Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aanschaf bridge

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #61
    Re: Aanschaf bridge

    Oorspronkelijk geplaatst door doudeke Bekijk bericht
    Als een Mod haar mening geeft,
    Franciskine al eens goed bekeken ?
    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

    Comment


    • #62
      Re: Aanschaf bridge

      Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
      Omdat de SLR nog meer mogelijkheden biedt. Maar moest ik opnieuw voor de keuze staan, ik zou héél sterk twijfelen.
      Ik dus niet... maar er is uiteraard geen enkel probleem -denk ik- om je spulletjes
      in de rubriek 'Aanbiedingen" te plaatsen en van dit geld de bovenstebeste bridge te
      kopen om daarmee vrolijk fluitend verder door fotoland en -leven te gaan.

      Comment


      • #63
        Re: Aanschaf bridge

        Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
        Franciskine al eens goed bekeken ?
        Dat genoegen heb ik helaas nog niet gehad, maar wel een donkerbruin vermoeden dat ik
        iets gezegd heb zonder te weten waar de klepel hangt.

        Comment


        • #64
          Re: Aanschaf bridge

          Oorspronkelijk geplaatst door doudeke Bekijk bericht
          Dat genoegen heb ik helaas nog niet gehad, maar wel een donkerbruin vermoeden dat ik
          iets gezegd heb zonder te weten waar de klepel hangt.
          http://forum.belgiumdigital.com/f93/...um-244653.html
          There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
          A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
          Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

          Comment


          • #65
            Re: Aanschaf bridge

            Oorspronkelijk geplaatst door doudeke Bekijk bericht
            Ik dus niet... maar er is uiteraard geen enkel probleem -denk ik- om je spulletjes
            in de rubriek 'Aanbiedingen" te plaatsen en van dit geld de bovenstebeste bridge te
            kopen om daarmee vrolijk fluitend verder door fotoland en -leven te gaan.
            Ga ik niet doen, ik werk graag met mijn Pentax, maar of hij die meerprijs nu echt waard is...
            BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
            Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

            Comment


            • #66
              Re: Aanschaf bridge

              Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
              Bedankt voor de duidelijkheid. Nu heb ik de klepel wel zien hangen. Beetje hoog weliswaar
              maar tenminste geen twijfel meer over "haar"...

              Comment


              • #67
                Re: Aanschaf bridge

                Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                Ga ik niet doen, ik werk graag met mijn Pentax, maar of hij die meerprijs nu echt waard is...
                Vragen we ons dit niet vaker af... en bij al onze speeltjes? En doen dat ook niet de hifi
                freak, de wieler fanaat, de oldsmobile collecteur, om zomaar eventjes iets te noemen?
                Waarschijnlijk wel, hé. Belangrijkste is dat jij tevreden bent.
                Mààr. Ja, er is een maar!
                Omdat dit precies datgene is dat ik bij een bridge/compact niet heb.
                Of dit wel heb, maar dan toch slechts in ongeveer 75% à 80% van de gevallen. (Foto's.)
                En daarmee bedoel ik spelende -en opgroeiende- (klein) kinderen, te dartele dieren,
                minder goede lichtomstandigheden, enz. Bij dit alles is het met een DSLR makkelijker
                om raak te schieten. Bovendien heb je met een beetje lens een veel mooiere dof. Heb
                je die lens niet, dan kan je ze nog altijd aanschaffen.
                M.a.w. je investeert dus in een systeem, zoals ze dit zo mooi zeggen. Of te wel, je kan
                met diezelfde basis altijd een stapje hogerop. En dat is (volgens mij) de meerprijs wel
                degelijk waard.

                Comment


                • #68
                  Re: Aanschaf bridge

                  Dat klinkt allemaal reuze verstandig.
                  Wat is er dan moeilijk te begrijpen aan de woorden "Ik wil GEEN DSLR"?

                  Comment


                  • #69
                    Re: Aanschaf bridge

                    zonder al de rest te lezen (nuja, sommige stukken te lezen) kwam ik tot het volgende besluit voor de ts:
                    koop u een 2dehands dslr met een lenske bij (ongeveer 300 euro) en dan kunt ge u evengoed amuseren. aangezien het wss toch maar automatisch zal gebruikt worden heeft een duurder toestel (ik heb het dan over een dslr) geen nut hebben.
                    en met een compact valt ook nog veel te doen hoor
                    zeker voor huis, tuin en keuken :d
                    No rules. Great shots.
                    -
                    Online

