Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aanschaf bridge

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Aanschaf bridge

Allé mannen, allemaal en in het bijzonder Regulus, bedankt voor jullie reacties.
    Ik heb ze allemaal een eerste maal onder mijn middagpauze en daarnet een tweede maal gelezen.

En nu niet allemaal woest worden als ik stel dat ik nog geen stap verder ben.
    Hoe ben ik bij de FZ28 gekomen, heel eenvoudig door dagelijks op dit forum de rubriek "Camera's" te lezen.
    Waarom geen SLR ! Heb er te weinig tijd voor om dergelijk toestel echt te beheersen, ben nog niet op pensioen, fiets er 10000 per jaar, zit graag aan de computer en heb ook nog een hof ( nu verklaren die jong mannen me helemaal gek ). Dus tijdgebrek.

Maar van dien kleine ben ik supergek, dus maak ik er dolgraag foto's van, maar de kwaliteit van de foto's wil ik hoger.

Mis eigenlijk nog een reaktie van Black B@ndit !!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ivo1952 Bekijk bericht
      Allé mannen, allemaal en in het bijzonder Regulus, bedankt voor jullie reacties.
      Ik heb ze allemaal een eerste maal onder mijn middagpauze en daarnet een tweede maal gelezen.

En nu niet allemaal woest worden als ik stel dat ik nog geen stap verder ben.
      Hoe ben ik bij de FZ28 gekomen, heel eenvoudig door dagelijks op dit forum de rubriek "Camera's" te lezen.
      Waarom geen SLR ! Heb er te weinig tijd voor om dergelijk toestel echt te beheersen, ben nog niet op pensioen, fiets er 10000 per jaar, zit graag aan de computer en heb ook nog een hof ( nu verklaren die jong mannen me helemaal gek ). Dus tijdgebrek.

Maar van dien kleine ben ik supergek, dus maak ik er dolgraag foto's van, maar de kwaliteit van de foto's wil ik hoger...
      Je mag dan Regulus in het bijzonder bedanken. Geen enkel probleem mee. Maar hij
      geeft je toevallig wel het slechtste advies dat je iemand kan geven. Vergeet gewoon
      maar die schoendoos vol prachtige prenten als je met een bridge veel binnenhuis en
      bewegende onderwerpen moet trekken. Dit is veel makkelijker met een DSLR. Maar
      goed, het is natuurlijk jouw keuze en ik hoop dat je er veel plezier aan beleeft...

Comment

Je mag dan Regulus in het bijzonder bedanken. Geen enkel probleem mee. Maar hij
        geeft je toevallig wel het slechtste advies dat je iemand kan geven. Vergeet gewoon
        maar die schoendoos vol prachtige prenten als je met een bridge veel binnenhuis en
        bewegende onderwerpen moet trekken. Dit is veel makkelijker met een DSLR. Maar
        goed, het is natuurlijk jouw keuze en ik hoop dat je er veel plezier aan beleeft...
        Sluit ik mij bij aan.

Succes

Comment

Ik gebruik soms een bridge, ook binnenshuis.
          Zeer bruikbare volle opening van f/2,8 op 28 mm en f/3,5 op 80 mm kleinbeeld equivalent.
          Vergelijk dat maar eens met een 17-55 kitlensje van f/3,5 tot f/5,6 !! waarbij je eerst nog moet diafragmeren om de randen een beetje scherp te krijgen.
          Bij 400 mm is de lichtsterkte f/5,3 en dat is ook niet mis.
          De gunstige lichtsterkte geeft me net 1 ISO stapje winst en die winst zit nu net rond ISO 1600 en dan heb ik ook nog eens beeldstabilisatie over het gehele bereik van 28-400 mm!
          Er gaat niks boven een goeie DSLR met een goeie lichtsterke lens in de handen van een bekwame fotograaf

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Cubalistic Bekijk bericht
            Sluit ik mij bij aan.

Succes
            toch niet helemaal, als je als compromis een (wat duurdere) compact/bridge neemt met flitsschoen(bv Canon G9/G10, SX10, SX1, fuji S100FS en waarschijnlijk nog wel enkele ) en externe flits (eventueel met omni bounce), dan kan je binnenshuis rustig via plafond flitsen waardoor het "overbelichten" met wat oefening vermeden kan worden. Het blijft me wel wat verbazen dat bij aanschaf van een DSLR er moeiteloos gesproken wordt over extra aankoop van lichtsterke lenzen, filters en een superflits terwijl blijkbaar voor een compact de aankoop van een flits "not done" is. De shutterlag is de laatste jaren echt wel verbeterd, uiteraard blijven autofocus en shot to shot tijden wat langer dan bij een dslr maar dramatisch traag zijn de nieuwste toestellen echt niet meer.
            'Het leven is een korte-termijnproces met een onvermijdelijke deadline'

Comment

uiteraard blijven autofocus en shot to shot tijden wat langer dan bij een dslr maar dramatisch traag zijn de nieuwste toestellen echt niet meer
              AF van m'n D90 binnenshuis is toch een pak beter (een heel pak) dan m'n G10 was. M'n G10 had meer moeite om te focussen op sommige objecten tov m'n D90 of zelfs TZ5. Het hangt er ook vanaf van wat je foto's neemt binnen natuurlijk.

