Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon/Fuij

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Canon/Fuij

als je raw werkt halen die instellingen geen z**k uit

mm
    ∏__|_ ∏__|_
    "no rules, great shots"
    Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

Comment

Beste TS,
      Ik volg een tijdje jouw 3 topics en heb het voor je op een rijtje gezet:

Topic 1:Canon 450 onscherp beelden
      Hier: http://www.macobsession.be/probleem.html laat je een foto van Luzern zien die volgens jou onscherp is en die gemaakt zou zijn met een Canon 450D en kitlens. Deze foto is echter 6144*4096 pixels. (een absolute TOP Canon 1Ds MIII heeft "slechts" 6048*4032 pixels!) De resolutie van een 450D is 4272*2848. Je hebt dus met een bewerkingsprogramma (wellicht ongewild) de foto 1,5 keer uitgerekt (pixels bijgemaakt wat ten koste van de kwaliteit gaat als je gaat pixelpeepen).

In dit topic geven verschillende mensen jou goede (basis) adviezen die je gewoonweg in de wind slaat en alleen jezelf weet te overtuigen dat een "L" lens nodig is om jouw probleem op te lossen.

De oplossing:
      Topic 2: Canon 70-200 "L" Serie - Lens Flare Probleem

Weer hetzelfde verhaal. Weer krijg je veel goede adviezen en wordt er keer op keer gevraagd om foto's met de exif info te plaatsen. Ditmaal overtuig je er jezelf van dat CANON niet zou deugen.

De oplossing:
      Topic 3: Canon/Fuij

Nu voer je nog meer argumenten aan waarom Canon niet zou deugen. Weer krijg je veel goede adviezen wordt er gevraagd om foto's met de exif info te plaasen.

In dit topic post je foto's van je Fuji met de exif erin. Hier valt me op dat de instellingen voor verscherping en contrast op "Hard" staan, de Verzadiging staat op hoog. Desalnietemin maken deze Fuji foto's een fletse indruk.

Mijn conclusie kan niet anders zijn dat dat je de basis van zowel fotografie als nabewerking nog veel moet verfijnen om het door jezelf gewenste hoge niveau te halen.

Mijn advies;
      - Koop een goed boek (bijv. Digitale Fotografie - het complete naslagwerk van Chris George - isbn:978-90-5764-799-4, maar er zijn er veel meer).
      - Overtuig jezelf dat je materiaal GOED is
      - Ga met je camera, het boek en de gebruiksaanwijzing stil in een hoekje zitten en vertrouw jezelf met de principes van digitale fotografie en het materiaal.
      - Besteed aandacht aan de nabewerking. Digidoka werk is gewoon het correct presenteren en eventueel bijsnijden van de gemaakte foto. (Dit is wat anders dan Art-work met fotoshop)
      - Experimenteer
      - Experimenteer
      - Experimenteer
      - Experimenteer
      - Presenteer resultaten (met exif) in fotobeoordeling en probeer de adviezen te begrijpen (is iets anders dan alles klakkeloos overnemen) en leer - leer - leer

Dan ga jer zeker komen. Een belangrijke eigenschap heb je al: je bent kritisch, probeer dit ook naar jezelf te zijn.

Succes!
      Last edited by KCfoto; 31 december 2008, 00:34.
      Groetjes, KC
      www.sportbeelden.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door KCfoto Bekijk bericht
        Beste TS,
        Ik volg een tijdje jouw 3 topics en heb het voor je op een rijtje gezet:

Topic 1:Canon 450 onscherp beelden
        Hier: http://www.macobsession.be/probleem.html laat je een foto van Luzern zien die volgens jou onscherp is en die gemaakt zou zijn met een Canon 450D en kitlens. Deze foto is echter 6144*4096 pixels. (een absolute TOP Canon 1Ds MIII heeft "slechts" 6048*4032 pixels!) De resolutie van een 450D is 4272*2848. Je hebt dus met een bewerkingsprogramma (wellicht ongewild) de foto 1,5 keer uitgerekt (pixels bijgemaakt wat ten koste van de kwaliteit gaat als je gaat pixelpeepen).

