Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Camera upgrade, graag advies nodig

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Camera upgrade, graag advies nodig

Ik wil nu eindelijk eens mijn oude Nikon spiegelreflex gaan upgraden en wil dat graag goed doen, d.w.z. ook met een goed stuk glas erbij. Als eerste lens wilde ik graag de 24-70f2.8 gaan aanschaffen later, als er weer wat geld is, de 70-200f2.8
    Nu alleen de keuze van de camera nog.
    Waar ik hem voor wil gaan gebruiken is hoofdzakelijk landschap, architectuur en sport (voetbal, wielrennen). Maar het zou ook leuk zijn als ik een optreden van mijn dochter, ze zit op zangles, leuk kan fotograferen want dat lukt op dit moment dus zeker niet omdat de lichtomstandigheden vaak niet optimaal zijn.
    Ik zat te kijken naar 2 camera's, tw. de D300 en de D700. De D700 is wat aan de dure kant maar als het het waard is wil ik het wel overwegen.

Nu mijn vragen.
    - Hoe zit het met sport bij de D700, is dat goed mogelijk qua snelheid en bereik met een 200mm lens ?
    - Je heb met een D300 wat meer snelheid en bereik, maar hoe houd deze camera zich onder mindere lichtomstandigheden, dus bij een optreden van mijn dochter. Red ik dat bijv. met iso1600 ? Ik lees dat de D300 t/m iso1600 zeer goede foto's maakt, daarboven wordt het iets minder.
    - Aan welke omstandigheden moet ik denken dat je bijv. iso3200 of iso6400 nodig heb met bovengenoemde lensen ?

Je wil toch zoveel mogelijk informatie verzamelen voor de aanschaf. Je doet dit toch niet ieder jaar, ik tenminste niet, en zeker niet zulke bedragen.

Alvast bedankt.
    Menno

Re: Camera upgrade, graag advies nodig

Als ik het goed begrijp wil je eigenlijk alles gaan fotograferen, van landschap tot sport, tot situatie's bij minder licht.

Als je voor de 24-70 AF-S gaat, zou ik zeker voor de D700 kiezen, zeze combinatie is superieur tegenover de D300, en de D700 is nog een stuk beter dan een D300 op de hoge iso's.

Ga je toch liever voor de D300 en dat voor jaren fotoplezier dan zou ik kiezen voor de 17-55 f2.8 AF-S, daar het hier om een cropcamera gaat (D700 is Fullframe) met 24mm op een D300 zal je volgens mij aan groothoek missen.

Langs de andere kant zal je bij sport bv. voetbal met een D700 minder hebben aan je 200 mm tegenover 200mm op de D300.

Wil je voor absolute kwaliteit, dan zou ik voor de D700 gaan met de 24-70 en een 70-200.

Comment

Ik zou zelf voor de D700 kiezen. Zelf heb ik een baskettende zoon en een dochter die aan wedstrijddansen hiphop doet, (hierbij zit je dus met dat kleurenlicht en snelle beweging) en ik moet zeggen die iso 6400 doet wonderen . Ik kom van een D70 maar kocht gelukkig vroeger de 28-70 f2.8 en niet die 17-55 f2.8 zodat ik dus niet moest omschakelen van lenzen. Het verlies aan cropfactor is wel een wereld van verschil!!! op lensgebied en met je 70-200 ga je véél tekort komen voor voetbal vrees ik.

Comment

Hier kun je de zuivere Sensor prestaties lezen.
        Ik heb er wat moeite mee om een kleinere sensor winst in het telebereik te noemen en wijs derhalve altijd op het feit dat de pixel van de D700 1,5x groter is dan die van de D300, met alle daarbij behorende voordelen.
        Dat 200 mm te kort zou zijn voor een voetbalwedstrijd is een boute bewering. Uiteindelijk bepaalt de fotograaf waar hij gaat staan en of hij detail of overzicht foto's wil maken.
        Met een D700 en 200 mm lens is de grootte van het scherpstelvlak 5,36 x 3,58 meter op 30 meter afstand, op de D300 is dat 3,58 x 2,38 meter.
        Het zou best wel eens zo kunnen zijn dat je ook met de D300 tekort komt in het telebereik, dan koop je om die reden toch ook geen bridge camera?
        De D700 is superieur aan de D300, maar het zijn allebei fantastische camera's en van beiden kun je heel veel plezier hebben.
        Voor wat betreft snelheid zul je in de praktijk het verschil niet merken, voor wat betreft beeldkwaliteit adviseer ik de sample foto's op DPReview en andere testsites te bekijken om dan zelf de conclusie te trekken of het verschil in beeldkwaliteit het verschil in prijs waard is.
        Als je gewoon bent foto's op A4 af te drukken maak dan niet de fout om ze op 100% te bekijken, schermvullend is dan groot genoeg en dat geldt vrijwel ook bij een A3tje.

