Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wie heeft er practische ervaring met een Nikon D3X?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Wie heeft er practische ervaring met een Nikon D3X?

Oorspronkelijk geplaatst door lieven lens Bekijk bericht
    Het dynamisch bereik van een D3 is vergelijkbaar met nougabollen
    En dat heb ik eergisteren nog eens mogen ondervinden in de studio.
    Dan mag ik veronderstellen dat je de vergelijking maakt met de sensor in de Fuji S3/S5 die voornamelijk opvalt door zijn extreme highlight recovery? De sensor in de D3/D700 heeft een heel ander karakter en haalt veel meer info uit de middentonen en schaduwen, en dient dus anders (voorzichtiger?) gebruikt te worden.

Dus zeggen dat het dynamisch bereik van een D3 vergelijkbaar met nougabollen is, slaat nergens op

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
      Dan mag ik veronderstellen dat je de vergelijking maakt met de sensor in de Fuji S3/S5 die voornamelijk opvalt door zijn extreme highlight recovery? De sensor in de D3/D700 heeft een heel ander karakter en haalt veel meer info uit de middentonen en schaduwen, en dient dus anders (voorzichtiger?) gebruikt te worden.

Dus zeggen dat het dynamisch bereik van een D3 vergelijkbaar met nougabollen is, slaat nergens op
      voor zover ik heb kunnen lezen (geen praktijkervaring dus) is het inderdaad zo dat je met de D3 eerder "naar links" moet fotograferen daar waar de Fuji echt wel "naar rechts" mag gebruikt worden.

de Fuji is sterker in het recoveren van highlights en de D3 is sterker in het ophalen van schaduwpartijen ... different tools ... different technique dus :-)

Greetz,
      TravelToy
      www.christian-bailleul.be | Blog

Comment

De sensoren van de D3X, D3 en D700 behalen op een schaal van 100 respectievelijk een score van 88 - 80,6 en 80,5. De overige rapportcijfers kunt u interpreteren zoals u wilt.
        Het vergt overigens nogal wat inspanning van de fotograaf om uit deze toestellen te halen wat er inzit, vooral wat betreft het dynamisch bereik.
        De hoge prijs van de D3X is naar mijn onbescheiden mening grotendeels te verklaren door de buitengewone degelijkheid van de body.
        Bijzondere prestaties gekoppeld aan lekker veel pixels is niet te versmaden!

DxO Mark vergelijking

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
          De sensoren van de D3X, D3 en D700 behalen op een schaal van 100 respectievelijk een score van 88 - 80,6 en 80,5. De overige rapportcijfers kunt u interpreteren zoals u wilt.
          Het vergt overigens nogal wat inspanning van de fotograaf om uit deze toestellen te halen wat er inzit, vooral wat betreft het dynamisch bereik.
          De hoge prijs van de D3X is naar mijn onbescheiden mening grotendeels te verklaren door de buitengewone degelijkheid van de body.

DxO Mark vergelijking
          ongetwijfeld is de D3x een supermachien ... maar hoeveel degelijker is die body tov de D3 ? als DAT het prijsverschil moet verantwoorden ... dan is er toch iets mis hoor

Greetz,
          TravelToy

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TravelToy Bekijk bericht
            voor zover ik heb kunnen lezen (geen praktijkervaring dus) is het inderdaad zo dat je met de D3 eerder "naar links" moet fotograferen daar waar de Fuji echt wel "naar rechts" mag gebruikt worden.

de Fuji is sterker in het recoveren van highlights en de D3 is sterker in het ophalen van schaduwpartijen ... different tools ... different technique dus :-)

Greetz,
            TravelToy
            In de studio belicht je niet naar links of naar rechts.
            In de studio belicht je juist.
            Mijn fotosite ??? www.lievenlens.be of www.lieven-lens.be

Comment

DxO Mark vergelijking
              Klik eens op het tabblad "dynamic range" !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door lieven lens Bekijk bericht
                In de studio belicht je niet naar links of naar rechts.
                In de studio belicht je juist.
                -totaal off-topic ... maar wel interessant dacht ik ... dus ik ga er ff op door-

toch ff nuanceren -als ik mag- :-)

als de scene die je wilt fotograferen (studio of landschap maakt niet uit) een groter dynamisch bereik heeft dan dat van je kamera (of net even groot) dan moet je een keuze maken. ofwel clip je de highlights ... ofwel laat je de schaduwen dichtlopen.

