Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lumix DMC-G1 Highly Recommended

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Lumix DMC-G1 Highly Recommended

Het had dus moeten zijn "bij Nikons met LV"

3) De camera focussed door het gebruikte systeem niet snel genoeg:

De camera is net zo snel als de meeste DSLR's.
    Is dit ook uit eigen ervaring met de 1000D of uit de duim?

Bovendien heeft ie een instellingen waarmee ie een eenmaal gekozen onderwerp blijft volgen (zichtbaar in het beeld). Hij blijft dus bij een vliegende vogel de vogel volgen met constante aanassing van de scherpte, zodat de volgel steeds scherp wordt gefotografeerd.
    Heb je dat ook getest en werkt het? En DSLRs hebben dat ook en daar werkt het.

Ik kwoot dit nu even, omdat je eigenlijk net zo door draaft als de tegenstanders. Ik ben helemaal niet tegen de G1, ik wilde eigenlijk er gelijk één hebben, maar ik ga nog één of twee generaties wachten. Één van de grootste voordelen vind ik de afwezigheid van de klap, die soms hinderlijk kan zijn.

Het licht zijn van een toestel vind ik eerder een nadeel dan een voordeel.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jorginho Bekijk bericht
      Dat is niet waar, de D60 en de D40(x) noch de D50 en de D70 alsmede de D80 (nog verkrijgbaar) hebben helemaal geen liveview en geen DOF preview.
      De combi live view en shutterspeed review is uniek. De D90 kost met kitlens dus 1000 euro of meer, zoals ik aangaf.

DPreview:

"Depth-of-Field preview
      One very useful - and slightly surprising - feature is depth-of-field (DOF) preview, when the DOF preview button is pressed the camera stops the lens down to the selected aperture which provides you with an accurate representation of the depth-of-field of the final image. This system has advantages over the optical viewfinder in that it doesn't darken and can correctly represent the effects of large maximum apertures.

One totally unique (as far as we know) feature is shutter speed effect preview. This changes the refresh rate of the live view to mimic the shutter speed selected, producing a fairly accurate representation of how blurred subject movement will be in the final shot. This is exactly the kind of feature that shows how a truly 'ground up' digital camera system can offer significant advantages over the current crop of 'one foot in the past' digital SLRs."

De huidge DSRL's staan dus met "One foot in the past....." Op dit punt wel ja.
      Een DSLR doemdenker dus! Altijd leuk

Ik bedoelde wel de Nikons met live view

Ik zou het verdwijnen van de spiegel ook wel toejuichen, maar zou toch geen toegevingen willen doen op vlak van autofocus en optisch zoeker. Hierbij heb ik het niet over alledaags gebruik, maar over splijtende actie fotografie. Ik vermoed dat hier nog wel wat jaartjes overheen zullen gaan

Verder zou ik willen benadrukken wat ik post 17 heb gezegd:

Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
      Zeer interessante camera/concept

M.i. had Panasonic/Olympus hier al véél eerder mee moeten uitkomen

Comment

Ik ben het met je eens Janssen, het promoten van een bepaald toestel is even dom als het afkraken van een ander cameraatje.
        Mijn vrouw gebruikt nu een 14-150 op de G1 maar zodra de 14-140 mFT in de schappen ligt dan gaat die erop. Je moet een terreinwagen niet vergelijken met een kleine sedan.
        Het vasthouden van de G1 is overigens geen probleem, ik was in staat om met een Minox te fotograferen dus moet het met een G1 zeker lukken .
        Ergonomie is aan mij niet besteed want mijn handen zijn zo groot als kolenschoppen.
        We doen nou allemaal wel alsof er diep is nagedacht over ergonomie, maar ik kan je verzekeren dat elke camera tot in het kleinste gaatje is benut. Er zou nooit een bult aan een camera zijn verschenen aan de zijde van de rechterhand als er niet batterijen of een flinke accu nodig zouden zijn geweest.

Comment

Ik heb zelf met de nieuwste instap van Canon gewerkt (1000D) en heb nu de G1. Het verschil in gebruik is erg groot. Gewicht en hoe ie in de hand ligt (zeker ook verdeling van gewicht door de grotere en zwaardere kitlens van de Canon)

Ja, de Canon kitlens is wel erg zwaar.....

- Zie de test van dpreview. Mijn ervaring is dat ie scherper is tot en met 800ISO dan de Canon 1000D, in RAW is dat verschil echt nog groter.

