Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Overstappen?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Overstappen?

tja.

de reden waarom we voor het ene of het andere merk hebben gekozen toen we aan dslr kochten...

in mijn geval heb ik voor Nikon (mijn D200) gekozen in november 2006 omdat Nikon een reeks specifieke DX lenzen had, die kleiner, lichter en goedkoper waren dan de overeenkomstige FX lenzen. Als DX lenzen had ik de 12-24 en de 18-200.
    Om maar te zeggen dat dat argument intussen helemaal onderuit is gehaald.

Mijn D200 heb ik in september vorig jaar vervangen door een D700 omdat ik vaak fotografeer in uiterst lichtarme omstandigheden en ieder foton zijn gewicht in goud waard is. In de praktijk is die D200 niet meer uit de kast gekomen, en niet alleen omdat tussen september en maart het licht in ons land schaars is, want in de dominikaanse republiek is de D200 ook in de zak blijven steken, gewoon omdat die D700 zulke vreed schone foto's maakt waar de D200 imho niet kan aan rieken.

Had ik geweten wat ik nu weet, zou ik het opnieuw doen?
    Ik zou alvast beter de prijslijsten van de 2 topmerken (N en C) bestudeerd hebben, en zou dan inderdaad het prijsverschil van de lange tele's van N en C gezien hebben, en vooral het bestaan van de L - IS lenzen 1 stop lichtarmer dan de top bij C.
    Anderzijds, als ik voor C had gekozen, zou ik nu niet die fabuleuze 14-24F2.8 of die Micro105F2.8 hebben, laat staan de überzoom 200-400F4.
    Dus ik ben tevreden.
    Nu, indien ik C had gekozen, zou ik heel waarschijnlijk ook tevreden zijn.

En, al weet ik dat ik nu een hele reeks mensen over mijn dak ga krijgen, ik zou niet naar de 'kleinere' merken gaan zoals Sony ('klein' in de dslr wereld), samsung, olympus, etc... Gewoon omdat er 1. veel meer tweedehandsmateriaal van N en C ronddraait, en 2. hun investering in deze markt zo groot is dat ik me niet kan voorstellen dat één van beide er het loodje bij neerlegt.
    Nu, dat dacht ik enkele jaren geleden van Fortis ook.
    Om maar te zeggen, 't kan verkeren, en mijn kristallen bol is niet van Nikonglas gemaakt.
    erik, Nikon materiaal

'aforismen zijn aan mij niet besteed' (ikzelf)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door wildlifephoto Bekijk bericht
      Even een snelle rekensom vertelt mij dat ik voor ongeveer 800 euro zou kunnen verkopen en voor 2000 euro nieuw kopen als ik zou overstappen op canon. Dat is wel heel veel. Denk ik ook aan mijn 2 extra accu's voor sony, de 2 cf kaartjes.
      waarom nieuw kopen? het enige wat ik momenteel nog in mijn tas heb zitten dat nieuw gekocht is zijn mijn flits en geheugenkaartjes.

body : 2e hands
      lenzen : 2e hands

Voor 2000 € koop je 2e hands een hele hoop mooi gerief hoor

Wat wil je met je camera doen? Je hebt het over lange tele's dus vermoed (zoals inderdaad je naam het zegt) wildlife : Canon 400 f/5.6 of Canon 300 f/4 IS zijn heel betaalbaar en heel goed.

Ikzelf heb momenteel een tamron 28-75 2.8 en de canon 300 f/4 IS en een 1.4x extender van kenko. Samen pakweg 1100 € betaald. Tel daar 500 € voor een 40D 2e hands bij en je hebt voor 1600 € een leuke kit

1 regel die altijd vaststaat : overschakelen kost geld (of je moest downgraden bij een ander merk)
      With Canon, I can (or at least try)
      Photastic.be ~ Passion for the picture
      Nieuwe site

Comment

Dit is een reactie op doudeke.

Je bent wel heel scherp met het opmerken van kleine foutjes (D40-40D, 18-17-55). Essentiele dingen zie je echter niet.

