Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sony a900 24M mode probleem

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Sony a900 24M mode probleem

Ik heb net een Sony Alpha 900 gekocht en wilde natuurlijk wel eens het effect van een full frame sensor en 24mp zien. Probleem: welke instellingen ik ook probeer en/of aanpas: ik kan niet hoger geraken dan l:11m mode. Waarschijnlijk ergens een knopje nog niet ontdekt... en ik heb de handleiding helemaal uitgepluisd. Kan iemand mij helpen?

Re: Sony a900 24M mode probleem

Zeker van dat er er een FF lens op je toestel zit.
    Met welke lens werk je.
    Bij nikon als je een croplens monteerd, wordt de resolutie ook truggeschroefd naar ongeveer de helft van de volledige resolutie

Oorspronkelijk geplaatst door Luvan Bekijk bericht
    Ik heb net een Sony Alpha 900 gekocht en wilde natuurlijk wel eens het effect van een full frame sensor en 24mp zien. Probleem: welke instellingen ik ook probeer en/of aanpas: ik kan niet hoger geraken dan l:11m mode. Waarschijnlijk ergens een knopje nog niet ontdekt... en ik heb de handleiding helemaal uitgepluisd. Kan iemand mij helpen?
    Nikon Df, Nikon 20-35 2.8 AF-D, Nikon 50 1.8 AF-S, Nikon 50 1.2 Ai-s, Nikon Micro 60mm 2.8 AF-S, Nikon 70-200 2.8 AF-S VR, Nikon 85 1.8 AF-D, Nikon 105 2.5 Ai-s, SB600, SB20
    Pentax K1, Pentax 24-70 2.8

Comment

Ik vermoed dat je met l:11m mode bedoeld 11mp.( Ik ken de A900 niet).
      Kan het zijn dat je een lens voor een crop sensor erop hebt zitten en dat de A900 dan automatisch een crop deel van de sensor gebruik om geen overdreven vigneting te hebben.
      De D3, D3x en D700 doen dat ook, als dat zo is ingesteld.
      Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Volgens mij is het toch zo dat lenzen voor crop-camera niet eens op ff passen?
        Canon eos 30d & 40d;Canon ef 300mm f4 L IS USM
        Thijs Broekkamp| Website: www.wildnature.nl
        Weblog: http://www.thijsbroekkamp.blogspot.nl/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door wildlifephoto Bekijk bericht
          De A900 laat toe om DT-lenzen te gebruiken in een cropmodus waar enkel het middelste deel van de sensor wordt gebruikt. Optimaal is dit zeker niet, maar het is dus wel mogelijk.
          about.me/stijnv

Comment

Of toch eens kijken naar: (zie manual p. 130)
            -Menu Setup 4
            -APS-C size capt.
            • Uit
            • Aan

Ook kun je in dezelfde setup pagina een reset van de camera doen (deze zal alles terugzetten zoals het oorspronkelijk was).

Op pagina 153 van de manual kun je lezen:
            Lens Alle α-lenzen (behalve DT-lens*)
            * Het gebruik van een DT-lens wordt niet gegarandeerd omdat de hoeken van de velden donkerder zijn en de camera niet voldoet aan de primaire AE-prestatienorm. [APS-C-form. v.] is automatisch gekozen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PVA Bekijk bericht
              Bij nikon als je een croplens monteerd, wordt de resolutie ook truggeschroefd naar ongeveer de helft van de volledige resolutie
              Alleen als je dat zelf instelt, anders niet.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                Alleen als je dat zelf instelt, anders niet.
                Ja, maar als je bij een D3 (handleiding blz.60) Automatische DX-uitsnede hebt ingesteld, gaat deze wel automatisch in DX modus bij de montage van een DX objectief, en hoef je dat nooit meer zelf in te stellen, zal bij de D700 en D3X ook wel zo zijn.

Maar je kan bij Nikon ook kiezen voor het volledige gebruik van je sensor bij gebruik van DX objectieven, heeft volgens mij weinig zin, maar het kan.

Wat je wel hebt bij Nikon, is dat je het gebruikte deel ziet door je zoeker, rondom een grijze rand op het niet gebruikte deel.

