Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Panasonic Lumix DMC-FZ28 of beter een ...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Panasonic Lumix DMC-FZ28 of beter een ...

Hoi,
    Wie heeft er ervaring met ,en foto's genomen met een
    Panasonic Lumix DMC-FZ28 ...
    of is er een beter alternatief en waarom?

Wat me vooral aanspreekt bij deze camera is de mogelijkheid tot RAW, het grote bereik
    (27-486 mm) en de accu ( ben niet zo voor gewone batterijen).

Nu ben ik niet zo thuis in de bridgewereld en vraag daarom ook naar ervaringen van andere merken met ongeveer dezelfde mogelijkheden.

mvg

Re: Panasonic Lumix DMC-FZ28 of beter een ...

Ik heb net dezelfde vraag.
    Zelf twijfel ik tussen oa de Panasonic Lumix DMC-FZ28 en de Fuji S100FS.
    Ik heb de Lumix DMC-FZ28 al wel eens gebruikt en vind het een fijn toestel. Op automatische stand trekt hij (naar mijn mening) goede foto's, maar ik ben niet zo thuis in fotografie. Ik wil het toestel dan ook graag gebruiken als instapmodel om meer over fotografie te leren.
    Wat wel een beetje tegenstak was de snelheid waarmee je foto's kan trekken. Ik geloof wel dat je een stand hebt waarmee je ook snel achter elkaar foto's kan trekken, maar heb deze nog niet gebruikt.
    Zou iemand eens een vergelijking kunnen maken tss de DMC-FZ28 en de Fuji S100FS ? Of zijn er nog andere opties.

Comment

Van de twee denk ik dat de Fuji de betere is (maar laat Franciskine je dat maar vertellen, omdat ikzelf geen ervaring heb met Fuji). Wat ik kan zeggen is dat mijn vrouw de Panasonic Lumix FZ18 heeft, de voorloper van de FZ28, en dat die (bridge)camera uitstekend is, tot je tegen de grenzen van (misschien wel alle?) bridgetoestellen aanbotst: kleine sensor, en dus maar een beperkte controle over scherpe/diepte; tevens ook meer ruis, en niet meer echt bruikbaar boven 400 ISO. Maar het is niet dat het "maar" een bridge is, dat je er minder goede foto's mee zou maken (de fotograaf is nog altijd belangrijker dan het toestel), of dat je geen andere lens zou kunnen steken: mijn vrouw gebruikt b.v. haar FZ18 met een stel Raynox voorzetlenzen, en haalt toch goede resultaten met haar bloemenmacro's!
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Ik heb een FZ-28 en ben er heel tevreden van.

De Fuji is ongeveer 150€ duurder dan de FZ-28.
        Ook het verschil in gewicht van de Fuji tov de Pana is bijzonder groot, namelijk 417gr voor de Pana en 920gr voor de Fuji.

De sensor van de Fuji is ook veel groter wat ontegensprekelijk betere beelden (dynamisch bereik), en vooral in het donker minder ruis geeft.
        De FZ28 ligt zeer goed in de hand en je kan er de hele dag mee rondlopen zonder dat je een lange arm krijgt.
        De Lumix serie is vooral gekend om zijn goede lenzen en eerlijk gezegd voor die prijsklasse vind je niets dat een betere lens heeft dan de FZ28.

Kwa batterij heb ik 2 niet originele gekocht (ongeveer 15€) omdat ik altijd een panische angst heb om de dag niet door te komen, ... kompleet onterecht. Met 1 batterij doe ik ongeveer een komplete dag aan foto's maken (700 a ...)

De snelheid tegenover een DSLR is natuurlijk bedroevend voor de Pana (met de Fuji geen ervaring), maar je moet ergens grenzen trekken waarvoor je hem gaat gebruiken.

Ik heb ook een tijdje de SX10-IS en de SX-1IS bekeken maar het gewicht, AA batt's en de lens konnen mij niet echt bekoren.

Hier heb je een paar, niet fotografisch kundige , voorbeeldjes van mijn FZ28
        Last edited by Luke; 16 april 2009, 20:38.

Comment

Beelden zeggen meer dan woorden Daarom laat ik steeds deze foto's bekijken aan mensen die interesse hebben voor de Fuji S100FS.
          Deze foto's komen zo uit de camera, enkel verkleind met BD sizer . . . dit zijn alle foto's die ik toen heb genomen, zowel de betere als de minder goede . . . ik heb er geen van tussen gelaten.
          There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
          A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
          Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

Working...
          X