Comment

lucas schrijft.." terwijl blijkbaar voor een compact de aankoop van een flits "not done" is "....

Wie heeft dit eigenlijk al geprobeerd en met welk resultaat ?

hido

Comment

Wat ik in de discussie mis: hoe vind je de camera zelf aanvoelen? Heb je er al eens plaatjes mee geschoten in de winkel? Dat heeft voor mij destijds de doorslag gegeven voor de Sony H9: ligt lekker in mijn hand, kon goed scherpstellen op een testobject in een donker hoekje van de winkel en is voor mij ook niet te traag.

De bridges die jij noemt kunnen denk ik jouw wensen aardig bijhouden, maar zonder zelf te voelen hoe ze in de hand liggen kan je moeilijk beslissen of het ook echt jouw camera wordt.
                  Canon 500D met EF-S 18-135mm/3.5-5.6 IS-USM + 18-55mm/3.5-5.6 IS + 55-250mm/4-5.6 IS +EF 75-300mm/4-5.6 III + 50mm/1.8 IS

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lucas1711 Bekijk bericht
                    toch niet helemaal, als je als compromis een (wat duurdere) compact/bridge neemt met flitsschoen(bv Canon G9/G10, SX10, SX1, fuji S100FS en waarschijnlijk nog wel enkele ) en externe flits (eventueel met omni bounce), dan kan je binnenshuis rustig via plafond flitsen waardoor het "overbelichten" met wat oefening vermeden kan worden. Het blijft me wel wat verbazen dat bij aanschaf van een DSLR er moeiteloos gesproken wordt over extra aankoop van lichtsterke lenzen, filters en een superflits terwijl blijkbaar voor een compact de aankoop van een flits "not done" is. De shutterlag is de laatste jaren echt wel verbeterd, uiteraard blijven autofocus en shot to shot tijden wat langer dan bij een dslr maar dramatisch traag zijn de nieuwste toestellen echt niet meer.
                    Dramatisch traag zijn deze toestellen inderdaad -en gelukkig maar- niet meer, maar bij
                    weinig licht en beweging van het onderwerp hebben ze nog altijd meer moeite om snel
                    en accuraat te focussen. Dit maakt het moeilijker om geslaagde prenten te maken met
                    een bridge dan met een instap DSLR; ja, zelfs met een eenvoudige kitlens... of je daar
                    nu een externe flitser op aansluit of niet.
                    Last edited by doudeke; 30 december 2008, 01:28.

Comment

Traag en snel zijn subjectieve grootheden.
                      Waar het om gaat is of men er onacceptabele hinder van zal ondervinden.
                      Mijn ervaring is dat de LX3 en de S100FS snel genoeg zijn om met plezier foto's te kunnen maken met een hoge slagingskans.
                      Beiden hebben een lichtsterker lensje en dat is goed te merken, zeker in vergelijking met een kitlensje van een dslr
                      Ik gebruik een externe flitser op deze camera's (flitsbuis hoog boven de optische as), hoofdzakelijk om te voorkomen dat ik de rode ogen reductie functie moet inschakelen, die functie kost in mijn ogen te veel tijd.
                      Er gaat niets boven een goeie dslr met een goeie lens erop in de handen van een bekwaam fotograaf.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door doudeke Bekijk bericht
                        Dramatisch traag zijn deze toestellen inderdaad -en gelukkig maar- niet meer, maar bij
                        weinig licht en beweging van het onderwerp hebben ze nog altijd meer moeite om snel
                        en accuraat te focussen. Dit maakt het moeilijker om geslaagde prenten te maken met
                        een bridge dan met een instap DSLR; ja, zelfs met een eenvoudige kitlens... of je daar
                        nu een externe flitser op aansluit of niet.
                        Dit zal wel zo zijn maar speelt bij een DSLR met een kitlens waarbij je niet wil flitsen dus waarbij je de grootste (nu ja 3.5) opening moet gebruiken het gebrek aan scherptediepte je ook geen parten? Zo van "baby's oogjes zijn scherp maar de mama is flou".?
                        Als je met de aangehaalde D40 met kitlens zonder stabilisatie uit de hand werkt dan kan je zowat op 1/60 s werken met je opening op 3.5, waar zo'n lensje niet onbesproken werkt. Zet je het toestel op auto kiest het direkt een hoge iso dus heb je ook wellicht wat last van ruis? Als TS zegt geen tijd te hebben om zich hierin te verdiepen dan lijkt mij een goede compact weer wel meer/sneller bevrediging te kunnen bieden.
                        'Het leven is een korte-termijnproces met een onvermijdelijke deadline'

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lucas1711 Bekijk bericht
                          maar speelt bij een DSLR (...) het gebrek aan scherptediepte je ook geen parten?
                          Een compact heeft inderdaad veel meer dieptescherpte. Om de kleine beeldhoek (crop) te compenseren wordt daar immers een lensje met zeer kleine brandpuntsafstand in gemonteerd, bvb 6-20 mm. Maar dat mes snijdt aan twee kanten: een geringe DOF kan heel mooi zijn, bij portretten bijvoorbeeld. Je weet wel: gezicht scherp, achtergrond wazig. Zulke foto's kan je met een compactje niet maken... .

