Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aanschaf bridge

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Aanschaf bridge

    Die Panasonics hebben lenzen van een schitterende kwaliteit, waar veel SLR kitlenzen denk ik een puntje kunnen aan zuigen.
    zucht...inderdaad maar om bewegende kinderen binnen in huis te fotograferen zal je er niet komen. Daar kunnen veel compactjes tov een instap-dslr dan weer een serieuze punt aan zuigen. Ik ben zo vrij geweest om je website eens te bezoeken...foto's in daglicht van een stad kan elke huidige compact of zelfs mijn oude Powershot A85 kon dat en inderdaad met goed resultaat (gebruik ik mijn Panasonic TZ5 nu ook soms voor...). Maar binnen+kinderen is weer een heel ander verhaal...en dat is wat de TS wil. Dan is een DSLR op auto-stand nog altijd beter/sneller/accurater denk ik.

    Just my 2 cents.

    Comment


    • #32
      Re: Aanschaf bridge

      ik geloof dat er veel waarheid en wijsheid zit in de laatste reaktie van doudeke en neke en na het lezen liet ik spontaan een zucht synchroon met Cubalistic........trouwens aan iedereen een allerbest 2009 toegewenst met prachtige foto's voor iedereen !!!!

      Ik wil eindigen met twee concrete vragen :

      FZ28 of LX3 ?

      Indien ik LX3 neem is dan een externe flitser ( DMW-FL500 ) absoluut noodzakelijk ?

      Comment


      • #33
        Re: Aanschaf bridge

        De LX3.
        Ik durf deze wel aan te raden omdat ik 'm zelf ook heb en dus weet wat hij kan... ik praat dus niet over een compactje dat ik enkele jaren geleden een keer in mijn handen heb gehad.
        Ook compacten evolueren door.
        De flitser is in mijn ogen overkill (maar wel een perfecte partner) zeker gezien de tamelijk hoge prijs die je ervoor moet betalen. Ik gebruik een Hongkong thyristor flitsertje dat in principe hetzelfde doet alleen niet Door De Lens.
        Kijk eens naar de lichtsterkte van de lenzen.
        Panasonic LX3 24-60 mm f/2-f/2,8 (vervorming op 24 mm onmeetbaar en onzichtbaar)
        en een willekeurig kitlensje
        Nikon kitlens (17-55) 27-82,5 mm f/3,5-f/5,6 (bij 60 mm reeds f/5 en vervorming op 27 mm 2,72%)

        Bij bewegende objecten, bijvoorbeeld spelende kinderen in een matig verlichte woonkamer, zal een zelfde lange sluitertijd bij ELKE camera type dezelfde uitwerking hebben.... zelfs met de duurste dslr.
        Een lichtsterkte van 2.8 bij 60 mm is fantastisch en het scheelt zomaar ruim 1,5 stop in de ISO waarden ten opzichte van een instap dslr met 17-55 mm kitlensje, dus in plaats van ISO 1600 kun je terug naar ISO 600 en dat scheelt aanmerkelijk of je kunt ISO 1600 gebruiken en iets kleiner afdrukken, 30 x 20 cm is zeer goed te doen.
        De FZ28 moet je boven ISO 400 niet gebruiken.
        Overigens heeft een Nikon D60 (zie DPReview) het afgelegd op ISO 1600 voor wat betreft detaillering tegen een eenvoudige bridge zoals de Fuji S100FS.

        Ten aanzien van flitsen met een LX3; voordat de kleinkids op visite komen plaats ik op strategische vrij hoge plaatsen een viertal Hongkong flitsers die worden aangestuurd door een radio trigger. Een of twee testjes en ik ben er klaar voor.
        Deze flitsers staan in bounce stand en deels op 1/2 en deels op 1/16 vermogen waardoor het licht op een natuurlijke wijze de kamer vult. Hierbij hou ik rekening met de natuurlijke lichtinval door de glasgevel.
        Als het even kan, dus voldoende licht en geen te harde schaduwen van het buitenlicht, dan schakel ik de flitsers uit.
        Voor elke camera, ongeacht de kwaliteit of prijs, gelden dezelfde fotografische regels.

        Comment


        • #34
          Re: Aanschaf bridge

          Ik waardeer het dat je naar mijn gevoel objecief respons geeft op je eigen uitgebreide collectie apparatuur en op basis van kennis. Het is voor een leek vaak lastig om in postings de emotie rond de (instap) dslr's tov bridge's te doorzien en dan helpt het erg om realistische feedback te lezen.

          Met dank hiervoor

          Comment


          • #35
            Re: Aanschaf bridge

            Zoals ik reeds eerder heb vermeld, het draait allemaal om 'doel en middelen'.
            Een gevorderde fotograaf die er een leuk compactje bijkoopt voor in de jaszak zal niet verwachten dat hij van de bestanden die daar uitrollen prachtige afdrukken zal kunnen maken van 150 x 100 cm, laat staan wanneer er sprake is van ISO 1600.
            Ik ga altijd zeer kort door de bocht door te stellen dat er een relatie is tussen sensorgrootte, maximale afdrukgrootte en minimum bekijkafstand.
            Wie zichzelf geen beperkingen op wil leggen voor wat betreft de theoretisch maximale afdrukgrootte, dient over een goed gevulde beurs te beschikken.

            Thom Hogan heeft een drietal compacten op zijn kritische manier bekeken op voor hem, dus subjectief, belangrijke kwaliteiten.