In DX modus worden maximaal slechts 5.144.832 pixels van de 12 megapixels gebruikt.

Deze verhouding lijkt dus sterk op het verhaal van TS, maar zou ook moeten te zien zijn door de zoeker, tenzij dat bij Sony niet zo is.

Comment

Het probleem is ondertussen opgelost. Mijn Sony lenz SAL70250 stond gemonteerd. Vanmorgen snel de 70200g gemonteerd en inderdaad, de volledige L:24 mode was beschikbaar. Spijtig genoeg is er in de handleiding volgens mij van dit soort problemen niks te vinden. Ook met de t20 teleconvertor er op en de 70200g was er geen enkel probleem meer. Bedankt voor de snelle reacties.
                  Toch nog een vraagje: kan er iemand uitleggen waar ik dan op moet letten bij het eventueel kopen van andere lenzen? Of een workaround om de (iets meer hanteerbare) sal70-250 te kunnen gebruiken in full L:24 mode?
                  Weet er iemand een meer uitgebreide handleiding voor de alpha 900?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                    Maar je kan bij Nikon ook kiezen voor het volledige gebruik van je sensor bij gebruik van DX objectieven, heeft volgens mij weinig zin, maar het kan.
                    Heeft wel zin, want veel DX(DG) objectieven hebben vanaf halverwege de zoomreeks een volledige dekking, kwaliteit?????????, maar je kan wellicht iets meer gebruiken als alleen DX.
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Luvan Bekijk bericht
                      Het probleem is ondertussen opgelost. Mijn Sony lenz SAL70250 stond gemonteerd. Vanmorgen snel de 70200g gemonteerd en inderdaad, de volledige L:24 mode was beschikbaar. Spijtig genoeg is er in de handleiding volgens mij van dit soort problemen niks te vinden. Ook met de t20 teleconvertor er op en de 70200g was er geen enkel probleem meer. Bedankt voor de snelle reacties.
                      Toch nog een vraagje: kan er iemand uitleggen waar ik dan op moet letten bij het eventueel kopen van andere lenzen? Of een workaround om de (iets meer hanteerbare) sal70-250 te kunnen gebruiken in full L:24 mode?
                      Weet er iemand een meer uitgebreide handleiding voor de alpha 900?
                      Handleiding is te downloaden op de site van sony...er bestaat trouwens ook geen Sal 70-250... Misschien bedoel je 18-250? Alle lenzen waar een DT achterstaat zijn lenzen voor cropcamera's, dus de volledige sensor wordt niet benut (enkel de "middelste 11mp's)...

Maw, dat de camera overschakelt naar 11mp's is normaal (en zekeer geen "probleem" zoals jij het noemt, integendeel, het is juist een oplossing voor een probleem)

Wat je kan doen om het systeem te omzeilen (maar niet aan te raden, het is er niet voor bedoeld) is om op de knop te drukken (en ingedrukt houden) alsof je de lens eraf haalt, de camera denkt dat er dan geen lens op zit, en je gebruikt de camera in M-mode...Je bedriegt de camera dus
                      Last edited by Portmixus; 11 juni 2009, 17:29.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door wildlifephoto Bekijk bericht
                        Enkel bij Canon passen ze technisch gesproken niet (passen wel, maar dan heb je nog de spiegel...).

Comment

Sorry... mijn eerste foutje.. het ging inderdaad om de sal18-250. Bedankt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Portmixus Bekijk bericht
                            Wat je kan doen om het systeem te omzeilen (maar niet aan te raden, het is er niet voor bedoeld) is om op de knop te drukken (en ingedrukt houden) alsof je de lens eraf haalt, de camera denkt dat er dan geen lens op zit, en je gebruikt de camera in M-mode...Je bedriegt de camera dus
                            Klinkt alsof je daar zelf al mee geëxperimenteerd hebt .
                            "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Knop indrukken en ingedrukt houden werkt inderdaad om met de sal18-250 de full L:24 mode te gebruiken. Bedankt. Welke nadelen zou dit kunnen hebben als je dit regelmatig zou doen? Ik vermoed dat dit niet de echte bedoeling is van deze knop?

Comment

Working...
                              X