoeling: koop een boek, of beter nog koop er 10, lees die eens opt gemak uit, vraag hier dan nog wat, en schaf je dan een beginners camera aan en leer die eens kennen. ( en denk aan mijn F1 vergelijking: die mannen beginnen allemaal in een gocart met een motortje op ).

Groetjes,

Luc

Comment

Een professionele fotograaf zal met een instap-DSLR + kitlens nog heel mooie foto's kunnen maken, maar iemand die niets van fotografie kent zal met het duurste toestel nog slechtere foto's maken dan met de goedkoopste DSLR die je kan vinden.
                  (Er zitten geen automatische programma's voor sport, portret, landschap... op een professionele DSLR (die heb ik toch nog niet gevonden op de 1D MKIII).)

Wil je "professioneel" beginnen, leer dan maar eerst foto's maken met een goedkope DSLR met een setje kitlenzen (bijvoorbeeld een 450D + EF-S 18-55 IS + EF-S 55-250 IS).
                  Als je daarmee tegen de limieten van het toestel en de objectieven komt, dan weet je welk toestel het best geschikt is voor het soort fotografie waar je het meeste interesse in hebt.

Voor studiofotografie heb je ook geen DSLR nodig die op de hoge iso weinig ruis geeft, want met een flitsinstallatie werk je meestal op de laagst mogelijke iso-waarde.
                  Met een instap-DSLR + een degelijk objectief kan je ook zonder problemen studiowerk doen.

Een cursus fotografie is een betere investering dan dure foto-apparatuur als je de basisbegrippen niet kent, en niet weet hoe je die kan gebruiken om de foto's zo goed mogelijk te maken.
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

Comment

Steek je geld in een degelijke opleiding fotografie en je zal er veel meer aan hebben dan nu als leek een toestel van €6000 te kopen.

Comment

Antwoord op jouw vraag vanuit mijn (Nikon) perspectief :

Body: Nikon D3
                      Objectieven: 24-70 f2.8 en de Nikkor 85 1.4
                      Externe flitser: Nikon SB 900
                      Belichtingssysteem: van bijv. Tungsten. (minimaal 2 lampen)
                      Statief: Gitzo CT 531 Carbon
                      Software: Photoshop CS4 en lightroom.
                      Verder nog wat achtergrond doeken en reflectie schermen.

(De D3 is geen video camera dus voor film niet bruikbaar.)

Hiermee moet je professionele resultaten kunnen boeken. Echter weet wel dat de apparatuur een hulpmiddel is. De fotograaf is de bepalende factor, ook in de digitale fotowereld. Ooit heeft iemand gezegd: "hoe meer ik weet des te beter ik begrijp dat ik niets weet ".
                      Jij, als volstrekte leek, kunt proberen aan de top te beginnen. Dat klinkt niet logisch maar niets is onmogleijk.
                      groet, Rik

Comment

en die arme Van Velen maar denken, waar ben ik nou in terrecht gekomen.
                        (of lacht zicht rot om de reacties).
                        ik hoop het laatste.
                        grt,bouk.
                        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

de geschiedenis herhaald zich.... een beginner die aangeeft te willen beginnen met een pro cam wordt weer onthaald op over elkaar heen vallende types die heel hard roepen hoe absurd dit wel niet is. Lekker flink geintjes maken over de rug van TS....
                          Flinke jongens hier!

@TS: fijn dat je de middelen hebt om direct hoog in te stappen! Volgens velen hier mag je pas in een vette bak stappen als je al jaren je rijbewijs hebt....... afgunst druipt er van af.
                          Als je info wil, PM me maar en kijk niet meer om naar dit draadje.
                          ---------------- Ik doe niet meer mee

Comment

Komaan manne, nu nie gaan overdrijven he.
                            Waarschijnlijk heeft de TS een wat impulsive post gedaan en ziet hij nu ook wel stilaan in dat alles niet zo simpel gaat...
                            Het is niet winkel > thuis > klikkerdeklik > topfoto.... gelukkig maar !

Als ik denk aan mijn eerste :
                            - km's met de wagen
                            - foto's die ik nam
                            - muren die ik heb bezet of vloeren die ik legde...
                            etc etc etc
                            Alles moet je leren en een boek helpt, maar iemand die al heeft gevloerd kan je toch verdorie handige tips geven en je wat voordoen

mvg
                            glenn
                            Mijn site...
                            vandaelefotografie.be
                            * BD0916BE *

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas
                              Nee, want dan zou het zijn: "jou spullen lenen".
                              Inderdaad. Maar ik ging er van uit dat niet iedereen zo goed op de hoogte is van de Nederlandse spelling...

PS Aan VanVelen: mijn aanbieding geldt nog steeds! Ik ben trouwens naast fotograaf ook leraar fotografie, dus als ge een privé leraar nodig hebt ofzo, weet ge me maar te contacteren.
                              www.focusfotografie.be
                              www.facebook.com/eviwilmus

Comment

Working...
                              X