Scherpte heeft weinig met de sensor van doen, maar met de lens en bewerking (al dan niet in de camera)

3) De camera focussed door het gebruikte systeem niet snel genoeg:

De camera is net zo snel als de meeste DSLR's. Bovendien heeft ie een instellingen waarmee ie een eenmaal gekozen onderwerp blijft volgen (zichtbaar in het beeld). Hij blijft dus bij een vliegende vogel de vogel volgen met constante aanassing van de scherpte, zodat de volgel steeds scherp wordt gefotografeerd.

Dat heeft IEDERE DSLR

Maar een nadeel is wel dat je vaak manueel moet zoomen (niet altijd).

Alleen kompakkies zoomen electrisch

Bovendien krijg je bij de G1 er zaken bij die je bij een spiegelreflex niet kunt krijgen (maar wel erg handig zijn) of die je alleen boven 1000 euro krijgen kunt. Zoals:

- Een liveview waarop je depth of field ziet. Je ziet dus exact de scherptediepte bij macro's of welke foto dan ook

So what? Dat kan iedere DSRL toch ook? Je hebt er weinig aan wegens de kleine zoekers en met de G! heb je er NIETS aan schat ik in.

- Wat je niet uit specs op kunt maken is dat de bouwkwaliteit toch beter is dan die van de 1000D en 450D. ook de dpreview tester schrijven het: de camera is zeer solide en ligt erg prettig in de hand. Het plastic heeft veel grip door een soort rubberen laag erop.

De bekleding heeft weinig van doen met bouwkwaliteit.

- Een EVF met 1,4 miljoen pixels, met afstand de beste EVF in een fotocamera.

Heel mooi

Hoe goed de G1 is ook volgens mensen met diverse fullframe DSLR's, lees je tenslotte ook hier. geen reviewer, maar een gebruiker. Een reactie op het forum van dpreview naar aanleiding van de beeldkwaliteit van de G1.

"Bought the G1 to help my daughter with photography. I took my Canon 5D MKII kit to a local bird reserve. Taught my daughter some basics in photography. We shot side by side and must say that right out of the camera the G1 produced awesome and in many cases better RAW IQ than my 5D MKII.
          I don't like the electronic viewfinder, which will evolve in the years to come. No video, who cares. Get rid of the "pseuodprism" and this camera is ripe for real butt kicking.
          I currently own, MKIII, 1DsMKIII and a 5dMKII and have to say, with the exception of the MKIII, the dynamic range on this camera is as good as they get.
          Anyone who thinks the G1 kit is not sharp, needs to look again. You are crazy. I am not justifying my purchase just stating facts.

Gezien de doelgroep zal ie flink nascherpen.....

Kortom: de panasonic G1 is een camera om rekening mee te houden. Uniek, heel prettig met duidelijke voordelen tov van DSLR waaronder afmetingen een belangrijke is.
          Zodra een camera niet in mijn jaszak past zal de kleine maat mij worst zijn, dan liever een grotere maat
          Een leuk ding, ja.

PS, kan iemand eens uitleggen waarom iets wat zojuist is aangekocht ineens veeeel beter is dan wat mensen over de hele wereld gebruiken, hoe zit dat spygologiesch in elkaar?
          Last edited by Keeskanon; 23 januari 2009, 21:14.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
            Er zou nooit een bult aan een camera zijn verschenen aan de zijde van de rechterhand als er niet batterijen of een flinke accu nodig zouden zijn geweest.
            Ha, de eerste bulten rechts werden OP het camerahuis geplakt rond 1976 ofzo, daar zat nog niks in.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
              De eerste stap naar DSLR's zonder spiegel en klassieke zoeker, de elektronische camera met verwisselbare lens.
              Zou wel eens kunnen dat dit het camera landschap volledig gaat veranderen.
              Digitale camera's evolueren naar puur elektronische toestellen, waarschijnlijk ook de reden waarom de grote elektronica reuzen zoals, Samsung, Panasonic en Sony in de DSLR wereld gestapt zijn.

Heb de G1 effe kunne proberen in kunstlicht en die zoeker is vrij goed, zal in de toekomst waarschijnlijk nog verbeteren, zekers met de mogelijkheden van de nieuwe generatie CMOS sensors (backlitted) zoals reeds toegepast in video toestellen.
              http://www.photoclubalpha.com/2009/0...-in-handycams/
              Ik begrijp je punt. Dit soort toestellen zou wel eens van de Reflex een ouderwets toestel kunnen maken. Nog even geduld voor nog betere zoekers die er zeker gaan komen. En zonder spiegel kan het er alleen maar op verbeteren (trillingen van de spiegel heb ik nu op de 5DII wat soms geringe onscherpte kan veroorzaken). En je hebt gelijk, die electronicafabrikanten zouden wel eens een grote omslag kunnen maken in camerawereld.. Vooral Pana en SONY.
              Canon R6 MKII , Canon RF VCM 35 1.4, Canon RF 85 1.2 L, Canon , Canon RF 100-500 L

Comment

Correctie: De Nikons hebben dit ook

Jamaar dan wordt het beeld zo donker als wat.In de praktijk nauwelijks bruikbaar.

