Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon/Fuij

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Re: Canon/Fuij

Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
    ... adviseer ik gebruik te maken van de hyperfocale afstand.
    gevaarlijk met een 70-200 lens hoor ...

bv op 70mm f8 krijg je hyperfocaal op 33m
    dan is (in theorie) alles scherp vanaf 16m tot 6.000m
    dus alles dat vòòr 16 meter valt onscherp ...

erger wordt het op 200mm f8 met hyperfocaal op 270m
    dan is alles vòòr 135 meter onscherp!
    maar vanaf dan tot 150 kilometer scherp

mm
    ∏__|_ ∏__|_
    "no rules, great shots"
    Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

Comment

Daarin heeft u volkomen gelijk.
      Ik zal ook nooit proberen de schoonheid van een landschap vast te leggen met brandpuntsafstanden van 70 of 200 mm en alles wat daar tussen zit.
      Het is uiteraard zeer persoonlijk maar ik vind dat een landschap niet tot z'n recht komt bij dergelijke brandpuntsafstanden. Komt bij mij onnatuurlijk over.
      Maar iedereen mag doen wat hij wil .

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mm Bekijk bericht
        gevaarlijk met een 70-200 lens hoor ...

...

erger wordt het op 200mm f8 met hyperfocaal op 270m
        dan is alles vòòr 135 meter onscherp!
        maar vanaf dan tot 150 kilometer scherp

mm
        Ook geen oplossing dus want als ik hier een foto neem, dan staat het hek van Mannekensvere er toch nog onscherp op.

Comment

verhuizen hé pol, verhuizen hé!

mm
          ∏__|_ ∏__|_
          "no rules, great shots"
          Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

Comment

MacObsession,

Ik weet niet hoe dat je fotografeert en of je de juiste instellingen gebruikt. Een ding is in ieder geval duidelijk, geen van de foto's die ik heb gezien in de link die je hebt gepost zijn scherp. Foto's die enigszins wat scherper lijken, hebben geen detail. Als je kijkt naar het gras of de takken lijkt het een wazige soep. Dit kan aan jou liggen, je moet nog leren omgaan met het toestel. Het kan echter ook aan het toestel liggen. Je zou eigenlijk eens met iemand op stap moeten gaan die veel ervaring met het toestel heeft, om te kijken wat nu de zwakke schakel is.

Voordat ik een Olympus had, had ik een KM D7D. AL de foto's van deze camera waren wazig, niet echt scherp. Ik werd er niet goed van. Ik had van alles geprobeerd maar er was geen goede scherpte foto uit te krijgen. Bleek achteraf de AF module niet goed te zijn. Nadat deze gerepareerd was, heb ik de hele boel verkocht. Toen kregen we namelijk het verhaal van de first black frame.

Wat ik je wil vertellen is dat niet beslist iedereen last had van onscherpe foto's met de KM D7D. Helaas was die van mij een rotte appel (en er zijn meer rotte appels geweest, bleek later op een KM bijeenkomst.) Het kan aan jou liggen, het kan echter ook toevallige die ene rotte appel zijn die je nu net hebt gekocht.

Nogmaals, ga eens op stap met iemand die veel verstand heeft van het toestel en bekijk dan eens de resultaten.

Groeten en succes,
            Bart

Comment

Hallo,

Hier een beeter exemplaar van een vliegende eend!
              Dit is wel een crop, maar komt er nog super uit op 1600ASA

dus het is mogelijk, dus ligt niet aan het toestel zoals de man boven mij mischien zij.

groeten

http://www.flickr.com/photos/MacObsession
              http://www.macobsession.be

Comment

nu ben ik weer beetje de draad kwijt, iemand bevestigd nu mijn geziene vaagheid!
                Ligt het nu aan het toestel of niet? pfff

dat ik gewoon simpel iets fotograveer, kan ik het zo testen? of moet het perse buiten zijn, met een landschap of bepaalde diafragma's of sluitertijden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MacObsession Bekijk bericht
                  Hallo,

Hier een beeter exemplaar van een vliegende eend!
                  Dit is wel een crop, maar komt er nog super uit op 1600ASA

dus het is mogelijk, dus ligt niet aan het toestel zoals de man boven mij mischien zij.

groeten
                  probleem hier is dat de eenden er nog bewogen opstaan door vermoedelijk een te trage sluitertijd...

ermh... hoeveel keer hebben we al gezegd dat het niet noodzakelijk aan het toestel moet liggen
                  With Canon, I can (or at least try)
                  Photastic.be ~ Passion for the picture
                  Nieuwe site

Comment

nu ben ik weer beetje de draad kwijt, iemand bevestigd nu mijn geziene vaagheid!
                    Ligt het nu aan het toestel of niet? pfff

dat ik gewoon simpel iets fotograveer, kan ik het zo testen? of moet het perse buiten zijn, met een landschap of bepaalde diafragma's of sluitertijden.
                    ik weet alleen maar dat die foto van je landschapje qua scherpte goed is dus met je camera is niets mis
                    With Canon, I can (or at least try)
                    Photastic.be ~ Passion for the picture
                    Nieuwe site

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hans Swolfs Bekijk bericht
                      ik weet alleen maar dat die foto van je landschapje qua scherpte goed is dus met je camera is niets mis
                      ok met dank!

maar tis natuurlijk verwarrend dat er ineens iemand zegt, dat wel aan je camera kan liggen, iemand die mischien ook kritisch is :-)

maar ok, ik slaap met een gerust hart!

vind deze eend toch behoorlijk scherp, kan zelfs haar oog zien. Zeker dat je rekening houdt met dat dit een crop is en 1600 asa:-)

groeten

Comment

dat ik gewoon simpel iets fotograveer
                        Stug volhouden in de boosheid ligt wel in je aard hé

Comment

Dus hier heb ik ook verkeerd scherpgesteld?

of is dit normaal dat het zo wazig is?

hier een crop 100% met exif data
                          F10 - Shutter 1/100 - ISO 100

hier het volledige beeld met exif data

foto is bewerkt, naar mijn smaak, kweet dat het koude hier wel weg is, wat mischien toch een sfeer op zich heeft :-)

groeten
                          Wat velen niet weten is dat je om te croppen niet alleen genoeg pixels moet hebben maar ook een voldoende snelle sluitertijd.
                          Je toestel heeft een crop van 1.6 en je trekt op 70mm. Als je je 100% crop ook rete scherp wil moet je gaan uitrekenen hoeveel crop die 100% veroorzaakt. In dit geval is dit ±4.5. Om scherp te zijn moet je dus minsten op 70X1.6X4.5 = 504 of 1/500ste trekken. Jij trekt op 1/100ste dus heb je in je crop bewegingsonscherpte. Als je dan toch uit de hand wil gaan pixelpepen zal je tussen de 1/500ste en 1/1000ste mpoeten trekken. Zo simpel is het.
                          Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Hallo,

Ben erg tevreden over mijn fotokunsten van het weekend, zie maar ne keer bij dieren op het forum hier :-)

een prachtige eend die zich lekker aan het wassen is en een meeuw in volle vlucht.

groeten

Comment

Working...
                            X