Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Digitaal fototoestel voor linkshandige

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Ik geloof ook dat een toestel met zo een remote ontspanknop de beste oplossing is. Je kan de kabel onder het toestel door langs links laten komen en dat zo met iets bevestigen aan de linkerkant.

Een menu bedienen zal moeilijker zijn maar je neemt geen fotos als je in het menu bladert dus dat zal niet zo'n hoge drempel zijn.

Ik geloof dat die jongen al meer problemen heeft overwonnen dan het bladeren in een menu.

Laat ons alleszins weten wat het uiteindelijk geworden is!!

Comment

Originally posted by Pieter G.
      Helaas ondervind ik met een DSLR dat het slaan van de spiegel het moeilijker maakt om met langere sluitertijden (laten we zeggen 1/8s - 1/30s) goed scherpe foto's te maken zonder statief. Klinkt misschien een beetje raar, maar ik voel in mijn handen echt de trillingen van de spiegel.
      Kun je er geen delay op zetten ? Bij de D100 (sorry, het is de enige DSLR die ik ken ) zit er een optie om een vertraging te respecteren na het opklappen van de spiegel. Uiteraard werkt dit ook als een lange shutter-lag, maar in dergelijke omstandigheden stoort dit minder.

Jörg
      Nikon D100 | Nikon SB800 | Nikkor AF 24-85 f/2.8-4 D IF | HiTi PhotoShuttle

Comment

Originally posted by VJ
        Originally posted by Pieter G.
        Helaas ondervind ik met een DSLR dat het slaan van de spiegel het moeilijker maakt om met langere sluitertijden (laten we zeggen 1/8s - 1/30s) goed scherpe foto's te maken zonder statief. Klinkt misschien een beetje raar, maar ik voel in mijn handen echt de trillingen van de spiegel.
        Kun je er geen delay op zetten ? Bij de D100 (sorry, het is de enige DSLR die ik ken ) zit er een optie om een vertraging te respecteren na het opklappen van de spiegel. Uiteraard werkt dit ook als een lange shutter-lag, maar in dergelijke omstandigheden stoort dit minder.
        Dat kan, maar het kadreren met een zwarte viewfinder is toch niet evident hé. Ik bedoel maar, mirror lockup werkt goed op statief, maar uit de hand zie ik het niet zo zitten.
        Pieter
        --
        Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Hmja, je hebt gelijk... Niet veel alternatieven dan...

Jörg
          Nikon D100 | Nikon SB800 | Nikkor AF 24-85 f/2.8-4 D IF | HiTi PhotoShuttle

Comment

Hallo Angel,

alles hangt af of hij eenvoudig of uitgebreid wil fotograferen, de huidge point and shoot toestellen zijn zo klein en handzaam geworden die kun je echt met één hand bedienen, het vergt natuurlijk wel enige oefening ten aanzien van het menu, maar dat moet ook lukken.
            Ga eens naar een winkel en laat hem eens wat toestellen vasthouden, Canon en Olympus bijvoorbeeld hebben een aantal zeer handzame modellen, het is gewoon een kwestie van even proberen.

Succes Omega
            Canon powershot S 30
            {Tip: als hij een toestel aanschaft, stroeffe stips op de zijkant laten zetten, en altijd een koort om de pols}
            Groeten Omega.

www.digiwaart.nl

Comment

ok, het lukt dus perfect om een Canon Powershot zo vast te nemen als ik zei en met je linker wijsvinger zonder enige moeite de onspanner in te drukken. Je kan zelfs draaien aan de programmaknop enzo. Op de LCD kan je dus zien wat je doet als ie links is uitgeklapt.

Comment

Als hij met z'n 'slechte' hand niet veel kan beginnen moet hij, behalve hoe de camera in de hand ligt, ook erg goed opletten hoe de camera aan/uit gaat. Bij mijn cam is dat een tamelijk zwaar werkende draaiknop en ik heb toch echt twee handen nodig om die te bedienen (1 om het knopje te draaien, de ander om de camera vast te houden). Zoek er dus 1 met een flipschakelaar of drukknop.

Wat betreft "gewone" linkshandigheid: ik ben ook links, en ik heb me in deze "rechtse" wereld er altijd over verbaasd (en verheugd) dat al vanaf de nu ouderwetse manualfocus reflexcamera's de ontspanknop rechts zit, en de voornaamste cq belangrijkste bediening (diafragma, sluitertijd, scherpstellen, lensondersteuning e.d.) dus met de linkerhand gebeurt.

Een beetje hetzelfde als met auto's: onbelangrijke dingen (schakelen, handrem, de verwarming, je peuk afpieken) doe je met rechts. Het echt belangrijke, namelijk sturen, doe je tijdens al dat gedoe dus met links....

Comment

Originally posted by MennoB
                  Een beetje hetzelfde als met auto's: onbelangrijke dingen (schakelen, handrem, de verwarming, je peuk afpieken) doe je met rechts. Het echt belangrijke, namelijk sturen, doe je tijdens al dat gedoe dus met links....
                  Nou nou,vertel dat maar eens aan die britten, dat ze met links moeten gaan sturen, en rechts schakelen.
                  'k Zie die pook al staan aan de buitenzijde van het rechterportier.
                  Wat zou ik missen als ik er zelf niet was?

Comment

Nou nou,vertel dat maar eens aan die britten, dat ze met links moeten gaan sturen, en rechts schakelen. 'k Zie die pook al staan aan de buitenzijde van het rechterportier
                    Hehehe...

Maar zo is het wel ooit begonnen. In het begin hadden auto's meestal geen cardanaandrijving maar gewoon een ketting. De versnelling werkte dan zeker zoals een derailleur op een fiets. Ik heb tenminste wel oldtimers gezien waarvan de schakelhefboom inderdaad aan de buitenkant van de auto zat geschroefd, net als de handrem trouwens. Bij een gesloten koetswerk wordt dat natuurlijk wat lastig...

Wat ik eigenlijk niet weet, staan bij britse auto's ook de pedalen zeg maar gespiegeld? Dus dat ze gas geven met de linker, en remmen met de rechtervoet?

Comment

Originally posted by MennoB
                      Wat ik eigenlijk niet weet, staan bij britse auto's ook de pedalen zeg maar gespiegeld? Dus dat ze gas geven met de linker, en remmen met de rechtervoet?
                      Neen - gewoon zoals bij een "normale" auto.
                      (Sorry, Angel, voor mijn tweede off-topic posting. Shame on me. )
                      Pieter
                      --
                      Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Working...
                      X