Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sony a200 met Tamron 17-50 of Nikon D90 met 18-55 kit?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Sony a200 met Tamron 17-50 of Nikon D90 met 18-55 kit?

Hoi Allemaal,

Ben nieuw op deze forum. Ook nieuw met fotografie-hobby. Ben momenteel flink aan het tobben tussen de Sony a200 met Tamron 17-50 of Nikon D90 met 18-55 kit? Mijn budget is ongeveer 800 euro.
    Maar ik weet niet waar ik voor moet kiezen,

sony: goedkope body met een redelijke lichtsterke lens? of
    nikon: goedkope kit-lens met duurdere body?

graag ontvang ik jullie reacties!! Bij voorbaat dank!

Re: Sony a200 met Tamron 17-50 of Nikon D90 met 18-55 kit?

Een dure lens op een goedkope body gaat goed, maar een goedkope lens op een dure body is doorgaans toch een slechter idee.
    about.me/stijnv

Comment

Maar een latere investering in een duurdere lens voor de duurdere body, staat nog beter.

Comment

Gevoelsmatig zou ik zeggen ga maar voor de gloednieuwe Nikon D90. Daar heb ik toch al
        heel wat goede dingen over gelezen en gehoord. En daar kun je later ook een mooi lensje
        bij kopen. Maar dit is, zoals gezegd, enkel gevoelsmatig.

Comment

moeilijke vraag... de sony a200 is weer ouder en de nikon is toch veel nieuwer...ook al ben ik een fervent minolta/sony liefhebber, zou ik als ik jou was, toch voor de nikon gaan... de kitlens is mss niet je van het, maar na een tijdje kun je w.s een betere lens erbij kopen en dan heb je echt een toppie combinatie hoor!! Objectieven van nikkor zijn best duur,maar heel erg goed hoor... ik zou dan ook gaan voor VR-lenzen... Voordeel van de sony is dan weer de interne beeldstabilisatie, waardoor ieder objectief gestabiliseerd is..oud of nieuw...het blijft toch iedere keer weer een persoonlijke keuze..voor mij persoonlijk was de keus niet moeilijk, daar ik al wat minolta spul had, en dit niet kwijt wilde..succes met je aankoop!!

Comment

Dat zijn nog eens fantastische adviezen... ben blij dat ik lid ben geworden van deze forum...

Comment

Welke vind je het prettigst in de hand liggen? En wat wil je met fotografie gaan doen?
              De 200 is een heel goede camera die waarschijnlijk heel veel waar voor zijn geld geeft.
              De tamron heb ik zelf ook, en ben steeds weer onder de indruk van de scherpte.
              De Nikon is een stuk duurdere camera die ongetwijfeld wat meer biedt.
              In beide gevallen zul je na verloop van tijd een volgende investering gaan doen. Ofwel een nieuwe body, ofwel een nieuw objectief. De ervaring leert dat een objectief langer mee gaat dan een body.
              Van Minolta X-700 en een hoop glas via 7Xi naar 7D

Comment

Hoi Bask,

Bedankt voor je reactie. Ze zitten allebei wel prettig in mijn hand. Ben vooral geintresseerd in natuur, portret en architectuur tijdens vakantie. Wil uiteraard later mijn lenzen assortiment uitbreiden. Maar de vraag is hoe snel ik een pro-amateur wordt en de sony body of de nikon kit-lens moet vervangen

Het wordt een moeilijk beslissing, omdat ik ook snel met een goede lens aan de slag wil gaan

Dus ga ik voor de body of voor de lens
                Last edited by FotoGenie; 23 december 2008, 12:42.

Comment

Hallo,

Ik heb even rondgezien en met je budget zal de D90 niet gaan hé, De losse body kost al meer dan 800€.
                  Als je je budget toch kan optrekken ( of een beetje verder sparen) dan zou ik voor de
                  D90 gaan, zelfs met de (VR)kitlens.
                  Die lens zal je zeker als beginner niet teleurstellen en als je nadien goedkoop wil upgraden vind je voor Nikon veel tweedehands lenzen, ook de lichtsterke varianten.
                  Ik heb mijn drie lenzen ook zo gekocht , krasvrij en in perfecte staat maar veel goedkoper... (o.a. hier op BD)
                  Ondertussen weet je ook wat je nodig hebt aan mm's . Het verschil in lichtsterkte kan je deels opvangen met de hogere iso's, iets waar de D90 blijkbaar héél goed in is (hij zou zelfs beter zijn dan mijn D300!?)
                  De Sony is geen hoogvlieger qua hoge iso's.
                  Bij Sony zit de Vr wel in de body maar de moderne lenzen zijn meestal duur en weinig tweedehands te vinden, ze krijgen wel goede commentaar dus kwalitatief in orde.

Veel plezier met je uiteindelijke keuze

Jos
                  D800 en een goed glasservies

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jozef68 Bekijk bericht
                    Hallo,

Ik heb even rondgezien en met je budget zal de D90 niet gaan hé, De losse body kost al meer dan 800€.
                    Als je je budget toch kan optrekken ( of een beetje verder sparen) dan zou ik voor de
                    D90 gaan, zelfs met de (VR)kitlens.
                    Die lens zal je zeker als beginner niet teleurstellen en als je nadien goedkoop wil upgraden vind je voor Nikon veel tweedehands lenzen, ook de lichtsterke varianten.
                    Ik heb mijn drie lenzen ook zo gekocht , krasvrij en in perfecte staat maar veel goedkoper... (o.a. hier op BD)
                    Ondertussen weet je ook wat je nodig hebt aan mm's . Het verschil in lichtsterkte kan je deels opvangen met de hogere iso's, iets waar de D90 blijkbaar héél goed in is (hij zou zelfs beter zijn dan mijn D300!?)
                    De Sony is geen hoogvlieger qua hoge iso's.
                    Bij Sony zit de Vr wel in de body maar de moderne lenzen zijn meestal duur en weinig tweedehands te vinden, ze krijgen wel goede commentaar dus kwalitatief in orde.

