Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

rare vlekken op 450D + canon 18-200 IS 3.5-5.6

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• rare vlekken op 450D + canon 18-200 IS 3.5-5.6

Hey beste mensen,

Ik had even een vraag over m'n canon eos 450D + lens 18-200 IS 3.5-5.6.
    Ik weet niet zeker of dit aan de camera of aan het objectief ligt, dus ik heb het maar in forum camera's geschreven uit keuze.
    Goed;

Als ik een foto maak zie ik soms in alle 4 hoeken, zwarte ' schaduwen ' maar het is iets raars, niet echt schaduw ofzo, maar IK ZIE dit alleen maar bij foto's met een witte achtergrond... weet iemand wat dit is? is er iets aan te doen? ligt dit aan een objectief van +- 600€ ? of ligt het aan de camera van +- 500€? of ligt het gewoon aan mij(zoals altijd)?

Goed, alvast bedankt voor te lezen! (en beste wensen ook aan iedereen)

Cédric!

Re: rare vlekken op 450D + canon 18-200 IS 3.5-5.6

Kan je misschien een voorbeeldje posten?
    Liefst met EXIF-data erin.

Had je een zonnekap op je objectief staan? Zo ja, welke?
    - SoTHoS.be - = Canon EOS 30D & 5DII - EF 85 f/1.8 USM - EF 100 f/2.8 Macro USM - EF 24-105 f/4.0 L IS USM - EF 70-200 f/2.8 L IS USM - EF 300 f/4 L IS USM - EF 1.4x ext. - 580 EX II - 430EX - MR-14EX - ... = -

Comment

ik denk dat je vignettering bedoeld en sommige lenzen hebben daar meer last van als andere, sommige mensen zien dit ook graag, de ene foto leent zich er ook toe, de andere niet
      smile ! ...it confuses people ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door cedricje.l Bekijk bericht
        Hey beste mensen,

Ik had even een vraag over m'n canon eos 450D + lens 18-200 IS 3.5-5.6.
        Ik weet niet zeker of dit aan de camera of aan het objectief ligt, dus ik heb het maar in forum camera's geschreven uit keuze.
        Goed;

Als ik een foto maak zie ik soms in alle 4 hoeken, zwarte ' schaduwen ' maar het is iets raars, niet echt schaduw ofzo, maar IK ZIE dit alleen maar bij foto's met een witte achtergrond... weet iemand wat dit is? is er iets aan te doen? ligt dit aan een objectief van +- 600€ ? of ligt het aan de camera van +- 500€? of ligt het gewoon aan mij(zoals altijd)?

Goed, alvast bedankt voor te lezen! (en beste wensen ook aan iedereen)

Cédric!
        Koop een lens van 6000€....

Zonder gekheid:

Dat is vignettering en het treedt voornamelijk op bij 18mm en lens vol open...
        Voorkomen: schiet eens NIET op den automaat en stop wat af (Av en dan F5,6 of 8)
        Veel lenzen vignetteren wat vol open, dus dat kan je dan vermijden.
        Overigens goed te corrigeren op de computer....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
          Koop een lens van 6000€....

Zonder gekheid:

Dat is vignettering en het treedt voornamelijk op bij 18mm en lens vol open...
          Voorkomen: schiet eens NIET op den automaat en stop wat af (Av en dan F5,6 of 8)
          Veel lenzen vignetteren wat vol open, dus dat kan je dan vermijden.
          Overigens goed te corrigeren op de computer....
          eum??? ik schoot NIET op automatisch hoor.. IN P.
          Groetjes

Comment

Groetjes
            Alsof dat nu het verschil gaat maken, ga eens van start in je Av stand... je hebt dus last van vignettering niks meer niks minder, had je je deze vakantie bezig gehouden met een boek basisfotografie van de bib dan zou je deze vraag helemaal niet nodig hebben gehad, dringend doen dus ( vooraleer je nog veel zo'n voor de hand liggende zaken moet komen vragen, enige basiskennis lijkt me niet mis )
            1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

Comment

da's wat hij bedoeld: P of automatisch, in beide gevallen laat je de keuze voor A(perture) en T(ime) over aan je toestel.
              gebruik eens Av en bepaal zélf je diafragma, dan kiest je camera wel de bijhorende snelheid.
              als die te traag is, doe dan een stopje bij bij de iso, of kies toch voor een groter diafragma.
              kans dat je geen vignettering meer hebt dan.

mm
              ∏__|_ ∏__|_
              "no rules, great shots"
              Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

Comment

Groetjes
                P is OOK automatisch, het gaat om controle over het diafragma en dat laat je met P gewoon de camera doen......

We zijn er nog niet, maar we komen er wel.....
                Last edited by Keeskanon; 4 januari 2009, 21:33.

Comment

Soms helpt het eraf draaien van het UV-filter ook, als het erop zit natuurlijk.
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Groetjes
                    In eerste instantie is Auto en P identiek.
                    Alleen kun je de automatische camera instelling zelf corrigeren, wat bij Auto niet meer mogelijk is.
                    Nog een voordeel van P tov. Auto is, dat de interne flits er niet op de meest ongepaste tijden uitfloept.
                    Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Kijk eens of je zonnekap er wel volledig op zit. je moet die doordraaien tot die klikt. (niet krakt é) Bij nieuwe lenzen kan dat soms wat stroef gaan, en dan durf je niet doordraaien op een lens van 600€ é. In den beginne heb ik daar ook wel eens last van gehad... Kijk gewoon of de uitsparingen symmetrisch liggen tov de bovenkant van je lens. Vaak is er daar ook wel een pijltje of driehoekje aangebracht om uit te lijnen.

ps, let op met die grote woorden, sommigen hier kunnen dat verkeerd verstaan... Er zitten hier niet enkel jongeren é

to in den droai
                      Twee Olympus bakjes; Enkele Olympus en Sigma bokalen variërend van 14 tot 200mm; Wat lichtjes en een zakje bijhorend speelgoed.

Comment

Ja ik snap wat je wil zeggen.
                        Met mijn vriendin was het zelfs nog veel erger
                        Bij haar was alles veel donkerder.
                        ...

Ze was vergeten het kapje van de lens te doen.

Comment

Working...
                        X