Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

spijt van 450D

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: spijt van 450D

Oorspronkelijk geplaatst door Phote4you Bekijk bericht
    Voor mijn part koopt ge u een 1D markIII.
    Dan nog kunt ge onscherpe foto's maken zenne.

Sportfotografie moet je éénmaal bevriezen met zeer korte sluitertijden.

Als je een bewegend onderwerp wil fotograferen, moet je de continu-focus (ook wel servo genoemd) gebruiken. In dat geval wordt de scherptestelling voortdurend aangepast zolang je de ontspanknop half ingedrukt houdt.
    Basiskennis = ofwel studeren of veel boeken lezen ,magazines, enz,...
    Door slechte foto's te maken leer je veel meer dan als je steeds goeie maakt.

En wat de titel van dit topic betreft past mss beter, "spijt dat ik dacht dat ik fotograaf ben".
    In plaats van steeds een bepaald merk of type te viseren.
    Wees gegroet,

ik weet wat ai servo is hoor, ik heb ook vermeld dat ik gestudeerd heb uit mijn boek, en even later ook gezegd dat hij op ai servo stond

wees gegroet

Comment

Een 18-200 is ook niet direct de ideale lens voor sportfotografie..

Comment

Maak je geen zorgen, het ligt zeker niet aan je body... deels aan je lens misschien wel (de kitlens is niet echt lichtsterk en dit werkt nogal trage sluitertijden in de hand):

- voor stilstaande onderwerpen op een crop camera neem je best 180% à 200% van je brandpuntafstand als sluitertijd (dus 1/400sec voor 200mm). na wet oefening en met wat meer ervaring is het wel mogelijk om het met kortere sluitertijden te doen, maar dit lukt pas na oefening

- voor bewegende onderwerpen hangt dit volledig af van de snelheid van het onderwerp, maar begin maar met te proberen op 1/600sec voor 200mm. IS haalt weinig uit als je onderwerp beweegt.

- doe eens wat tests met een statief

ps. objecten die recht op de lens afkomen zijn één van de moeilijkere dingen om op scherp te stellen. iedereen heeft hier problemen mee.
        pps. het kan zeker met je 450D want ik doe het met een 400D
        Mijn foto's
        Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

Comment

Je zit met sluitertijden die tegen je focuslengte steken, dan zal het moeilijk zijn om scherpe foto's te krijgen.
          Zaterdag was het trouwens nog altijd redelijk koud nee ? Heb je er al aan gedacht dat je misschien een beetje bibberde van de kou (heb het zelf ook meegemaakt, daarom vraag ik het), volgens mij zou je een stuk beter af geweest zijn met 1/400 of 1/640 en de iso omhoog, dan is de kans op scherpe foto's een stuk hoger.

Hou er ook rekening mee dat je foto's uit een dslr altijd moet 'aanscherpen' in post-processing (ik hoop dat je in raw getrokken hebt, en niet in jpg)

Toen ik net mijn 350D gekocht had ben ik naar het autosalon geweest (ongeveer een week later) ... man, man, man ... de foto's van twee jaar eerder met een PowerShot S45 waren stukken beter dan die met mijn nieuw bakske van bijna 1000 Euro (de 350D met grip en enkele opties kostte toen zoveel ) ikke dus ook zwaar teleurgesteld, maar ondertussen ben ik toch iets beter geworden.

Véél foto's maken is de boodschap, uiteindelijk worden de foto's veel beter hoor, je haalt niet alles uit de boekskes of het internet, dat is een mooie basis, maar je moet het altijd nog zelf doen hé.

De moed niet verliezen en gewoon verdergaan.

Mark
          Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
          Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door cedricje.l Bekijk bericht
            ...

1-GEEN ENKELE FOTO IS ECHT SCHERP

2-ik had toch beter een 40D gekocht he?
            veel sneller?

3-ik denk echt niet dat dit aan mij ligt, 'k heb een boek van 40€ gekocht, kheb alles een beetje geleerd, tis gewoon NIET scherp, nieks!

Groetjes
            1-In alle gevallen gewoon een TE LANGE SLUITERTIJD.
            Dus omhoog die ISO .....

2-In het geval de focus er geheel naast zit , zou dat met de 40D mogelijk iets beter gaan, maar veel meer winst haal je met een BETERE (lichtsterkere) LENS
            Een snellere camera maakt nog geen scherpere foto's....

3-Nog niet genoeg geleerd.
            Gebruikt GEEN voorgeprogrammeerde standen, koop GEEN superzoom, koop GEEN BOEK als je toch niet alles leest.

