Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

allrounder opvolger voor 20D ? (5D, 1D2, 1D3)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• allrounder opvolger voor 20D ? (5D, 1D2, 1D3)

Ik ben op zoek naar een opvolger voor de 20D, die als 2de cam verder kan.
    M'n gebruik varieert van vakantiefoto's, landschappen, actie (handbal, kite, surf) en een occasionele portretfoto en macro.

Ik ben niet geinteresseerd in +15Mp, 1080HD kwaliteit, of auto.sensorreiniging, maar wil een snelle autofocus, minder AF hunten en ook kunnen fotograferen in beperkte lichtomstandigheden.

Na veel lezen kom ik uit op de 5D, 1DmkII(n) en 1DmkIII, zonder een echte winnaar.
    De body moet terug 2à3 jaartjes meekunnen.

Alvast bedankt voor de adviezen.
    Sven

Re: allrounder opvolger voor 20D ? (5D, 1D2, 1D3)

Oorspronkelijk geplaatst door timmersv Bekijk bericht
    Ik ben op zoek naar een opvolger voor de 20D, die als 2de cam verder kan.
    M'n gebruik varieert van vakantiefoto's, landschappen, actie (handbal, kite, surf) en een occasionele portretfoto en macro.

Ik ben niet geinteresseerd in +15Mp, 1080HD kwaliteit, of auto.sensorreiniging, maar wil een snelle autofocus, minder AF hunten en ook kunnen fotograferen in beperkte lichtomstandigheden.

Na veel lezen kom ik uit op de 5D, 1DMkII(n) en 1DmkIII, zonder een echte winnaar.
    De body moet terug 2à3 jaartjes meekunnen.

Alvast bedankt voor de adviezen.
    Sven
    Dan zou ik kijken voor een 2e handse 1D MKII, al is een 1D al behoorlijk zwaar als er een lichtsterke groothoek aanhangt voor op vakantie. Maar je AF zal voor sport zeker voldoende zijn. Let wel op veel hangt af van het objectief.

Voor landschappen is de 1D dan weer beter aan te raden owv de cropfactor. Wat toch een iets bredere hoek geeft. Zelf heb ik me destijds een 2e handse 1d (toen nog zonder mark er bij ) gekocht. En ik neem heb overal meer naar toe als ik foto's ga nemen. Indien er veel licht is dan is het toestel nog steeds zeer goed! Deze gaat reeds 8 jaar mee
    Canon EOS 1D + Tamron 28-75 F2.8 + Canon 50mm F1.8 + Canon 300mm F4 L

"Photography is truth."

Comment

1D mark III zonder twijfel
      We all go a little mad sometimes. Haven't you?
      Eindelijk webstek http://patrickfranqui.zenfolio.com

Comment

Aangezien je gaat voor allround en snelle AF belangrijk is, zou ik 1DIII adviseren.
        't zijn natuurlijk centjes dus alles nog eens goed bekijken.

De 5D valt eigenlijk uit de boot. Die is heel goed voor portret en landschap, maar niet voor actie. Met de cropfactor van de 1DIII heb je ook een beetje de voordelen van beide werelden.

Comment

ik zou de 1dmkII toch ook overwegen. voor de spotprijs waaraan je hem tegenwoordig kan krijgen (rond de 1000 euro) kan je echt amper sukkelen

en mkIII is dan weer meer dan dubbel zo duur, de vraag is voor jou of het dat waard is? heb je een deftig lenzenarsenaal? misschien beter daar ook wat geld aan geven?

al de dingen die je wél wilt, zijn namelijk ook heel afhankelijk van je lenzen
          5DmkIII en wat glas

Comment

Blijkbaar gaat de voorkeur naar de 1D II of 1D III. De 1DIII kost 2dehands 2x zoveel als een 1DII. Daartussen bevindt zich nog de 1Ds II met als voordeel Mpixels en FF.

Lenzen zouden geen groot probleem mogen zijn, canon 50 1.8/24-70 2.8/70-200 2.8 en een Bigma.

Hoe verhouden de 1D II, 1D III en 1Ds II met ruis bij minder licht (binnen bv) ?

Alvast bedankt voor de feedback,
            Sven

Comment

Hoe verhouden de 1D II, 1D III en 1Ds II met ruis bij minder licht (binnen bv) ?

Sven
              Als je de waarden kunt interpreteren, is DEZE LINK misschien wel nuttig.
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.6) - iPhone XR (iOS 18.6) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.6)

Comment

als je hem wil/kan betalen : 1D3

ikzelf heb de 1D2 en ben daar supertevreden van (2e hands gekocht voor 1100 €) : ideaal voor sport/actie.

ik denk dat als je veel actie doet, je best bij een 1D-reeks blijft voor de AF (1Ds is al iets trager, maar FF & meer MP maar blijkbaar is dat niet je zorg).

Voor het geld wat je met een 1D2 uitspaart (tov 1D3) kan je nog leuk extra speelgoed kopen he...
                With Canon, I can (or at least try)
                Photastic.be ~ Passion for the picture
                Nieuwe site

Comment

Sven
                  De 1D3 is zonder twijfel de beste camera die ik ooit heb gebruikt in low light omstandigheden, toch een stuk beter dan de mk2 op dat vlak.
                  1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

Comment

Blijkbaar gaat de voorkeur naar de 1D II of 1D III. De 1DIII kost 2dehands 2x zoveel als een 1DII. Daartussen bevindt zich nog de 1Ds II met als voordeel Mpixels en FF.

