Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Probleem scherpte bij Canon 1DMarkIII

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Probleem scherpte bij Canon 1DMarkIII

    Ik heb al een tijdje deze body en gebruik hem voornamelijk met een 500mm. Ik heb al een hele tijd met de instellingen zitten werken om de scherpstelling te verbeteren, maar ik heb nu de indruk dat er een probleem is.
    Zo lijkt het of de AF niet juist op het onderwerp scherpstelt, maar vlak erachter.
    Een paar collega-fotografen vertelden mij dat dit bij deze body nogal eens een probleem is.
    Weet iemand daar meer over en belangrijker, wat kan ik daaraan doen?
    Binnendoen bij Canon?

  • #2
    Re: Probleem scherpte bij Canon 1DMarkIII

    Oorspronkelijk geplaatst door dottenburghs Bekijk bericht
    Ik heb al een tijdje deze body en gebruik hem voornamelijk met een 500mm. Ik heb al een hele tijd met de instellingen zitten werken om de scherpstelling te verbeteren, maar ik heb nu de indruk dat er een probleem is.
    Zo lijkt het of de AF niet juist op het onderwerp scherpstelt, maar vlak erachter.
    Een paar collega-fotografen vertelden mij dat dit bij deze body nogal eens een probleem is.
    Weet iemand daar meer over en belangrijker, wat kan ik daaraan doen?
    Binnendoen bij Canon?
    Ja, dat klopt.
    Focus probs, vooral in AI/servo modus.
    Heeft iets met de (sub) spiegelmontage te maken, of zoiets?

    Terug naar Caonon, die weten ervan.
    Heb een 5tal klanten gehad met dit probleem.
    Kan gebeuren, hé.

    Succes
    veronique
    « Je suis venu vous dire que je m'en vais! »

    Comment


    • #3
      Re: Probleem scherpte bij Canon 1DMarkIII

      Dit was wel een goed jaar terug (eind 2007) dus normaal zou dit euveltje moeten verholpen zijn.

      Veronique
      « Je suis venu vous dire que je m'en vais! »

      Comment


      • #4
        Re: Probleem scherpte bij Canon 1DMarkIII

        Vind ik een beetje vreemd dat het probleem bij de camera ligt en dat andere dat beamen.
        In de specificaties is al te lezen dat er een fijnafstelling is voor zo'n 20 canon lenzen om
        front-en backfocus bij te stellen.
        Op bld.169 van je handleiding wordt dat duidelijk uitgelegd.
        In hoeverre dit ook geldt voor niet canon lenzen en dat dit bewaard blijft zou ik niet kunnen zeggen.

        Succes toegewenst met het resultaat van fijnafstelling.

        aadg

        Comment


        • #5
          Re: Probleem scherpte bij Canon 1DMarkIII

          Controleer eerst even of je al de nieuwste firmware hebt en of de camera de hardware fix heeft gehad. Bovenstaande is belangrijk voor foto's die je maakt met de AI/servo mode. Daarmee hebben een heleboel mensen problemen gemeld. Deze problemen zijn na deze fix nagenoeg niet meer gemeld in de forums.

          Een ander probeem kan gewoon een afwijking zijn in de lens, of de combinatie camera / lens. In de MKIII zit een mooi stukje software om het focus punt naar voren of naar achteren te verplaatsen, en dat per lens. En gezien jouw verhaal lijkt me dit het probeem wat op deze manier is weg te werken.

          Gr Peter
          Canonvijfdeemarkdrie

          Comment


          • #6
            Re: Probleem scherpte bij Canon 1DMarkIII

            Oorspronkelijk geplaatst door dottenburghs Bekijk bericht
            Ik heb al een tijdje deze body en gebruik hem voornamelijk met een 500mm. Ik heb al een hele tijd met de instellingen zitten werken om de scherpstelling te verbeteren, maar ik heb nu de indruk dat er een probleem is.
            Zo lijkt het of de AF niet juist op het onderwerp scherpstelt, maar vlak erachter.
            Een paar collega-fotografen vertelden mij dat dit bij deze body nogal eens een probleem is.
            Weet iemand daar meer over en belangrijker, wat kan ik daaraan doen?
            Binnendoen bij Canon?
            Het zou kunnen dat je kombinatie last heeft van backfocus.
            Hiervoor kan je de AF adjust gebruiken, en dit compenseren.
            Anders een trip naar canon, met lens + body.
            ps, op mijn 1DmkIII hebben zowat al mijn lichtsterke objectieven een correctie nodig.
            De 1DMKIII af problemen waarvan je collega's vertellen, is ondertussen opgelost door een aantal firmware updates, en een hardware update.
            Anders even Canon bellen met je serienummer bij de hand, zij zullen je vertellen of je body binnen moet komen of niet voor deze update.

