Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

allrounder opvolger voor 20D ? (5D, 1D2, 1D3)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: allrounder opvolger voor 20D ? (5D, 1D2, 1D3)

Ik zou niet te veel aandacht geven aan die cijfertjes, maar eerder afgaan op real life ervaringen die je hier kunt vragen of eventueel kan je eens een toestel huren.

De cijfers liggen zowiezo dicht bij elkaar en da's het voornaamste dat ik zou meenemen. Sommige zaken hangen ook af van hoe je ze meet ( een dynamic range van 11 vind ik nogal hoog en in de realiteit zal dit wel wat lager liggen. In de ruistest (SNR 18%) zie je dat de scores dicht bij elkaar lagen, maar de 1DII de beste was. Op het overzicht krijgt de 1DsII dan ineens toch een duidelijke voosprong op low-light iso . Opnieuw: relativeren.

Je ziet dat de pixel pitch (fysieke grootte van de photosites/pixels) allemaal dicht bij elkaar ligt. Voor zover ik me herinner had de 1DIII typisch 1 stop ruisvoordeel op de 1DII generatie.

Conclusie voor mij: lig niet teveel wakker van die cijfers. De toestellen zijn op niveau van beeldkwaliteit aan elkaar gewaagd and bij twijfel : de 1DIII die de nieuwste generatie is, zal allicht iets beter zijn dan de vorige generatie.

Ik zou mijn keuze vooral laten bepalen door : hoe voelt de camera, welke cropfactor prefereer ik (ik raad de 1.3 aan omdat je dan het beste van beide werelden hebt) , snelheid van AF, hoe groot wil ik afdrukken (1DSII wint daar) en hoeveel wil ik ervoor betalen.

Comment

Grmmbl... dubbelpost

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door b-@rt Bekijk bericht
        zeker als je weet dat hij in beide gevallen "haarscherpe" AF heeft, wat maakt dat je 100% crops echt wel lekker scherp zijn ... compared to 20D-shots is dat dikwijls een wereld van verschil.
        Dus door een betere AF worden shots scherper?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
          Dus door een betere AF worden shots scherper?

Neen, maar het aantal scherpe/bruikbare 'shots' zou misschien wel eens de hoogte kunnen ingaan met een TOP AF systeem.

Comment

Aan allen,

Bedankt voor de reacties, ik concludeer hieruit dat m'n all round gebruik niet door 1 model wordt opgelost. FF of crop, maakt mij op zich weinig uit, m'n lenzen zijn geschikt voor beide. Ruis en low light situaties zijn 1 stop beter tov de 20D maar niet spectaculair onderling verschillend.

De volgorde is:
            1DIII, meest recent en gebruikersgemak van menu's tov 1DII(n), 'k mis wel een std breedhoek (start op 24mm)
            1DII(n), snelle AF en veel echte focuspunten, 'k mis wel een std breedhoek (start op 24mm).
            5D, echte FF voor landschap. Of de AF nu gelijk of trager/onnauwkeuriger is dan op 20D weet ik nog niet.

Nog 2 vraagjes voor de 1DIII gebruikers dan:
            - Waar zit nu echt het verschil tussen de 1DII en de 1DIII die +1000 EURO extra kunnen verantwoorden ?
            - Ik las ergens in dit forum dat de beeldjes van de 1Dseries iets donkerder zijn dan met de xxD (fact of setting ?)

Allen bedankt,
            Sven
            Last edited by timmersv; 23 maart 2009, 09:40. Reden: breedhoek

Comment

Working...
            X