In dit topic geven verschillende mensen jou goede (basis) adviezen die je gewoonweg in de wind slaat en alleen jezelf weet te overtuigen dat een "L" lens nodig is om jouw probleem op te lossen.

De oplossing:
        Topic 2: Canon 70-200 "L" Serie - Lens Flare Probleem

Weer hetzelfde verhaal. Weer krijg je veel goede adviezen en wordt er keer op keer gevraagd om foto's met de exif info te plaatsen. Ditmaal overtuig je er jezelf van dat CANON niet zou deugen.

De oplossing:
        Topic 3: Canon/Fuij

Nu voer je nog meer argumenten aan waarom Canon niet zou deugen. Weer krijg je veel goede adviezen wordt er gevraagd om foto's met de exif info te plaasen.

In dit topic post je foto's van je Fuji met de exif erin. Hier valt me op dat de instellingen voor verscherping en contrast op "Hard" staan, de Verzadiging staat op hoog. Desalnietemin maken deze Fuji foto's een fletse indruk.

Mijn conclusie kan niet anders zijn dat dat je de basis van zowel fotografie als nabewerking nog veel moet verfijnen om het door jezelf gewenste hoge niveau te halen.

Mijn advies;
        - Koop een goed boek (bijv. Digitale Fotografie - het complete naslagwerk van Chris George - isbn:978-90-5764-799-4, maar er zijn er veel meer).
        - Overtuig jezelf dat je materiaal GOED is
        - Ga met je camera, het boek en de gebruiksaanwijzing stil in een hoekje zitten en vertrouw jezelf met de principes van digitale fotografie en het materiaal.
        - Besteed aandacht aan de nabewerking. Digidoka werk is gewoon het correct presenteren en eventueel bijsnijden van de gemaakte foto. (Dit is wat anders dan Art-work met fotoshop)
        - Experimenteer
        - Experimenteer
        - Experimenteer
        - Experimenteer
        - Presenteer resultaten (met exif) in fotobeoordeling en probeer de adviezen te begrijpen (is iets anders dan alles klakkeloos overnemen) en leer - leer - leer

Dan ga jer zeker komen. Een belangrijke eigenschap heb je al: je bent kritisch, probeer dit ook naar jezelf te zijn.

Succes!

met dank voor de info!

Voor het eerste heb je gelijk en inderdaad photoshop heeft deze opgeblazen! Maar niet tegenstaande is het origineel even slecht. Voor de lensflare's ga ik in het vervolg de UV filter eraf laten, ik was ook niet op de hoogte dat photoshop de exif verwijderd. Nu weet ik dat ik save as moet doen, maar soms hebben PC gebruikers daar problemen mee, dus ja. Ik wil met plezier uw de exif geven dat je wilt. Zoals ik al zij heb ik de Fuij foto's niet bewerkt! Dat was ook niet de bedoeling of vraag. Ik weet heus hoe ik een foto moet bewerken! Ik was tot canon ook tevreden met mijn resultaten, dat deze nu volgens de regels zijn of niet! Ik stel alleen nu vast dat je met canon op een heel andere manier moet fotograveren!!

groeten
        http://www.flickr.com/photos/MacObsession
        http://www.macobsession.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MacObsession Bekijk bericht
          Ik stel alleen nu vast dat je met canon op een heel andere manier moet fotograveren!!
          Ik heb de discussie ook al even gevolgd en volgens mij loop je gewoon tegen het probleem van scherptediepte.

Je bent gewoon om met een standaard (dus korte) zoom te werken op je fuji S2.
          Je stap nu over naar canon maar OOK naar een tele (dus lange) zoom.

Die lange zoom heeft veel minder scherptediepte met als gevolg dat je veel preciezer moet kiezen waar je scherpstelt.
          Dit kan in het begin moeilijk zijn, niemand wil beweren dat jij een prutser bent of er niets van kent maar ik vind wel dat je nogal bruut overkomt. Iedereen zit hier met de beste wil en we proberen je enkel te helpen.

