Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

spijt van 450D

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: spijt van 450D

Oorspronkelijk geplaatst door ajh Bekijk bericht

@TS: Advies: begin eerst eens met de dubbele sluitersnelheid t.o.v. je focale lengte.
    Het vuistregeltje is 100% irrelevant, uitsluitend de snelheid waarmee het onderwerp beweegt bepaalt de gewenste sluiterTIJD....:

Comment

Daar ga je de mist in telekees. Je moet minimum 1/brandpund x cropfactor kiezen om je eigen bewegingsonscherpte te voorkomen. IS kan hier wel helpen, tot op het moment dat het onderwerp inderdaad te snel beweegt, maar als basis moet je rekening houden met de brandpuntsafstand.
      Canon 400D/50D - EF-S 18-55 - EF 50 f1.8 - EF 70-300 IS USM - Sigma 24-70 f2.8 EX - Tamron 27-70 f2.8 VC - Canon 70-200 f2.8 L - Metz 58

Comment

Int vervolg, schiet op ISO800 ipv ISO400 dan kan je je sluitertijden halveren.
        Dus ipv bijv. 1/320ste kan je dan 1/640ste instellen en dan zal je geen last hebben van die bewegingsonscherpte.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wimpy Bekijk bericht
          En wat zeg ik
          sorry

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Omag Bekijk bericht
            Daar ga je de mist in telekees. Je moet minimum 1/brandpund x cropfactor kiezen om je eigen bewegingsonscherpte te voorkomen. IS kan hier wel helpen, tot op het moment dat het onderwerp inderdaad te snel beweegt, maar als basis moet je rekening houden met de brandpuntsafstand.
            LEZEN lullo.

Iemand begon met de sluitertijd aan de brandpuntsafstand te koppelen.
            ALS dat relevant was geweest had, had de IS het wel opgelost.
            Het onderwerp beweegt > het is niet relevant
            Het is niet relevant>dus IS niet relevant.

Speciaal voor degenen die op school er even niet waren in de les begrijpend lezen dan maar in stappen....

Betweten ? Okee, maar eerst lezen waar ik het over heb.

Comment

dit is nu al het zoveelste topic die jij opent om te komen klagen over je 450D. Ik heb je de vorige keer ook proberen helpen, en dat zal ik nu opnieuw doen. Maar misschien is het beter dat je ZELF eens kritisch kijkt naar je foto's en probeert in te zien wat er verkeerd is. Op die manier kun je een thread starten en vragen "hoe komt het dat ik bewegingsonscherpte heb" of iets dergelijks. Met de attitude om meteen te komen klagen over je body en niet eerst eens zelf na te denken over waarom de foto's slecht zijn, zul je ook iets bijleren, maar de ervaring leert mij dat als je zelf wat opzoekt en kritisch naar je foto's gaat kijken, je meestal veel sneller iets bijleert.

Nuja, we zullen eens ontleden. First of all zijn er verschillende soorten onscherpte. Zo heb je Bewegingsonscherpte, focus problemen, Onscherpte door de diafragma instelling enz.

Onscherpte kan aan verschillende dingen liggen, ik noem er een paar voor je op:
              - je hebt met one shot focus gewerkt, en gezien je onderwerp beweegt is de focus al niet meer dezelfde op het moment van focussen en het nemen van de daadwerkelijke foto (ja, ik heb gezien dat ja op AI servo hebt gewerkt, het is gewoon één van de mogelijke oorzaken ).
              - Je hebt de camera zelf zijn focus punt laten kiezen, en dit is een veel voorkomend probleem. Een camera weet niet wat er belangrijk is dus als je dit doet, heb je een focus probleem in sommige gevallen. Dit kan hier het geval zijn. Je werkt met AI Focus best op 1 focus punt en richt dat op het hoofd van de persoon (of wat volgens jou belangrijk is).
              - Je lens focust te traag. Ook dit kan mogelijk zijn. Ik zie dat je objectief geen USM aan boord heeft, dit is wel zeer handig voor een snelle AF. USM is een type scherpstelmotor die in de objectieven van Canon zit (USM is merk afhankelijk, bij nikon heeft het een andere naam). USM wordt nu meer en meer de standaard voor de lenzen die nu uitkomen. Ze zijn meestal een tikkeltje duurder maar het is het waard.
              - Je werkt met MF en je stelt zelf niet goed scherp. Dit kan aan een onduidelijke zoeker liggen, verkeerd ingestelde dioptri, een te donkere zoeker, te snel bewegende onderwerpen om zelf accuraat te kunnen scherpstellen

enz enz enz.