            Comment


            • #7
              Re: Probleem scherpte bij Canon 1DMarkIII

              Die focus tuning zal hij toch al wel geprobeerd hebben, zo te lezen?
              « Je suis venu vous dire que je m'en vais! »

              Comment


              • #8
                Re: Probleem scherpte bij Canon 1DMarkIII

                Dit zal beter zijn dan mijn uitleg.

                Canon Europe today released an official statement on the AF problems experienced by some users of its EOS-1D Mark III DSLR. It seems the sub-mirror assembly is to blame for focus and tracking inaccuracy in AI servo continuous mode particularly when working in high ambient temperatures. Bodies with serial numbers 501001 through 546561 are said to be affected, and Canon are preparing to offer free repairs from late November.


                Happy NY 2009
                veronique
                « Je suis venu vous dire que je m'en vais! »

                Comment


                • #9
                  Re: Probleem scherpte bij Canon 1DMarkIII

                  Oorspronkelijk geplaatst door Veronique Bekijk bericht
                  Die focus tuning zal hij toch al wel geprobeerd hebben, zo te lezen?
                  Ik denk dat de TS met instellingen doelt op de persoonlijke voorkeursinstellingen waarmee je de AI Servo werking kunt customizen, en niet zozeer de correctie voor back/frontfocus.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Probleem scherpte bij Canon 1DMarkIII

                    Oorspronkelijk geplaatst door aadg Bekijk bericht
                    In de specificaties is al te lezen dat er een fijnafstelling is voor zo'n 20 canon lenzen om
                    front-en backfocus bij te stellen.
                    Op bld.169 van je handleiding wordt dat duidelijk uitgelegd.
                    In hoeverre dit ook geldt voor niet canon lenzen en dat dit bewaard blijft zou ik niet kunnen zeggen.

                    Succes toegewenst met het resultaat van fijnafstelling.

                    aadg
                    De Sigma 24-70 f2,8 en de 150mm macro zijn zonder problemen te corrigeren.
                    Zelfs de combinatie 100-400 + Sigma 1,4x TC heb ik gecorrigeerd zodat die perfect focust.


                    Ik heb alle lenzen moeten corrigeren, en dat zal waarschijnlijk met die 500mm ook nodig zijn.

                    Elke lens en elke camerabody heeft een bepaalde afwijking, als de body en de lens bijvoorbeeld allebei een beetje last hebben van backfocus, dan worden de twee foutmarges bij elkaar opgeteld, en heb je een flinke afwijking.

                    Ik heb wel de indruk dat ze het met een 1D MKIII niet zo nauw nemen als die in de fabriek wordt afgeregeld, want ik moet bijna alle objectieven naar "achter" corrigeren (behalve de 17-35 f2,8).
                    Als alle objectieven dezelfde afwijking vertonen, dan kan je ook kiezen voor C.Fn III -7: 1 "Afst alle zelfde waarde".
                    Maar ik merk dat er overal wel een beetje afwijking te vinden is, en dat je ze toch niet allemaal op dezelfde waarde kunt instellen als je wil dat ze perfect focussen.


                    Het afregelen is helemaal niet moeilijk, en als je achteraf toch ziet dat het slechter wordt, dan kan je ook altijd nog terug naar de basisinstelling.
                    Last edited by Black B@ndit; 4 januari 2009, 21:40.
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Probleem scherpte bij Canon 1DMarkIII

                      Oorspronkelijk geplaatst door Veronique Bekijk bericht
                      Dit zal beter zijn dan mijn uitleg.

                      Canon Europe today released an official statement on the AF problems experienced by some users of its EOS-1D Mark III DSLR. It seems the sub-mirror assembly is to blame for focus and tracking inaccuracy in AI servo continuous mode particularly when working in high ambient temperatures. Bodies with serial numbers 501001 through 546561 are said to be affected, and Canon are preparing to offer free repairs from late November.


                      Happy NY 2009
                      veronique
                      Ik heb toen ik thuis kwam met de 1D MKIII ook eerst nagekeken of het een aangepaste versie is (en dat is gelukkig ook zo).
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: Probleem scherpte bij Canon 1DMarkIII

                        Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                        Ik heb toen ik thuis kwam met de 1D MKIII ook eerst nagekeken of het een aangepaste versie is (en dat is gelukkig ook zo).
                        Dat is idd geluk hebben, het is nooit fijn om je dure speeltjes te moeten retourneren.
                        Enfin, ik vermoed dat TS nu wel verder kan, wat het dan ook moge zijn.

