Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Advies gevraagd: Canon/Nikon/Sony

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Advies gevraagd: Canon/Nikon/Sony

Hoi, ik ben volledig nieuw hier en ik wil graag de volgende vraag stellen.
    Dit teksje is ook afkomstig op de Tweakers website.

1. Wat is je beschikbare budget?
    700 euro met kitlens (maar zonder toebehoren zoals tas/geheugenkaartjes ed)

2. Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)

Wil mooie en scherpte foto's kunnen maken. Hiervoor had ik de analoog Nikon (volgens mij de FE). Alleen werd dit een dure hobby, zeker omdat ik kritisch naar me zelf ben. Bovendien wil ik mijn oude hobby weer eens oppakken. Daar komt bij dat ik een DSLR wel een geil ding vind.
    Alleen heb ik nog geen kaas gegeten over de termen zoals: witbalans, lichtmeting, AF-gebied. Dus ik denk dat ik het ook niet heel snel zal missen??

3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)

Ik zal voornamelijk de huis en tuin foto’s maken. Zowel buiten als binnen foto’s. Maar ik wil zeker de artistiekere kant op gaan.
    Met de DSLR hoef ik niet zo op mijn geld te letten, want dat afdrukken/ontwikkelen kost toch een berg geld. En een gewone digitale camera heeft geen goede scherpte diepte meter/verhouding.

4. Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?

Om te beginnen een basis (kit)lens 18-55 mm

5. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
    Ik zit enorm te twijfelen waar ik voor moet gaan. Aangezien ik as vrijdag al met vakantie (19/12) ga. Moet ik het zo snel mogelijk weten. Aan de andere kant is haastig spoed zelden goed. Enfin ik kom er niet uit. Ik heb de volgende merken in gedachte: Nikon D60, Canon 400/450D, Sony a300 of Sonya200. Andere merken zijn ook welkom.

Ik hoor zeer veel positieve verhalen over de Canon 450 en ben dus eerder geneigd voor deze te gaan. Alleen lag deze camera niet lekker in me handen. Terwijl de Sony beter in me handen lag. Een verkoper zei dat het ook een kwestie van wennen kon zijn.

Omdat er nauwelijks verschil is tussen de Canon 400 en 450 behalve dat er 2 miljoen meer pixels zijn, maar das te noemenswaardig om over te gaan op een C.450. Tevens heb ik ook geen behoefte aan een Live View) Dus in dat geval wil ik wel voor de 400 gaan. Tenzij jullie nog met andere redenen kunnen komen.

Hetzelfde geldt bij de Sony a200 en 300/350. Alleen heeft de 350 tov de A200 4 miljoen pixels meer. Ik ben alsnog niet van plan om grote foto's te laten afdrukken. A4/A3 maximaal.

Het grote verschil tussen Sony A200 en Canon 400 is dat de Sony een sensor stabilisatie heeft en Canon dat niet heeft. ( kan je de sensor stabilisatie ook uitzetten? Want als ik foto’s wil maken waar beweging in zit vind ik het wel mooi als het uit staat)

Een andere verkoper zei, dat ik voor de prijs-kwaliteit verhouding beter naar de Nikon D60 uitmoest gaan. Omdat de Nikon D60 en de Canon 450D niet echt veel verschillen. Ik hoef dan ook geen Live View. Als eerst wil ik dan ook een instapcamera, dus het kopen van andere lenzen is eerder een 3 jarenplan voor mij.
    De Nikon met inhoud (tas/kaartje/kitlens) kostte daar 450 euro. En als ik dan nog een kleine 40 a 50 euro zal bijleggen, had ik een VR functie erbij. De Canon 450 kostte daar overigens 695 euro. Terwijl de Mediamarkt hij nu met kit 500 kost.

Een verkoper in de Mediamarkt (ben er toch even geweest) zei dat ik weer beter voor de Canon kon gaan. Ik dacht dat ik de goede had (iemand raadde mij een aan) een verkoper met een Aziatisch uiterlijk.
    De gebruiksvriendelijkheid van beide camera’s zijn ongeveer even goed. Bij de een moet je nog een extra knopje indrukken.

6. Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
    Misschien de Hama 58 mm UV filter. Ik hoorde dat deze filter ook je lens beschermde tegen zonnestralen.Als dit niet waar is dan hoef ik hem niet. ( ben ook niet echt geïnteresseerd om nog mooiere blauwe luchten te maken. En lenzen koop ik pas na een aantal jaar. Misschien dat ik over 1 jaar nog een zoomlens of iets dergelijks koop.

7. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
    Graag voor de goedkeuring

8. Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
    In het begin zal ik hem vaak gebruiken, later zal dit minder worden. Als ik een idee heb om iets te willen fotograferen zal ik mijn camera oppakken. En als ik de smaak te pakken heb, zal ik meer tijd erin steken.

9. Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?

In de toekomst enkele andere lenzen.

10. Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?

Zie vraag 2

11. Is 2e hands een optie of per se niet?

Geen optie

Heel erg bedankt voor het antwoord!!!

Re: Advies gevraagd: Canon/Nikon/Sony

Ik hoop dat je geen antwoorden op je twaalf punten gaat verwachten en ik denk dat je zelf een beetje gaat moeten werken. Zoek op d60, 450D of A200 op dit forum en je vind massa's commentaren, informatie, voordelen en nadelen van die toestellen.
    Ze zijn allemaal absoluut goed genoeg om mee te beginnen.

Comment

Had net besloten niet meer te reageren in dit forum.
      Nu ik zie op welke wijze je dit topic hebt geopend moet ik zeggen dat ik hiervoor zeer grote bewondering heb.

Dit is nu precies wat iedereen zich zou moeten afvragen wannneer hij een camera gaat kopen.

De antwoorden zijn derhalve nog steeds moeilijk.
      Ten eerste worden er geen slechte camera's gemaakt.
      Ten tweede heeft de ene verkoper een voorkeur merk X en de andere voor merk y.

Ik heb een aantal jaren geleden toen ik van analoog naar digitaal ging ook een keuze moeten maken.
      Bij mij ging het gelukkig maar tussen twee merken namelijk Nikon en Canon.
      Sony was er toen nog niet.
      Ik ben als eerste eens gaan kijken welke camera's in aanmerking kwamen. Toen ben ik naar een winkel gegaan om de camera's eens in de hand te houden. Vervolgens ben ik wat testen gaan lezen. Als laatste heb ik een lijstje gemaakt wat ik uiteindelijk zou willen hebben.

Je koopt namelijk niet een merk maar je koopt een systeem.
      Het is uiteindelijk NIKON geworden omdat de D200 t.o.v. de Canon D30 beter bij mij paste.

Wat ook nog belangrijk is dat je eens goed door de zoeker moet kijken. Kijk of je alle informatie goed kunt zien. Ik ben brildragend en niet iedere camera is daar geschikt voor.

Ik wens je veel succes bij je keuze.
      mvg
      Antoine

Comment

De verschillen tussen de verschillende camera's is niet zo heel groot. 2MP meer of minder maakt ook niet veel uit.

Neem de camera die je het best in de hand ligt, dus voor jou geen Canon
        Ik zou je dus een Sony aanraden, aangezien die het beste in je handen ligt
        "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

http://supermasj.zenfolio.com

Comment

Een UV filter beschermt je lens/sensor zogezegd tegen UV stralen, maar dit zou in ons land nauwelijks effect hebben. In de bergen ligt dit anders. Een UV (of bv. Skylight) beschermt je lens ook tegen externe invloeden zoals stof, krassen, stoten, ... Je moet in principe nooit het frontelement van je lens reinigen. Over het nut en de impact op de kwaliteit bestaan ook heftige discussies, maar aangezien ik zo één filter met een mooie ster erin heb, terwijl de lens die erachter zat nog intact is, laat ik die discussies met een glimlach aan me voorbij gaan.

Comment

Ik had een paar weken geleden hetzelfde "probleem".

Mijn keuze is naar Sony gegaan, omdat ik denk dat ik er voor mijn budget het meeste krijg. Ik wou heel graag de Minolta Beercan, en een stabilisatie in de body, en dan kwam ik bij de Sony A300 uit.

Nu nog wachten tot ik mijn pakjes mag openmaken....