Ik geef toe dat deze 500€ duurdere lens technisch waarschijnlijk beter is, maar ik zei ook dat ik dat verschil niet zie, en daarom niet bereid ben 500€ meer uit te geven, ondanks reviews op Dpreview, FredMiranda, Chasseur d'images. Dat zijn pixelpeepers, geen amateurfotografen. Geef mij maar een perfect gecadreerde foto met een goedkope lens dan een zielloze 100% crop van de linkerbovenhoek, die dan 10% scherper is dan met een Tamron (but who cares). En 10 % van wat? de perfectie?
        Sony A77, Sony 16-105, Sony 50 1,8 ,Sigma 105 2,8 macro, Minolta 18-70, Minolta 75-300. Giotto statief, Sony 70-400 SSM, Minolta 5d (terug in de kast = zie 1), NEX5N met 18-55 en 16 2,8.

Comment

Even de nikon - canon reacties achter wegen gelaten. Wat je ook zal doen als je overstapt naar Nikon / Canon je zal kunnen genieten van een
          veel groter lenzen aanbod dan Sony. Dit wil niet zeggen dat Sony lenzen slecht zijn integendeel deze zullen ook zeer goed zijn.

Ook als je overstapt ga je niet alle lenzen kopen, maar kan je beter je keuzes afwegen. Teveel aanbod is dan ook weer niet het goede. Neem een toestel in je handen, voelt het goed aan? Neem het dan.

Ikzelf ben tevreden met het toestel dat ik heb, dat is het geen dat telt. Wat anderen daarover denken laat ik in het midden.
          Canon EOS 1D + Tamron 28-75 F2.8 + Canon 50mm F1.8 + Canon 300mm F4 L

"Photography is truth."

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door erikdk Bekijk bericht

En, al weet ik dat ik nu een hele reeks mensen over mijn dak ga krijgen, ik zou niet naar de 'kleinere' merken gaan zoals Sony ('klein' in de dslr wereld), samsung, olympus, etc... Gewoon omdat er 1. veel meer tweedehandsmateriaal van N en C ronddraait, en 2. hun investering in deze markt zo groot is dat ik me niet kan voorstellen dat één van beide er het loodje bij neerlegt.
            Nu, dat dacht ik enkele jaren geleden van Fortis ook.
            Om maar te zeggen, 't kan verkeren, en mijn kristallen bol is niet van Nikonglas gemaakt.
            Een kleine firma is geen synoniem van een ongezonde firma. En een grote firma kan ook in de problemen geraken. Ga maar eens horen bij General Motors ( er zijn voorbeelden genoeg hoor).

En voor het tweedehandsmateriaal moet je het ook niet laten. Ik beweer dat je alles 2dehands vind, ook van de kleindere merken. Je zult wel wat harder en langer moeten zoeken misschien.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jeanpauldries Bekijk bericht
              Dit is een reactie op doudeke.

Je bent wel heel scherp met het opmerken van kleine foutjes (D40-40D, 18-17-55). Essentiele dingen zie je echter niet.

Ik geef toe dat deze 500€ duurdere lens technisch waarschijnlijk beter is, maar ik zei ook dat ik dat verschil niet zie, en daarom niet bereid ben 500€ meer uit te geven, ondanks . Dat zij reviews op Dpreview, FredMiranda, Chasseur d'imagesn pixelpeepers, geen amateurfotografen. Geef mij maar een perfect gecadreerde foto met een goedkope lens dan een zielloze 100% crop van de linkerbovenhoek, die dan 10% scherper is dan met een Tamron (but who cares). En 10 % van wat? de perfectie?
              Ten eerste vind ik dit geen kleine foutjes hoor. Probeer bijvoorbeeld zo'n 17-55 2.8 van
              Canon op een D40 te schroeven. Of in de winkel een 18-55 2.8 van Canon te bestellen...
              Maar alle gekheid op een stokje...

Je geeft nu toe dat zo'n lens waarschijnlijk dit en waarschijnlijk dat is. In je eerste post
              had je het er over dat niemand het verschil kon zien, en dit onder het mooie motto om
              TS eerlijk te informeren. Nu zeg je dat het misschien 10% scherper en beter is dan met
              een Tamron, maar dat niemand zich dit moet aantrekken of hoeft te interesseren want
              jij wil niet zo veel betalen voor iets meer perfectie.