Dus: zoals eerder gezegd, probeer je basiskennis wat op te krikken door een goed boek te lezen of zo, daar kunnen ze je perfect uitleggen waar je best scherpsteld etc.
          Ik kan je trouwens ook verzekeren dat het NIET aan je materiaal werkt maar dat je er gewoon nog goed mee moet leren werken, en dat is geen schande

Ps: flare zal je met ELKE lens hebben, je vorige lens zal minder lenselementen gehad hebben zodat die minder last had van flare. Maar ik kan je verzekeren dat ik ook vaak flare heb, en ik heb geen Canon ;-)
          Last edited by Joris818; 31 december 2008, 09:41.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Joris818 Bekijk bericht
            Ik heb de discussie ook al even gevolgd en volgens mij loop je gewoon tegen het probleem van scherptediepte.

Je bent gewoon om met een standaard (dus korte) zoom te werken op je fuji S2.
            Je stap nu over naar canon maar OOK naar een tele (dus lange) zoom.

Die lange zoom heeft veel minder scherptediepte met als gevolg dat je veel preciezer moet kiezen waar je scherpstelt.
            Dit kan in het begin moeilijk zijn, niemand wil beweren dat jij een prutser bent of er niets van kent maar ik vind wel dat je nogal bruut overkomt. Iedereen zit hier met de beste wil en we proberen je enkel te helpen.

Dus: zoals eerder gezegd, probeer je basiskennis wat op te krikken door een goed boek te lezen of zo, daar kunnen ze je perfect uitleggen waar je best scherpsteld etc.
            Ik kan je trouwens ook verzekeren dat het NIET aan je materiaal werkt maar dat je er gewoon nog goed mee moet leren werken, en dat is geen schande
            ik had voor de fuij de zelfde lenzen 35-80 // 70-210
            Inderdaad leren is geen schande, maar uitgemaakt of uitgelachen worden wel!!
            Ik geloof nooit dat ik in mijn eerste post bruut overkwam? dat is zo geworden nadat er een paar onozel doen.

groeten

Comment

...heel andere manier moet fotograveren!!
              Jongen, ik weet dat het hier geen taalforum is, maar heb je het nu nog niet door dat je moet fotograferen ipv fotograveren . Een fotogravure bestaat ook maar dat doe je met vb een laser in metaal .

Comment

Maar je moet hun ook begrijpen.
                Je komt hier zeggen dat je al 10 jaar ervaring hebt, maar je focust compleet verkeerd.
                Dat in combinatie met het feit dat je moeite hebt hun raad te aanvaarden maakt inderdaad dat ze wat neerbuigend gaan doen.

Kan je het hun kwalijk nemen?

Trouwens, als je in RAW fotografeert, hebben de instelling op je cam geen effect.
                Als je in RAW fotografeert moet je al die instellingen zelf maken in je fotobewerkingsprogramma. Daarom komen de files van je Fuji wat flets over.

Comment

Maar je moet hun ook begrijpen.
                  Je komt hier zeggen dat je al 10 jaar ervaring hebt, maar je focust compleet verkeerd.
                  Dat in combinatie met het feit dat je moeite hebt hun raad te aanvaarden maakt inderdaad dat ze wat neerbuigend gaan doen.

Kan je het hun kwalijk nemen?

Trouwens, als je in RAW fotografeert, hebben de instelling op je cam geen effect.
                  Als je in RAW fotografeert moet je al die instellingen zelf maken in je fotobewerkingsprogramma. Daarom komen de files van je Fuji wat flets over.
                  Mischien zouden ze kunnen zeggen waar je dan wel moet op focussen, ivp de mensen te kleineren! Dus dat zou ik nog graag horen, waar je dan moet op focussen? Dat je 10 jaar boterhammen eet met 1 hand, en ineens moet je dat met een vork doen, dat is een aanpassing en moet geleerd worden. Daarmee de vraag hier....

groeten

Comment

Mischien zouden ze kunnen zeggen waar je dan wel moet op focussen, ivp de mensen te kleineren! Dus dat zou ik nog graag horen, waar je dan moet op focussen? Dat je 10 jaar boterhammen eet met 1 hand, en ineens moet je dat met een vork doen, dat is een aanpassing en moet geleerd worden. Daarmee de vraag hier....

groeten
                    In het geval van de opvliegende eenden zou ik focussen op de rand van de rivier (of beek).
                    Dan zal je het meeste kans hebben om de eenden scherp te hebben, de rand ligt namelijk vrij dichtbij de eenden.