            Wie Nikon zegt, zegt Thom Hogan en andersom. Toch aarzelt hij geen moment om uiterst kritisch te staan tegenover Nikon.
            Er kleeft minstens één groot nadeel aan de LX3... iedereen wil hem lenen en tot eind januari kan ik er zelf niet over beschikken het zij zo.
            Of dit ook met het fraaie uiterlijk te maken heeft weet ik niet.

            Comment


            • #36
              Re: Aanschaf bridge

              De LX3
              1 vraag: is de autofocus van een LX3 even snel als een DSLR?

              Comment


              • #37
                Re: Aanschaf bridge

                Nee.
                Ik heb twee vragen
                Is de autofocus van een instap dslr met kitlens f/3,5-f/5,6 even snel als van een Oly E3 met een Zuiko 12-60 mm SWD?
                Welke dslr in de prijsklasse van de E3 + 12-60 mm lensje is sneller?

                Comment


                • #38
                  Re: Aanschaf bridge

                  Oorspronkelijk geplaatst door Cubalistic Bekijk bericht
                  1 vraag: is de autofocus van een LX3 even snel als een DSLR?
                  Nope. Dat is de LX3 niet! En dan vergelijk ik hem maar even met een 350D, die je er ook
                  niet kan van verdenken de snelste AF te hebben. Bovendien vergeet men steeds weer dat
                  je bij een DSLR voor zo'n 100 eurootjes (of iets meer) een 50 1.8 lensje kunt kopen. Dan
                  ben je al een stuk beter uitgerust om in minder lichtsterke omgevingen -en wat beweging-
                  de boel de baas te kunnen.
                  Bovendien is zo'n combi nauwelijks groter dan een bridge, (maar uiteraard groter dan de
                  LX3). Ik blijf er dus bij dat de LX3 een heel leuk en goed fototoestel is om mee te nemen,
                  onderweg foto's te trekken, weet ik veel wat... maar behalve de minder snelle AF ook nog
                  een iets grotere shutterlag heeft. Bovendien moet je door zijn geringe tele heel dicht op je
                  onderwerp zitten.
                  Vandaar dat ik, moest het al een bridge zijn, en mijn enige toestel, ik nooit voor de LX3
                  zou kiezen.

                  Comment


                  • #39
                    Re: Aanschaf bridge

                    Ivo wil geen dslr, of heb ik dat verkeerd gelezen?

                    Comment


                    • #40
                      Re: Aanschaf bridge

                      Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
                      Ivo wil geen dslr, of heb ik dat verkeerd gelezen?
                      Dat is waar. Maar als ik het goed gelezen heb wilde hij ook niet al te veel flitsen...

                      Comment


                      • #41
                        Re: Aanschaf bridge

                        Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
                        Ivo wil geen dslr, of heb ik dat verkeerd gelezen?
                        Dat heb ik ondertussen ook al eens duidelijk gemaakt maar blijkbaar wil men toch proberen steeds iemand een DSLR aan te praten . . .
                        There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                        A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                        Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                        Comment


                        • #42
                          Re: Aanschaf bridge

                          Dat heb ik ondertussen ook al eens duidelijk gemaakt maar blijkbaar wil men toch proberen steeds iemand een DSLR aan te praten . . .
                          Nee zeker niet, ik ben ervan overtuigd dat de meeste mensen met een bridge of compact à la FZ28, TZ5, G10 meeeeer dan genoeg hebben. Tijdens een stadswandeling foto's nemen...daar zou ik ook geen dslr voor meenemen. Maar ik spreek uit ondervinding, ik heb zelf een zoontje van bijna 4 en jaren terug heb ik me mateloos geërgerd omdat mijn compactjes nooit een foto namen op het moment dat ik wou of mijn zoon iets tof deed, laat staan dat de foto's binnen mooi waren. Ik heb veel compactjes gehad en ik was direct verkocht toen ik een collega zijn D50 eens mocht proberen. Dat was wat ik moest hebben, kennis of geen kennis. Ik heb me direct een D40x aangeschaft toen en zo is de verslaving wel alleen maar erger geworden .
                          Moesten de kinderen altijd poseren voor de foto, neem dan ook een compact of bridge. Als je ze wil fotograferen tijdens "aktie"...moeilijk denk ik met een compact maar hey...ik ben dan ook maar een hobbyist en geen expert .

                          Comment


                          • #43
                            Re: Aanschaf bridge

                            DPReview zegt; "Feels fast and responsive" en "Generally reliable exposure and focus".
                            Dat is ook mijn ervaring.
                            Overigens maak ik bij voorkeur gebruik van handmatig focussen, dan is de focussnelheid ook niet meer van belang.

                            Het lijkt wel of ik een brug wil slaan voor een 'bridge' maar dat is niet zo.

                            Comment


                            • #44
                              Re: Aanschaf bridge

                              Maar ik spreek uit ondervinding, ik heb zelf een zoontje van bijna 4 en jaren terug heb ik me mateloos geërgerd omdat mijn compactjes nooit een foto namen op het moment dat ik wou of mijn zoon iets tof deed,

                              Ik heb nu een A3 maar ik heb me jaren terug geërgrd aan m'n Fiat850 omdat die technisch gezien zo mateloos slecht was bij zijwind.

                              Comment


                              • #45
                                Re: Aanschaf bridge

                                Ik heb nu een A3 maar ik heb me jaren terug geërgrd aan m'n Fiat850 omdat die technisch gezien zo mateloos slecht was bij zijwind.
                                Wat probeer je duidelijk te maken? Als je een bridge wil aanprijzen klopt je stelling niet.

                                Comment

                                Working...
                                X