Serieuze reviewers (Dpreview, Fred & Miranda, Chasseur d'images, en tal van anderen)
              gaan niet akkoord met je, dus noem je ze pixelpeepers en komt met een verhaaltje dat
              een mooi gecadreerde foto beter is dan zo'n crop. Dat weet mijn linkerelleboog ook, net
              zo goed als dat dit niks te maken heeft met welke lens je je foto's maakt.
              Maar wat doe je met al die mensen die hier op het forum hun mening geven en die niet
              strookt met de jouwe? Die wel degelijk het nut inzien van een iets duurdere en betere
              lens tegen een bepaalde prijs? Zijn dat ook geen van allen amateur fotografen, profs,
              liefhebbers en zo, maar pixelpeepers?
              Dat jij niet meer geld kunt (of wilt geven) aan een bepaalde lens, moet je zelf weten.
              Maar kom dan ook niet af met het feit dat je de waarheid in pacht hebt & die er anders
              over denkt maar meteen beginnen uit te maken voor pixelpeeper om dan te eindigen in
              een zielige: 10% beter who cares.
              Want sommige mensen interesseert dit wel en heel veel zelfs.

Comment

Misschien is het beter dat we beiden uit dit topic wegblijven.

der klugere gibt nach.
                Sony A77, Sony 16-105, Sony 50 1,8 ,Sigma 105 2,8 macro, Minolta 18-70, Minolta 75-300. Giotto statief, Sony 70-400 SSM, Minolta 5d (terug in de kast = zie 1), NEX5N met 18-55 en 16 2,8.

Comment

In ieder geval wordt overstappen nu niks. Het is gewoon te duur, ook 2e hands. Maar ik denk er toch over na. Wel goed nieuws is dat sony dit jaar met een prime, 500 f4 op de markt komt. Als die niet al te duur wordt...
                  Maar ik zie wel veel verschil tussen de foto's die iemand met een 40d en een 500mm f4 heeft gemaakt en ik met sony a200 en sigma 70-300mm.
                  Canon eos 30d & 40d;Canon ef 300mm f4 L IS USM
                  Thijs Broekkamp| Website: www.wildnature.nl
                  Weblog: http://www.thijsbroekkamp.blogspot.nl/

Comment

Hierbij een foto met Tamron onder zeer slechte lichtomstandigheden, uit de hand.

foto was in JPG fine dus flink groot. Aanpassingen in Photobucket heeft natuurlijk wat impact op de foto. Maar, zoals je ziet, overal scherp.
                    1/60 f5, iso 400

Comment

Ach wees blij met wat je hebt je kan immers bezig blijven, koop je Canon heb je mss spijt dat je niet voor Nikon bent gegaan of andersom, en ga je dan voor DX of FF nog zoiets. Er zal altijd wel nieuwer en beter komen maar waar ligt de grens.
                      Fotografie moet in de eerste plaats plezant blijven en zo slecht is het materiaal van Sony ook niet want daar heb ik al veel resultaat van gezien bij mijn maat zijn Alfha 100.
                      Natuurlijk wil dat niet zeggen dat er geen beter zijn maar dan is de prijs ook navenant.
                      D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

Comment

Vermits je nog niet gaat overschakelen moet je zeker gewoon alles in het oog houden.

Maar het is zeker dat Sony er nog jaren over gaat doen om het gat te vullen dat ze hebben tov Canon. Maar dat op zich wil niets zeggen. Kijk gewoon naar wat je interesseert. En maak dan de vergelijking. En reken uit waarmee je het beste af bent. Je investering in Sony is nog niet erg groot. En voor wildlife ben je zeker beter af bij Canon.Overstappen en kopen wat je echt wil zou wel eens niet zoveel moeten kosten. Sony verkoopt al zijn G lenzen erg duur en je verlies bij overschakelen zou wel eens totaal kunnen wegsmelten.

Maar enkel jij kan kijken of het eventueel de moeite is.

