Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

zoektocht naar nieuwe dslr

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• zoektocht naar nieuwe dslr

hey,

ik heb al een paar forums zitten opzoeken met meer info ivm de nieuwe dslr's die op de markt komen. En met reden dat ik graag mijn 400D zou willen vervangen die niet meer voldoet aan mijn eisen. Ik zit namelijk met het probleem dat met mijn 400D, eens ik indoor sport of concerten wil gaan fotograferen, dat ik deze op hoge iso's moet nemen om een deftige sluiterstijd te behalen. Nu met de 400D is hoge iso = ongelooflijk veel ruis,vooral op 1600, met resultaat dat ik dus 99% van de genomen foto's weggooi omdat ik ze gewoon van te slechte kwaliteit vind. Nu zat ik in de richting van de 40D-50D of zelfs 5D te kijken. Budget moet wel deftig blijven in de zin van geen 2000euro ofzo. Voor concerten lijkt dit mischien een beetje belachelijk, maar voor volleybal waar ik wel eens vaak naartoe ga, is dit echt een ramp om foto's te nemen. Ook zit ik op speciale evenementen zoals feestjes en dergelijke waar het licht zo gedimd mogelijk gehouden wordt.
    Welke van deze valt mij aan te raden ? Zelf dacht ik aan de 50D, is recenter,kan toch tot 3200 iso en op 1600 iso leken de beelden mij toch nog van goede kwaliteit,, terwijl de 40D dan weer heel mooie revues heeft en laaggeprijsd is,en de 5D die alomgeprezen en momenteel in een val van €'s is, maar ik ben alleen bang dat deze toch wel wat afgeschreven gaat worden in de loop der tijd. Enige suggesties ?

Mvg,

Oli
    UnicornPictures on Facebook & Flickr

Re: zoektocht naar nieuwe dslr

Kijk je niet beter uit naar een lichtsterke tele ?

Genre:
    EF 85mm f/1.8
    EF 135mm - f/2L USM
    EF 200mm - f/2.8L II USM

dan moet je die iso waarde helemaal niet zo hoog opdrijven om genoeg licht binnen te krijgen? Het lijkt me onwaarschijnlijk dat een toestel 40D en 50D het "extreem" veel beter doen dan de 400D, als je naar hun hoogste iso waarden gedwongen wordt...
    Mijn foto's
    Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

Comment

bekijk ook zeker deze pagina (40D tov 50d) : http://www.cameralabs.com/reviews/Ca...0D/noise.shtml

een 50D op iso 6400 & 12800 ziet er niet echt uit in de voorbeeldfoto's...
      op iso 3200 is het verschil verwaarloosbaar volgens mij...

hier is iemand die dezelfde vraag stelt 400d vs 50d

En om af te sluiten kan je hier alle camera modellen met elkaar vergelijken (voorbeeldshots in studio op alle iso waarden)
      Last edited by RikH; 16 december 2008, 12:59.
      Mijn foto's

Comment

Ik gebruik voor indoor basket een 50D met 85mm f1.8 USM lens.
        Bovenop de lichtgevoeligeheid is de snelle AF van deze lens een grote troef.
        Bij basket of volleybal héél belangrijk!
        (Bij basket is het volgens mij nog moeilijker om spelbewegingen te voorspellen)
        Flitsen is not an option!

Tot ISO 1600 vind ik de ruis op de 50Daanvaardbaar.
        3200 is voor mij al wat teveel van het goede.
        Maar het kan nog.
        Kocht de 50D in kit met 18-200mm IS lens.
        Das een leuk lensje voor op vakantie, maar waardeloos bij concerten / indoor sport.

In jouw geval ging ik voor de 17-55 f 2.8 lens.
        55mm is misschien wat aan de krappe kant.
        Je kan altijd nog croppen achteraf.
        Voor indoor sport moet dit zeer bruikbaar zijn.
        85mm prime lens is soms al teveel tele ondervind ik.
        Voor concertfoto's van achterin de zaal kan je met 55mm natuurlijk niet veel aanvangen.
        Ik ben alvast wat centjes aan't sparen voor deze lens :-)

Je body upgraden kan je achteraf nog doen.
        Je zal met een lichtsterkere lens veel meer vooruitgang boeken dan met een "betere" body.
        De 17-55 is wel een EF-S lens ,dus niet geschikt voor full-frame.
        Last edited by hermanVB; 16 december 2008, 13:41.
        Herman.
        Canon S90

Comment

Ik heb de 400D steeds op ISO1600 gebruikt zonder al te veel ruis.
          Denk ook niet dat de 50D het zoveel beter doet.