                    Comment


                    • #70
                      Re: Aanschaf bridge

                      Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
                      Dat klinkt allemaal reuze verstandig.
                      Wat is er dan moeilijk te begrijpen aan de woorden "Ik wil GEEN DSLR"?
                      Of het allemaal zo reuze verstandig is, weet ik niet. Het speelt ook geen rol. Ik probeer
                      alleen mijn eigen ervaring(en) mede te delen.
                      Volgens mij heeft TS verder ook niet zo klaar en duidelijk gezegd dat hij géén DSLR wilt.
                      Maar volgens mij waren zijn exacte woorden: Ik ben niet genoeg met fotografie bezig
                      om nu al een SLR aan te schaffen.
                      Terwijl dit nu volgens mij net een van de misverstanden is.
                      Ik denk nog altijd dat je een betere fotograaf moet zijn om bij minder licht je spelende
                      (klein)kinderen of dartel bewegende pups vast te leggen met een compact / bridge, dan
                      met een DSLR.
                      Dat zal vermoedelijk wel aan mij liggen. Kunnen andere -en meer ervaren mensen- met
                      een compact/bridge wél supergeslaagde prentjes trekken van eender wat & daarbij een
                      prachtige DOF bekomen, actie bevriezen... weet ik veel wat.
                      Ik kan dit dus niet.; zelfs niet met mijn Pana LX3. (Toch niet de slechtste compact op
                      de markt, dacht ik.) Mààr, ik kan dit wél met mijn DSLR. (Canon 350D)
                      Dus wat mij betreft zou ik het heel graag willen omkeren en dat is: ik ben niet genoeg
                      met fotografie bezig om nu al een compact/bridge te willen aanschaffen.

                      Comment


                      • #71
                        Re: Aanschaf bridge

                        Ik constateer dat u een andere LX3 heeft dan ik.

                        Comment


                        • #72
                          Re: Aanschaf bridge

                          @ Viewfinder
                          Ik constateer dat u een andere LX3 heeft dan ik.
                          Dus uw LX3 heeft een even snelle AF als een (instap)dslr?

                          Comment


                          • #73
                            Re: Aanschaf bridge

                            Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
                            Ik constateer dat u een andere LX3 heeft dan ik.
                            Uiteraard.
                            Maar ik denk dat misschien het vergelijkingspunt anders is of zo. Ik weet niet waar u de
                            LX3 mee vergelijkt. Ik doe dat dus met een Canon 350D met de goede 17-55 2.8 lens. En
                            tegenover die combinatie moet de LX3 het op een aantal terreinen afleggen.
                            Ook lukt het me maar niet om met de LX3 een even mooie DOF te verkrijgen. Dat zal wel
                            iets met de sensorgrootte te maken hebben... of met de man achter het toestel. Verder,
                            laat daar geen misverstand over laten bestaan, ben ik wel degelijk tevreden van de LX3.
                            Het is een prima compact maar geen DSLR.

                            Comment


                            • #74
                              Re: Aanschaf bridge

                              Oorspronkelijk geplaatst door doudeke Bekijk bericht
                              Ook lukt het me maar niet om met de LX3 een even mooie DOF te verkrijgen.
                              Verklaring is te vinden in post 27 van dit topic.

                              Comment


                              • #75
                                Re: Aanschaf bridge

                                @Cubalistic
                                U moet mij geen woorden in de mond proberen te leggen, daar heb ik allang antwoord op gegeven.
                                U moet zich ook realiseren dat de importantie van autofocus met een 4,7x cropcamera een vrijwel te verwaarlozen factor is voor wie snel kan hoofdrekenen of goed getallen kan onthouden. Een ding kan ik u verzekeren, de LX3 stelt onder gelijke verlichtingsomstandigheden en dezelfde scène sneller scherp op 24 mm en f/2, dan een eenvoudige instap crop reflex met een kitlensje op 17 mm bij f/3,5. Bij de LX3 heb ik dan geen zichtbare vervorming en bij die kitlensjes is dat tussen de 2,5 en 3 % en dat is voor mij ontoelaatbaar.
                                Afdrukvertraging speelt voor mij ook geen rol. Ik heb geleerd te anticiperen.
                                Probeert u maar eens onder slechte verlichtingsomstandigheden dezelfde scherptediepte te verkrijgen met uw constant f/2,8 lensje (allang geen ordinaire kitlens meer dus!!!) u zult merken dat u ruim 3,5 stops moeten knijpen.
                                Het scherptediepte mes snijd ook aan twee kanten.
                                Ik heb persoonlijk vaker behoefte aan een ruime scherptediepte dan een krappe.

                                De eerder door doudeke gedane suggestie om voor slechte verlichtingsomstandigheden een 50 mm f/1,8 aan te schaffen klinkt geweldig.... maar de fotograaf zit dan wel opgescheept met een vaste brandpuntsafstand (crop) van 75 of 80 mm en een flinterdunne scherptediepte.
                                Het is maar waar men zijn prioriteiten legt. Ik koop van mensen die 'toe waren aan een echte lens' de kitlenzen op voor een appel en een ei omdat mijn vrouw een collage aan het maken is van dit soort lenzen die in een soort berglandschap van gips worden gegoten, en als die constructie gereed is monteer ik achter elke lens een paar gekleurde leds.
                                Een combinatie van een goeie dslr met een goeie grote zoeker en een lichtsterke lens is superieur aan een compact. Tenzij je dat klikkerdeklik apparaat niet mee mag nemen in de kamer waar kamermuziek wordt gespeeld.
                                Ik kan kopen wat ik wil en doe het nog ook, dus ik weet echt wel wat het verschil is tussen een tc, mf, ff een crop en een compact.

                                Comment

                                Working...
                                X