Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Paarse kleuren bij de D200.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Paarse kleuren bij de D200.

Of je de belichting handmatig of (semi)auto met spotmeting instelt, maakt geen verschil voor een goede belichting kom je toch op dezelfde combinaties uit.

Om een goede witbalans te krijgen zou je eens een grijskaart op het veld kunnen fotograferen. Om problemen met de wb te omzeilen zou ik in RAW werken.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Mijn foto's hebben standaard ook een paarse/blauwe gloed. Dit heb ik vooral overdag als het wat grauwig weer heb.

De Nikon D200 is gewoon wat slechter wat witbalans betreft waardoor ik zou aanraden om altijd op NEF te schieten.
      Bruidsfotografie www.totaalfotografie.nl

Comment

Ik ga het proberen as.zaterdag.
        Hopelijk is de kleur dan in nef wat het moet zijn.
        Toch vind ik het raar vinden dat zulk toestel daar problemen mee heeft.
        Enkel bij " paars " zijn er problemen.??
        grtz Etienne

Comment

Heb je je monitor trouwens wel gekalibreerd?
          Bruidsfotografie www.totaalfotografie.nl

Comment

neen ..Maar overal bij andere personen is de kleur van het paars .. ook blauw.
            De andere kleuren zijn zeer goed .
            Geen problemen met de andere kleuren.
            Integendeel.
            Maar enkel bij paars is er een probleem .
            Ik heb vandaag enkele nef- foto's genomen en die met photoschop cs3 bewerkt.
            Je kan daar het paars via margenta .. paars krijgen.
            Maar het is toch niet de bedoeling om" ALLE "de foto's van wedstrijden in nef te nemen.
            Op de "normale " manier moet het toch ook lukken.
            Hopelijk kan me iemand op de goede weg helpen.
            Het heeft toch niet iets met de kleurinstelling te maken.
            extra - normaal of de rubriek "eigen".???
            grtzz

Comment

Het kan ook het effect van die kleur licht op de sensor gewoon anders is dan die op je netvlies, ik heb al meer over 'paars'problemen gelezen ivm bloemetjes.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Is toch duidelijk de witbalans, want de meeste personen zien er toch veel te geel uit naar mijn gevoel.
                Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Hoi D.
                  Probeer eens iets paars op foto te krijgen
                  Alles bv op een normale stand .
                  Ik ben echt benieuwd wat het rezultaat zal zijn
                  grtz Etienne

Comment

Etienne - probeer gewoon 's, zoals reeds gezegd, de witbalans handmatig in te stellen.
                    Dus: een foto maken van iets wits, op het veld met het licht waarin er gespeeld zal worden, en daarop de witbalans instellen.
                    En als je, zoals ook eerder vermeld, in RAW (NEF) fotografeert kan je die witbalans zelfs achteraf nog deftig aanpassen.

Dat het paars er blauw uitziet is niet zo gek:
                    Paars is geen evidente kleur om weer te geven - het gebeurt regelmatig dat het als blauw wordt weergegeven.
                    Tel daarbij nog een paar andere factoren: het is winter, je fotografeert bij valavond, en stadionverlichting is koud licht.
                    En daarbovenop fotografeer je bij hoge ISOwaarden.

Het is bijgevolg niet zo ongewoon dat je in die omstandigheden best je witbalans zo zorgvuldig mogelijk handmatig instelt.

Comment

Ik kan Etienne best begrijpen, daar ik hetzelfde voor heb gehad.
                      Toestel: Nikon D200, verscheidene objectieven zowel fix als zoom.
                      Verlichting: Filtsinstallatie
                      Setting: Mobiele studio. Beide zijwanden afgeschermd met zwarte doeken, plafond in matglas (in een pergola)Buiten was het donker (rond 22h00). Achtergrond: een lichte paarse tint.
                      Objecten: Witte katten (Ragdoll pups)
                      Opnames in RAW.

Resultaat: een "prachtig" blauwe achtergrond.
                      https://waltertalboom.be-
                      Medewerker RvB - belgiumdigital vzw

Comment

Ik ben echt benieuwd of er iemand raad weet.
                        Zou het nu echt "enkel " aan de wb liggen.
                        Norrmaal gezien zou deze dan toch de juiste instelling kiezen.
                        En toch ...is het nog niet wat het moet zijn .
                        Zou de avondbelichting op een voetbalveld dan zoveel invloed hebben op de belichting.??

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Claessens - Etienne Bekijk bericht
                          Zou de avondbelichting op een voetbalveld dan zoveel invloed hebben op de belichting.??
                          Ahum - Etienne, je krijgt hier al de hele tijd raad, en die wijst in een duidelijke richting.
                          Automatische witbalans is heus niet onfeilbaar, en dat is normaal. Zeker gezien de combinatie van factoren (paars is sowieso een 'moeilijke' kleur, koud (dus blauw) winter- avond- en kunstlicht, en een hoge ISO..).

Dus probeer nu eerst 's de gegeven tips uit, en dan zien we verder...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Claessens - Etienne Bekijk bericht

Inderdaad voornamelijk WB probleem.Gebruik echter bij voorkeur de "neutraal" instelling,en let op je Tint instelling,zet deze op - ,dit maakt je foto iets roder,en je paarsen "purperder".

Walter
                            D850

Comment

OK ,Ik zal as.zaterdag mijn best doen.
                              Ik ga het hier voor deze week laten anders gaan ze nog op me schieten (grapje).
                              Tot de volgende . Kijk zondag eens op de site . www.patromaasmechelen .be Onder de rubriek "wedstrijden". Hopelijk zijn de foto's dan goed.

grtz allemaal

Comment

Hallo
                                Het probleem met de paarse kleur is duidelijk " OPGELOST."
                                Het was idd de l"ichtmeting".Ik ben juist voor aanvang van de wedstrijd op het plein mijn meting gaan doen.
                                Op het plein de meting gedaan (pre-witbalans preset) en dat was het .
                                De kleur is prima en alles was top.(nu je top )??.Ik bedoel de kleur natuurlijk.
                                Als er soms mensen zijn die met een d200 en een nikon 80-200mm 2.8 foto's willen gaan nemen van avondvoetbal kan ik deze raad meegeven.
                                Meet op het veld manueel de belichting.(zie menu PRE- witbalans preset).Op een witblad papier
                                De isoo op 1250 of 1600.
                                sluitertijf op 250ste
                                Matrix
                                Dynamische af (3de stand-
                                Kleur - normaal
                                jpg -fijn.
                                Bedankt aan de mensen die me geholpen hebben op dit forum met dit probleem.
                                Tot de volgende

Etienne

Comment

Working...
                                X