Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ik ben nieuw hier...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Ik ben nieuw hier...

    Hallo,

    Ik ben nieuw hier.
    Na enkele jaren met een compactcamera (Sony Cybershot) te hebben gefotografeerd, wil ik dit jaar mijn hobby gaan uitdiepen. Dit vooreerst door het aankopen van een nieuw toestel.
    Ik had gedacht aan de Canon 450D omdat het me prijs-kwaliteit een heel goed toestel lijkt. Heb hier ook reeds lovende comentaren gelezen over deze camera.
    Is de standaardlens die bij het toestel geleverd wordt voldoende om mooie foto's te nemen, en vooral om de camera te leren kennen, of moet ik direct een lens bijkopen. Zoja, welke dan?
    Deze camera heeft een 12,2 megapixel sensor wat behoorlijk veel is denk ik. Hoe zwaar moet mijn geheugenkaartje dan zijn. Hoeveel foto's in hoogste kwaliteit kunnen er bijvoorbeeld op een 4 gigabite SD-kaartje?

    Is de ingebouwde flitser voldoende of moet er een flitser bijgekocht worden ?

    Zijn er geruchten dat er een binnenkort een nieuw model (soortgelijk aan de 450D,
    maar moderner) van Canon op de markt zou komen??. Ik haat het namelijk dat ik de investering doe in een nieuw toestel en er dan een paar maanden later voor ongeveer dezelfde prijs een nieuwer model verschijnt dat beter is op bepaalde vlakken.

    Tenslotte kunnen jullie me enkele linken geven naar websites (nederlandstalige) waar de basisbeginselen van het fotograferen met een DSLR worden uitgelegd aub?
    Ik heb echt nog nooit met zo'n toestel gewerkt. (buiten vroeger stiekem met mijn vaders Minolta Dynax. Maar dat was geen digitaal toestel, alhoewel hij daar schitterende foto's mee gemaakt heeft ).
    Dit is in ieder geval een superinteressant forum waar ik ongetwijfeld veel zal bijleren over de voor mij tot nu toe donkere wereld van de fotografie
    Nikon D90 / AF-S DX Nikkor 18-105VR , Nikkor 50mm f/1.8D , Nikon SB600 Speedlight, Vanguard MG-4 Tripod, Black Rapid R-Strap R4, tassen van KATA en Lowepro

  • #2
    Re: Ik ben nieuw hier...

    Oorspronkelijk geplaatst door Pixelke Bekijk bericht
    Hallo,


    Zijn er geruchten dat er een binnenkort een nieuw model (soortgelijk aan de 450D,
    maar moderner) van Canon op de markt zou komen??. Ik haat het namelijk dat ik de investering doe in een nieuw toestel en er dan een paar maanden later voor ongeveer dezelfde prijs een nieuwer model verschijnt dat beter is op bepaalde vlakken.
    Als je een Canon, Nikon, Olympus, Pentax, Sony, Panasonic, Samsung, enz...,kortom alle merken, DSLR koopt, zal je nooit een slechte camera kopen.

    Maar als bovenstaande een breekpunt is, dan koop je beter geen camera, want dat risico loopje altijd en met elk merk.
    Ik redeneer enigszins anders: ik kocht mijn K10D toen de opvolger al op de markt verscheen...... aan het dubbele van de prijs.
    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

    Comment


    • #3
      Re: Ik ben nieuw hier...

      Ik sta volledig achter Nete's statement.

      Ik heb zelf geen ervaring met de Canon 450D, maar dit is wel degelijk een goed toestel. Toch zou ik je aanraden om eens een fotozaak binnen te lopen en equivalente toestellen in de hand te nemen en zien welke je het best in de hand ligt. Prijs/kwaliteit zullen veel toestellen, zeker de topmerken, dicht bij elkaar in de buurt liggen maar een goeie prijs voor een toestel die niet goed in je hand ligt is dan ook niet het beste.

      Wachten op een nieuw toestel is zinloos. Je hebt nog geen grote ervaring met spiegelrefelexen, dus elk toestel van het caliber Canon 450D zal je voldoende uitdagingen en mogelijkheden opleveren om ten minste het eerste jaar door te komen.
      De wet van Moore zegt dat technologie verdubbeld om de 16-maanden en je zult zien dat er meestal binnen die periode wel een opvolger of nieuwer toestel voorgesteld wordt, telkens weer met meer mogelijkheden, maar heb je echt het allerlaatste model nodig om een hobby te starten. Ik ben er zeker van dat je met om het even welk degelijk toestel nog niet al de mogelijkheden met top resultaat gebruikt hebt vooraleer er weer een opvolger is.

