Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aanschaf bridge

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #91
    Re: Aanschaf bridge

    Bridge of niet laat ik in het midden, dat moet ieder voor zich uitmaken. Een bridge past voor de meeste mensen zeker en vast maar ik denk als je snelle AF nodig hebt zoals voor spelende kinderen dat je met een bridge net tekort komt. Als ik geen kinderen had kocht ik waarschijnlijk geen DSLR, of enkel een instap DSLR à la D60 met de 18-55 & 55-200. Voila .

    Voor mij gaat het daar nu ook niet over maar wel over het zogenaamde feit dat je dure lenzen moet kopen als je een DSLR koopt. Da's zever. (punt)

    Comment


    • #92
      Re: Aanschaf bridge

      Heb je ook goedkope lenzen van Nikon op de D60 voor het bereik ca 24-300, lichtsterk en weinig vervorming? Laten we zeggen voor samen met de D60 voor rond de 1000 euro (vooruit maar) en de S100sf b.v. voor 500 Eurootjes op alle punten overklassend?

      Comment


      • #93
        Re: Aanschaf bridge

        Oorspronkelijk geplaatst door Freekvogel Bekijk bericht
        Heb je ook goedkope lenzen van Nikon op de D60 voor het bereik ca 24-300, lichtsterk en weinig vervorming? Laten we zeggen voor samen met de D60 voor rond de 1000 euro (vooruit maar) en de S100sf b.v. voor 500 Eurootjes op alle punten overklassend?
        wat bedoel je met 24-300: in FF of in DX equivalent?

        in DX equivalent heb je een D60 met 18-55 + 55-200 voor 701€ bij konijn. (equivalent aan 27-300 full frame)
        In FF equivalent heb je een D60 met 18-55 aan 472€ + een 70-300 aan 457€.
        En je kan later altijd een 12-24 bijkopen (eventueel tweedehands), je kan dat toestel hangen aan een 300F2.8 of een 600F4 als je er zin in hebt, je kan er een macro-lens opzetten, enzovoort.

        met andere woorden: leg de helft bij de prijs die je voor je bridge betaalt, en je gaat je bridge minstens evenaren (zeg maar verbeteren) zelfs met een standaard-instap dslr, die je daarna kan uitbreiden zoals je wil. Met je bridge zit je vast.
        erik, Nikon materiaal

        'aforismen zijn aan mij niet besteed' (ikzelf)

        Comment


        • #94
          Re: Aanschaf bridge

          Ik denk niet in later wat apparatuur in de fotografie betreft. Daar gaat het me te snel voor die ontwikkelingen. Allerlei extra lenzen erbij vind ik een ramp voor mijn gebruik.

          De D60 met deze 2 bulklenzen overklast dus een goede bridge op alle aspecten. (lichtsterkte, scherpte, snelheid e.d.) Is dat zo?

          Comment


          • #95
            Re: Aanschaf bridge

            Snelheid? ja!Ongetwijfeld!
            Scherpte? Kijk eens op het "zusterforum" en wel hier


            En zo gaat de discussie weer eeuwig door

            Comment


            • #96
              Re: Aanschaf bridge

              Oorspronkelijk geplaatst door nabi Bekijk bericht
              Snelheid? ja!Ongetwijfeld!
              Scherpte? Kijk eens op het "zusterforum" en wel hier

              En zo gaat de discussie weer eeuwig door
              Dat hoeft niet zolang iedereen maar een beetje zijn gezond verstand gebruikt.

              Comment


              • #97
                Re: Aanschaf bridge

                en de S100sf b.v. voor 500 Eurootjes op alle punten overklassend?
                De S100sf is zeker niet op alle punten overklassend...de AF bvb. Dit lijkt toch voor veel mensen een onbelangrijk detail. Ik heb de indruk dat de meesten hier alleen maar standbeelden fotograferen en/of kinderloos zijn. Enfin, zo gaat de discussie maar eeuwig door.

                Ach ja, ik had vroeger ook graag foto's van mijn zoontje zo'n 2 seconden na de feiten...

                Comment


                • #98
                  Re: Aanschaf bridge

                  Oorspronkelijk geplaatst door doudeke Bekijk bericht
                  Dat hoeft niet zolang iedereen maar een beetje zijn gezond verstand gebruikt.

                  Jullie zijn toch al drie maanden bezig?

