Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoge ISO waarden EOS 5 mkII

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Hoge ISO waarden EOS 5 mkII

Ik ben sedert vorige week de gelukkige bezitter van de nieuwe EOS 5D mkII.
    Ik ben thans bezig het toestel uitvoerig te testen.
    Nu zit ik met het volgende probleem. Volgens de specificaties is het mogelijk om de ISO waarde op te krikken tot 12800 (H1) en 25600 (H2), en ISO 50 (N)
    Waar kan ik deze waarden ergens instellen?
    Volgens de handleiding dien ik in de voorkeuzemenu's (cf.n) er voor te zorgen dat de instelling voor hoge ISO waarde op "aan" staat.
    Verderop in de handleiding lees ik dat ik dan bij de ISO instellingen N, H1 en H2 kan selecteren (indien de instelling op "aan" staat).
    Ik kan echter niets anders selecteren dan de waardes van ISO 200 (100) tot 6400.
    En dit op eender welke programmevoorkeuze.
    Wel merk ik dat er dan op mijn lcd display "D+" bij staat.
    Heb ik iets gemist?
    - - -
    Bijkomende vraag.
    Ik merk weinig tot geen verschil bij het nemen van foto's in de hoge ISO waarden als ik de ruisonderdrukking instel of niet.
    Ik heb al foto's genomen op klaarlichte dag bij ISO 3200 en 6400 en dit met de "ruisonderdrukking bij hoge ISO waarden" aan en af (en er tussenin).
    Ik merk geen verschil.
    Is dit normaal of heb ik weer iest gemist?

Re: Hoge ISO waarden EOS 5 mkII

Cfn II-3: Image Highlight tone priority moet op 0 staan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dirk Janssen Bekijk bericht
      Ik heb al foto's genomen op klaarlichte dag bij ISO 3200 en 6400 en dit met de "ruisonderdrukking bij hoge ISO waarden" aan en af (en er tussenin).
      Ik merk geen verschil.
      Is dit normaal of heb ik weer iest gemist?

Wat is jou drijfveer om iso 6400 te gaan gebruiken op klaarlichte dag , probeer eens in slecht licht die hoge iso's te gebruiken, daar zijn ze voor gemaakt

Jou ander probleem is idd de highlight priority die aan staat, een manual lezen kan soms wonderen doen
      1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

Comment

Deze (highlicht priority) staat op 0.
        Waarom ISO 6400 bij klaarlichte dag?
        Om te proberen, tiens.

Comment

Als er D+ bijstaat staat je highlight tone priority aan. Dus toch effe herchecken of deze wel echt uitstaat. Staat er geen D+ meer zal je e hoger iso wel kunnen kiezen. Als dat aanstaat natuurlijk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jan_10D Bekijk bericht
            http://www.dpreview.com/reviews/cano...kii/page13.asp

Cfn II-3: Image Highlight tone priority moet op 0 staan.
            Lijkt me eerder dat Cfn I-3 (ISO expansion), op 1 moet staan.
            David Leemans
            Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

Comment

Waarom ISO 6400 bij klaarlichte dag?
              Om te proberen, tiens.
              Dan is dat volkomen normaal dat je weinig verschil ziet, doe dezelfde test eens in slecht licht en je zal het verschil wel zien , daarvoor dienen die hoge iso waarden trouwens.
              1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
                Lijkt me eerder dat Cfn I-3 (ISO expansion), op 1 moet staan.
                En ik dacht dat dit overduidelijk was.

Comment

Ja kijk, ik ben nu niet DE grote expert wat deze zaak betreft maar ik vermoed dat er hier 2 zaken door mekaar worden gehaald.
                  Om het in het Nederlands te zeggen (mijn menu staat in het Nederlands)
                  Voor alle duidelijkheid:
                  Hoge tonen prioriteit staat UIT (0).
                  Hoge ISO waarde instellen staat op AAN (1).

Comment

Wel merk ik dat er dan op mijn lcd display "D+" bij staat.
                    Voor alle duidelijkheid:
                    Hoge tonen prioriteit staat UIT (0)
                    Je spreekt jezelf tegen maar lees toch eens p 177 opnieuw
                    Last edited by hvr_oosterzele; 26 maart 2009, 14:47.

Comment

Ook bij de 50D staat die D+ voor "Hoge tonen prioriteit". Ik heb dat eventjes gebruikt (en inderdaad gemerkt dat ik niet lager dan ISO 200 kon instellen), maar merk niet meteen het voordeel of het verschil (ik hoopte hiermee minder last te hebben van "uitgebrande luchten").
                      Misschien een beetje off topic, maar zou iemand die "hoge tonen prioriteit" eventjes kunnen toelichten?
                      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                        Ook bij de 50D staat die D+ voor "Hoge tonen prioriteit". Ik heb dat eventjes gebruikt (en inderdaad gemerkt dat ik niet lager dan ISO 200 kon instellen), maar merk niet meteen het voordeel of het verschil (ik hoopte hiermee minder last te hebben van "uitgebrande luchten").
                        Misschien een beetje off topic, maar zou iemand die "hoge tonen prioriteit" eventjes kunnen toelichten?
                        Voor zover ik het begrepen heb:
                        - camera neemt een foto op bvb iso 200, maar met sluitertijd van iso 100
                        - je krijgt dan een foto die 1 stop onderbelicht is, waardoor, in principe, de kans op "uitgebrande luchten" veel kleiner is.
                        - camera past daarna een curve toe op de foto om de donkere tonen weer lichter te maken, waardoor je dus potentieel meer ruis krijgt in de donkere tonen.

Imho is het beter om ETTR toe te passen en je histogram te checken.
                        David Leemans
                        Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

Comment

Het is net zo makkelijk om op hoge isoos geen ruis te hebben bij veel licht, als om bij lage isoos wel ruis hebben bij weinig licht.....
                          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Ja kijk, ik ben nu niet DE grote expert wat deze zaak betreft maar ik vermoed dat er hier 2 zaken door mekaar worden gehaald.
                            Om het in het Nederlands te zeggen (mijn menu staat in het Nederlands)
                            Voor alle duidelijkheid:
                            Hoge tonen prioriteit staat UIT (0).
                            Hoge ISO waarde instellen staat op AAN (1).
                            Laatste poging: ISO vergroten.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
                              Voor zover ik het begrepen heb:
                              - camera neemt een foto op bvb iso 200, maar met sluitertijd van iso 100
                              - je krijgt dan een foto die 1 stop onderbelicht is, waardoor, in principe, de kans op "uitgebrande luchten" veel kleiner is.
                              - camera past daarna een curve toe op de foto om de donkere tonen weer lichter te maken, waardoor je dus potentieel meer ruis krijgt in de donkere tonen.

Imho is het beter om ETTR toe te passen en je histogram te checken.
                              Dank voor de toelichting. Da's net mijn grote probleem! (Expose to the right). Als ik dat maar ergens zou kunnen leren!
                              Maar het klopt wat de ruis betreft, tenminste, dat zegt de manual, niet dat ik het zelf al gemerkt heb op de (enkele) foto's die ik met de 50D al geschoten heb.
                              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Working...
                              X