Walter
                D850

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
                  Ha, de eerste bulten rechts werden OP het camerahuis geplakt rond 1976 ofzo, daar zat nog niks in.

Juist.... en ik heb er een vitrine vol mee.
                  Ook toen zaten ze volgepakt met elektronica en energie voorzieningen.
                  Die bult is niet bedacht om redenen van ergonomie. Het was bittere noodzaak.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
                    Ik begrijp je punt. Dit soort toestellen zou wel eens van de Reflex een ouderwets toestel kunnen maken. Nog even geduld voor nog betere zoekers die er zeker gaan komen. En zonder spiegel kan het er alleen maar op verbeteren (trillingen van de spiegel heb ik nu op de 5DII wat soms geringe onscherpte kan veroorzaken). En je hebt gelijk, die electronicafabrikanten zouden wel eens een grote omslag kunnen maken in camerawereld.. Vooral Pana en SONY.
                    Dat is inderdaad hetgeen dat velen niet verstaan namelijk dat de G1 niet zomaar een bridge toestel is, maar een geavanceerde DSLR, de DSLR's van de nieuwe generatie.
                    Weet niet dat andere fabrikanten hier al mee bezig zijn maar verwacht dat binnen een 2 tal jaar, of vroeger, de meeste toestellen in dit segment zonder spiegel zullen zijn.

Dit systeem heeft ook het voordeel dat waarschijnlijk de gerespecteerde lens fabrikanten zoals Zuiko en Leica voor dit systeem lenzen op de markt zullen brengen.

Comment

........
                      Last edited by hombre complicado; 22 januari 2011, 18:37.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TheBigPicture Bekijk bericht
                        Kun je mij misschien zeggen welke lenzen ze gaan uitbrengen ?
                        Is dit de 7-14mm, 14-140mm en een 20mm pancake ?

voor olympus (zuiko) is er nog niets bekend maar misschien dat men op de komende PMA-beurs (einde feb begin maart) meer info geeft over de lenzen, en wie weet misschien ook een olympus toestel.

Comment

Een DSLR doemdenker dus! Altijd leuk

Ik bedoelde wel de Nikons met live view

Ik zou het verdwijnen van de spiegel ook wel toejuichen, maar zou toch geen toegevingen willen doen op vlak van autofocus en optisch zoeker. Hierbij heb ik het niet over alledaags gebruik, maar over splijtende actie fotografie. Ik vermoed dat hier nog wel wat jaartjes overheen zullen gaan

Verder zou ik willen benadrukken wat ik post 17 heb gezegd:

Die van Dpreview is de doemdenker, ik niet. Vandaar ook dat ik schrijf: "op dit punt wel ja." Op andere punten dus niet, wat mij betreft.

Op het punt van zuivere fotokwaliteit met hogere ISO waarden komt de G1 niet in de buurt van een fullframe DSLR, de snelheid waarmee ie platjes kan schieten haalt het ook niet en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Ik zie dat voorlopig ook niet gebeuren.

Sterker: ik overweeg een fullframe sensor camera als de D700 (nu erg goedkoop in de UK). Maar niet om mee te sjouwen, meer voor speciale foto's van speciale omstandigheden zoals noorderlicht en andere nachtfotografie waarbij ik niet moet zeulen.

