Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Eerste spiegelreflex

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Eerste spiegelreflex

Ik wil mij al een tijdje een eerste spiegelreflexcamera aanschaffen maar kan niet beslissen. Ik heb momenteel een fujifilm S100fs maar ben daar helemaal niet tevreden van als je er landschappen mee trekt. Absoluut geen scherpe beelden. Dus een spiegelreflex maar welke? Als ik de onderwerpen hier lees zijn er nogal wat opmerkingen over canon toestellen? Een Nikon camera dan maar ? Eerst was ik overtuigd om een canon 40D te kopen of is een D90 beter.Of kan je om zeker te zijn best de D300 aanschaffen al is die meteen een pak duurder. Bij die laatste wringt het schoentje een beetje. Graag jullie opmerkingen of suggesties
    Meer van mijn fotootjes te zien op Flickr http://www.flickr.com/photos/64612467@N04/
    Groeten
    Kurt

Re: Eerste spiegelreflex

ligt eraan wat je budget is natuurlijk...

Bij Canon en Nikon zit je altijd goed (bij andere merken als Sony etc... ook hoor) en heb je een ruim aanbod aan lenzen.

Als je voornamelijk landschappen wil fotograferen, zit je bij Canon bv met een 40D/50D en een 10-22 lens al heel goed om mooie scherpe foto's te maken (maar onthoud dat uiteindelijk jij op het knopje moet drukken he).

Er is dus vrij veel afhankelijk van hoeveel geld je wil spenderen...
    With Canon, I can (or at least try)
    Photastic.be ~ Passion for the picture
    Nieuwe site

Comment

Onderwerpen
      Geld
      lens
      body
      bijkomend materiaal

Zo en in deze volgorde zou ik het best kunnen omschrijven.

Comment

Ik wil mij al een tijdje een eerste spiegelreflexcamera aanschaffen maar kan niet beslissen. Ik heb momenteel een fujifilm S100fs maar ben daar helemaal niet tevreden van als je er landschappen mee trekt. Absoluut geen scherpe beelden. Dus een spiegelreflex maar welke
        Beter " een lens maar welke".
        Flickr één
        Flickr two

Comment

Hoi K.photo

Ik kan je zeker de Nikon D90 aanraden want die heb zelf..met de 18-200mm nikkor en de 50mm 1.8f erbij.

Ben er zeer tevreden van...zeer gemakkelijk toestel om mee te beginnen en toch wel genoeg stuf aan voor de pro's...ook de beeldkwaliteit is verbluffend goed zelfs tot 800 iso perfect ruisvrije foto's...

Maar dit wil niet zeggen dat ik canon niet goed vind hé...de Canon 450D heb ik ook gehad en was daar ook zeer tevreden over...beeldkwaliteit is nagenoeg hetzelfde met de D90 enkel op hogere iso-waarden is er merkelijk verschil...

Alsook de canon 40D en onlangs 50D zijn allebei zeer goede camera's...om nog maar te zwijgen van de overige merken...sonny,pentax enz...

Je kunt best zien wat je wil fotograferen en hoever je wil gaan later met lenzen enz...
          En dan naar de winkel gaan waar ze bijna allemaal staan uitgesteld en ze daar één voor één vastnemen en dan die,die je het beste ligt kun je overwegen van te kopen...

Want geloof me slechte DSLR's zijn er tegenwoordig niet veel meer...wel minder ervaren fotografen

succes

grtz Dirk
          D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
          Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hans Swolfs Bekijk bericht
            Er is dus vrij veel afhankelijk van hoeveel geld je wil spenderen...
            inderdaad.

als je kan zeggen hoeveel je budget bedraagt (vergeet niet dat je ook geheugenkaartjes, draagtas etc... kunt nodig hebben) en wat voor foto's je ermee wil maken kunnen we je ineens een heel pak beter helpen.