Met deze dingen in het achterhoofd zullen we je foto's nu eens bekijken.
              foto 1: het meisje:
              Er is een beetje bewegingsonscherpte, dit kan met de sluitertijd te maken hebben, hoewel deze hier al behoorlijk is. Het grootste mankement aan de foto is volgens mij eerder dat het onderwerp niet correct gefocust is. Dit kan je vooral bij je lens gaan zoeken. de 18-200 is een goeie lens, zoveel is al bewezen. Enkel is ze niet zo snel. USM zou hier waarschijnlijk een snellere en nauwkeurigere AF tot gevolg hebben gehad.
              Een andere oorzaak kan zijn dat de camera zelf zijn scherpstelpunt heeft moeten bepalen, wanneer je dan AI servo gebruikt kan dit wel eens misgaan. Voor bewegende voorwerpen raad ik altijd AI servo aan met de scherpstelling op één punt. Op die manier zal de camera enkel op dat punt gaan scherpstellen, en wanneer jij dan gaat meebewegen met het onderwerp (pannen) zal het deze normaal probleemloos kunnen volgen. Bovendien raad ik dan ook altijd een burstfire aan ipv gewoon 1 foto, zo heb je meer kans op één goede en één slechte ipv gewoon 1 slechte.

Foto2: De loper:
              Hier ligt de focus duidelijk verkeerd, vermoedelijk achter het onderwerp.

Foto3: de oudere man.
              Hier zit de focus wel correct heb ik de indruk, maar dan op het lichaam van de man ipv op zijn hoofd (ikzelf neem altijd het hoofd als referentiepunt, omdat dat het onderdeel is die ons het meeste herkenbaar maakt als mens zijnde )
              Echter merk ik wel op dat je hier op 1/160 hebt gewerkt op 135mm. Dit is aan de korte kant. 135*2 = 270. De sluitertijd zou dus korter moeten. Dit kun je realiseren door een lager F getal te kiezen, bv 2.8, maar dit is helaas niet mogelijk met uw lens. Jij zult dus moeten de ISO omhoog gooien om je sluitertijd te kunnen verkorten.

Het belangrijkste aan fotografie is dat je gewoon probeert, niet direct veel gaat verwachten (ook al heb je nu duur speelgoed) en zeker niet gaat opgeven als het resultaat anders is dan je had verwacht.

mvg,
              PJ

edit:
              Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
              LEZEN lullo.

Iemand begon met de sluitertijd aan de brandpuntsafstand te koppelen.
              ALS dat relevant was geweest had, had de IS het wel opgelost.
              Het onderwerp beweegt > het is niet relevant
              Het is niet relevant>dus IS niet relevant.

Speciaal voor degenen die op school er even niet waren in de les begrijpend lezen dan maar in stappen....

Betweten ? Okee, maar eerst lezen waar ik het over heb.
              let wat op je manieren

IS kan in sommige gevallen WEL handig zijn bij bewegende onderwerpen. Het is inderdaad zo dat IS niks doet om de beweging van een onderwerp te stoppen, maar bij panning vind ik het toch erg handig.
              I will harness all available light with super-fast aperture lenses

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PJH Bekijk bericht

dit is nu al het zoveelste topic die jij opent om te komen klagen over je 450D. Ik heb je de vorige keer ook proberen helpen, en dat zal ik nu opnieuw doen. Maar misschien is het beter dat je ZELF eens kritisch kijkt naar je foto's en probeert in te zien wat er verkeerd is. Op die manier kun je een thread starten en vragen "hoe komt het dat ik bewegingsonscherpte heb" of iets dergelijks. Met de attitude om meteen te komen klagen over je body en niet eerst eens zelf na te denken over waarom de foto's slecht zijn, zul je ook iets bijleren, maar de ervaring leert mij dat als je zelf wat opzoekt en kritisch naar je foto's gaat kijken, je meestal veel sneller iets bijleert.

