Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

NIKON D300 - Fouten bij wegschrijven foto's

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• NIKON D300 - Fouten bij wegschrijven foto's

Bij het sorteren en klasseren van mijn recent genomen reisfoto's, kom ik tot volgende vaststelling.

Mijn toestel staat ingeschakeld voor beeldopname op: NEF+JPG FINE. Bij het bewerken van mijn NEF foto's in CAPTURE NX2 merk ik dat er een foto die ik genomen had ontbrak. Bij nazicht ontdekte ik dat de foto wel in JPG op het CF-kaartje staat, maar niet in NEF ! Nu heb ik al mijn kaartjes (8 x 8GB = 3500 foto's) nagezien en ik heb vastgesteld dat er meerdere bestanden alleen in JPG formaat waren weggeschreven. Het gaat in totaal om 62 beelden onregelmatig verdeeld over de 8 kaartjes. Soms ontbreken er zelfs drie na mekaar

Enig idee wat de reden hiervan kan zijn ?
    Last edited by Argendaal; 14 maart 2009, 17:37.

Re: NIKON D300 - Fouetn bij wegschrijven foto's

Oorspronkelijk geplaatst door Argendaal Bekijk bericht
    Bij het sorteren en klasseren van mijn recent genomen reisfoto's, kom ik tot volgende vaststelling.

Mijn toestel staat ingeschakeld voor beeldopname op: NEF+JPG FINE. Bij het bewerken van mijn NEF foto's in CAPTURE NX2 merk ik dat er een foto die ik genomen had ontbrak. Bij nazicht ontdekte ik dat de foto wel in JPG op het CF-kaartje staat, maar niet in NEF ! Nu heb ik al mijn kaartjes (8 x 8GB = 3500 foto's) nagezien en ik heb vastgesteld dat er meerdere bestanden alleen in JPG formaat waren weggeschreven. Het gaat in totaal om 62 beelden onregelmatig verdeeld over de 8 kaartjes. Soms ontbreken er zelfs drie na mekaar

Enig idee wat de reden hiervan kan zijn ?

Je hebt waarschijnlijk van opnamebank gewisseld,en niet in alle opnamebanken dezelfde wegschrijfdata weerhouden.

Walter
    D850

Comment

Neen, ik heb de instellingen van de camera niet gewijzigd na mijn vertrek. Trouwens de beelden die enkel in JPG zijn weggeschreven en niet in NEF staan willekeurig verdeeld over de 8 volle kaartjes.

Comment

Ik heb zo iets ook reeds gemerkt(weet echter niet meer of het met de D300 of de D3 was) en dit is imo een bug.
        Als je de 2 formaten wegschrijft, schrijft hij zowel JPG als NEF weg. Als je dan besluit een foto terug te wissen, dan wist hij enkel de NEF maar de JPG vergeet hij te wissen. Je bent dus in principe niets kwijt dat je niet kwijt wou maar het is wel wat verwarrend.
        Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Volgens het Nikon Pro magazine is dit geen bug, maar bewust zo gemaakt, zo dat als je besluit dat een foto prut is, deze ook echt weg is.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
            Volgens het Nikon Pro magazine is dit geen bug, maar bewust zo gemaakt, zo dat als je besluit dat een foto prut is, deze ook echt weg is.
            En waarom wordt die jpg dan niet gewist? Was die niet prut?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
              En waarom wordt die jpg dan niet gewist? Was die niet prut?
              Die prut moet ge op een andere manier weg doen
              Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
                Ik heb zo iets ook reeds gemerkt(weet echter niet meer of het met de D300 of de D3 was) en dit is imo een bug.
                Als je de 2 formaten wegschrijft, schrijft hij zowel JPG als NEF weg. Als je dan besluit een foto terug te wissen, dan wist hij enkel de NEF maar de JPG vergeet hij te wissen. Je bent dus in principe niets kwijt dat je niet kwijt wou maar het is wel wat verwarrend.
                Het is in elk geval zo dat ik een aantal van die foto's ZEKER niet heb gewist. Trouwens ik heb de fout ontdekt toen ik bezig was mijn foto's te bewerken en ik een foto niet terugvond die ik op vraag van iemand die mee was op reis had genomen. Bij nazicht van de andere foto's staan er misschien wel tussen die ik gewist had, maar zeker minder dan de helft van de ontbrekende NEF's. Heb in nu een discussie geopend op NIKON Support.

Comment

Het is in elk geval zo dat ik een aantal van die foto's ZEKER niet heb gewist. Trouwens ik heb de fout ontdekt toen ik bezig was mijn foto's te bewerken en ik een foto niet terugvond die ik op vraag van iemand die mee was op reis had genomen. Bij nazicht van de andere foto's staan er misschien wel tussen die ik gewist had, maar zeker minder dan de helft van de ontbrekende NEF's. Heb in nu een discussie geopend op NIKON Support.

Een kleine kans is nog,dat het te maken heeft met de CF kaartjes.

Walter
                  D850

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
                    Een kleine kans is nog,dat het te maken heeft met de CF kaartjes.

Walter
                    Dat zal niet, want ik heb verschillende merken van CF kaartjes gebruikt en op alle kaartjes ontbreken enkele bestanden. Zowel Adata, Sandisk II, Sandisk III en Twinmos.

Comment

Wat ook zou kunnen is dat je kaart bijna vol was en dan kan het zijn dat hij de laatste beelden alleen als jpg weg schrijft.
                      Heb dit ook een keer meegemaakt.

Grtz, Jan
                      Canon G1X, G7

Comment

Dat zal niet, want ik heb verschillende merken van CF kaartjes gebruikt en op alle kaartjes ontbreken enkele bestanden. Zowel Adata, Sandisk II, Sandisk III en Twinmos.

In dat geval zou ik mijn toestel binnenbrengen voor nazicht.

Walter
                        D850

Comment

Neen, ik heb de instellingen van de camera niet gewijzigd na mijn vertrek. Trouwens de beelden die enkel in JPG zijn weggeschreven en niet in NEF staan willekeurig verdeeld over de 8 volle kaartjes.
                          Mischien eens vermelden welk merk en soort (snelheid) van kaarjes je gebruikt, ik heb het lang geleden ook eens voorgehad met prutskaartjes, het lag wel degelijk aan het geheugenkaartje.

Comment

Ik trap misschien een open deur in, maar je weet toch dat je camera niet in elke modus een jpg+raw aanmaakt? In sommige gevallen (meestal in de automatische modi) wordt er enkel een jpg gecreëerd. Enfin, dat is toch in bepaalde standen van mijn EOS zo.
                            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.6) - iPhone XR (iOS 18.6) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.6)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                              Mischien eens vermelden welk merk en soort (snelheid) van kaarjes je gebruikt, ik heb het lang geleden ook eens voorgehad met prutskaartjes, het lag wel degelijk aan het geheugenkaartje.
                              Heb 4 verschillende merken van kaartjes gebruikt: Sandisk Ext III, Sandisk II, Adata, Twinmos en op alle gebruikte kaartjes heb ik enkele ontbrekende NEF's.

Comment

Working...
                              X