Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welke camera voor macrofotografie?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• welke camera voor macrofotografie?

Hoy, misschien kennen sommigen mij nog, heb ooit in het zwin een wandeling begeleidt voor sommigen van jullie....
    Ik zou mij graag een deftige digitale camera aanschaffen. Het liefst van Nikon, want ben Nikon gewoon. De bedoeling is om er planten, paddestoelen, insekten, ... van dichtbij mee te fotograferen, maar ook landschappen, personen enzomeer. Het is heel belangrijk dat ik de kleine plantjes en insecten scherp in beeld krijg met alle details. Wie kan mij helpen om te zeggen welk type ik best aanschaf. Ik geraak er niet meer aan uit, want sommige zeggen de D300 en anderen zeggen dat het evengoed lukt met de D80??
    grts

Re: welke camera voor macrofotografie?

Het zal wel steeds een eeuwige discusie blijven, maar één ding is zeker...het hoeft niet altijd verschrikkelijk veel geld te kosten om mooie opnames te maken.Dus JA het kan ook perfect met een D80 ...een degelijke lens is zeker zo belangrijk (zelfs belangrijker volgens mij!) als de gebruikte body, dus een lens die al kan voldoen voor wat u voorop steld en betaalbaar... de tamron 90mm macro,de sigma 105mm macro 2.8, de sigma 150mm 2.8 macro , en de nikon 105mm VR 2.8
    Ikzelf gebruik een 150mm sigma 2.8 tot zeer grote tevredenheid, prijs / kwaliteit moeilijk te overteffen denk ik.(maar minder geschikt voor landschap omwille van de 150mm)

Mvg, Wim.
    P.S. Als de fotograaf het "ziet" kan er zeer veel met weinig geld!
    Last edited by WimV; 12 januari 2009, 08:25. Reden: toevoeging

Comment

dit hangt ook af van je budget.

sommige bridge toestellen hebben door de kleinere sensor meer scherpdiepte.
      Maar als je echt wil voor macro gaan is het toch beter dat je over meerdere lenzen kunt beschikken en is een spiegelreflex noodzakelijk. Ook daar terug kwestie van budget.
      D80 is goed maar al ouder model en D300 is missch overkill om te beginngen vandaar dat D90 misschien de beste keus is: liveview, lensaandrijving, weinig ruis

maar volgende vraag zal de lens keuze zijn: even zoek en vind hier veel suggesties
      mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

IMac/IPad/Mac Air 
      D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

Comment

Wanneer de waarneming en de catalogering belangrijker is dan de fotografische beoordeling hier op het forum ("nou, ik mis toch wat scherpte, DOF enz " ) kan je ook gewoon een compactje overwegen.
        Vele (oa de Canon IXUS reeks) kunnen tot op 2cm scherpstellen.
        De grote scherptediepte is een enorm voordeel.
        Ze hebben tegenwoordig ook allemaal beeldstabilisatie en een 3 duims scherm.
        Voor 200-250 EUR heb je een topmodel en je steekt ze gewoon in je zak.

Comment

Op zich zal dit met een D80 allemaal net zo goed lukken als met een D300, of eigenlijk met elke andere DSLR. Voor landschappen, personen etc. kun je al heel wat bereiken met een kitlens. Da's het meest voordelige en voor een beginner over het algemeen goed genoeg. Eventueel duurdere (lees: betere) lenzen zou ik als ik jou was pas aanschaffen zodra je wat ervaring hebt en kunt zien welke brandpuntafstanden je het meest gebruikt, en je lenskeuze daarop aanpassen.

Voor échte macrofotografie (planten, insecten etc) heb je eigenlijk wel een speciale macrolens nodig. Échte macrolenzen hebben een vergrotingsfactor van 1:1. Dit betekent dat je met zo'n lens de mogelijkheid hebt om je onderwerp op ware grootte te 'projecteren' op je sensor. (er zijn ook wel andere opties zoals met omgekeerde objectieven etc. maar daar zal ik je maar niet meer vermoeien )

Slechte macrolenzen worden eigenlijk niet verkocht. Wel moet je nog een keuze maken in het brandpuntafstand. Ik zou je een macrolens rond 100mm aanraden, dus een Tamron 90mm, Sigma EX 105mm of Nikon 105mm VR, afhankelijk van het budget. Het mooie van deze lenzen is namelijk dat ze ook zeer goed te gebruiken zijn als portretlens. (welliswaar buiten, voor binnen zal dit brandpunt meestal te lang zijn) Bovendien zijn met deze lenzen makkelijker uit de hand te schieten dan met een 150mm of 180mm macrolens omdat je een iets langere sluitertijd kunt aanhouden. 50mm macrolenzen zijn weer te kort. Dan moet je te dicht op je onderwerp kruipen met als gevolg dat je je levende onderwerp wellicht afschrikt.

En dan nog... Macrofotografie is een behoorlijk lastige discipline. Het zal je in het begin zeker wel veel moeite kosten om je onderwerp vast te leggen zoals je het zou willen. Dit komt door de zeer geringe scherpte-diepte van vaak niet meer dan enkele milimeters. Bij de minste verschuiving van je camera ben je het scherpstelpunt al kwijt. Een goed statief is dan ook zeker aan te raden. (ik gebruik overigens voor insecten geen statief, vind ik te lastig. Maar bij paddo's bijvoorbeeld vind ik een statief wel ideaal) Tip; Als je een statief uitzoekt, neem er dan één waarmee je zo dicht mogelijk bij de grond kunt komen.

Tot slot, omdat je bij macrofotografie eigenlijk altijd licht te weinig hebt zou ik een camera uitzoeken die niet teveel ruis geeft bij hogere iso's. Ik ben niet zo bekend met Nikon camera's maar ik dacht dat een D80 meer ruis geeft dan een D90 of D300...
          www.indetailfotografie.nl

Comment

bedankt voor de vele info? ik kan al iets verder. We zijn echter geen beginnende fotografen, maar dat had ik niet vermeld. We hebben al meer dan 25 jr een goede nikon, maar niet digitaal. Met een compacte camera ben je echter wel niets voor macrofotografie, dat mag je vergeten.
            Statief, lenzen, we hebben het allemaal. Alleen brute pech dat we onze lenzen (macro, tele, breedhoek,.. niet meer kunnen gebruiken op een nieuwe. Ze zijn niet compatibel. Hadden we de camera een paar jaar later gekocht kon dit wel toch bedankt:

Comment

Working...
            X