Voor we kunnen aanraden om een 5D te nemen moeten we wel weten welke lenzen je hebt. Want niet alle lenzen passen op een 5D en deze is ook geen crop camera meer.

Een 200mm lens op een 400D geeft eerder foto's alsof je die hebt genomen met een 320mm lens. Omdat de kleinere sensor van de 400D een stuk van de foto wegsmijt. Zet die lens op een 5D en het is een echte 200mm. Maar bijvoorbeeld een EF-S lens kan niet op de 5D gebruikt worden.

Voor de rest is de 5D zeker een aanrader, je hoeft je geen zorden te maken dat hij afgeschreven is. Er zijn hier nog voldoende mensen die met veel oudere toestellen werken.
          Tot sluitertijd, Dirk

Comment

de lenzen die ik momenteel gebruik zijn de 24-105 F4 L en de 50 F1.8
            de 24-105 heeft me vooral bekoort om zijn snelheid.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Oli Bekijk bericht
              de 50mm f/1.8 is idd een b**** om snel scherp te stellen (laat staan op actie)

de duurdere primes zijn hier een pak sneller in (plastic fantastic is niet zo fantastic als alles beweegt )
              Mijn foto's

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Oli Bekijk bericht
                Met die combo zit je met een 5D echt wel heel goed.
                Je moet wel in tele inboeten maar je krijgt een prachtige breedhoek mee.

Op de 400D lijkt die 24-105 lens eerder als een 38-168mm door de cropfactor.

En ik ben ook van 400D naar 5D overgestapt en heb het me nog niet beklaagd.
                Tot sluitertijd, Dirk

Comment

qua ruis wat kan er erover vertellen fotodirk ? veel verbetering ten opzichte van de 400 D of niet zo denderend veel ?

Comment

Je wint 1 a 2 stops met de 5D tegenover de 400D.

Met de 400D trok ik bijna altijd op ISO1600 (want er was niet voldoende licht) maar dan ook altijd als JPG. Via DPP slaagde ik er nooit in om de ruis voldoende weg te werken. Blijkbaar kan de SW in de camera dat wel vrij goed. Maar zelfs dan ging ik er achteraf vaak nog over met een programma als neatimage omdat ik meestal ook nog onderbelichte en dus zo meer ruis kreeg.

Een voorbeel allemaal foto's met ISO1600 met de 400D. Een teaser gemaakt tijdens een repetitie van een musical om volk te lokken. De kleding, decors en smink waren nog niet echt af.

Op de voor het web verkleinde foto zie je geen ruis maar als je zou pixelpeepen dan kan je in de zwarte gedeelten echt wel banding en ruis en hot pixels zien. Maar voor afdrukken tot A4 is dat helemaal geen probleem. De ruisreductie in camera en achteraf op PC zorgen wel af en toe voor soft beelden. Voorbeeld het gezicht van de prins rechts kan je niet meer scherp noemen.

Met de 5D kan ik stellen dat ik RAW kan werken op ISO1600 en er achteraf geen NeatImage meer gebruikt wordt omdat het ruis niveau al aanvaarbaar is. Ik durf zelfs naar ISO3200 (RAW) te gaan maar dan wel af en toe NeatImage erbij.

Een voorbeeld foto met de 5D op ISO3200 maar ik durf niet meer zeggen of ik hier nu neatimage heb gebruikt of niet. Dit was tijdens een dansoptreden.

Ook hier als je op pixpel niveau gaat kijken zal je banding, hotpixels en ruis zien in de zwarte stukken. Maar de kwaliteit is meer dan voldoende om een degelijke print tot op A4 te maken.

Algemeen kan ik stellen dat ik mijn sluiter nu bij dergelijke optredens verdubbel. Vroeger met de 400D altijd JPG en op 1/100s en ISO1600. Nu afhankelijk van het licht (EasyMoving is een VZW dus geen proffesioneel licht) RAW, IS01600 of 3200 en 1/200s. De foto's zijn scherper en ik heb meer blijvers want 1/100s is te weinig voor dans.
                    Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Working...
                    X