Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Gebruik AF punten

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Gebruik AF punten

Bij het nemen van foto's (voornamelijk vogels met een 500mm) gbruik ik meestal enkel het middelste AFpunt in de zoeker.
    Nu vertelde mij iemand dat je beter alle punten gebruikt om een betere scherpstelling te krijgen. Maar ik merk dat je met bewegende objecten zoals vogels dan vaak een verspringende AF krijgt.
    Wat is jullie mening en ervaring hiermee?

Re: Gebruik AF punten

Ik volg dit draadje met interesse...

Ik heb ook al van alles gelezen. Alle AF-punten gebruiken bij 'paarden' of 'honden' of ... in beweging lijkt me maar zinvol bij een voldoende klein diafragma, maar wat indien de lichtomstandigheden dit niet toelaten?

gr
    Yannick
    Programmers are in a race with the Universe to create bigger and better idiot-proof programs, while the Universe is trying to create bigger and better idiots. So far the Universe is winning - Rich Cook

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dottenburghs Bekijk bericht
      Bij het nemen van foto's (voornamelijk vogels met een 500mm) gbruik ik meestal enkel het middelste AFpunt in de zoeker.
      Nu vertelde mij iemand dat je beter alle punten gebruikt om een betere scherpstelling te krijgen. Maar ik merk dat je met bewegende objecten zoals vogels dan vaak een verspringende AF krijgt.

Welke camera gebruik je? dat is van zeer groot belang.
      Bij een XXd serie zou ik persoonlijk het center af gebruiken, bij de 5D center af met onzichtbare hulpsensoren, en op de 1D reeks allemaal.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
        Bij een XXd serie zou ik persoonlijk het center af gebruiken, bij de 5D center af met onzichtbare hulpsensoren, en op de 1D reeks allemaal.
        als ik me niet vergis een 1D mk3...

bij deze volg ik dit interessante draadje ook
        With Canon, I can (or at least try)
        Photastic.be ~ Passion for the picture
        Nieuwe site

Comment

bij vogels die vliegen boven een egale lucht werkt dit wel, maar het gaat pas echt vlot als je een toestel hebt met heel veel (hulp)focuspunten.

Een 400D schiet op dit gebied bijvoorbeeld een beetje tekort...
          Mijn foto's
          Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

Comment

Zo doe ik het ook op mijn 1D: center AF-punt met hulpsensoren.

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
            Programmers are in a race with the Universe to create bigger and better idiot-proof programs, while the Universe is trying to create bigger and better idiots. So far the Universe is winning - Rich Cook

Comment

Misschien niet helemaal ter zake maar gisteren was ik in een Mediamarkt.
              Eigenlijk om een Nikon D90 en D300 eens te proberen.Die hadden echter geen geladen batterij en iemand vinden om er een in te steken leek een probleem.
              Maar er lag wel een Olympus E3 geladen en daar stond ik paf van hoe dat toestel met zijn 12-60 mm kitlens BLIKSEMSNEL focuste.

Later op de dag ergens in een winkel (toegegeven met minder licht)een Nikon D300 met zijn 18-200mm getest en zelfs met de 51 focuspunten was het focussen merkelijk trager.
              Het verschil met een Tamron 18-270 vond ik niet opmerkelijk trager.

Voetnoot:ik bezit nog geen DSLR en mijn gebrek aan ervaring kan mijn"test" beinvloed hebben,toch een leerrijke ervaring.
              Last edited by EdDu; 15 januari 2009, 21:29.
              Flickr PBase
              Nikon D700 Nikkor 70-300mm Tamron 28-75mm.

Comment

Bij BiF gebruik ik, de enkele keer dat ik het doe, alle 51 focuspunten op de stand dichtstbijzijnde onderwerp; 9 uit 10, misschien 8. Met mijn 80-400 is de trefkans lager als met de 70-200 + 2x, gewoon de trage focus van die lens.

Soms heb je ook een perfect scherpe tak op de foto......
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                  Bij BiF gebruik ik, de enkele keer dat ik het doe, ...
                  Aha! BiF! Dat ken ik tenminste! Dat is de ISO-valutacode voor de Burundese Franc.

Comment

Birds in Flight.....
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Zoals Hans al stelde werk ik inderdaad met een 1D MarkIII.
                      De meningen lopen niet echt gelijk, hopelijk komen er nog meer tips die alles wat duidelijker maken.