Nuja, we zullen eens ontleden. First of all zijn er verschillende soorten onscherpte. Zo heb je Bewegingsonscherpte, focus problemen, Onscherpte door de diafragma instelling enz.

Onscherpte kan aan verschillende dingen liggen, ik noem er een paar voor je op:
                - je hebt met one shot focus gewerkt, en gezien je onderwerp beweegt is de focus al niet meer dezelfde op het moment van focussen en het nemen van de daadwerkelijke foto (ja, ik heb gezien dat ja op AI servo hebt gewerkt, het is gewoon één van de mogelijke oorzaken ).
                - Je hebt de camera zelf zijn focus punt laten kiezen, en dit is een veel voorkomend probleem. Een camera weet niet wat er belangrijk is dus als je dit doet, heb je een focus probleem in sommige gevallen. Dit kan hier het geval zijn. Je werkt met AI Focus best op 1 focus punt en richt dat op het hoofd van de persoon (of wat volgens jou belangrijk is).
                - Je lens focust te traag. Ook dit kan mogelijk zijn. Ik zie dat je objectief geen USM aan boord heeft, dit is wel zeer handig voor een snelle AF. USM is een type scherpstelmotor die in de objectieven van Canon zit (USM is merk afhankelijk, bij nikon heeft het een andere naam). USM wordt nu meer en meer de standaard voor de lenzen die nu uitkomen. Ze zijn meestal een tikkeltje duurder maar het is het waard.
                - Je werkt met MF en je stelt zelf niet goed scherp. Dit kan aan een onduidelijke zoeker liggen, verkeerd ingestelde dioptri, een te donkere zoeker, te snel bewegende onderwerpen om zelf accuraat te kunnen scherpstellen

enz enz enz.

Met deze dingen in het achterhoofd zullen we je foto's nu eens bekijken.
                foto 1: het meisje:
                Er is een beetje bewegingsonscherpte, dit kan met de sluitertijd te maken hebben, hoewel deze hier al behoorlijk is. Het grootste mankement aan de foto is volgens mij eerder dat het onderwerp niet correct gefocust is. Dit kan je vooral bij je lens gaan zoeken. de 18-200 is een goeie lens, zoveel is al bewezen. Enkel is ze niet zo snel. USM zou hier waarschijnlijk een snellere en nauwkeurigere AF tot gevolg hebben gehad.
                Een andere oorzaak kan zijn dat de camera zelf zijn scherpstelpunt heeft moeten bepalen, wanneer je dan AI servo gebruikt kan dit wel eens misgaan. Voor bewegende voorwerpen raad ik altijd AI servo aan met de scherpstelling op één punt. Op die manier zal de camera enkel op dat punt gaan scherpstellen, en wanneer jij dan gaat meebewegen met het onderwerp (pannen) zal het deze normaal probleemloos kunnen volgen. Bovendien raad ik dan ook altijd een burstfire aan ipv gewoon 1 foto, zo heb je meer kans op één goede en één slechte ipv gewoon 1 slechte.

Foto2: De loper:
                Hier ligt de focus duidelijk verkeerd, vermoedelijk achter het onderwerp.

Foto3: de oudere man.
                Hier zit de focus wel correct heb ik de indruk, maar dan op het lichaam van de man ipv op zijn hoofd (ikzelf neem altijd het hoofd als referentiepunt, omdat dat het onderdeel is die ons het meeste herkenbaar maakt als mens zijnde )
                Echter merk ik wel op dat je hier op 1/160 hebt gewerkt op 135mm. Dit is aan de korte kant. 135*2 = 270. De sluitertijd zou dus korter moeten. Dit kun je realiseren door een lager F getal te kiezen, bv 2.8, maar dit is helaas niet mogelijk met uw lens. Jij zult dus moeten de ISO omhoog gooien om je sluitertijd te kunnen verkorten.