Met een 1DIII en die 18-200 was het niet beter geworden.

De les is:
            SLUITERTIJDEN KORTER. (TE BEREIKEN DOOR MEER LICHT BINNEN TE LATEN EN ISO OMHOOG)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LamboCars Bekijk bericht
              Je zit met sluitertijden die tegen je focuslengte steken, dan zal het moeilijk zijn om scherpe foto's te krijgen.

Mark
              Dat is hier niet het probleem, daar zou de IS wel raad mee weten.....

Comment

In plaats van een jeans van 250 euro te kopen had je misschien beter dat geld uitgegeven aan een goed boek of cursus over basisfotografie , kon het niet laten sorry
                1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RDB Bekijk bericht
                  In plaats van een jeans van 250 euro te kopen had je misschien beter dat geld uitgegeven aan een goed boek of cursus over basisfotografie , kon het niet laten sorry
                  Lezen gaat nog wat moeilijk zeker ?
                  Topicstarter zegt in zijn eerste post een boek gekocht te hebben ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wimpy Bekijk bericht
                    Hij heeft het dan duidelijk niet goed gelezen ( ook een bommetje van mijn kant )
                    1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wimpy Bekijk bericht
                      en u misschien wat geld besteden aan een lees-cursus

zie bovenaan de pagine, lees nog eens mijn post opnieuw aub

Groetjes

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door KCfoto Bekijk bericht
                        Je sluitertijd is veel te laag voor sport. Probeer eens met een sluitertijdvoorkeuze op 1/400 of sneller bij max 200 mm brandpuntsafstand. Dit moet dan betere resultaten geven.

Continue autofocus (AI-servo geloof ik bij Canon) en goed gebruikt is ook een voorwaarde.

Probeer ook eens een statische foto te maken van een grote vaas of zo met dezelfde instellingen als je voor sport gebruikt (1/400 of sneller en IA Servo). Als het dan wel scherp is, moet je leren omgaan met de AF en de beperkte scherptediepte bij lange brandpuntsafstanden.

Als het dan echter ook niet scherp is kun je de AF van je camera laten calibreren bij Canon.

Oh ja: oefenen, oefenen, oefenen
                        Hoe ging dat oefenen vroeger in zijn werk, zonder AF, zonder onmiddellijke feedback en zonder exif in de foto's ? De feedback kwam soms maanden achteraf.
                        Voor mij is elementaire materiaalkennis en vooraf nadenken minstens zo belangrijk als oefenen.

Maar ja, het kost niks meer en dus kwam de invasie van de knoppenduwers.

PaulM

Comment

Groetjes
                          En wat zeg ik

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
                            Dat is hier niet het probleem, daar zou de IS wel raad mee weten.....
                            Dat is hier juist wel het probleem. IS zorgt ervoor dat je lens als het ware stabieler is, niet je onderwerp. Voor sport heeft IS geen toegevoegde waarde.

@TS: Advies: begin eerst eens met de dubbele sluitersnelheid t.o.v. je focale lengte. Als je meer ervaring opdoet kun je langzaam lager gaan voor de leuke effecten (achtergrond blur) Maar dat kost je echt wel een paar duizend foto's voor dat je dat perfect in de vingers hebt. Ook dan haal je nog steeds geen 100%. Dat is nu juist het leuke spel, zo laag mogelijk gaan voor de leuke effecten, maar niet te laag om geen goede foto's meer te hebben.

Volgens mij is er niets mis met je apparatuur, maar wel met je ervaring
                            Groeten,

Albert Jan

Website AJH
                            lidnummer: BD0371NL

Comment

Groetjes
                              Lap, we zitten ver. TS probeert een leescursus te verkopen, juist aan degene die hem verdedigt.
                              Als je pijlen wil schieten, schiet ze dan op de juiste persoon.
                              Nochtans heeft die ook wel gelijk met de "basics", die hier duidelijk ontbreken.

BTW Telekees, sinds wanneer helpt IS bij deze sportfoto's
                              Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ajh Bekijk bericht
                                Dat is hier juist wel het probleem. IS zorgt ervoor dat je lens als het ware stabieler is, niet je onderwerp. Voor sport heeft IS geen toegevoegde waarde.
                                Echt waar?

Ook hier hebben we te maken met een leesprobleem.

Citaat:
                                Oorspronkelijk geplaatst door LamboCars Bekijk bericht

Hier denkt iemand dat de vuisregel van toepassing is.....

Comment

Working...
                                X