                        Groetjes
                        veronique
                        « Je suis venu vous dire que je m'en vais! »

                        Comment


                        • #13
                          Re: Probleem scherpte bij Canon 1DMarkIII

                          Alvast bedankt voor de vele bruikbare reacties. Die firmware-update heeft hij volgens een papier dat ik meekreeg bij de aankoop gehad.
                          Dus zal het denkelijk te maken hebben met een afwijking van de lens, dus aanpassen via het programma in de markIII.
                          Heeft iemand dat al eens gedaan en heeft hij of zij tips hoe ik dat best aanpak?

                          Comment


                          • #14
                            Re: Probleem scherpte bij Canon 1DMarkIII

                            Je hebt een statief nodig, en een onderwerp waarop je gemakkelijk kan zien of er op het juiste punt wordt scherpgesteld, bijvoorbeeld een aantal batterijen:

                            (16-35 f2,8 L II op 35mm en f2,8)
                            Je zet de camera op het statief, en je maakt een testfoto met het diafragma volledig open.
                            Als je dan die foto uitvergroot op het schermpje van de camera, kan je controleren of de scherpte ligt op de plaats waarop je hebt scherpgesteld, of net ervoor of erachter.

                            Ligt het scherpste punt in de foto net op het punt waarop je hebt scherpgesteld, dan doe je niets (de lens focust dan correct op die camera).

                            Als er een afwijking is, dan volg je gewoon de uitleg op pagina 169 van de handleiding "Afstellen per objectief".
                            Na elke correctie maak je weer een paar testfoto's, en pas je eventueel nog wat aan, bij zoomlenzen controleer je de twee uiterste standen, als er dan een kleine afwijking is tussen de breedste en de langste stand, dan zal je een compromis moeten zoeken, als het verschil te groot is, dan zal het objectief zelf binnen moeten om dat te laten corrigeren.

                            Als je op het schermpje ziet dat de foto's er redelijk uitzien, dan kan je alles nog eens controleren op het scherm van de pc, en daarna kan je nog altijd corrigeren als dat nodig zou zijn.

                            Gebruik je dezelfde lens met en zonder teleconverter, dan zal je ze met en zonder TC moeten afregelen.

                            Om de 100-400 + 1,4x TC af te regelen ben ik gewoon buiten wat foto's gaan maken van ganzen (voor de deur op de vaart), eerst was het water voor de ganzen scherp, en nu zijn de ganzen altijd scherp als ik daarop scherpgesteld heb.
                            Daarna heb ik de test binnen nog eens overgedaan met de batterijen, en die waren ook scherp op het juiste punt.

                            Voor je begint zorg je er wel voor dat C.FN III -8 op "0" staat, want anders is het mogelijk dat de scherpstelpunten net naast het centrale scherpstelpunt gekozen worden, en voor de test moet je er zeker van zijn dat alleen het centrale AF-punt gebruikt wordt.

                            In plaats van batterijen kan je ook een speciaal testblad afdrukken om op scherp te stellen, en als je veel geld wil uitgeven, dan bestaat er zelfs een speciaal apparaatje om alles zo perfect mogelijk te doen. Maar ik ben al heel tevreden over de "batterijentest", aangevuld met een aantal foto's van "echte onderwerpen" waarbij je 100% zeker weet waarop je hebt scherpgesteld. Als die foto's goed zijn, dan is alles perfect in orde, en daarvoor heb je dan geen speciaal apparaatje nodig.
                            http://barthuysmans.smugmug.com/
                            BD0338BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: Probleem scherpte bij Canon 1DMarkIII

                              Correct afstellen is niet altijd een makkelijke taak.Ik dacht dat m'n 70-200/4 IS geen bijregeling nodig had tot ik er enkele weken geleden op een zaterdag een 300 foto's mee gemaakt heb.Sommige waren mooi scherp en bij anderen zat ik er blijkbaar iets voor en was er te veel onscherpte.

                              Heb de lens toen weer uitgetest op m'n testchart en vervolgens nogeens hertest op zo'n gelijkaardige batterijenopstelling en het bleek dat de lens toch een +4 correctie nodig had.Nu stelt ze mooi scherp daar waar ik wil dat ze scherp stelt en heb ik geen frontfocus meer.

                              Niet vergeten als je bijv. van 0 vertrekt en zo bijvoorbeeld testfoto's gaat nemen op +2 / +4 / +6...om tussen het nemen van de foto's in steeds je focus manueel weer onscherp te zetten zodat de AF van je toestel verplicht wordt om te herfocussen en de kleine aangebrachte correctie van de AF ook telkens gaat toepassen.Of gewoon zelf manueel focussen via liveview.Iets meer werk maar dan ben je zeker dat de focus correct zit.
                              Danny's Photosite

                              Comment

                              Working...
                              X