Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

macrofotografie

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• macrofotografie

Hallo,
    ik ben splinternieuw hier, maar wel reeds gepensioeneerd, maar terzake:
    uit een vorig leven heb ik nog een 24-70 en een 70-300 mm Nikkor lenzen. Ik ben liefhebber van macrofotografie, en behelp me nu met een fototoestel met macrofunktie, maar zonder handmatige scherpstelling, en dat is het probleem: soms moet ik veel opnames maken vóór ik er ééntje naar mijn goesting heb. Nu dacht ik een Nikon-body te kopen met speciale macrolens en/of toebehoren; zodoende zou ik mijn oude lenzen ook nog kunnen gebruiken.
    Kan er mij iemand raad geven: welke body en welke lens of toebehoren? De gebruikelijke macrolenzen lijken mij toch niet echt te voldoen.
    Alvast hartelijk bedankt voor eventuele tips,
    groeten,
    Paul

Re: macrofotografie

Voor men je echt kan helpen kun je misschien beter een budget vermelden en welke onderwerpen je meest vastlegt (bloemen, insecten,...).
    Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Hallo,
      bedankt voor de snelle reaktie.
      het is niet de bedoeling om een super-gesofistikeerd toestel te kopen: dus als body zou ik zeker in de +/- goedkoopste kategorie blijven, wat de lenzen betreft kan ik niet direkt een budget opgeven, omdat ik geen idee heb van de grootorde van prijzen; het is de bedoeling om mooie, scherpe opnames te maken van vooral bloemen en planten EN details daarvan! De lens moet niet noodzakelijk kunnen gebruikt worden voor normale fotografie.
      groeten,
      Paul
      ps: ik probeer een opname bij te voegen om een idee te geven van wat ik wil; deze foto heeft meer dan 10 opnames gevergd alvorens ééntje +/- presentabel was (niet naar de compositie kijken a.u.b.!) Het onderwerp (de twee blaadjes samen) waren in totaal 17 mm groot. Indien mogelijk zou ik het onderwerp nog groter willen weergeven.
      Last edited by paulus; 16 december 2008, 10:35.

Comment

Toestel maakt denk ik niet zoveel uit.

In jouw geval zou ik een (eventueel tweedehands) D80 kopen, daar kan je ook oudere Nikonlenzen op gebruiken. En daarbij een fatsoenlijk statief, daar zal je bij macro denk ik veel plezier van hebben...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door perelaar Bekijk bericht
          Toestel maakt denk ik niet zoveel uit.

In jouw geval zou ik een (eventueel tweedehands) D80 kopen, daar kan je ook oudere Nikonlenzen op gebruiken. En daarbij een fatsoenlijk statief, daar zal je bij macro denk ik veel plezier van hebben...
          Ik dacht ook zoiets, misschien in combinatie met een 2e handse 60mm micro nikkor? Mooie combo, kun je je oude lenzen nog gebruiken en je hebt er met de 60mm nog een degelijke portretlens bij.
          Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

D80 lijkt me inderdaad een goed voorstel want met de 'lagere' categorie Nikons (D40, D60) zal je de AF mogelijkheden van je oudere lenzen verliezen.

Je kan de D80 nog nieuw vinden als je wat rondkijkt. zie bvb http://www.cameranu.nl/artikel/4010/Nikon_D80_Body.html

Je kan ook de opvolger van de D80 overwegen, de D90, die natuurlijk een stuk duurder uitvalt maar wat leuke nieuwe features heeft en waarvan de beeldkwaliteit bij hoge ISO (ASA) beter is.
            Canon 50D bijhorend glas / Olympus E-420 met Leica 14-50mm 2.8-3.5 en Oly 25mm 2.8 / Canon G7

Comment

kijk eerder voor een D90, die heeft al de voordelen van de D80, noger beter bij hoge iso's en toch ook die liveview wat een goeie meerwaarde is voor macrowerk.
              t'is natuurlijk iets duurder maar kopen kost geld maar ook D90 zakt serieus in prijs
              mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

IMac/IPad/Mac Air 
              D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

Comment

Ik denk dat deze link U al een eind op weg kan helpen ivm compatibiliteit van objectieven en bodies: www.nikonlinks.com/equipment_lenses_general.htm
                www.petervdg.net/Portfolio

Comment

Hallo,
                  iedereen van harte bedankt voor de tips. Ik denk dat ik een D80 met microlens 60mm ga aanschaffen.
                  Groeten,
                  Paul

Comment

Working...
                  X