Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Nieuwe 'Dress to Impress' workshop op 14 december 2024. Informatie en (snel) inschrijven hier.
We lezen teveel, en fotograferen te weinig...
Als je geen D700/D3 wil kopen, is de D300 je ideale keuze. Ruist ie veel? Niet meer dan de andere camera's in die klasse. Uiteindelijk altijd nog teveel, maar dat heb je met alle camera's.
De omstandigheden maken veel meer uit dan de ruiseigenschappen van de camera, soms zie je ruis op iso 200, en soms is het zo goed als ruisvrij op iso 800.
Gelukkig ben ik niet de enige die twijfelde aan de ruis van de D300.
Hier dezelfde twijfel.
Een paar weken geleden de d300 aangeschaft en mijn d200 verkocht.
Nu stel ik vast dat op iso 200 meer ruis aanwezig is dan bij mijn d200.
Op L1.0 is de ruis vergelijkbaar met mijn oude d200 op iso 100.
De reden om een d300 aan te schaffen was beter iso prestatie's boven de 400 iso, het beter af-systeem en de fijnafstelling voor objectieven.
Ondervind ik deze dat af-fine tuning werkt voor nikon-lenzen, maar gewoon niets aanpast bij de sigma objectieven die ik bezit... nog een teleurstelling dus.
Enfin, als er nog mensen zijn die vermoeden dat er teveel ruis is op iso200, hoor ik het graag.
Als ik deze posts en de reviews op internet lees, schrik ik toch wel even. Ik kan mij niet inbeelden dat een D300 ruis zou hebben op 200 ISO Hoegenaamd niet. Terwijl de fabrikanten er alles aan doen om ruis in de hogere gevoeligheden bij elk nieuw cameramodel te verminderen zou ... er nu ineens ruis in de laagste gevoeligheid bijkomen ? Nee dat is onbestaande en moet volgens mij berusten op andere factoren.
Méér pixels kunnen toch anders worden weergegeven op je beeldscherm dan bij een camera met minder pixels / resolutie ?
Weergave op je beeldscherm (lichte vorm van moiré, dotpitch die niet 100% overeenkomt ?
Gebruik in té warme omstandigheden (te warme sensor) ?
JPG compressie ? misschien niet
Ik weet, ik heb jaren gefotografeerd met een D100 en ben onlangs overgestapt op een D90 en fotografeer heel wat vliegshows, soms met blauwe luchten, maar de ruis is bij mijn D90 camera op ISO200 ... onbestaande, zelfs niet op 800 ISO, en ik gebruik ook de beste JPG instelling ? Waarom dan bij een camera als de D300 die toch nog beter is dan de D90 ?
Ik heb ook vroeger het analoge tijdperk meegemaakt en dan werd die "ruis" waar iedereen nu zo paniekerig over doet aanzien als gewoon "korrel". Feit was toen, dat deze meestal best zichtbaar was in egale vlakken zoals blauwe luchten, maar daar maalde toen niemand om.
Sadly the D300 doesn't really shoot at ISO 100 if you use Auto ISO and Nikon's Adaptive Dynamic Range (ADR) feature as I do. Since the D300 defaults to ISO 200 mostly as a marketing gimmick, my D300 shots at ISO 200 in daylight have a small amount of visible noise at 100%, which I've never gotten in my D200 (or 5D) shots at ISO 100.
maar ook dit:
Wankers worry about noise; artists worry about color and tone. The D300 has far superior color and tone to anything else I've used.
Nooit iets van gemerkt.
Ik zit nochtans veel, in “the blue channel” te werken en te controleren, vermits daar (meestal) de meeste misère te vinden is!!
De files die ik hier binnenkrijg, zijn wel “Pure Raw” files en steeds goed (lees perfect) belicht, binnen DR, door mensen die met licht "kunnen" werken.
Alles kan beter, maar de D300 levert toch wel zeer puike prestaties, qua IQ-output en noise, vind ik.
sowieso, in de luchten, werk je dat op 2 sec. weg.
Oorspronkelijk geplaatst door jeanpauldriesBekijk bericht
Misschien niet helemaal dezelfde sensor, maar blijkbaar toch kort genoeg familie om dezelfde karakteristieken te hebben in Raw. Ik volg ook zowat de discussie op Dpreview ivm Raw afkomstig van deze sensor. Dat is enkel en alleen om te volgen wat Nikon bakt van ongeveer dezelfde ingredienten. Ik ben nu eenmaal techneut voor iets.
Maar alles bij mekaar zijn de D300 en verwanten prachtige camera's.
Inderdaad, prima toestellen ....de (bijna) identieke senoren komen uit dezelfde fabriek, maar zouden elk hun software-matige omzetting krijgen in/uit eigen huis.
Ben ook wat verwonderd over de vraag ruis op 200.....ISO.
ALs je je daar begint op te focussen dan zie je die ook op 100 ISO hoor, ik heb mezelf erop betrapt dat ik in LR1.4 dit begon te controleren op 100% crop........en dan nog even ging corrigeren
En ja bij sommige kleurcombinaties (tinten) op bepaalde ISO's komen die meer tot uiting.
Ik heb vorige week nog een test gedaan, een vergelijk van KM 7D (6 mp) met Alpha 700 (12mp) op verschillende ISO's. (100-200-400-800-1200) ...
Blijkt (voor mij) dat de A700 het best scoort op ISO 200 !!
Op 100 ISO had ik een zeer lichte vorm van (kleur)wolking op de grijze achtergrond, die er niet was op 200 ISO.
Ook had ik op een forum (weet niet meer welke) gelezen dat de fabriekinstelling voor de ISO-instelling voor dit toestel (Sony A700) de standaardwaarde 200 ISO is !!
De instelling naar 100 ISO zou dan een omgekeerde bewerking zijn (downgraden-softwarematig) dan naar hogere waardes te gaan.
Dit samen met mijn bescheiden testje zou dus wel eens kunnen kloppen .....
bij de D300 is de iso 200 ook de standaard waarde. en net zoals je zegt gebeurt de omzetting via software als je naar 100 iso gaat.
maar ik wil me opofferen voor de mensen die niet tevreden zijn van de D300
ik zoek nog een tweede
De D300 produceert bij lage ISO op zijn minst evenveel ruis als de D200.Maar daar waar de D200 al vanaf ISO400 een echte ruisbak wordt,presteert de D300 onvergelijkbaar veel beter in de hogere ISO's.
D300 is echt een reuzecamera,ruis gaat je plezier niet bederven.
Het lijkt hier wel de kampioenschappen Prietpraat.
'D200 al vanaf ISO400 een echte ruisbak' Hoe verzind u het, alleen de term al.
De ruis wordt vooral veroorzaakt door onjuist te belichten of uit te lichten, nu digitaal als wel vroeger met film. Ik werk met de D200 vaak met iso waarden boven de 600, bij mijn grote prints voor exposities is er nauwelijks of geen waarneembare ruis aanwezig.
Comment