Zoals hans al voorstelde is een 40D/50D + 10-22 een heerlijke combo voor landschappen. Maar als je echt vooral landschappen trekt, en de snelheid van een 40D/50D/D300 niet zozeer nodig hebt, kan je evengoed voor een toestel a la D90/450D gaan en wat meer geld in je lenzen steken
            5DmkIII en wat glas

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Templar Bekijk bericht
              Want geloof me slechte DSLR's zijn er tegenwoordig niet veel meer...wel minder ervaren fotografen
              als echte beginner kan je inderdaad geen slechte keuze maken in het huidige DSLR aanbod. Echter als je al wat meer weet wat je wil en naar de toekomst wilt kijken, dan kan het wel van groot belang zijn wat voor body/lens je kiest (en zelfs het merk kan dan belangrijk zijn)
              5DmkIII en wat glas

Comment

Heb je al eens uitgezocht waarom de landschapsfoto's met de fuji niet scherp zijn, de dslr zou misschioen ook weleens onscherpe foto's kunnen maken als alles het zelfde doet.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

De fujifilm trekt volgens mij zo'n slechte (onscherpe landschappen) omdat hij max. diafragma f11. Dus om goed te zijn neem je max f9 anders trekt hij helemaal op niets, en dan heb je enkel enkele meters scherp. Ik trek op een goed manfrotto statief en gebruik zelf ontspanner functie, dus bewegingsonscherpte is uitgesloten. Ik wil de fujifilm S100fs niet helemaal afbreken, ik heb perfect scherpe beelden op pixel niveau als ik een f5 of f8 neem en een voorwerp dat niet te ver weg staat. Ook zijn macro functie is best ok.
                  Meer van mijn fotootjes te zien op Flickr http://www.flickr.com/photos/64612467@N04/
                  Groeten
                  Kurt

Comment

toon die slechte(minder goede) foto's hier even?
                    Flickr één
                    Flickr two

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
                      inderdaad.

als je kan zeggen hoeveel je budget bedraagt (vergeet niet dat je ook geheugenkaartjes, draagtas etc... kunt nodig hebben) en wat voor foto's je ermee wil maken kunnen we je ineens een heel pak beter helpen.

Zoals hans al voorstelde is een 40D/50D + 10-22 een heerlijke combo voor landschappen. Maar als je echt vooral landschappen trekt, en de snelheid van een 40D/50D/D300 niet zozeer nodig hebt, kan je evengoed voor een toestel a la D90/450D gaan en wat meer geld in je lenzen steken
                      Mijn buget, tja. Ik heb een D300 met 18-200 VR lens gezien voor een 1700 euro. Dat wil ik er maximaal aan geven. Maar ik heb ook een canon 50D gezien voor evenveel geld maar met een EF-S 17-85 IS lens en een 70-300 IS lens. Zo'n twee lenzen spraken me precies wel aan maar misschien is die 18-200 VR van nikon ook wel OK.

Ik trek ook wel meer dan alleen landschappen (het was alleen daar dat mijn fujifilm het liet afweten)
                      Groeten
                      Kurt

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bigfoot46 Bekijk bericht
                        toon die slechte(minder goede) foto's hier even?
                        Ben op verplaatsing, 't zal voor morgen zijn.
                        Groeten
                        Kurt

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door K.photo Bekijk bericht
                          De fujifilm trekt volgens mij zo'n slechte (onscherpe landschappen) omdat hij max. diafragma f11. Dus om goed te zijn neem je max f9 anders trekt hij helemaal op niets, en dan heb je enkel enkele meters scherp. Ik trek op een goed manfrotto statief en gebruik zelf ontspanner functie, dus bewegingsonscherpte is uitgesloten.
                          Bedenk wel dat foto's getrokken met een DSLR veel minder scherptediepte hebben.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Krasser Bekijk bericht
                            Bedenk wel dat foto's getrokken met een DSLR veel minder scherptediepte hebben.
                            Met een dergelijke uitspraak zul je zeker reactie krijgen!
                            Scherptediepte wordt ondermeer bepaald door de grootte van de sensor, diafragma, afstand tot het onderwerp... Laat ons zeggen dat je met een dSLR de scherptediepte (of de DoF) beter onder controle hebt.
                            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.5) - iPhone XR (iOS 18.5) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.5)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door K.photo Bekijk bericht
                              ...maar misschien is die 18-200 VR van nikon ook wel OK.

Ik trek ook wel meer dan alleen landschappen (het was alleen daar dat mijn fujifilm het liet afweten)
                              Een 18-200 (Canon heeft die trouwens ook) is een z.g. "superzoom". Een aantal mensen kopen die precies om niet vaak van lens te moeten wisselen, als z.g. "wandellens". De meesten hier op het forum zullen je nochtans een combinatie aanraden van een breedhoek (b.v. een 18-55) en een tele (b.v. een 55-250). Dergelijke objectieven zijn door de band optisch beter (al verwacht ik dat men mij hier zal tegenspreken ).
                              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.5) - iPhone XR (iOS 18.5) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.5)

Comment

Working...
                              X