Comment

Beste,

Naar het pixelgedoe zou ik niet teveel kijken. De huidige DSLR's hebben van dat alles wel genoeg, temeer dat je niet naar vergrotingen streeft. En onthoudt, hoe meer van die pixels, over hoe grotere harde schijven je PC moet beschikken.
              Het allerbelangrijkste volgens mij is ook, hoe de camera voelt in je handen. Bij mij was dat ook het doorslaggevend argument toen ik een canon en een nikon probeerde.(Sony was er toen nog niet in dit type).
              Of een VR belangrijk is, misschien wel als je zinnens bent, vooral in den beginne, veel binnenshuis te fotograferen en als je je moet beperken tot een objectief dat niet zo lichtgevoelig is.
              En zoals men hier al zei, veel verschil is er niet meer tussen de toestellen. Ook in die markt kijkt iedereen zo wat naar iedereen.
              Canon "zou" ook wat goedkoper zijn in zijn objectieven, maar dat is volgens mij relatief.

Groetjes,
              Pol.
              Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Arnoudo Bekijk bericht
                ( kan je de sensor stabilisatie ook uitzetten? Want als ik foto’s wil maken waar beweging in zit vind ik het wel mooi als het uit staat)
                Ja, je kan de beeldstabilisatie steeds uitschakelen (bij Pentax ook trouwens).
                Maar ik zie geen reden om dat te doen. Je kan perfect foto's maken waar "beweging in zit" met SSS actief. Het enige wat SSS zal doen, is je eigen ongewenste beweging op het moment van afdrukken neutraliseren. Als je op dat moment bv. het toestel geleidelijk horizontaal aan het bewegen was om een iets als een auto of fietser te volgen, dan zal die beweging niet geneutraliseerd worden...
                De enige reden om SSS te deactiveren, zou gebruik van een statief kunnen zijn.
                "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Moeilijk he een camera kiezen.

Iedereen heeft daar zijn gedachtengang in en voorkeuren uiteindelijk ga jij de jouwe moeten kiezen. Meestal kan dit niet echt op een goeie basis gebeuren. Velen zullen je bijv zeggen ga naar de winkels pak de camera's een vast en kies degene die het beste aanvoelt.
                  Op zich is dit geen slecht advies het enige probleem is dat door ze eens vast te gaan nemen in een winkel je eigenlijk absoluut geen idee hebt welke nu echt voor jou goed aanvoelt. Daarvoor heb je niet genoeg tijd en niet genoeg ervaring. En zo is het een beetje met alles.

Dan komt er nog bij dat je eigenlijk niet voor een camera moet kiezen maar voor een systeem. Je kan later natuurlijk altijd van systeem veranderen zeker als je bijna geen lenzen hebt maar dat is de mogelijkheden van alle DSLR's onrecht aandoen. Uiteindelijk is het systeem het belangrijkste van allemaal. Maar ook hier heb je hetzelfde probleem. Je hebt te weinig zicht op je wensen en ervaring om het ideale systeem voor jou te ontdekken.

Daarom is mijn gedachtengang altijd ga voor de merken die je het meeste bieden qua mogelijkheden zodat waar je interesse ook in de toekomst naar uitgaat je toch altijd gaat vinden wat je nodig hebt. Als je daarmee akkoord bent kan je best je keuze gaan zoeken tussen Canon en Nikon. Misschien dat de anderen ook bieden wat je gaat willen maar van C & N ben je daar zo goed als zeker van.

Het aantal pixels is niet belangrijk alle camera's in je lijstje hebben er genoeg. Puur op beeldkwaliteit zijn alle camera's ook goed genoeg.Maar volgens mij is de 450D de beste op beeldkwaliteit. Best dat voor jezelf ook eens bekijken aan de hand van vglbare testbeelden die je op de testsite's kan vinden. (bijv dpreview, imaging-resource etc). En doe met die beelden wat jij met je beelden gaat doen en vgl dan zonder te weten welke van welke camera is.

Qua stabilisatie heeft de ene dat in de camera de andere dat in de lens. Beide systemen hebben hun voor en nadelen. Maar denk niet dat in de camera je kosten gaat besparen want dat is absoluut geen garantie. Er komt veel meer bij kijken.

Voila hier heb je zo een beetje mijn gedachtengang maar het beste advies dat ik je kan geven is koop de camera die je niet doet twijfelen zou die andere nu niet beter geweest zijn. Koop diegene waar je het beste gevoel over hebt. Want elke keer je afvragen zou deze niet beter geweest zijn vergalt het plezier van het foto's maken.

Comment

Working...
                  X