nu ervaar ik dat ik met de fuji beter de highlights kan "clippen" en ze dan in post kan recupereren en dat ik met de D700 beter de schaduwen kan laten dichtlopen om ze naderhand terug op te halen. (telkens tot op zeker hoogte natuurlijk)

uiteraard heb je in een studio meer controle over de belichting en probeer je die zo goed mogelijk te balanceren zodat je niet moet clippen en er ook niets dichtloopt ... maar dat is niet altijd mogelijk.

het is natuurlijk ook goed mogelijk dat ik de bal hier compleet missla ... maar zo had ik het toch allemaal begrepen if not ... enlighten me

Greetz,
                TravelToy

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Marco_ Bekijk bericht
                  Klik eens op het tabblad "dynamic range" !
                  Ik hoef nergens te kijken
                  De D3X is naar mijn mening de beste digitale full frame camera die ik tot nu in mijn handen heb gehad.
                  Nu nog even doorontwikkelen naar een dynamisch bereik van 12 stops en ik ben helemaal tevreden.

Comment

maar ik zit echt niet te wachten op een 24 Mp sensor met slechtere "hoge-iso-eigenschappen" en gi-gan-tisch grote NEF bestanden.
                    Mijn gedachten.
                    Ik zou voor goede prestaties op hoge ISO gaan, maar dat is voor een ieder anders.

Comment

Ik hoef nergens te kijken
                      De D3X is naar mijn mening de beste digitale full frame camera die ik tot nu in mijn handen heb gehad.
                      Nu nog even doorontwikkelen naar een dynamisch bereik van 12 stops en ik ben helemaal tevreden.

Dan verschillen wij van mening, maar ook dat is niet onoverkomelijk.

Comment

uiteraard heb je in een studio meer controle over de belichting en probeer je die zo goed mogelijk te balanceren zodat je niet moet clippen en er ook niets dichtloopt ...
                        En dat noemen ze dan ook juist belichten nietwaar?
                        Naar links of naar rechts, telt alleen als je de ingebouwde lichtmeting gebruikt, maar in de studio met flitsers gaat dat uiteraard niet op, daar werk je manueel.

En ik vind ook dat Nikon werk aan de winkel heeft, als ik met mijn Nikon vrienden op stap ga om fotos te maken, hoor ik maar 1 ding altijd terugkomen, zeer voorzichtig zijn naar "uitgebrande" plekken, (D300, D700 en D3).

Comment

-0.3 of -0.7

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
                            Naar links of naar rechts, telt alleen als je de ingebouwde lichtmeting gebruikt, maar in de studio met flitsers gaat dat uiteraard niet op, daar werk je manueel.

En ik vind ook dat Nikon werk aan de winkel heeft, als ik met mijn Nikon vrienden op stap ga om fotos te maken, hoor ik maar 1 ding altijd terugkomen, zeer voorzichtig zijn naar "uitgebrande" plekken, (D300, D700 en D3).
                            Wat doen zij dan verkeerd? Bij de D2X was dit inderdaad een probleem. Maar mijn D300 en D700 zijn daarentegen ongelooflijk accuraat "Eventuele" uitgebrande plekken haal ik zo terug in nabewerking

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                              Wat doen zij dan verkeerd? Bij de D2X was dit inderdaad een probleem. Maar mijn D300 en D700 zijn daarentegen ongelooflijk accuraat "Eventuele" uitgebrande plekken haal ik zo terug in nabewerking
                              Wat ze verkeerd doen moet je hun (of nikon) vragen..

Comment

euhm ... true ... maar soms lukt het niet om de belichting te krijgen zoals ze zou moeten zijn, zelfs niet in een studio ... dan moet je keuzes maken ... en dan geldt het "links rechts" principe wel

trouwens "links rechts" heeft -voor zover ik weet- niets te maken met ingebouwde of manuele lichtmeting ... het heeft echter alles te maken met teweinig of teveel licht en -voor zover ik weet- kan je zowel automatisch als manueel over- en onderbelichten ;-)

Again ... ik kan me vergissen natuurlijk

Greetz,
                                TravelToy.

Comment

Working...
                                X