Comment

Sony heeft alleen een ontzettend dure 300mm en een 70-200 f2.8. Nu komen ze misschien met een 500 f4 aan, maar voor de rest ben ik aangewezen op sigma en tamron. Maar ik denk dat het nu al te laat is om over te stappen.
                          Sony zal nog veel boterhammen moeten eten vooraleer het een lenzengamma zoals Canon of Nikon kan aanbieden, maar dat wil niet zeggen dat er nu geen voortreffelijk glas bestaat voor de Sony's. Tweedehands (Minolta) weliswaar, maar al bij al goed vindbaar op de gebruikelijke sites.
                          Ik hou zelf nogal van primes, en heb tegen heel democratische prijzen dingen gekocht op de tweedehandsmarkt zoals de 35/1.4, 85/1.4, 100/2.8 Macro, 135/2.8 en de 400/5. Stuk voor stuk schitterende lenzen. Optisch kunnen ze mee met de moderne lenzen (ook van de concurrentie). De AF is natuurlijk merkbaar trager dan bij collega's met USM.
                          In het algemeen, en onafhankelijk van het merk, ben ik een grote voorstander van tweedehandslenzen. Ik ben nog nooit ontgoocheld/bedrogen geweest, en het prijsverschil is vaak enorm. Het tweedehandsaanbod van Minolta/Sony is uiteraard beperkter dan dat van Canon en Nikon, maar de vraag is ook kleiner.

En ondertussen hopen we natuurlijk dat Sony nog wat meer (goede en betaalbare) lenzen aanbiedt... zodat die uiteindelijk ook op de tweedhandsmarkt komen

Paul
                          BD0776BE - Rari Minoltas in gurgite vasto

Comment

In ieder geval wordt overstappen nu niks. Het is gewoon te duur, ook 2e hands. Maar ik denk er toch over na. Wel goed nieuws is dat sony dit jaar met een prime, 500 f4 op de markt komt. Als die niet al te duur wordt...
                            Maar ik zie wel veel verschil tussen de foto's die iemand met een 40d en een 500mm f4 heeft gemaakt en ik met sony a200 en sigma 70-300mm.
                            Die iemand met een 40D en een 500mm f4 heeft ondertussen zijn compositie, licht en nabewerking leren beheersen
                            Uit een A200 sensor komen dezelfde beelden, enkel wat meer ruis op hogere ISO
                            En je Sigma 70-300 heeft op 200mm f:8 dezelfde resolutie als een Canon EF100-400

Oefen op duiven, kippen, koeien, schapen en andere (allemaal mooie) dieren tot je tevreden bent van je fotos

Comment

Wat niet is kan nog komen. Ik heb onlangs een dslr aangekocht en echt héél lang getwijfeld tussen sony en canon.
                              Heb dan toch maar canon genomen op argumenten van de verkoper kwa aanbod in lenzen nieuw en 2de hands.
                              Voor ik naar de winkel ben gestapt had ik veel opgezocht over sony en minder over canon omdat ik een lichte voorkeur had voor sony. Tot nu toe altijd heel tevreden geweest van hun compactjes.
                              Tijdens mijn zoektocht ben ik is tegen gekomen dat Sony nog jong is zijn spiegelreflexcamera's.
                              Ze hebben wel minolta over genomen en daarmee ook een deel van hun technologie maar hebben tot nu toe veel research gestoken in hun body's in minder in hun objectieven en accessoires.
                              In dat artikel stond ook in dat ze nu wel in elk gamma van de markt een body hebben om te kunnen concurreren.
                              Ze zouden in de toekomst meer aan ontwikkeling doen in hun lenzen.
                              Als "nieuwe" speler moet je ergens beginnen en als bedrijf wil je winst maken, ze zullen hun ook bewust zijn van het aanbod de andere merken en zullen wel iets doen om te kunnen concurreren.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jeanpauldries Bekijk bericht
                                Misschien is het beter dat we beiden uit dit topic wegblijven. der klugere gibt nach.
                                Dat zal ik met plezier doen, indien jij tenminste stopt met onjuistheden te vertellen, en
                                mensen die iets kritischer hun materiaal bekijken botweg uitmaakt voor pixelpeepers...

Comment

Working...
                                X