Comment

ik kom van een D200 en heb nu een D700. Dat is absolute totale definitieve onweerlegbare topklasse, in het bijzonder in lichtarme omstandigheden. Niet twijfelen.
          erik, Nikon materiaal

'aforismen zijn aan mij niet besteed' (ikzelf)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door erikdk Bekijk bericht
            ik kom van een D200 en heb nu een D700. Dat is absolute totale definitieve onweerlegbare topklasse, in het bijzonder in lichtarme omstandigheden. Niet twijfelen.
            kan ik alleen maar bijtreden, en vooral op de beeldkwaliteit op hoge iso. Mijn d200 (+ grip) blijf ik bijhouden (als 1,5 teleconvertor ). De d700 + grip + AA's geeft je 8 fps, wat hem ook wel een sportcamera maakt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door erikdk Bekijk bericht
              Het verschil tussen een ruisbak van een D200 en een D700 is natuurlijk veel groter dan tussen een D300 en een D700

Mijn advies:
              - fotografeer je het meeste sport (of is telebereik belangrijk) -> D300
              - fotografeer je het meest in lichtarme omgeving en portret en/of studio -> D700

Doe je beide -> koop dan beide
              Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

Comment

Sport = geen D700......
                Lees vorige posts a.u.b. (heb zelf een D700 en weet waarover ik spreek)..
                [I]D4s-D500// Sigma 35mm fl/1.4 ART AFS 105mm f/2.8 VR micro/Tamron 24-70mm VC/ AFS 70-200mm VRII/200-500mm etc.etc.

Comment

1) @ TS. De D700 is zonder grip 5fps en de D300 6fps, dus minimaal verschil. Zet je op beide toestellen een(zelfde) grip dan halen ze beiden 8fps, dus even snel.
                  2) @Viewfinder. Je wijst op het feit dat een D700 pixel 1.5x groter is dan die van een D300. DIt is echter maar in één dimensie. Als er over pixelgrootte gesproken wordt, spreekt men meestal in oppervlakte, zeker als er naar gevoeligheid en ruis eigensschappen verwezen wordt, en derhalve is een D700 pixel 2.25x groter.
                  Wat de 200mm betreft. Als je voor voetbal aan de zijlijn kan staan kan dit misschien voldoen maar zeker niet als het vanop de tribune moet gaan.
                  Ik sta altijd met ijshockey aan de zijlijn en een ijsbaan is kleiner dan een voetbalveld(lengte ±60m ipv ±100m) en sinds ik van een D300 naar een D3 ben overstapt moet ik toch een stuk meer croppen. Ik heb het ook een proberen te compenseren met een 1.4TC maar de AF is dan toch wel een stuk trager.
                  Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Bedankt voor jullie reacties.
                    Nu snap ik waarom men 2 camera's heeft.
                    Het lastige voor mij is dus dat ik niet iets heb wat ik het meest doe, landschap of sport...Dit houd dus in dat als ik de beste oplossing zou willen, ik voor 2 camera's moet kiezen. Maar dat geld heb ik nu eenmaal niet dus die optie gaat niet op.

De vraag is nu wat de minst slechte keuze dan is.
                    - Kiezen voor de D300 en dan problemen krijgen bij hogere iso waarden die ik wellicht nodig zou hebben bij een optreden. Ik schrik er alleen wel van dat je misschien wel tot iso6400 moet opschroeven. Dus met een D300 red ik dat zeker niet.
                    - Kiezen voor de D700 en dan een wat korter zoombereik hebben. Dit kan je deels misschien oplossen door een TC te gebruiken maar schijnt dus ook niet ideaal te zijn. Anders zou het dus flink croppen worden, met als gevolg wellicht teveel kwaliteit verlies.

Comment

Ik begrijp er helemaal niets meer van.
                      Het kwam vroeger echt niet in me op om een hafkleinbeeldcamera mee te nemen naar een sportveld omdat ik dan meer tele zou hebben.
                      Wie tevreden is met de vergrotingsmaatstaf van een D300 + 200 mm lens zal bij een D700 een 300 mm lens moeten kiezen, zo simpel is het.

Comment

Correcte conclusie.
                        [I]D4s-D500// Sigma 35mm fl/1.4 ART AFS 105mm f/2.8 VR micro/Tamron 24-70mm VC/ AFS 70-200mm VRII/200-500mm etc.etc.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
                          Het kwam vroeger echt niet in me op om een hafkleinbeeldcamera mee te nemen naar een sportveld omdat ik dan meer tele zou hebben.
                          .
                          Bij mij ook niet want daar zat een 28mm lensje op i.p.v. een 40 of 50mm......

Dat begrijp je best.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
                            Wie tevreden is met de vergrotingsmaatstaf van een D300 + 200 mm lens zal bij een D700 een 300 mm lens moeten kiezen, zo simpel is het.
                            Daarmee erken je expliciet het door jou nogal eens ontkende "tele-effect "van een kleinere sensor.
                            Welke naam je eraan geeft doet er niet toe

Comment

Ik begrijp niet hoe ik ooit zo'n barrel heb kunnen kopen als een D300
                              Daar is toch geen goeie foto mee temaken
                              Ik krijg zo langzamer hand een minderwaardigheidscomplex dat ik geen D700 heb

Comment

Working...
                              X