Het belangrijkste aan fotografie is dat je gewoon probeert, niet direct veel gaat verwachten (ook al heb je nu duur speelgoed) en zeker niet gaat opgeven als het resultaat anders is dan je had verwacht.

mvg,
                PJ

edit:

let wat op je manieren

IS kan in sommige gevallen WEL handig zijn bij bewegende onderwerpen. Het is inderdaad zo dat IS niks doet om de beweging van een onderwerp te stoppen, maar bij panning vind ik het toch erg handig.

Bedankt voor de info, ik wist helemaal niet aan wat het zou kunnen liggen, nu weet ik al veel meer door jou rustig uitgelegd: dat je je sluitertijd als je op 200mm staat op ongeveer 400 moet zetten. dat je je iso omhoog moet gooien op sommige momenten etc etc. Ik ben je heel erg dankbaar voor deze info en sorry voor de 2e 'zaaaaaag topic' dat je hebt beantwoord

Groetjes& thx

Comment

mensen wees vriendelijk voor elkaar, dit is er gewoon maar om mensen te helpen, voer discussies zoveel je wil, kom samen maar begin niet meer te 'lullen' ik heb er uit geleerd

dus misschien die lullo etc achterwege laten, vrede

Comment

Het lijkt wel alsof je de foto's maakt asl er iemand voorbij komt en je niet mee trekt met je camera/lens.
                    Stond je focus point wel in het midden en niet op allemaal want dat kan ook een heel stuk schelen.
                    Hoop dat je het opgelost krijgt!
                    De aanhouder wint!

Grtz Jan
                    Canon G1X, G7

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                      Hoe ging dat oefenen vroeger in zijn werk, zonder AF, zonder onmiddellijke feedback en zonder exif in de foto's ? De feedback kwam soms maanden achteraf.
                      Voor mij is elementaire materiaalkennis en vooraf nadenken minstens zo belangrijk als oefenen.

Maar ja, het kost niks meer en dus kwam de invasie van de knoppenduwers.

PaulM
                      Voor sportfotografie is naast kennis ook een vaardigheid noodzakelijk (beheersen van de AF functies van je camera/objectief combinatie, de timing en dat in functie van de gewenste compositie en dat dan nog razendsnel). Oefenen dus.

De snelle feedback zorgt ervoor dat je snel beter kunt worden als je de resultaten evalueert waarvoor elementaire materiaalkennis en nadenken hoe het beter kan nodig is. oefenen dus.

(met alleen een boekje lezen kom je er ook niet)
                      Groetjes, KC
                      www.sportbeelden.com

Comment

Het vuistregeltje is 100% irrelevant, uitsluitend de snelheid waarmee het onderwerp beweegt bepaalt de gewenste sluiterTIJD....:
                        Hier sla je inderdaad de spijker op de kop.
                        Bij sport of actie wordt de sluitertijd bepaald door de tijd die je nodig hebt op die sport of actie te bevriezen. Je kan best voorstellen dat, om de actie te bevriezen, besluitertijd bij 2 racende jets veel korter zal zijn dan bij twee racende schildpadden. De vuistregel is dan enkel maar van belang, als die sluitertijd onder deze van de vuistregel komt.
                        Wat is bevrozen?
                        Als een wagen van 5m lengte op volle snelhied voorbij rijd, laat ons zeggen tegen 180km/h dan is dus 50m/s. Trekken we dat tegen 1/50, dan heeft de wagen 1 m afgelegd en heeft de wagen van 5m een onscherpte(bewegingsveeg) van 1m of 20%. Niet direct een scherpe foto. Trekken we op 1/1000s dan is de bewegingsveeg 0,05m of 5cm(of 1%), wat dus duidelijk veel scherper is. Het is dan ook zo, zoals meestal in actiefotografie, dat de sluitertijd om die 1 of 2% scherpte te bekomen, beduidend korter is dan de tijd bekomen door de vuistregel, zodat deze, zoals Telekees zei, niet relevant is, als ook IS,OS of VR.
                        Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Dat is hier niet het probleem, daar zou de IS wel raad mee weten.....
                          Niet echt, want het zijn bewegende objecten, dan komt die IS niet van pas, deze lens heeft trouwens geen mode 2 zoals een 70-200 hé.