      Vertrouw nooit teveel op de ingebouwde flits. Tenzij als 'commander' voor andere externe flitsen is de meerwaarde in de fotos minimaal (rode ogen, harde slagschaduwen,...etc).
      Dus in plaats van een duur(der) toestel is imo een externe flits en misschien een extra lens een veel betere start investering.
      Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
      "Casu Consulto - Modo Fac"

      Comment


      • #4
        Re: Ik ben nieuw hier...

        Zoals gezegd, de techniek staat niet stil, als je iets koopt is het bijna al verouderd....
        Staar je vooral niet blind op nieuwe technieken en snufjes! Ik ben pas naar de tentoonstelling geweest van "Wildlife Phoptographer of the Year". HEt leuke is dat bij iedere foto staat met welk materiaal de foto is gemaakt..... je zult versteld staan hoeveel prachtige platen gemaakt werden met "oude" of "verouderde" camera's en met lenzen die hier als wandellensje versleten worden of zelfs met een compactje! Het is eerder gezegd: de fotograaf maakt de foto, de camera legt alleen maar vast.
        In het kort: staar je niet blind op de nieuwste techniek, leg je toe op je eigen techniek want dat gaat echt helpen!
        ---------------- Ik doe niet meer mee

        Comment


        • #5
          Re: Ik ben nieuw hier...

          Oorspronkelijk geplaatst door Pixelke Bekijk bericht
          Deze camera heeft een 12,2 megapixel sensor wat behoorlijk veel is denk ik. Hoe zwaar moet mijn geheugenkaartje dan zijn. Hoeveel foto's in hoogste kwaliteit kunnen er bijvoorbeeld op een 4 gigabite SD-kaartje?
          Heb onlangs, in een andere thread, deze vraag voor iemand anders ook beantwoord. Hoogste kwaliteit is voor mij persoonlijk RAW+beste JPG (minste compressie).
          Wel, op mijn G9, dat een vergelijkbaar aantal Megapixels heeft, en bij mij ook is uitgerust met een 4GB SDHC-kaartje, kunnen exact 192 foto's (meteen in twee formaten!), wetende dat een gemiddelde RAW (CR2 die ik via Bridge omzet naar DNG) rond de 12MB is en de overeenkomstige JPG rond de 3,5-4MB draait.
          Helpt dit?

          Oorspronkelijk geplaatst door Pixelke Bekijk bericht
          Is de ingebouwde flitser voldoende of moet er een flitser bijgekocht worden ?
          Wat betreft je flitservraag: ik ben vrij snel (wel... binnen het jaar laat ons zeggen) overgeschakeld van de interne flits van mijn 350D (waarmee ik veel te veel "rode ogen" had, te meer omdat de flits niet te richten is) op een externe flits, maar ik denk niet dat dat je eerste behoefte is, tenzij je natuurlijk veel aan flitsfotografie gaat doen. Ik had meer profijt met de aanschaf van lichtsterkere lenzen.
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

          Comment


          • #6
            Re: Ik ben nieuw hier...

            Eerst en vooral welkom op het forum.

            Persoonlijk heb ik ook gewacht met het aankopen van mijn Nikon D200 tot de D300 op de markt kwam. Momenteel is die D200 nog steeds meer dan voldoende en heb ik geen behoefte aan een nieuwe camera, waarschijnlijk gaat dit ook nog wel even duren. Net als mijn voorgangers zou ik je de raad willen geven van je niet blind te staren op nieuwe functies en dergelijke.

            Ik heb me echter wel onmiddellijk de Nikon 18-200mm VR aangeschaft als objectief en als enige lens op dat moment net omdat het een goede all-round lens is. Op deze manier heb ik eerst de camera goed leren kennen en ben ik zelf ook op ontdekking gegaan naar wat nu mijn meest favoriete onderwerp of vorm van fotografie is. Het is pas nadien dat ik mijn andere lenzen heb aangeschaft in functie van wat ik wilde bereiken.

            Veel succes.
            Mvg,David
            [SIZE="1"]"There are always two people in every picture: the photographer and the viewer." Ansel Adams

            Comment


            • #7
              Re: Ik ben nieuw hier...

              Bedankt voor de snelle reacties.

              Ik zal dus voor de 450D gaan. Is er een goeie all-round lens die nog meevalt van prijs en misschien zelfs tweedehands te vinden is, die past op de 450?

              192 fotos op een 4 giga SD-kaartje lijkt me voldoende. Ik zet ze toch regelmatig op mijn PC om die dan netjes in mappen te verdelen. Want anders wordt dat zo'n onoverzichtelijke bende hé.