Comment

In het geval van de opvliegende eenden zou ik focussen op de rand van de rivier (of beek).
                      Dat is wat er hier gebeurd is, en het is dus fout gelopen o.w.v. de te beperkte scherptediepte.

Je wilt bewegende eenden vastleggen, dan heb je volgens mij twee mogelijkheden:
                      1. ofwel ga je gebruik maken van continu scherpstelling met dynamisch AF-veld (zo heet dat bij Nikon, zie je manual voor Canon). Ik citeer hier louter als voorbeeld uit het Nikon D300manual: "Als het onderwerp het geselecteerde scherpstelpunt verlaat, stelt de camera scherp op basis van informatie uit de 50 omringende scherpstelpunten. Kies deze optie wanneer u foto’s maakt van snel bewegende onderwerpen die niet eenvoudig in de zoeker kunnen worden gekadreerd (zoals vogels)."
                      2. ofwel opteer je voor de ouderwetse wijze: scherpstellen in single AF modus of zelfs in manuele modus op een punt waar je weet dat de vogels voorbijkomen, en een voldoende kleine diafragmaopening kiezen om wat meer scherptediepte te hebben.

Comment

Dan zal je het meeste kans hebben om de eenden scherp te hebben, de rand ligt namelijk vrij dichtbij de eenden.
                        ok, even zien of ik het snap he!

ik sta in een vogelhut, schat een meter of 10 boven de grond. ik focus naar beneden achter de eenden op de rand van de vijver. Ik gebruik liefst een klein F getal zoals 13F shutter zo hoog mogelijk, en mijn vliegende eenden zouden scherp moeten zijn?

Mag ik dan de stomme vraag stellen, waarom ik niet gewoon focus op de eenden in de eerste plaats? Moet er dan wel opzitten en niet naast, en dat is soms behoorlijk moeilijk.
                        Maar met AI focus zou dat moeten lukken niet?

ik ga mij al verder verdiepen in DOF, heb een applicatie gevonden voor de ipod touch. Nu op mijn lens staat er ook een schaal verdeling, dus ga deze ook is bestuderen. Voordeel van applicatie is dat er opkomt van waar tot waar het scherp is, enz.

groeten,

ps: aan deze uitleg heb ik echt iets! met dank!

Comment

Nee bij de foto in kwestie heb je scherp gesteld op de achterste rand, ik bedoelde de voorste rand (omdat die dichter bij de eenden zit).

Maar inderdaad, je hebt gelijk hoor, in de ideale situatie zou je op de eenden zelf moeten focussen maar dit is natuurlijk niet zo makkelijk, die eenden blijven namelijk niet stilzitten en je lens heeft een tijdje nodig om scherp te stellen op de eenden en vaak zijn de eenden sneller verplaatst dan dat je lens erop kan scherpstellen.

Ik hoop dat het wat duidelijk is ....

Comment

ok, was wat verward! straks in ieder geval de progje eens downloaden se!
                            En dan vrijdag, zaterdag, zondag terug shooten dat het niet regent en we niet te zat zijn :-)

groeten

Comment

Dus hier heb ik ook verkeerd scherpgesteld?

of is dit normaal dat het zo wazig is?

hier een crop 100% met exif data
                              F10 - Shutter 1/100 - ISO 100

hier het volledige beeld met exif data

foto is bewerkt, naar mijn smaak, kweet dat het koude hier wel weg is, wat mischien toch een sfeer op zich heeft :-)

groeten

Comment

Lees u posts eens in u andere topics, is gisteren al aangehaald geweest!!!
                                Dure de comprenure ....
                                Flickr

Comment

Working...
                                X