Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

5d mkii aankoop advies gevraagd

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• 5d mkii aankoop advies gevraagd

Momenteel bezit ik de Canon 40D camera.
    Een cropcamera dus.

Aangezien ik veel concertfoto's maak, twijfel ik over de aankoop van de 5d mkii.

Voordeel is vooral de goede ISO performance.

Ik fotografeer voornamelijk concertfoto's met de 70-200 f/2.8 IS.
    Is f/2.8 op een fullframe nog bruikbaar voor dit doel, gezien de kleinere DOF van een fullframe camera?

Ik gebruik voor macro opname's een Canon 100mm f/2.8 en een Sigma 180mm objectief. Hoe gedragen deze lenzen zich bij een fullframe lens?
    Is 100mm dan nog bruikbaar?
    Is 180mm dan nog bruikbaar voor 'schuwe' insecten?

Peter.
    www.dpix.nl event photography

Re: 5d mkii aankoop advies gevraagd

Voor de 70-200 zou ik niet twijfelen. De vorige 5D in combinatie met die L-lens werd door velen als het neusje van de zalm voor concertfotografie beschouwd. OK, je zal wat bereik verliezen ten opzichte van je cropcam, maar met zo'n resolutie kan je vast zonder problemen croppen zonder kwaliteitsverlies, indien nodig!
    Canon 400D/50D - EF-S 18-55 - EF 50 f1.8 - EF 70-300 IS USM - Sigma 24-70 f2.8 EX - Tamron 27-70 f2.8 VC - Canon 70-200 f2.8 L - Metz 58

Comment

Ik denk er net over om naar een fullframe over te stappen omdat ik dan een voor mij correcter bereik ga zitten met de 70 200.

Over de macrolenzen ga ik mij niet uitspreken, daar zijn hier beter ingelichten voor
      Website http://www.kristofpattyn.be

a lotta canonstuff

Comment

Bedenk wel dat je lens 120mm korter wordt, dus even nagaan met welke brandpunten je fotografeerde en als er veel boven de 200:1.6 = 125 mm zitten, ga je dus mm te kort komen.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Canon 100 mm f2,8 is 1 van de betere lenzen voor FF.
          Zowat alle vaste lenzen doen het vrij goed op een FF DSLR.

Pixel dichtheid van de 21 MP 5DII FF sensor is gelijk aan die van de 30D met 8,2 MP crop sensor.

Dat betekent dat de 5DII een vergelijkbaar crop resultaat kan opleveren als de 40D maar dan niet bij 10 MP maar bij 8 MP. Crop vrij te selecteren uit 21 MP.

Dus in dezelfde omstandigheden worden uw macro fotos geen 10 MP maar wel 8 MP.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
            Bedenk wel dat je lens 120mm korter wordt, dus even nagaan met welke brandpunten je fotografeerde en als er veel boven de 200:1.6 = 125 mm zitten, ga je dus mm te kort komen.
            Dat is inderdaad wel een nadeel, want ik fotografeer ook vaker boven dit gebied.
            De 1D mkIII is wellicht ook een optie.

Twijfel twijfel twijfel......
            www.dpix.nl event photography

Comment

Voor concertfotografie is de hoge iso van een 1D MKIII heel goed, die gebruik ik zonder problemen op iso3200, met minder ruis dan de 40D op iso 800.

En de 1,3x cropfactor zit tussen een full-frame en een 1,6x in, dat wil zeggen dat je toch nog wat meer scherptediepte hebt dan met een full-frame (maar in het begin moet je dat toch in het oog houden, want het verschil valt wel degelijk op).

Tot nu toe heb ik die nog maar voor één concert gebruikt, en toen was het licht helemaal niet goed (veel rood licht, en vrij donker), maar de resultaten vielen toch best mee. Omdat er niet veel licht was, heb ik altijd met de 135mm f2 L en de 50mm f1,4 gewerkt, met het diafragma heel ver open, en de iso op 3200.

Ik heb ook getwijfeld tussen een 5D MKII en de 1D MKIII, maar omdat ik geregeld actiefoto's maak is de betere AF van de 1D MKIII ook een voordeel. Daar kwam nog bij dat mijn oude computer last zou hebben met de 21 megapixel-bestanden van de 5D, en dan moest ik ook nog een nieuwe pc kopen...
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                ??? op een FF is 200 mm gewoon 200 mm, maar ik snap wat je wil zeggen. Het is dan wel een beetje de omgekeerde wereld.
                Nikon F100 - Nikkor 28-70mm f/2.8 - oly mju II 35mm 2,8 - Olympus zoom 140

https://www.flickr.com/photos/138780768@N04/albums

Comment

Ik heb mezelf speciaal aangemeld voor dit topicje .Ik zat namelijk heel erg te twijfelen tussen de 5d mkII en 1d mkIII ,maar ik heb mn keuze net gemaakt.

Het is de 1d mark III geworden aangezien ik eigenlijk alleen sport fotografeer onder moeilijke omstandigheden.

En ik ga ervan uit dat het een hele verbetering is ten opzichte van mn huidige 40D

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mazterblazter Bekijk bericht
                    Ik heb mezelf speciaal aangemeld voor dit topicje .Ik zat namelijk heel erg te twijfelen tussen de 5d mkII en 1d mkIII ,maar ik heb mn keuze net gemaakt.

Het is de 1d mark III geworden aangezien ik eigenlijk alleen sport fotografeer onder moeilijke omstandigheden.

En ik ga ervan uit dat het een hele verbetering is ten opzichte van mn huidige 40D
                    Ik zat met het zelfde keuze tot ik besloten had om beiden aan te schaffen. De 1D MIII en de 5DMII.
                    Als je een hindoestaanse huwelijk van 12 uur lang met een 1D MIII + 70-200 2.8 IS + 580 fltis moet fotograferen, ben je die heel snel zat.

Uiteindelijk heb ik de 1D weer terug gebracht en bevalt de 5D MII mij super!

De 1D had wat camera zelf betreft wel wat voordelen. zoals de robuustheid, accuduur, snelheid.

Het schermpje van de 5D vind ik dan wel weer geweldig, plus het feit dat je op 3200 iso met zeer weinig ruis kan schieten.

Maar nogmaals, de keuze zal voor velen moeilijk zjin... het zijn beiden geweldige camera's
                    Bruidsfotografie www.totaalfotografie.nl

Comment

Working...
                    X