              Toevallig niemand die een goeie site weet waar op een eenvoudige manier uitgelegd wordt hoe je als beginneling met een DSLR moet omgaan?
              Nikon D90 / AF-S DX Nikkor 18-105VR , Nikkor 50mm f/1.8D , Nikon SB600 Speedlight, Vanguard MG-4 Tripod, Black Rapid R-Strap R4, tassen van KATA en Lowepro

              Comment


              • #8
                Re: Ik ben nieuw hier...

                1) Persoonlijk (maar ook vele andere BD'rs) ben ik niet voor een z.g. "all-round" lens. Het grote voordeel is uiteraard dat je niet van lens moet wisselen, maar da's net tegen het principe van een dSLR in (de uitdrukkking "dan koop je maar een bridge" is niet vreemd hier op het forum). Maar als je blijft aandringen: ook Canon heeft een 18-200mm. Prijs bij Fotokonijnenberg (hier vaak "Konijn" genoemd): net geen €500.- (LINK). Opnieuw persoonlijk: met de twee kitlenzen ben je beter af.
                2) Ik vind ook 192 foto's voldoende op één kaart (en dat is als je in RAW schiet, wat als beginner ga je wellicht niet meteen naar RAW, en dan kun je ontzettend veel meer high-quality JPG's op één 4GB kaartje krijgen). Ik heb wel een reservekaart bij, maar nog nooit nodig gehad.
                3) Wat je wellicht goed kunt gebruiken (naast de handleiding weliswaar) is het boek(je) van Easy Computing: de grote of de kleine. Geeft je toch bijkomende uitleg. Ik denk niet dat je beide nodig hebt, daar ik vermoed dat ze elkaar overlappen. Ik heb de pocketuitgave voor mijn 350D.
                Verder heb ik veel informatie gevonden op deze site. Weet dat het boek van Joan Staels gebruikt wordt in de cursus Digital Fotografie zoals die bij Sintra gegeven wordt. Ik merk net dat er blijkbaar een vervolg is. Zal ikzelf zeker ook aanschaffen.

                Veel lezen, veel oefenen, niet bang zijn om vragen te stellen... en het zal wel lukken, stilletjes aan toch (bij mij toch).
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

                Comment


                • #9
                  Re: Ik ben nieuw hier...

                  Gewoon even zeggen: een antwoord waar tijd wordt voor genomen "neer te pennen", een plezier te lezen met alle links etc erbij (mag ook wel eens gezegd worden)


                  Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                  1) Persoonlijk (maar ook vele andere BD'rs) ben ik niet voor een z.g. "all-round" lens. Het grote voordeel is uiteraard dat je niet van lens moet wisselen, maar da's net tegen het principe van een dSLR in (de uitdrukkking "dan koop je maar een bridge" is niet vreemd hier op het forum). Maar als je blijft aandringen: ook Canon heeft een 18-200mm. Prijs bij Fotokonijnenberg (hier vaak "Konijn" genoemd): net geen €500.- (LINK). Opnieuw persoonlijk: met de twee kitlenzen ben je beter af.
                  2) Ik vind ook 192 foto's voldoende op één kaart (en dat is als je in RAW schiet, wat als beginner ga je wellicht niet meteen naar RAW, en dan kun je ontzettend veel meer high-quality JPG's op één 4GB kaartje krijgen). Ik heb wel een reservekaart bij, maar nog nooit nodig gehad.
                  3) Wat je wellicht goed kunt gebruiken (naast de handleiding weliswaar) is het boek(je) van Easy Computing: de grote of de kleine. Geeft je toch bijkomende uitleg. Ik denk niet dat je beide nodig hebt, daar ik vermoed dat ze elkaar overlappen. Ik heb de pocketuitgave voor mijn 350D.
                  Verder heb ik veel informatie gevonden op deze site. Weet dat het boek van Joan Staels gebruikt wordt in de cursus Digital Fotografie zoals die bij Sintra gegeven wordt. Ik merk net dat er blijkbaar een vervolg is. Zal ikzelf zeker ook aanschaffen.

                  Veel lezen, veel oefenen, niet bang zijn om vragen te stellen... en het zal wel lukken, stilletjes aan toch (bij mij toch).

                  Comment


                  • #10
                    Re: Ik ben nieuw hier...

                    hier valt nie veel meer aan toe te voegen!
                    lesC heeft het zeer goed samengevat!

                    zelf heb ik een nikon d40 en de 18-55mm en 55-200mm VR gekocht om te beginnen.
                    nu is daar al een sigma 50-150mm f2.8 (lichtsterk) lensje bijgekomen.
                    (kon ook een duurder model gekocht hebben maar den hoop is zodanig groot da ik een "mindere" body verkoos om mee te beginnen en zo budget ovet te houden om "betere" lenzen te kunnen kopen)
                    een goeie rugzak is ook altijd leuk dan zit alles mooi samen weg.
                    had ergens een goeiekoop hama statiefken liggen, dees was goed tot de sigma er kwam!
                    is nu vervangen door een manfrotto 055xprob met 322rc2 kop.

                    is al een aardig eurooke samen.
                    zo ben ik nu al een klein half jaar onderweg en leer nog veel bij en zal nog veel leren ook!
                    boeken verslijten en posten hier op't forum helpt zeer zeker!
                    een boek over de camera zelf doet wonderen! gaat dieper dan de handleiding en blijft verstaanbaar was ook mijn eerste!
                    mijn 2de klik ook een handigheidje.

                    maar het voornaamste is véééééél foto's maken!!
                    nikon stuff

                    Comment


                    • #11
                      Re: Ik ben nieuw hier...

