Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

spijt van 450D

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: spijt van 450D

Oorspronkelijk geplaatst door ajh Bekijk bericht
    Nee dus De vaardigheid van de fotograaf bepaalt in combinatie met de snelheid van het onderwerp en de capaciteiten van de camera en lens wat de juiste sluiter snelheid is.

)
    Het gaat hier over beweging van het onderwerp en de wens die beweging te beviezen.
    De vaardigheid van de fotograaf en capaciteiten van lens en camera hebben er helemaal niets mee te maken.
    De gewenste sluiterTIJD verandert helemaal niks als je er nog 247 andere zaken bijhaalt.

Kwestie van logisch nadenken, iets waar menig "amateurfotograaf"nogal wat moeite mee blijkt te hebben.....

PS, ik ben ook maar gewoon een amateurtje zonder pretenties, maar kan wel logisch nadenken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Omag Bekijk bericht
      Bon, maar dan wel even zelf je opmerking over goed lezen toepassen... mijn nickname is OMAG in plaats van dat woordje dat jij gebruikt!

In de context van de discussie heb je gelijk dat de IS inderdaad de korter dan 1/brandpuntsafstand-sluitertijd zou moeten kunnen opvangen. Maar uit je opmerking maakte ik op dat je bedoelde dat enkel de beweging van het onderwerp voor bewegingsonscherpte kan zorgen, vandaar dat ik reageerde.

Vooral rustig en beleefd blijven de volgende keer, dat siert een mens. En zeker niet selectief gaan quoten, want in het tweede deel van mijn opmerking had ik het wel degelijk over de functie van stabilisatie.
      Sorry voor het lullo, kan ik terugnemen....
      Je laat zelf al zien dat je niet helemaal goed had gelezen, geeft niet, overkomt de beste.....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
        PS, ik ben ook maar gewoon een amateurtje zonder pretenties, maar kan wel logisch nadenken.
        Het onderwerp doet ertoe, net als de rest wat ik gezegd heb. Bij een voetballer moet je een hogere sluitertijd toepassen om de beweging van de persoon te bevriezen dan b.v. een straaljager (waar helemaal niets aan beweegt) maar waar je juist de lens stabiel tov het onderwerp moet houden met een lage sluitersnelheid als een mooie blur van de achtergrond wilt hebben.

Ook bij een b.v. een motorfiets pas je lagere sluitersnelheden toe dan de regeltjes voorschrijven als je de beweging van de wielen wilt behouden.

Logisch nadenken is niet zo moeilijk, het moeilijke is dat 247 variabelen goed moet hebben om een goede foto te maken. Regeltjes helpen, maar logisch nadenken en ervaring is het enige dat echt werkt. Regeltjes toepassen geeft zulke saaie foto's, juist creatief met de regeltjes omgaan is leuk

Groeten van een amateur met ervaring van meer dan 5 jaar zeer actief bezig zijn met actiefoto's van auto's, motoren en vliegtuigen en die blijkbaar nog steeds niet weet waar'ie het over heeft
        Groeten,

Albert Jan

Website AJH
        lidnummer: BD0371NL

Comment

Ik denk dat @PJH in #36 je toch een zeer goede uitleg heeft gegeven.

De oorzaak van je onscherpte is zo als ook is aangegeven niet alleen ontstaan door een te langzame sluitertijd. Ik denk dat de AF dan ook hier meer debet aan is.
          Bij bewegende objecten (personen) die naar je toekomen is een zeer snelle en juiste AF gewenst. Doordat de personen op je toelopen lopen ze als het ware steeds het scherpstelpunt voorbij. Vroeger in de MF tijd kozen we dan ook een vast scherpstelpunt uit en op het moment van passeren drukte we dan af. Ook deze manier was een kwestie van veel oefenen.
          Bij C-AF (continu AF) (instelling op de camera)
          Stelt de Camera voortdurend scherp zolang de ontspanknop half wordt ingedrukt.
          Als het onderwerp beweegt, gebruikt de camera anticiperende scherpstelling om de uiteindelijke afstand tot het onderwerp te voorspellen en zo nodig de scherpstelling aan te passen.
          Dit alles vergt een zeer snelle AF van je lens.

Ik denk dat je aan de Canon toch een goede camera hebt, dus veel oefenen en het komt goed.

mvg
          Antoine

Comment

het is niet het toestel dat de foto's maakt, wel de persoon die op de knop duwt.

Comment

Je hebt me donderdag in een PM gevraagd naar de EXIF van één van mijn foto's. Je hebt mijn antwoord blijkbaar nog niet eens gelezen .

Soit, die bewuste foto is nochtans met een slechter toestel gemaakt dan jij hebt, wel met een betere lens. Die 450D is een prima toestel, de lens is de beperkende factor. Kijk ook eens naar de sluitersnelheid.

Comment

Working...
              X