Lenzen zouden geen groot probleem mogen zijn, canon 50 1.8/24-70 2.8/70-200 2.8 en een Bigma.

Sven
                    Persoonlijk denk ik dat je voor jezelf gewoon eens goed moet nadenken, wil je FF of liever niet.

Voordelen : alle lenzen zijn hun echte mm's !
                    Een wide angle is pas echt wide op een FF camera!
                    Nadelen : als je gewoon bent van redelijk wat telelens-shots te maken,... don't forget... je moet al uw lensmm's delen door 1,6 !!! Dat is niet gering. 300mm vb op een 20D vb is al een redelijke afstand, 300mm op een 1Ds of 5d-series is echt helemaal niet tele meer. Dat is dus een supercruciale keuze !

De 1D-series (non-Ds) hebben zowat best of both worlds vind ik. Niet echt FF maar ook niet echt telelong. Met andere woorden, je bent eigenlijk wel supertevreden met uw wide-angle lenzen en ook nog wel tevreden met uw telelenzen, zeker als je weet dat hij in beide gevallen "haarscherpe" AF heeft, wat maakt dat je 100% crops echt wel lekker scherp zijn ... compared to 20D-shots is dat dikwijls een wereld van verschil.

De 1Ds mk2 , 1Dmk2, 20D, 30D zijn zo nog wat de ruis-body's vind ik. De twijfelzone is zowat 800 ISO vind ik qua ruis. Terwijl bij 5D / 1Dmk3 en hoger de twijfelzone van acceptabele ruis rond de 1600 ISO ligt. Dusja, duidelijk een mooie generatiestap die zijn meerprijs waard is.
                    Imagination is more important than knowledge...
                    http://www.kiekje.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door b-@rt Bekijk bericht
                      Nadelen : als je gewoon bent van redelijk wat telelens-shots te maken,... don't forget... je moet al uw lensmm's delen door 1,6 !!! Dat is niet gering. 300mm vb op een 20D vb is al een redelijke afstand, 300mm op een 1Ds of 5d-series is echt helemaal niet tele meer. Dat is dus een supercruciale keuze !
                      oppassen wat je zegt met je lensmm's delen door 1,6 he... kan TS in de war brengen.

duidelijker om concreet je voorbeeld te verduidelijken :
                      20D + 300mm = +- 480mm op FF -> als je dus op FF even ver wil gaan, moet je langere lens of extender gebruiken

De 1D-series (non-Ds) hebben zowat best of both worlds vind ik. Niet echt FF maar ook niet echt telelong. Met andere woorden, je bent eigenlijk wel supertevreden met uw wide-angle lenzen en ook nog wel tevreden met uw telelenzen, zeker als je weet dat hij in beide gevallen "haarscherpe" AF heeft, wat maakt dat je 100% crops echt wel lekker scherp zijn ... compared to 20D-shots is dat dikwijls een wereld van verschil.
                      vind ik ook... de 1.3 is zeer aanvaardbaar voor wide-angle (superwide is toch mijn ding niet) en mooi meegenomen voor het tele-eind...
                      Nieuwe site

Comment

[QUOTE=b-@rt;2186325]
                        Nadelen : als je gewoon bent van redelijk wat telelens-shots te maken,... don't forget... je moet al uw lensmm's delen door 1,6 !!! Dat is niet gering. 300mm vb op een 20D vb is al een redelijke afstand, 300mm op een 1Ds of 5d-series is echt helemaal niet tele meer.
                        /QUOTE]

300mm Was vroeger tele en blijft dat ook nu nog.
                        Wat je ook verder beweert.

Comment

[QUOTE=Telekees;2186780]
                          Nadelen : als je gewoon bent van redelijk wat telelens-shots te maken,... don't forget... je moet al uw lensmm's delen door 1,6 !!! Dat is niet gering. 300mm vb op een 20D vb is al een redelijke afstand, 300mm op een 1Ds of 5d-series is echt helemaal niet tele meer.
                          /QUOTE]

300mm Was vroeger tele en blijft dat ook nu nog.
                          Wat je ook verder beweert.

Heeft meer voordelen, op mijn 5D is de 70 - 200 is een pak bruikbaarder geworden als bvb portret lens, zelfs binnenshuis !!
                          Nikon F100 - Nikkor 28-70mm f/2.8 - oly mju II 35mm 2,8 - Olympus zoom 140

https://www.flickr.com/photos/138780768@N04/albums

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MDY Bekijk bericht
                            Heeft meer voordelen, op mijn 5D is de 70 - 200 is een pak bruikbaarder geworden als bvb portret lens, zelfs binnenshuis !!
                            da's maar juist waarvoor je je materiaal gebruikt he...
                            Nieuwe site

Comment

(ik ben geen moderator maar) zijn we niet een beetje aan het afdwalen? De TS vroeg me per PB om de gegevens in deze link een beetje te duiden, wat ik niet kan . Meer specifiek misschien: merkt een gewone sterveling dit verschil?
                              Voelt iemand zich geroepen?
                              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.6) - iPhone XR (iOS 18.6) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.6)

Comment

Working...
                              X