Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

leica en nikon

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• leica en nikon

Weet niet zeker of dit de juiste plaats is voor deze vraag. Zoniet hoor ik het wel hé.
    Van mijn vader krijg ik als wederdienst een leica r3 uit zijn verzameling oude (analoge) camera's + een bijbehorende lens (2-cam of 3-cam, ik heb ze nog niet in handen gehad, dus ben ik niet zeker).
    Ik zocht al wat info op internet, maar ik wilde eens horen bij jullie
    1. of er hier mensen zijn die ervaring hebben met die camera en zoja, welke ? Ik vond online relatief veel klachten over duurzaamheid, wat denken jullie ?
    2. omdat de camera geen te beste reputatie heeft, vroeg ik met af of ik die r-lens die wel goed scoort op 1 of andere manier kan gebruiken op een nikon body, eventueel analoog. Zijn er tussenstukken of zo om de r-lens te monteren op nikon body's ?
    3. gewoon film laten ontwikkelen zie ik niet zitten, maar ik wil wel met die analoge camera experimenteren, hoe doe ik dat dan best ? Ik las op de site van ken rockwell dat hij de filmrolletjes binnen brengt en ze op cd-schijf laat zetten, weliswaar in hoge resolutie. Is dat in Europa ook een optie, kan dat gewoon bij de fotograaf op de hoek? Eventueel wil ik ze zelf inscannen, hoe doe ik dat best ? Moet ik ze dan eerst gewoon laten ontwikkelen als negatieven, en dan inscannen ?
    Verder alle suggesties, tips, websites enz welkom welkom :wink:
    groeten, Axel
    Flickr http://www.flickr.com/photos/44847726@N08/

Re: leica en nikon

volgens mij is het stukken goedkoper als je zelf ontwikkeld (ongeveer 30min, bijna ongeacht het aantal filmpjes). Voordeel is dat de kans op beschadiging veel kleiner is.
    Verder heb ik al regelmatig klachten gehoord van labo's die ZW filmpjes ontwikkelen. Krassen op negatieven in je tuin is niet leuk, als dat voor een opdracht in Oekraïne is, is het nog minder leuk.
    Zelf negatieven ontwikkelen is relatief eenvoudig. Je zal wel chemische producten moeten kopen.
    Scannen doe je best in een negatiefscanner (de wat oudere versies zijn trager, maar vaak even goed als de nieuwere), dan heb je beter resultaat dan met flat-bed scanner.

Ik ken de leica r3 niet, maar leica is normaal synoniem voor kwaliteit.
    hoe meer f**k hoe meer vreugd

**=ol

Comment

Re: leica en nikon

Oorspronkelijk geplaatst door Tyrr Bekijk bericht
      Ik ken de leica r3 niet, maar leica is normaal synoniem voor kwaliteit.
      Normaal gezien ja.

Maar de R3's zijn eigenlijk redelijk basic slr's die samen met Minolta gemaakt zijn. Dus niet 100% Leica. Meer een joint venture waar één body gemaakt wordt en elke fabrikant er zijn eigen logo mag op plaatsen... (cf. Minolta XE-7)

R3's zijn te vergelijken met Nikon FE e.d qua features en degelijkheid. Alhoewel een Nikon FE meer aan te raden is.

Tweedehands gaan ze rond 150-200 euro over de toonbank. Sommige vragen meer, omdat ze denken geld te kunnen slaan uit de naam "Leica". Maar uiteindelijk is het niet veel meer dan een Minolta body.

Over de lenzen zelf kan ik niet veel zeggen, kans is groot dat die ook met een partner gemaakt zijn en niet helemaal te vergelijken zijn met de gekende Leica RF lenzen.
      De standaardlens 50mm f2 zal dus niet uitzonderlijk zoveel beter zijn dan een gewone Nikon 50mm. Persoonlijk zou ik er de energie niet insteken om die op een Nikon body te kunnen plaatsen..

Comment

Working...
      X