Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Compact met gps tagging in foto's?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Compact met gps tagging in foto's?

Beste allen,

Gezien mijn Canon D60 stilaan zijn laatste adem aan het uitblazen is en ik als huis-tuin-keuken prutser eigenlijk geen reflexcamera (meer) nodig heb. Ik ben dus aan het uitkijken naar een compact camera. Moet redelijke kwaliteit zijn, niet te duur (max 500 euro) en moet een GPS functie aan boord hebben.

Momenteel heb ik de Nikon Coolpix P6000 gevonden, bij Grobet bvb. aan 375 Euro.
    Zijn er nog camera's (mag van andere merken zijn ook) die de GPS functionaliteit hebben en degelijk zijn qua kwaliteit of is de P6000 nog ergens goedkoper te vinden (betrouwbare winkel uiteraard, anders betaal ik liever een klein beetje meer)?

Danke,
    Sven
    --
    Quidquid latine dictum sit, altum videtur!

Re: Compact met gps tagging in foto's?

Als je nu een speigelreflex hebt, wil je dit dan niet graag houden ? en darnaast een losse GPS logger ?
    Photoshop en The Gimp voor beginners

Comment

Neen, niet direct:

1) ben maar een gelegenheidsfotograafje: kindjes, boompje, tuintje, niet dus zoals de meesten hier

2) wil een toestelletje waar mijn echtgenote ook makkelijk mee overweg kan, eentje die ook in de binnenzak of handtas kan op reis en dus geen reflexcamera meer (waarmee ik gemerkt heb dat ik die meestal thuis laat om niet te zwaar geladen te zijn)

sven
      --

Comment

Goeie redenen om voor iets anders te gaan, maar behalve de nikon die jij al noelde ken ik er ook geen.....

Comment

Zo bij mijn eerste zoektocht was dat ook het enige toestel dat ik kon vinden.
          Denk dat ik nog even afwacht tot half februari, dacht dat er dan enkele nieuwe toestellen van Canon werden gepresenteerd, misschien zit er zo nog iets bij, want de andere fabrikanten zullen niet achter blijven denk/hoop ik.
          sven
          --

Comment

Je kan altijd een los apparaatje gebruiken zoals de Gisteq DPL700, of iets dat op de USB port van en nikon aangesloten kan worden. HNopelijk wordt het geotaggen binnenkort de standaard voor alle camera's.....

Comment

Voor de ingebouwde GPS opties in toestellen betaal je volgens mij véél-te-véél.
              Een eenvoudige GPS tracker (bvb I-gotU travel logger link) en bijhorende geotag software (bvb a-trip of RoboGeo) is voldoende om de gps coordinaten in je JPEG te krijgen. Een kabel tussen de camera en de gps is zelfs niet nodig...

Ik gebruik persoonlijk een Garmin GPS 60CSX en RoboGEO en dat werkt goed in PicasaWeb en Google Earth (zie voorbeeld).
              mvg
              Bert

Comment

Het nadeel van een aparte GPS logger is dat je een extra handeling moet doen.. Als de GPS informatie direct in de afbeelding wordt weggeschreven scheelt dat weer een handeling die vergeten kan worden....

Comment

Peije,

inderdaad, da's ook een beetje mijn gedacht. Remember: de echtgenote meot het toestel ook vlot kunnen bedienen, dat was ook een van de eisen voor een nieuw toestel.

sven
                  --

Comment

en jij wil weten waar je vrouw geweest is? Best te begrijpen
                    Flickr één
                    Flickr two

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Peije Bekijk bericht
                      Het nadeel van een aparte GPS logger is dat je een extra handeling moet doen.. Als de GPS informatie direct in de afbeelding wordt weggeschreven scheelt dat weer een handeling die vergeten kan worden....
                      Het voordeel is dan weer dat je het gebruik niet beperkt tot dat ene ding en alle andere mogelijkheden van een GPS tracker open laat (bvb om te tracken waar je allemaal geweest bent zonder dat je persé fotos moet nemen)
                      mvg
                      Bert

Comment

Ik zou toch ook gaan voor een aparte tagger. Zelf heb ik een Sony CS1 en daar ben ik erg tevreden over. De software heb ik wel vervangen door RoboGEO, dat veelzijdiger is en niet duur (en met elk merk geotagger werkt).
                        Fullator
                        Fotostudio Candela Zone
                        website: http://www.chronax.be
                        website: http://www.marquisemodels.eu

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sven Bekijk bericht
                          1) ben maar een gelegenheidsfotograafje: kindjes, boompje, tuintje
                          Sven,

Heb je daar GPS voor nodig?

Denk ik niet hé.

Daarom zou ik ook eerder gaan voor een losse GPS die dan juist op reis zijn nut voor andere dingen kan bewijzen. Een GPS met kruimelspoor (tracklog) kan bijzonder handig zijn tijdens lange wandelingen door onbekend gebied (bijzonder handig om de auto terug te vinden vb). Als je dan ook nog eens wegenkaarten of topografische kaarten hebt is het een bijzonder nuttig instrument.

Zelf gebruik ik een Garmin 60CSx samen met het gratis programma GPSPhotoLinker (ik werk op Mac).
                          Last edited by hvr_oosterzele; 13 januari 2009, 23:44.

Comment

Working...
                          X