                  Edit : Terwijl ik dit hier typte was er toch al weer een reactie

                  Comment


                  • #99
                    Re: Aanschaf bridge

                    Oorspronkelijk geplaatst door erikdk Bekijk bericht
                    dus de filosofische vraag is eigenlijk: is er een reële behoefte aan een bridge? bestaat er wel een typische bridge-gebruiker? of is dit gewoon een marktsegment wat gecreëerd is door de commercie en dat enkel zorgt voor een extra uitgave als tussenstap tussen een compactje en een dslr?

                    mijn stelling is dus: fotografen kan je in twee kategorieën rangschikken: de zuivere gelegenheidsamateur, die met een klein plat licht compactje al heeft wat hij nodig heeft, en de serieuze amateur die een beter toestel wil en dan uitkomt bij een DSLR.
                    De negatie van de stelling is: nee, er bestaat een derde categorie gebruikers, zij die een bridge nodig hebben maar niet meer dan een bridge.

                    dus, vandaar de vraag aan de BD-ers: zijn er bridge-gebruikers die met een compactje niet toekwamen maar die geen nut hebben bij een dslr?
                    fotografen kan je m.i. in geen twee categorieën opdelen, de meesten behoren zelfs tot meerdere categorieën tegelijk: zaterdag op mountainbike-tocht met een waterdicht compactje; Zondag in de binnen huisstudio met (semi)pro DSLR en en volgend week-end op familie-uitstap met een "bridge" want die grote zak met was toch iets te zwaar samen met die kleine op de schouders.... .
                    Het is een kwestie van "doel en middelen" om iemand hier te citeren (alleen 'k weet niet meer wie ).
                    Ik denk dat heel veel bridge-toestellen verkocht worden aan mensen omwillen van de combinatie "gewicht en flexibiliteit". Een groot telebereik, filmmogelijkheid, macro-opties en een pak voorgeprogrammeerde "scenes", een redelijke kwaliteit (niet iedereen maakt posters) en wat snelheid betreft zijn ze ferm verbeterd, trouwens de meeste foto's worden op zomervakantie/uitstap/feestjes met veel licht of met flits genomen. Bovendien hebben de meeste toestellen, ondertussen een leuke "burst" mode die ook weer helpt.
                    Een goede bridge heeft zeker zijn bestaansredenen en is imo. echt wel een antwoord een vraag vanuit de markt hoewel de commercie uiteraard ook z'n rol speelt (megapixel-race, super en superdesuperzooms,....)

                    grtz, Luc
                    'Het leven is een korte-termijnproces met een onvermijdelijke deadline'

                    Comment


                    • Re: Aanschaf bridge

                      Oorspronkelijk geplaatst door nabi Bekijk bericht
                      Jullie zijn toch al drie maanden bezig?

                      Edit : Terwijl ik dit hier typte was er toch al weer een reactie
                      3 maanden pas. Enfin, uiteindelijk heeft de TS een wijs besluit genomen, denk ik. Ik
                      heb helemaal niks tegen een bridge of voor een DSLR. Integendeel, zo laat ik me eens
                      om de 2 à 3 jaar wijsmaken dat er een bridge is, die eindelijk op het niveau van een
                      instap DSLR is gekomen.
                      De Canon pro 1, de Sony R 1, de Panasonic Z50 of een Panasonic LX3 (al is die laatste
                      meer een compact dan een bridge).
                      Maar weet je wat: wil je heuse beweging vastleggen: of dit nu sport is, concerten zijn,
                      spelende kinderen, of dartele dieren, in al deze dingen komt een compact/bridge nog
                      altijd snelheid te kort. Jammer maar helaas, vooral omdat er met deze toestellen wel
                      degelijk mooie prentjes te nemen zijn.

                      Comment


                      • Re: Aanschaf bridge

                        Oorspronkelijk geplaatst door KvP Bekijk bericht
                        Knip
                        vaak weet men niet dat PS een must is om erbij te hebben en dan moet je er ook nog een beetje mee kunnen werken.

                        Gr Kees
                        Voor de meeste "gebruikers"overkill.
                        Ik heb geen PS, noch ben ik van plan het ooit te kopen, een paar simpele freeware progjes volstaan , naast DPP.

                        Gr. Kees

                        Comment

                        Working...
                        X