Re: Aanschaf bridge
Ik zal dan wel nog niet voldoende hebben leren te anticiperen... Maar het onderschrijft
natuurlijk wel wat ik beweer: voor dat soort fotografie moet je meer kennis hebben om
het met een compact dan met een DSLR te doen.
Dat is juist. Maar natuurlijk ook erg persoonlijk. Als je graag portretten e.d. trekt,
dan levert dat krappe natuurlijk wel een mooiere DOF op. Of moet ik zeggen, een
mooiere bokeh.
Ik heb die lens enkel vermeld als goedkope oplossing. Omdat je voor weinig geld mooie
portretten kunt trekken. Dit was toch de hoofdbedoeling van TS, dacht ik.
Stel dat ik een avondje naar een kamer zou willen gaan waar kamermuziek gespeeld wordt,
dan zou ik daar waarschijnlijk niet erg welkom zijn met een DSLR en een toeter van een lens
om te gaan zitten klikklakken.
Maar het lijkt me ook niet echt leuk om boven de hoofden van de toeschouwers met half
gestrekte armen een toestelletje in de lucht te houden en zo de mensen achter me te dwingen
om mijn compositie mee te volgen. En voor wat? Voor mogelijks een handjevol overzichtsfoto's.
Want zou je met de LX3 de emoties op het gelaat van een van die fijnbesnaarde spelers willen
dan moet je al zo ongeveer bij hem op schoot gaan zitten.
Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder
Bekijk bericht
natuurlijk wel wat ik beweer: voor dat soort fotografie moet je meer kennis hebben om
het met een compact dan met een DSLR te doen.
Probeert u maar eens onder slechte verlichtingsomstandigheden dezelfde scherptediepte te verkrijgen met uw constant f/2,8 lensje (allang geen ordinaire kitlens meer dus!!!) u zult merken dat u ruim 3,5 stops moeten knijpen.
Het scherptediepte mes snijd ook aan twee kanten.
Ik heb persoonlijk vaker behoefte aan een ruime scherptediepte dan een krappe.
Het scherptediepte mes snijd ook aan twee kanten.
Ik heb persoonlijk vaker behoefte aan een ruime scherptediepte dan een krappe.
dan levert dat krappe natuurlijk wel een mooiere DOF op. Of moet ik zeggen, een
mooiere bokeh.
De eerder door doudeke gedane suggestie om voor slechte verlichtingsomstandigheden een 50 mm f/1,8 aan te schaffen klinkt geweldig.... maar de fotograaf zit dan wel opgescheept met een vaste brandpuntsafstand (crop) van 75 of 80 mm en een flinterdunne scherptediepte.
portretten kunt trekken. Dit was toch de hoofdbedoeling van TS, dacht ik.
Tenzij je dat klikkerdeklik apparaat niet mee mag nemen in de kamer waar kamermuziek wordt gespeeld.
dan zou ik daar waarschijnlijk niet erg welkom zijn met een DSLR en een toeter van een lens
om te gaan zitten klikklakken.
Maar het lijkt me ook niet echt leuk om boven de hoofden van de toeschouwers met half
gestrekte armen een toestelletje in de lucht te houden en zo de mensen achter me te dwingen
om mijn compositie mee te volgen. En voor wat? Voor mogelijks een handjevol overzichtsfoto's.
Want zou je met de LX3 de emoties op het gelaat van een van die fijnbesnaarde spelers willen
dan moet je al zo ongeveer bij hem op schoot gaan zitten.
Comment