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door doudeke Bekijk bericht
                            Je mag dan Regulus in het bijzonder bedanken. Geen enkel probleem mee. Maar hij geeft je toevallig wel het slechtste advies dat je iemand kan geven.
                            Sorry doudeke en cubalistis maar mijn verwijzing naar regulus was licht sarcastisch, is jullie een beetje ontgaan.

Ik heb alle reacties nu een aantal malen gelezen : Ben vertrokken van FZ28 of LX3.

Vervolgens zijn vernoemd :
                            Canon SX1 IS
                            TZ5, Ixus 980 IS, Fuji F100FD
                            Nikon D40 of D60
                            Dan de darmkolieken van Regulus Pana TZ5
                            D90 en nogmaals TZ5
                            Canon G9/G10, SX10, SX1 Fuji....

en nog een hoop anderen...is het marktaanbod eigenlijk niet veel te groot ?

Ik heb ook de post gelezen " De laatste twijfel: Canon 450D of Sony A300 " met de verwijzing naar het artikel "De beste Digitale Camera's" waar de A300 als nr1 uitkomt.
                            In de totaaluitslag op 14 : de 450D, op 16 : FZ28 op plaats 19 : LX3 en op 38 : TZ5
                            Je ziet maar weer hoe meningen kunnen verschillen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ivo1952 Bekijk bericht
                              Sorry doudeke en cubalistis maar mijn verwijzing naar regulus was licht sarcastisch, is jullie een beetje ontgaan.

Ik heb alle reacties nu een aantal malen gelezen : Ben vertrokken van FZ28 of LX3.

Vervolgens zijn vernoemd :
                              Canon SX1 IS
                              TZ5, Ixus 980 IS, Fuji F100FD
                              Nikon D40 of D60
                              Dan de darmkolieken van Regulus Pana TZ5
                              D90 en nogmaals TZ5
                              Canon G9/G10, SX10, SX1 Fuji....

en nog een hoop anderen...is het marktaanbod eigenlijk niet veel te groot ?

Ik heb ook de post gelezen " De laatste twijfel: Canon 450D of Sony A300 " met de verwijzing naar het artikel "De beste Digitale Camera's" waar de A300 als nr1 uitkomt.
                              In de totaaluitslag op 14 : de 450D, op 16 : FZ28 op plaats 19 : LX3 en op 38 : TZ5
                              Je ziet maar weer hoe meningen kunnen verschillen
                              Sarcasme was me inderdaad volledig ontgaan. Misschien omdat ik sarcasme een fijn en
                              trefzeker wapen vind bij talloze aangelegenheden, maar beslist niet bij het kiezen van
                              een cam. Daar wil ik namelijk de beste raad. Van welke kant die ook mag komen.
                              Misschien even zeggen waarom ik me gemoeid heb in dit debat. Ten eerste: omdat ik
                              zelf kleinkinderen heb en daar ten alle tijde mooie foto's van wil maken. Ten tweede:
                              omdat ik zelf lang met een bridge foto's heb getrokken. (Canon pro1 & Panansonic Z50)
                              Ten derde omdat ik nog altijd een soort bridge heb (Panasonic LX3, een toestel met een
                              prachtige, lichtgevoelige lens dat makkelijk is om mee te nemen, en bovendien in staat
                              is om bijzonder mooie prentjes te voorschijn te toveren) én een DSLR. Al een oud geval
                              (Canon 350D). Mijn ervaring bij dit alles heeft me geleerd dat het in minder goede licht
                              omstandigheden en eventueel bij beweging van de te fotograferen objecten, veruit het
                              makkelijkste is om dit te doen met een DSLR. Dit vanwege de trefzekerdere AF & geen
                              of nauwelijks vertraging bij het afdrukken (shutterlag).
                              Het verwondert me telkens weer te lezen dat een DSLR alleen maar beter is in handen
                              van een goede, geoefende of gevorderde amateur, terwijl ik net heb ondervonden dat
                              je, om goede foto's te trekken in minder goede lichtomstandigheden of bij bewegende
                              voorwerpen, je een goede fotograaf moet zijn om dit te doen met een compact of een
                              bridge.
                              M.a.w.: hoe geweldig ik die kleine panasonic LX3 ook vind, komen mijn kleinkinderen
                              ravotten dan haal ik mijn Canon 350D uit de kast. Niet omdat ik de LX3 slecht vind of
                              iets dergelijks, maar gewoon omdat het makkelijker is om met mijn 350D te werken.

Comment

Ik heb een FZ28 gehad (ong. 300euro) en heb nu een SLR met twee lenzen (ong. 1500 euro).
                                Ik denk dat voor zeker 75% van de mensen die factor 5x duurder niet verantwoord is.
                                Die Panasonics hebben lenzen van een schitterende kwaliteit, waar veel SLR kitlenzen denk ik een puntje kunnen aan zuigen.
                                BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                                Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Working...
                                X