Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Cf-cards: formateren of deleten?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Ook hier in principe pas wissen nadat de bestanden op HD staan én er een back-up op cdr of cdrw gemaakt is.
    De 1Gig Microdrive geeft je op dat gebied wat meer ademruimte.

Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

Merci voor jullie feedback.
      Dus eigenlijk maakt het allemaal niet zoveel uit. Als ik het mag samenvatten dan wordt bij het deleten alles gewist behalve de structuur. De foto's zijn ook niet meer terug te halen en het gaat iets trager.
      Bij formateren wordt de index verwijderd maar kunnen de foto's zelf eventueel nog terug gehaald worden.
      Ik heb momenteel een 128 Mb kaartje dus de snelheid maakt niet zoveel uit. Moest ik een 256 of 512 Mb kaartje hebben dan zou ik beter formateren omdat het sneller gaat.

Greetz, Bart

Comment

Originally posted by Bartvandsan
        Merci voor jullie feedback.
        Dus eigenlijk maakt het allemaal niet zoveel uit. Als ik het mag samenvatten dan wordt bij het deleten alles gewist behalve de structuur. De foto's zijn ook niet meer terug te halen en het gaat iets trager.
        Bart, ook bij deleten zijn de bestanden nog terug te halen via software die op Internet te vinden is.

Er wordt ook aangeraden toch af en toe te formateren omdat dit minder kans geeft op defecte of corrupte bestanden.

Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

Al die informatie die ik hier krijg...
          Ok, 'k ga dus formateren.
          Kan ik het ook met de computer? Omdat iemand zei dat ik met fat 16 moet formateren. Moet ik daarvoor iets instellen? Ik werk met xp home, gaat alles niet automatisch in fat 32?

Greetz, Bart

Comment

Hoi

Ik formatteer mijn kaartje elke keer ik mijn foto's op pc heb opgeladen. En dat is een flink aantal keer per week.
            Dat is een gewoonte geworden en werkt prima.

Groetjes!

Comment

Hoi Bart,

Kan ik het ook met de computer? Omdat iemand zei dat ik met fat 16 moet formateren. Moet ik daarvoor iets instellen? Ik werk met xp home, gaat alles niet automatisch in fat 32?
              Ik zou niet aanraden om te formateren met de pc !!!
              Met mijn allereerste kaartje heb ik dat gedaan en het is defect gegaan. Naar wait ik weet, staat er op een sm kaart een CIS en FAT tabel. Als ik me goed herinner, verwijder je dus beiden bij een pc format. Het probleem is dan dat bij een camera format die cis tabel niet meer wordt aangemaakt. (toch op de meeste toestellen) Met als gevolg dat je kaartje dus als een error wordt beschouwt.

Of dit bij andere type kaarten ook zo is, weet ik niet. Maar ik denk dat deze manier van formatteren toch voor problemen zoeken is...

Groetjes,

550D - Canon 15-85 f/3.5-5.6 IS USM - Tamron SP 90 mm F2.8 Di VC USD Macro 1:1 - Tamron SP 70 300 mm f4 5.6 di vc usd
              http://www.photos-by-gianni.be

Comment

Inderdaad!!
                Schrijf nooit van je pc naar je kaartje..dit kan je kaartje voor goed beschadigen. Dit geeft een verschillende stroomspanning..en andere data gegevens..die je kaartje onleesbaar maken voor je fototoestel.

Comment

Originally posted by Ronny
                  Inderdaad!!
                  Schrijf nooit van je pc naar je kaartje..dit kan je kaartje voor goed beschadigen. Dit geeft een verschillende stroomspanning..en andere data gegevens..die je kaartje onleesbaar maken voor je fototoestel.
                  En wat doe je dan met mensen die mp3 players, pda's en dergelijke gebruiken en die gegevens met de pc uitwisselen? Dan moet je toch van pc naar geheugenkaart kunnen schrijven?
                  Pieter
                  --
                  Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Ja, 'k zou me daar willen bij aansluiten @pgordebeke.
                    Als je je kaartje leest via de reader, dan zit je toch ook met dezelfde spanning?
                    Stel dat ik nu mijn kaartje ook wil gebruiken voor een mp3 speler. Misschien koop ik wel de archos mediaplayer waar je ook kunt foto's op laden. Dan zal ik mijn cf-card toch ook willen gebruiken?

Greetz, Bart

Comment

Originally posted by Bartvandsan
                      Ja, 'k zou me daar willen bij aansluiten @pgordebeke.
                      Als je je kaartje leest via de reader, dan zit je toch ook met dezelfde spanning?
                      Stel dat ik nu mijn kaartje ook wil gebruiken voor een mp3 speler. Misschien koop ik wel de archos mediaplayer waar je ook kunt foto's op laden. Dan zal ik mijn cf-card toch ook willen gebruiken?

Greetz, Bart
                      Waarschuwing: Indien U kaarten in uw MP3 speler gebruikt, kan het zijn dat uw digitale fototoestel de kaart niet meer herkent. U dient deze kaarten dan eerst in een externe kaartlezer en schrijver te herformatteren.
                      Verzamelaar van digitale Canon en Nikon toestellen en lenzen

Comment

In het laatste geval dan toch formateren via de computer en via de cardreader.
                        Als je het kaartje weer in de camera gebruikt: kaartje formateren in de camera.
                        Help I'm getting confused

Greetz,Bart

Comment

In het laatste geval dan toch formateren via de computer en via de cardreader.
                          Als je het kaartje weer in de camera gebruikt: kaartje formateren in de camera.
                          Daar zit het hem juist... Het is niet zeker of de camera het kaartje dan zal willen herformatteren. Bij mij was het alvast niet zo

Je kunt nog even mijn topic van een paar maanden geleden bekijken:

Het kaartje werd dan uiteindelijk bewerkt in zo'n speciale reader. Het werkte dus weer en ik heb het dan wel vol kunnen schieten, maar op het einde kwam er dan toch weer 'error' en al mijn foto's naar de vaantjes. Een format in de camera lukte weer niet meer...

Confused? Gewoon onthouden dus dat een cardreader ENKEL dient om te lezen! De rest doe je in de camera....

Indien je tweedehands koopt (bv. via Ebay) ALTIJD vragen waarvoor de kaart gebruikt werd... Een sm kaart uit een mp3 player zal inderdaad niet werken in mijn camera.

Groetjes,
                          550D - Canon 15-85 f/3.5-5.6 IS USM - Tamron SP 90 mm F2.8 Di VC USD Macro 1:1 - Tamron SP 70 300 mm f4 5.6 di vc usd
                          http://www.photos-by-gianni.be

Comment

Ok, de les is dus van aparte cf kaartjes te gebruiken voor fotografie of voor mp3 spelers.
                            Zou toch niet mogen maar çoit. Voorlopig stelt het probleem zich nog niet. 'k Heb nog geen mp3 speler. De kaartjes worden toch almaar goedkoper zodat het probleem zich niet meer zal stellen.

Greetz, Bart

Comment

dus als ik het goed begrijp is er geen risico als je via de camera (en niet via reader) bestanden op je kaartje zet?!

Greetz

Sam Jae

Comment

Working...
                              X