Comment

ik denk eerlijk gezegd dat er geen "perfecte" manier is en dat dit wat afhankelijk is van persoon tot persoon...

ik zelf zet hem op middelste AF-punt, AI-servo en continue-opnamen maar kan me inbeelden met de complexere en meer uitgebreidere AF van de 1D3 er nog andere mogelijkheden zijn.
                        With Canon, I can (or at least try)
                        Photastic.be ~ Passion for the picture
                        Nieuwe site

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dottenburghs Bekijk bericht
                          Niemand die beter weet welk deel van het onderwerp voor jou prioriteit heeft, toch ? Als je in staat bent om met 1 scherpstelpunt het (juiste deel van het) onderwerp te blijven volgen dan is dat uiteraard het mooiste. Bij sporters bijvoorbeeld is vrijwel altijd het gezicht het punt waarop je de scherpte van een foto beoordeelt; kies je meerdere of alle AF punten dan is het niet denkbeeldig dat een scherpstelpunt actief wordt op een plek die "minder gewenst" is. Anderzijds is het risico dat je de plank volledig misslaat (onderwerp totaal out of focus) kleiner als je gebruik maakt van meerder AF (hulp)punten....

Je zou bij AF-punten kunnen zeggen dat je zo weinig punten moet gebruiken als je vaardigheid en de omstandigheden toestaan; more is less .......

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hapa Bekijk bericht
                            Niemand die beter weet welk deel van het onderwerp voor jou prioriteit heeft, toch ?
                            AI servo begint met het middelste scherpstelpunt en probeert dit dan te volgen op alle punten als het verschuift in het kader... vandaar dat het pas echt goed werkt als je er veel hebt...

AI Servo is an auto focus mode found on higher end Canon cameras, although the same principal is used with Nikon cameras, known as "Continuous Focus"[1]. Also referred to as focus tracking, it is used to track a subject as it moves around the frame, or toward and away from the camera. When in use, the lens will constantly maintain its focus on the subject, hence why it is commonly used for sports and action photography. AI refers to artificial intelligence, the algorithms that constantly predict where a subject is about to be.

High end cameras have extremely fast autofocus systems with good tracking performance. These are typically much faster than a person is able to focus manually, and coupled with camera bodies that shoot several frames per second. While sports and wildlife photography were possible in the manual focus era, good autofocus systems have dramatically improved the photographer's productivity. Before servo focus the photographer would generally pre-focus on an area where he/she thought the best action would take place; today he/she can follow the entire sequence of events, and select the best later
                            Oorspronkelijk geplaatst door hapa Bekijk bericht
                            Bij sporters bijvoorbeeld is vrijwel altijd het gezicht het punt waarop je de scherpte van een foto beoordeelt; kies je meerdere of alle AF punten dan is het niet denkbeeldig dat een scherpstelpunt actief wordt op een plek die "minder gewenst" is.
                            Bij sporters zal het ook voorspelbaarder zijn waar het gezicht zal zijn, en makkelijker om met een focuspunt erop scherp te stellen... hier zou ik het dan ook niet gebruiken...
                            Last edited by RikH; 16 januari 2009, 13:24.
                            Mijn foto's
                            Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

Comment

Middelste focuspunt en op one shot.

Na iedere foto je vinger eventjes loslaten en opnieuw drukken als je een focusbevestiging hebt.. Zo kan je de vogel volgen.

Er wordt pas een foto genomen als er ook echt iets in focus is.

Al de foto's die uit focus zijn moet je toch weggooien.

En zomaar foto's nemen in de hoop dat er wel ééntje zal scherp zijn....

Als je met alle focuspunten werkt heb je heel veel kans dat de focus op iets anders zit doordat het scherpstellen op contrasten werkt.

De 40D had hier last van...het minste dat je niet pats/recht op je object zat met je focuspunt ging die er naast zitten. ( te gevoelig? )

Er hoeft maar iets in de achtergrond te zijn met wat contrast en de focus schiet naast je object door.

De middenste punten zijn ook het gevoeligst/juiste.

Er kan niet gefocust worden als er een foto genomen wordt.(opklappen spiegel )

Ik weet niet hoe snel een markIII kan, maar kan hij tussen twee shots (op high speed ) terug de focus nemen op een object dat niet meer op dezelfde plaats is?

Dit hangt ook af van de gebruikte lenzen, maar de grote toeters hebben toch tijd nodig om te focussen.

Er is ook een verschil of de vogel evenwijdig met je vliegt ofdat hij van je weg of naar je toe komt.

Met de methode die ik gebruik (middelste punt en one shot ) neem je een foto als hij ook echt in focus is.

Het zijn niet zoveel foto's als bij continue maar ik denk toch meer scherpe foto's. Als je sommige mitrailletten hoort afgaan.... no way dat de focus kan volgen.

Ik zeg niet voor een actie die terplaatse blijft zoals bij sport ( kopduel etc... )

En nog iets...een vogel is sneller als een mens. Ik wil de camera zien die een vogel die op je af komt gevlogen in high-speed kan volgen.

De mark III had al onscherpe foto's ertussen zitten bij een loper (mens ) die op je afkwam.

Mijn gedacht hé.
                              Groetjes
                              ----JO

Comment

Working...
                              X