Inhoudelijk klopt het aardig wat ik schrijf, al is veel natuurlijk de mening van mensen. Zoals mensen ook mogen menen dat ik het op een domme,slimme of wat voor manier dan ook schrijf. Its al in the game.
                          Panasonic GH2, Olympus EPL5+ VF-3, 14-45 panny, 7,5 mm fisheye samyang, 45mm Oly, 20mm panny, 45-200 panny, 100-300 panny, 90 mm f2.5 Tokina macro.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
                            Ik ben het met je eens Janssen, het promoten van een bepaald toestel is even dom als het afkraken van een ander cameraatje.
                            Mijn vrouw gebruikt nu een 14-150 op de G1 maar zodra de 14-140 mFT in de schappen ligt dan gaat die erop. Je moet een terreinwagen niet vergelijken met een kleine sedan.
                            Het vasthouden van de G1 is overigens geen probleem, ik was in staat om met een Minox te fotograferen dus moet het met een G1 zeker lukken .
                            Ergonomie is aan mij niet besteed want mijn handen zijn zo groot als kolenschoppen.
                            We doen nou allemaal wel alsof er diep is nagedacht over ergonomie, maar ik kan je verzekeren dat elke camera tot in het kleinste gaatje is benut. Er zou nooit een bult aan een camera zijn verschenen aan de zijde van de rechterhand als er niet batterijen of een flinke accu nodig zouden zijn geweest.
                            Wat vind je daar dom aan eigenlijk? Ik snap het wel, als dat wat je schrijft overdreven is of niet klopt. Maar wat als dat wat hij schrijft correct is. In die zin kun je de review van dpreview ook opvatten als een dom stuk, omdat zij de camera uiteindelijk zeer aanbevelen. Een betere promotie kan ik denk ik niet voorstellen. Is dat per definitie dom, als zij een mening geven op basis van hun ervaringen? Negatief of positief?
                            Panasonic GH2, Olympus EPL5+ VF-3, 14-45 panny, 7,5 mm fisheye samyang, 45mm Oly, 20mm panny, 45-200 panny, 100-300 panny, 90 mm f2.5 Tokina macro.

Comment

Ja, de Canon kitlens is wel erg zwaar.....
                              COmbinatie Canon plus kitlens= disbalans wat mij betreft. Ik schreef al: ik ben niet de enige die het schrijft.

Scherpte heeft weinig met de sensor van doen, maar met de lens en bewerking (al dan niet in de camera)
                              Nou, ik koop dus een camera met lens en de combi 1000D met lens is slechter dan die van de G1 met lens. De G1 is scherp. Als de sensor niet bealngrijk is, waar hebben we dan fullframe sensors. En een 25 Mpixel sensor. heeft dat niet iets te maken met de scherpte van bijvoorbeeld grotere afdrukken??

Dat heeft IEDERE DSLR

Maar een nadeel is wel dat je vaak manueel moet zoomen (niet altijd).

Alleen kompakkies zoomen electrisch
                              Wie heeft het nu over zoomen? Ik had het over focussen, niet zoomen....

So what? Dat kan iedere DSRL toch ook? Je hebt er weinig aan wegens de kleine zoekers en met de G! heb je er NIETS aan schat ik in.
                              Dat bedoel ik met reageren zonder dat je een camera hebt gebruikt. Je weet duidelijk niet waar je het over hebt op dit punt. Lees eerst de test eens, voor je reageert.

De bekleding heeft weinig van doen met bouwkwaliteit.
                              Dat zeg ik ook niet. Ik zeg dat ie heel solide gebouwd is en erg prettig in de hand ligt.

Gezien de doelgroep zal ie flink nascherpen.....
                              In RAW...nascherpen....oke...Dit schrijft Dpreview in elk geval dus bij de RAW test, waarbij er dus zoals je kunt lezen niet meer in de camera geknoeid kan worden met software trucjes:

"With in-camera sharpening removed from the equation, the gulf between the cameras in terms of detail and resolution gets even wider. The G1's results are simply excellent - the artifacts around the paperclips have gone but the level of detail being rendered is still incredibly high..""
                              "The slight advantage we saw in JPEG is amplified in RAW, with the G1 capturing an excellent level of fine detail" en tenslotte
                              "And the G1 with the Olympus 50mm F2.0 also outperforms the 450D with the 50mm F1.4 in RAW with crisp, sharp detail all across the frame. It really is getting everything it can out of each of its pixels."

Even ter verduidelijking: dit is dus vergeleken met een Olympus 520, een een Sony alpha-350 en eenCanon 450D. Dus niks nascherpen, dat gaat niet in RAW. De camera is op dit punt gewoon de betere dan deze DSLR's.

"PS, kan iemand eens uitleggen waarom iets wat zojuist is aangekocht ineens veeeel beter is dan wat mensen over de hele wereld gebruiken, hoe zit dat spygologiesch in elkaar?"
                              Ehhhh...heb je hier een voorbeeld van misschien, ergens op dit forum. Dan kan ik er eens naar kijken. Wel een beetje off topic, maar goed...
                              Last edited by Jorginho; 24 januari 2009, 00:44.

Comment

Dat bedoel ik met reageren zonder dat je een camera hebt gebruikt. Je weet duidelijk niet waar je het over hebt op dit punt. Lees eerst de test eens, voor je reageert.

Een mening baseren op een testrapport? Dat lijkt mij een kwalijke zaak, die dienen toch alleen als een soort voorsortering en dan wil ik een toestel vasthouden en gebruiken en dan heb ik pas een mening erover.
                                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Working...
                                X