                      Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                      1) Persoonlijk (maar ook vele andere BD'rs) ben ik niet voor een z.g. "all-round" lens. Het grote voordeel is uiteraard dat je niet van lens moet wisselen, maar da's net tegen het principe van een dSLR in (de uitdrukkking "dan koop je maar een bridge" is niet vreemd hier op het forum).
                      Dit soort opmerkingen en adviezen zijn hier inderdaad bekend en eigenlijk ook best wel vreemd. TS komt van een compact en wil een DSRL. Uit alles blijkt dat hij echt een starter is en dan is het wellicht helemaal niet gek om eerst een met een basis lens of wandellens te beginnen en al doende te ervaren waar zijn voorkeur van fotografie naar uitgaat. Als dat bekend is dan pas gericht lenzen bijkopen is nog slimmer. Een "wandellens" is sowieso voor velen helemaal geen miskoop gebleken en voldoet meer dan goed voor het algemeen gebruik van veel DSRL eigenaren.
                      Ik denk dat velen te veel uitgaan van hun eigen hobby en de daaruit voortkomende behoeften en noden en dit projecteren op nieuwkomers en vanuit dat startpunt gaan adviseren.
                      En dooddoeners als "dan koop je maar een bridge" is hier dan niet vreemd maar eigenlijk veel te laatdunkend.
                      ---------------- Ik doe niet meer mee

                      Comment


                      • #12
                        Re: Ik ben nieuw hier...

                        (maar het voornaamste is véééééél foto's maken!!)

                        mee eens, maar dan wel met verschillende instellingen, anders blijf je in dezelfde fout hangen.
                        grt,bouk.
                        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                        Comment


                        • #13
                          Re: Ik ben nieuw hier...

                          Bedankt he mensen.
                          Nikon D90 / AF-S DX Nikkor 18-105VR , Nikkor 50mm f/1.8D , Nikon SB600 Speedlight, Vanguard MG-4 Tripod, Black Rapid R-Strap R4, tassen van KATA en Lowepro

                          Comment


                          • #14
                            Re: Ik ben nieuw hier...

                            info gevonden op
                            LetsGoDigital is uw online magazine voor Technologie en Lifestyle, met het laatste nieuws, diepgaande achtergrond artikelen en product reviews


                            hoeveel foto's er op het kaartje kunnen

                            Uitgaande van 2GB opslagcapaciteit
                            4272 x 2848 pixels - RAW - 15,3MB - 120 opnames
                            4272 x 2848 pixels - RAW+JPEG - 15,3 + 4,3MB - 99 opnames
                            4272 x 2848 pixels - JPEG - Groot - Fijn - 4,3MB - 460 opnames
                            4272 x 2848 pixels - JPEG - Groot - Normaal - 2,2MB - 880 opnames
                            3088 x 2056 pixels - JPEG - Middel - Fijn - 2,5MB - 770 opnames
                            3088 x 2056 pixels - JPEG - Middel - Normaal - 1,3MB - 1470 opnames
                            2256 x 1504 pixels - JPEG - Klein - Fijn - 1,6MB - 1190 opnames
                            2256 x 1504 pixels - JPEG - Klein - Normaal - 0,8MB - 2290 opnames

                            dus voor 4 gb, alles x2 (heb hier nu zelf geen zin voor )
                            450d met glas van 10 tot 250mm en een flits

                            Comment


                            • #15
                              Re: Ik ben nieuw hier...

                              Is een 18-55 IS lens voldoende voor een beginneling om goeie foto's te nemen? Blijkbaar is dit de standaardlens die meegeleverd wordt met de 450D.

                              heb hier en daar gelezen dat het aan te raden is om meteen een UV-filter bij te kopen en die op de lens te plaatsen. Zou de lens ook goed beschermen.
                              Nikon D90 / AF-S DX Nikkor 18-105VR , Nikkor 50mm f/1.8D , Nikon SB600 Speedlight, Vanguard MG-4 Tripod, Black Rapid R-Strap R4, tassen van KATA en Lowepro

                              Comment

                              Working...
                              X