Maar ik heb ook de rest van de posts gelezen ... ik fotografeer auto's die tegen 200Km/h en meer voor mijn camera door vliegen ... en trek die op 200mm met 1/160e of 1/250e ... en nog zijn ze scherp en heb ik veel beweging in de wielen én ik gebruik IS in mode 2, dus het is allemaal wel relevant. Het blijft er op neerkomen dat oefening en ervaring het enigste is wat telt, je kan niet op je eerste dag, na het lezen van een boek foto's gaan maken die allemaal 100% gelukt zijn.

Trouwens, sluitertijd tov van focuslengte is wel degelijk relevant, alleen wijk je hier van af of beweging in je panning shots te krijgen, dat is alles, en dan alleen nog maar als je onderwerp traag (relatief hé) beweegt.

En dan nog iets, een beetje elementaire beleefdheid is tegenwoordig ver zoek op dit forum, sorry hoor, ik dacht dat iedereen hier was om bij te leren, maar sommigen hebben blijkbaar andere motieven, vraag mij af of jullie dat ook persoonlijk in iemand zijn gezicht durven zeggen.

Mark
                          Last edited by LamboCars; 15 januari 2009, 08:58.
                          Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                          Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LamboCars Bekijk bericht
                            En dan nog iets, een beetje elementaire beleefdheid is tegenwoordig ver zoek op dit forum, sorry hoor, ik dacht dat iedereen hier was om bij te leren, maar sommigen hebben blijkbaar andere motieven, vraag mij af of jullie dat ook persoonlijk in iemand zijn gezicht durven zeggen.
                            Groot gelijk !

Comment

Hmmm... het valt allemaal niet mee. Ik heb zelf met de 450D de marathon van R'dam gefotografeerd met de 55-250 IS. Haarscherpe beelden met slechts enkele missers. Dus de 450D kan het wel, daar zal het mijn inziens niet aan liggen.
                              Canon 450D | Canon 50D | Canon 10-22 mm f/3.5-4.5 USM | Canon 17-55 2.8 IS USM | Canon EF-S 18-200mm F/3.5-5.6 IS | Speedlight 430EX | Cokin Z-PRO (100mm) Filter System
                              http://www.flickr.com/photos/dollias/

Comment

@ TS: Ik ben ook een absolute beginneling. Heb sinds 3 weken mijn 450D. Ik denk gewoon dat je te veel wilt en te veel verwacht van het begin. Ik ben hier de stad ingetrokken (overdag en 's avonds), en heb gewoon al eens op het gemak gespeeld met ISO, sluitertijd, diafragma, de verschillende modussen, enz... Massa's foto's van vaak hetzelfde (stilstaande) onderwerp, maar op die manier zie ik duidelijk de invloeden van de instellingen. Dit natuurlijk gecombineerd met lezen hier op't forum en in m'n boek (wat je ook hebt).

Neem je tijd gewoon, spiegelreflex is geen compactje. Dat staat al in het eerste hoofdstuk van m'n boek, en ik vermoed in dat van jou ook. Besef dat je met een veel gesofisticeerder apparaat bezig bent en besef dat het dan ook tijd vraagt om de finesses onder de knie te krijgen. Onmiddellijk sportbeelden gaan maken en dan denken dat het haarscherp eruit gaat rollen... no way.

Maar uiteindelijk, als je je toestel begint te kennen, dan merk je wel de voordelen. Geduld is een schone deugd
                                Canon Eos 450D
                                Canon EF-S 18-55 f/3.5-5.6 IS + EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS + EF 50 mm f/1.8 II
                                Sigma 10-20 f4-5.6 EX DC HSM

Comment

Working...
                                X