Veel plezier met je uiteindelijke keuze

Jos
                    Als je het hebt over de sony, is het idd geen hoogvlieger qua hoge iso's, de originele sony-lensjes en cz-lensjes zijn idd duur, maar vergeet de minolta's niet, die kwalitatief soms nog beter zijn dan de sony's, of soms zijn de nieuwe sony lenzen regelrechte kopieeen van de minolta's.. Ik heb op marktplaats toch hele leuke objectieven kunnen vinden hoor..en nog behoorlijk veel ook..soms voor een bargain-prijs..de beercan's, primes etc vliegen je daar letterlijk om je oren..

Niettemin, ik zou als ik TS was, ook voor de d90 gaan.. met vr-lens zal het echter nog ff wachten worden..
                    Last edited by Sjinouck; 23 december 2008, 14:13. Reden: typfoutje

Comment

Ik denk dat de keuze toch gaat vallen op de Nikon Zit eigenlijk ook te denken om te beginnen met de D90 met Nikon AF-D 50mm f/1.8 ipv 18-55. Is het verstandig om als beginner te beginnen met een prime-lens? Of zal ik toch gaan voor de 18-55?

Ben trouwens al een tijdje bezig met boeken (tijdschriften) te lezen over fotografie.. dus theoretische voorbereidingen gaan goed... nu nog de DSLR keuze en praktijk kennis..
                      Last edited by FotoGenie; 23 december 2008, 14:25.

Comment

Heb zelf een Tamron 17-50 en ben daar heel tevreden over. Vooral wegens de lichtsterkte, nl. F 2.8 over het hele zoombereik, al te vinden voor 350 euro (de 17-55 2.8 (DX) van Nikon kost het driedubbele). Dat (relatief) grote diafragma is wat je bij een kitlens het eerst gaat missen vrees ik. Waarom geen D90 met Tamron 17-50, trouwens... ?

Comment

D90 met tamron 17-50 is momenteel boven mijn budget. Heb dan ook trouwens geen stabilisatie? maar wat denk je over de D90 met Nikon AF-D 50mm f/1.8 ipv 18-55, zoals ook eerder ge-post?
                          Last edited by FotoGenie; 23 december 2008, 14:42.

Comment

Hallo,

D90 met tamron 17-50 is momenteel boven mijn budget. Heb dan ook trouwens geen stabilisatie?

Ik heb naast mijn 24/70 2.8 ook een 18/200 VR lens en ik kan je vertellen dat die laatste er enkel op komt tijdens de vakantie.
                            Het lichte zoekerbeeld en het grote diafragma zijn dingen die je snel gewoon bent hoor.
                            Zeker omdat VR ism lange sluitertijden (door het weinige licht) enkel voor statische opnames is
                            Wat je vraag over de 50mm betreft, als je er niet mee inzit om in het begin wat meer te moeten lopen voor je compo , en binnenshuis geen groepsfoto's kan nemen, dan ging ik voor de 50mm.
                            Die doe je waarschijnlijk niet meer weg (of het moest voor een f1.4 zijn)

grtjs Jos

@Sjinouk

Als je het hebt over de sony, is het idd geen hoogvlieger qua hoge iso's, de originele sony-lensjes en cz-lensjes zijn idd duur, maar vergeet de minolta's niet, die kwalitatief soms nog beter zijn dan de sony's, of soms zijn de nieuwe sony lenzen regelrechte kopieeen van de minolta's.. Ik heb op marktplaats toch hele leuke objectieven kunnen vinden hoor..en nog behoorlijk veel ook..soms voor een bargain-prijs..de beercan's, primes etc vliegen je daar letterlijk om je oren..

Ik ben even gaan kijken en er staan er idd een aantal toffe op, maar geen standaardzooms type 18/50, 24/70, 28/70 oid met een vaste f2.8.
                            En dat is voor de meeste onder ons toch de standaard gemonteerde lens, denk ik

grtjs Jos
                            Last edited by Jozef68; 23 december 2008, 15:05. Reden: quote's verkeerd
                            D800 en een goed glasservies

Comment

Ik heb een D90 met 18-105VR maar ik heb me verleden week nog een 18-55 (niet-VR want ik heb de 18-55VR meegegeven met m'n vorige camera) lensje aangeschaft. Ik had liever de non-VR versie dan de VR versie . Die kan je nu vinden voor een koopje (€44 aan betaald via ebay want was nergens op voorraad, nieuw kitlensje maar werd niet gebruikt) en deze zijn dus helemaal niet slecht en zeker niet in combinatie met de D90. De 50mm 1.8 heb ik ook maar die gebruik ik vrij weinig. De 18-105 wordt ook aanzien als een kitlens en toch haal je er mooie ISO resultaten mee. Dit zijn een paar testfoto's die ik gemaakt heb een tijdje terug: klik hier

Succes

p.s. 1: de tamron 17-50 2.8 zou iets trager focussen.

p.s. 2: Een beetje zoeken op het internet geeft: D90 + 18-55VR = € 889 (hier)

Comment

Working...
                              X